Publicerat September 30, 2025Sep 30 23 hours ago stefan sa: Ca 7000 kr dit vi flyger Var ju inte så överdrivet dyrt eller så är inte flygtiden så lång. Annars är väl taxan/timme nästan det dubbla?
Publicerat September 30, 2025Sep 30 Detta är en populär post. Nu tillbaka på min andra mark och slutklämmen för älgjakten, söndag är ju sista dagen. Fortfarande otroligt varmt för årstiden nu vid kl 17 så visade termometern 10 grader. Kör väl på med lock så får vi se vad som händer,verkar som att vi har flera kor med kalvar inne på området så nog borde det då finnas nån tjur också.
Publicerat September 30, 2025Sep 30 Författare 1 hour ago stefan sa: Nu tillbaka på min andra mark och slutklämmen för älgjakten, söndag är ju sista dagen. Fortfarande otroligt varmt för årstiden nu vid kl 17 så visade termometern 10 grader. Kör väl på med lock så får vi se vad som händer,verkar som att vi har flera kor med kalvar inne på området så nog borde det då finnas nån tjur också. Skitjakt!Vi ser emot många foton från älgjakt ute i tassemarken.
Publicerat Oktober 1, 2025Okt 1 19 hours ago stefan sa: Nu tillbaka på min andra mark och slutklämmen för älgjakten, söndag är ju sista dagen. Fortfarande otroligt varmt för årstiden nu vid kl 17 så visade termometern 10 grader. Kör väl på med lock så får vi se vad som händer,verkar som att vi har flera kor med kalvar inne på området så nog borde det då finnas nån tjur också. Hur har älg tillgången vart där uppe? Här omkring så är det bättre med älg än på flera år. Till och med jag som är pessimist får säga att det ser relativt bra ut, dock mindre med kalv men dom lär snart börja komma in till oss. Jakten har nog gått betydligt bättre än vanligt på antalet timmar jag lagt på den än så länge, med värmen som är här i norr så har det knappt ännu vart riktigt jakt väder. Men människan är en klyftig varelse, när det ser ut att bli lite mera älg då ska alla skjuta dubbelt mot vanligt och sen klaga hur dåligt det är med älg i skogen.
Publicerat Oktober 1, 2025Okt 1 Författare 3 hours ago karelsk blandning sa: Hur har älg tillgången vart där uppe? Här omkring så är det bättre med älg än på flera år. Till och med jag som är pessimist får säga att det ser relativt bra ut, dock mindre med kalv men dom lär snart börja komma in till oss. Jakten har nog gått betydligt bättre än vanligt på antalet timmar jag lagt på den än så länge, med värmen som är här i norr så har det knappt ännu vart riktigt jakt väder. Men människan är en klyftig varelse, när det ser ut att bli lite mera älg då ska alla skjuta dubbelt mot vanligt och sen klaga hur dåligt det är med älg i skogen. Enl. obsen så har vi mindre med älg än förra året på antalet timmar.
Publicerat Oktober 1, 2025Okt 1 3 hours ago karelsk blandning sa: Hur har älg tillgången vart där uppe? Här omkring så är det bättre med älg än på flera år. Till och med jag som är pessimist får säga att det ser relativt bra ut, dock mindre med kalv men dom lär snart börja komma in till oss. Jakten har nog gått betydligt bättre än vanligt på antalet timmar jag lagt på den än så länge, med värmen som är här i norr så har det knappt ännu vart riktigt jakt väder. Men människan är en klyftig varelse, när det ser ut att bli lite mera älg då ska alla skjuta dubbelt mot vanligt och sen klaga hur dåligt det är med älg i skogen. Inte är det bra & jämfört mot tidigare år så ser jag en nedgång iaf på dom två områden jag jagar på.
Publicerat Oktober 3, 2025Okt 3 Detta är en populär post. I skogen händer det grejer & 358 NM sviker mig inte.
Publicerat Oktober 3, 2025Okt 3 Författare 55 minutes ago stefan sa: I skogen händer det grejer & 358 NM sviker mig inte. Grattis!
Publicerat Oktober 11, 2025Okt 11 1 hour ago lsjonsson sa: Omstart på älgjakten efter 2 v brunstuppehåll! Samma här 👍
Publicerat Oktober 11, 2025Okt 11 Författare 11 hours ago KJE81 sa: Samma här 👍 Älgarna kvar i skogen! Ko, kalv o tjur gick loss från ståndskall.
Publicerat Oktober 11, 2025Okt 11 39 minutes ago lsjonsson sa: Älgarna kvar i skogen! Ko, kalv o tjur gick loss från ståndskall. Två kalvar på ståndskall blev det för oss.
