Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2025-26

Featured Replies

Publicerat
23 hours ago stefan sa:

Ca 7000 kr dit vi flyger

Var ju inte så överdrivet dyrt eller så är inte flygtiden så lång.

Annars är väl taxan/timme nästan det dubbla?

• Svar 73
  • Visningar 4,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
  • Författare
1 hour ago stefan sa:

Nu tillbaka på min andra mark och slutklämmen för älgjakten, söndag är ju sista dagen. 

Fortfarande otroligt varmt för årstiden nu vid kl 17 så visade termometern 10 grader.

Kör väl på med lock så får vi se vad som händer,verkar som att vi har flera kor med kalvar inne på området så nog borde det då finnas nån tjur också. 

20250930_163242.jpg

Skitjakt!:thumbsup:Vi ser emot många foton från älgjakt ute i tassemarken.:thumbsup:

Publicerat
19 hours ago stefan sa:

Nu tillbaka på min andra mark och slutklämmen för älgjakten, söndag är ju sista dagen. 

Fortfarande otroligt varmt för årstiden nu vid kl 17 så visade termometern 10 grader.

Kör väl på med lock så får vi se vad som händer,verkar som att vi har flera kor med kalvar inne på området så nog borde det då finnas nån tjur också. 

20250930_163242.jpg

Hur har älg tillgången vart där uppe?

Här omkring så är det bättre med älg än på flera år.

Till och med jag som är pessimist får säga att det ser relativt bra ut, dock mindre med kalv men dom lär snart börja komma in till oss.

Jakten har nog gått betydligt bättre än vanligt på antalet timmar jag lagt på den än så länge, med värmen som är här i norr så har det knappt ännu vart riktigt jakt väder.

Men människan är en klyftig varelse, när det ser ut att bli lite mera älg då ska alla skjuta dubbelt mot vanligt och sen klaga hur dåligt det är med älg i skogen.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago karelsk blandning sa:

Till och med jag som är pessimist får säga att det ser relativt bra ut, dock mindre med kalv men dom lär snart börja komma in till oss.

Jakten har nog gått betydligt bättre än vanligt på antalet timmar jag lagt på den än så länge, med värmen som är här i norr så har det knappt ännu vart riktigt jakt väder.

Men människan är en klyftig varelse, när det ser ut att bli lite mera älg då ska alla skjuta dubbelt mot vanligt och sen klaga hur dåligt det är med älg i skogen.

Enl. obsen så har vi mindre med älg än förra året på antalet timmar.:sad:

Publicerat
3 hours ago karelsk blandning sa:

Inte är det bra & jämfört mot tidigare år så ser jag en nedgång iaf på dom två områden jag jagar på.

Publicerat
  • Författare
55 minutes ago stefan sa:

I skogen händer det grejer & 358 NM sviker mig inte.

Grattis!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Omstart på älgjakten efter 2 v brunstuppehåll!:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Omstart på älgjakten efter 2 v brunstuppehåll!:thumbsup:

Samma här 👍

Publicerat
  • Författare
11 hours ago KJE81 sa:

Samma här 👍

Älgarna kvar i skogen! Ko, kalv o tjur gick loss från ståndskall.:sad:

Publicerat
39 minutes ago lsjonsson sa:

Älgarna kvar i skogen! Ko, kalv o tjur gick loss från ståndskall.:sad:

Två kalvar på ståndskall blev det för oss. 

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago KJE81 sa:

Två kalvar på ståndskall blev det för oss. 

Grattis!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Ny dag o nya friska insatser i älgskogen!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare

KJ.thumb.jpg.b8f2b6c28689593ad4d7d7a49d81b699.jpg

En kompis sköt den här 18-taggaren för sin Lapphund på ståndskall. :thumbsup:

Den duger klart att pryda rumsväggen med.:thumbsup: Den sköts i skogarna utanför Övertorneå vid hans stuga.

Publicerat
2 hours ago, lsjonsson said:

KJ.thumb.jpg.b8f2b6c28689593ad4d7d7a49d81b699.jpg

En kompis sköt den här 18-taggaren för sin Lapphund på ståndskall. :thumbsup:

Den duger klart att pryda rumsväggen med.:thumbsup: Den sköts i skogarna utanför Övertorneå vid hans stuga.

Ballt! Lapphundar kan vara duktiga älghundar då? Har inte så mkt koll på dem, alla jag känt till har varit sällskapshundar helt enkelt.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sexfemåtta sa:

Ballt! Lapphundar är duktiga älghundar då? Har inte så mkt koll på dem, alla jag känt till har varit sällskapshundar helt enkelt.

Fråga en jämthundsägare, gråhundsägare, laika el. karelsk björnhund så får du höra vad dom tycker.:lol: Lapphunden är sällskaps- o utställningshundhund. Hur han har lyckats få få lapphunden att bli en älghund vet jag inte.:lol:

Publicerat
22 minutes ago, lsjonsson said:

Fråga en jämthundsägare, gråhundsägare, laika el. karelsk björnund så får du höra vad dom tycker.:lol: Lapphunden är sällskaps- o utställningshundhund. Hur han har lyckats få få lapphunden att bli en älghund vet jag inte.:lol:

Haha. Jo.. men jag googlade faktiskt på finsk lapphund idag för att jag träffade en bekant som har en gammal tik. Och då halkade jag av en slump in på lite forum där folk skrev om att de hade en som skällde älg å.. Så jag antar att vissa faktiskt har det i sig ändå.

Men individer är individer... När jag var helt ny som jägare träffade jag en som berättade om en tant som haft en engelsk bulldogg som var riktigt bra för rådjursdrev. Den hittade rådjuren, sen lunkade den på i sakta mak och föste dem långsamt framför sig...enkelt för skyttarna var det xD Så ibland går väl saker mot det man förväntar sig.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sexfemåtta sa:

Haha. Jo.. men jag googlade faktiskt på finsk lapphund idag för att jag träffade en bekant som har en gammal tik. Och då halkade jag av en slump in på lite forum där folk skrev om att de hade en som skällde älg å.. Så jag antar att vissa faktiskt har det i sig ändå.

Men individer är individer... När jag var helt ny som jägare träffade jag en som berättade om en tant som haft en engelsk bulldogg som var riktigt bra för rådjursdrev. Den hittade rådjuren, sen lunkade den på i sakta mak och föste dem långsamt framför sig...enkelt för skyttarna var det xD Så ibland går väl saker mot det man förväntar sig.

Lapphunden är en skällig hund. Jag vet en fam. i Kalix som har 3 st som jag känner. Dom kan skälla om så behövs och det sjunger bra.:lol:

Publicerat
1 hour ago, lsjonsson said:

Lapphunden är en skällig hund. Jag vet en fam. i Kalix som har 3 st som jag känner. Dom kan skälla om så behövs och det sjunger bra.:lol:

Ja de är ju avlade för att valla med skall, så🙃

Publicerat
  • Författare
8 hours ago sexfemåtta sa:

Ja de är ju avlade för att valla med skall, så🙃

Ja visst är dom det!:thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Den här storoxen är kvar på marken. Den har varit osynlig under älgjakten på dagarna och varit framme vid en saltsten på kvällar o nätter. En riktigt smart tjur. Fin häradsbetäckare.:wub:

7866263620354148200.jpg.4e68d5d603be5841bc12fb88483c5736.jpg

290894644787146823.jpg.3232988a1600f3228826a63d6c4a2413.jpg