Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Carl Butler

Featured Replies

Publicerat

Jag fick ett infall tidigare i veckan och letade rätt på ett begagnat exemplar av Carl Butlers kokbok från 1974, just denna i 1989 års utgåva. Drabbad av stigande panikångest har jag nu ögnat igenom alla recept. Jag har fått några svar, men fått så många frågor.

Var maten verkligen så här trist under 80-talet? I mångas fall är nog svaret ja. Jag gissar att i många hem är många av rätterna här rent exotiska ("indonesisk risrätt", som är någon sorts fördummad nasi goreng blev ju en hushållsklassiker) men det är så många recept som bara skriker att de är helt smaklösa. Och varför denna djupa fascination av margarin? Det är margarin i nästan allt.

Jag bjuder här på ett par av Butlers recept, och som extra krydda en bild på mannen - förlåt, legendaren - själv. Men först vill jag dela med mig av vad han skrivit om sin bästa matupplevelse på bokens baksida:

"Ber man mig berätta vad jag tycker bäst om, vilket också inträffar med jämna mellanrum, då brukar jag beskriva min godaste måltid - getost, vin, vindruvor och torrt vitt bröd doppat i vatten, avnjutet tillsammans med en gammal grekisk bonde. Det var strax efter skördetid och vi fann gemenskap i hans lilla stuga mycket tack vare stunden vid matbordet."

Carl Butler, I call bullshit. Jag säger att det där hände aldrig. Nåväl, ett par axprov ur boken då...

IMG_0035.thumb.jpeg.f1012417c8d314b0dbacc663869d633c.jpeg

IMG_0036.thumb.jpeg.a8e43398d264dbf0eff55d24c1c32f2b.jpeg

IMG_0037.thumb.jpeg.f3f70c391d1336c8e01f6a4ca1468d8d.jpeg

Publicerat

Butler var enormt stor på sin tid så han måste ha varit revolutionerande. Han gav t o m ut kokböcker på Ikea. Maten var skittrist på bild, men det var nog inte bättre innan dess... Skinkägg i gelé är antagligen ingen höjdare men Butlers recept på boeuf bourguignon är mästerligt bra.

När jag växte upp på 80-talet fanns det margarin och inte smör i kylskåpet. Trenden var fettångest och lightläsk. 

Publicerat

Susanne Lanefält skar fettranden av kottletten.....

Fy fan vad torra dom blir då.

Och sallad till och inga kolhydrater heller- vilket liv

Publicerat
3 hours ago, TekDr said:

https://www.instagram.com/reel/DLxQwryCHhL/?igsh=MTVxandqN2xqYTJtcg==

Carl Butler recenseras (nog mest ironiskt) lite då och då av denne speciella människan…. Helt klart väldigt speciella smakkombinationer

Den där killen är ju askul med sin torra ironi! Har sett ett klipp när han lagade kycklingaladåb ur någon 80-talskokbok. Det såg helt oätbart ut! :D

Publicerat
2 minutes ago redtop sa:

Den där killen är ju askul med sin torra ironi! Har sett ett klipp när han lagade kycklingaladåb ur någon 80-talskokbok. Det såg helt oätbart ut! :D

Den aladåben borde fått stanna i historien helt klart…

https://www.instagram.com/reel/DIJxs4wiqR9/?igsh=MWhseGRwMjA4aHFvcw==