Publicerat Oktober 11, 2025Okt 11 Författare 10 minutes ago KJE81 sa: Två kalvar på ståndskall blev det för oss. Grattis!
Publicerat Oktober 11, 2025Okt 11 Författare Gustav jagar älg utan att lukta människa-här är hans knep. https://www.sverigesradio.se/artikel/gustav-jagar-alg-utan-att-lukta-manniska-har-ar-hans-knep
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 Författare En kompis sköt den här 18-taggaren för sin Lapphund på ståndskall. Den duger klart att pryda rumsväggen med. Den sköts i skogarna utanför Övertorneå vid hans stuga.
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 2 hours ago, lsjonsson said: En kompis sköt den här 18-taggaren för sin Lapphund på ståndskall. Den duger klart att pryda rumsväggen med. Den sköts i skogarna utanför Övertorneå vid hans stuga. Ballt! Lapphundar kan vara duktiga älghundar då? Har inte så mkt koll på dem, alla jag känt till har varit sällskapshundar helt enkelt.
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 Författare 1 hour ago sexfemåtta sa: Ballt! Lapphundar är duktiga älghundar då? Har inte så mkt koll på dem, alla jag känt till har varit sällskapshundar helt enkelt. Fråga en jämthundsägare, gråhundsägare, laika el. karelsk björnhund så får du höra vad dom tycker. Lapphunden är sällskaps- o utställningshundhund. Hur han har lyckats få få lapphunden att bli en älghund vet jag inte.
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 22 minutes ago, lsjonsson said: Fråga en jämthundsägare, gråhundsägare, laika el. karelsk björnund så får du höra vad dom tycker. Lapphunden är sällskaps- o utställningshundhund. Hur han har lyckats få få lapphunden att bli en älghund vet jag inte. Haha. Jo.. men jag googlade faktiskt på finsk lapphund idag för att jag träffade en bekant som har en gammal tik. Och då halkade jag av en slump in på lite forum där folk skrev om att de hade en som skällde älg å.. Så jag antar att vissa faktiskt har det i sig ändå. Men individer är individer... När jag var helt ny som jägare träffade jag en som berättade om en tant som haft en engelsk bulldogg som var riktigt bra för rådjursdrev. Den hittade rådjuren, sen lunkade den på i sakta mak och föste dem långsamt framför sig...enkelt för skyttarna var det xD Så ibland går väl saker mot det man förväntar sig.
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 Författare 1 hour ago sexfemåtta sa: Haha. Jo.. men jag googlade faktiskt på finsk lapphund idag för att jag träffade en bekant som har en gammal tik. Och då halkade jag av en slump in på lite forum där folk skrev om att de hade en som skällde älg å.. Så jag antar att vissa faktiskt har det i sig ändå. Men individer är individer... När jag var helt ny som jägare träffade jag en som berättade om en tant som haft en engelsk bulldogg som var riktigt bra för rådjursdrev. Den hittade rådjuren, sen lunkade den på i sakta mak och föste dem långsamt framför sig...enkelt för skyttarna var det xD Så ibland går väl saker mot det man förväntar sig. Lapphunden är en skällig hund. Jag vet en fam. i Kalix som har 3 st som jag känner. Dom kan skälla om så behövs och det sjunger bra.
Publicerat Oktober 14, 2025Okt 14 1 hour ago, lsjonsson said: Lapphunden är en skällig hund. Jag vet en fam. i Kalix som har 3 st som jag känner. Dom kan skälla om så behövs och det sjunger bra. Ja de är ju avlade för att valla med skall, så🙃
Publicerat Oktober 15, 2025Okt 15 Författare 8 hours ago sexfemåtta sa: Ja de är ju avlade för att valla med skall, så🙃 Ja visst är dom det!
Publicerat Oktober 16, 2025Okt 16 Detta är en populär post. På 2025-10-14 at 21:55 sexfemåtta sa: Ja de är ju avlade för att valla med skall, så🙃 (Lapphundar) Är inte så ovanligt att dem skäller älg, dom är både använda i ren och jakt tidigare men jag tror knappast du har samma jakt i en sån som en avlad jakthund. Är det gott om älg så går det garanterat skjuta åt det mesta hundar om intresset finns men är det dåligt med djur så behövs troligen mera jakthundar. Vallhunden jag har med på jobb varje dag fungerar som en stötande hund och driver älgarna drygt 1km före han släpper så små marker med passare och mera älg skulle det skjutas åt honom med.
Publicerat November 3, 2025Nov 3 Författare Den här storoxen är kvar på marken. Den har varit osynlig under älgjakten på dagarna och varit framme vid en saltsten på kvällar o nätter. En riktigt smart tjur. Fin häradsbetäckare.