Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kommunala viltvårdare? >>

Featured Replies

Publicerat

Jägareförbundet kör en utbildning i urban viltförvaltning.. dvs kommunal skyddsjakt.

Gick piloten dvs första utbildningen och den var fan riktigt bra. 

Såg att den snurrade förbi på förbundets hemsida så jag tänkte länka till den.

Urban Viltförvaltning

Jag fick kommunen att bekosta min utbildning, borde gå att lösa för andra intressenter. Att veta är att den riktar sig inte bara mot själva hantverket utan den är även för de tjänstemän som administrerar ärendena på kommunerna med.

Publicerat

Hade varit intressant.  Men tyvärr, så är kommunjägarna här en dedikerad klubb för inbördes beundran.  Inga nya släpps in.

Man ska jaga med en CG och Leupold sikte.  Allt annat är MÖP-prylar.

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Islänningen sa:

Hade varit intressant.  Men tyvärr, så är kommunjägarna här en dedikerad klubb för inbördes beundran.  Inga nya släpps in.

Det där är så trist.. dock.. min erfarenhet efter 30 år med detta är att det finns en hel del folk som verkligen vill in, ha uppdraget osv osv.. men när det trista, som måste hanteras ska göras, så dyker de inte upp över huvud taget. Jag skiter fullkomligt i ev utrustning osv huvudsaken den är ändamålsenlig och jobbet görs med omdöme. Men jag känner igen detta, hört det förr och det är svårt. Det krävs ett helvetes omdöme och social förmåga.. Vi hade faktiskt en sk MÖP med för rätt många år sedan. Han gick ut på en fotbollsplan en eftermiddag och sköt mås med hagel.. så mycket omdöme hade han och han vart således extremt kortlivad i uppdraget. 

En kille vart rekryterad under min tid, snackade med honom flera gånger och han verkade på alla sätt extremt klok och vettig!! Men vad hjälper det? Han dyker upp på de regelbundna mötena som kommunen har men har ännu inte lagt en minut på att decimera kajor i tätbebyggt område.. det som är det ända "ska" kravet som vi har på oss.. 

Publicerat

För min del, så finns det vissa kategorier av intresse, men det kan också vara krångligt med tillstånd för den typen av jakt.  Råttor med luftgevär alt. 22lr subsonic och mörkersikte, främst runt soptippen och andra områden där avfall förekommer.  Tänker då främst 22lr vid tippen, och luftgevär där containrar är uppställda.

Mink med 22lr subsonic i närheten av häckningsdplatser.

Gås med 9mm subsonic runt badplatser.

Och så har vi fått en ganska stor ökning av räv härute.  Rådjuren får gubbarna gärna ta hand om.

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Du glömde att taxen ska varit död minst 10år

Publicerat
19 minutes ago hs_merkel sa:

Du glömde att taxen ska varit död minst 10år

Visst, faan.  Bra att du påminde mig 🤣

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Islänningen sa:

För min del, så finns det vissa kategorier av intresse, men det kan också vara krångligt med tillstånd för den typen av jakt.  Råttor med luftgevär alt. 22lr subsonic och mörkersikte, främst runt soptippen och andra områden där avfall förekommer.  Tänker då främst 22lr vid tippen, och luftgevär där containrar är uppställda.

Mink med 22lr subsonic i närheten av häckningsdplatser.

Gås med 9mm subsonic runt badplatser.

Och så har vi fått en ganska stor ökning av räv härute.  Rådjuren får gubbarna gärna ta hand om.

Det ser givetvis olika ut i varje kommun men vårt SKA uppdrag är att sanera kajor i tätbebyggt område. Dilemmat har varit att det är kommunen själva som plockar in folk, det sker pga att övriga inte är så aktiva. Då trillar det in konstigt folk som inte gör så mkt nytta alls..  Men bortsett från kajor så är det grävling och skabbräv i byarna, grävlingarna bekostas av fastighetsägarna medans kommunen står för utgifter kring räv. Detta då grävlingen ses som egendomsräddning medans skabbisarna är smitttsamma och kan riskera smitta ned hundar och annat. Gäss på badstränderna. Dessa grejer är något av det svåraste vi pysslar med.. många gånger exponerat för folk och kräver verkligen massor av den som ska skjuta, man ska hantera folk och man måste ovillkorligen hantera säkerheten.

I vår kommun är avfallshanteringen ett separat bolag som jag har en egen överenskommelse med, det har inget med kommunskyttarna i övirgt att göra. Det är för och nackdelar.. blir en del gnäll på ren svenska, avundsjuka, samtidigt så ger det rätt bra möjligheter för mej personligen. Men jag kan berätta att en fd kommunskytt släpade med hela gänget till ena anläggningen en morgon... jag var tack och lov inte med! Det slutade med att den ena snubben lämnade med en hel jävla båt fastspänd på taket på sin pickis, det sköts sönder prylar där ute och spreds tomhylsor över allt. Det var svineri och stöld rakt av, lekstuga. Det sker inte när jag är ansvarig för hanteringen.. 

Vår kommun jagar inte rådjur i förebyggande syfte längre. Vi gjorde det för rätt många år sedan tills ovan angivne fd kommunskytt gjorde bort sig även där. 

Gäss på badstränderna tar du med subbar en gång.. kanske två-tre om det är kanadicker.. men är det grågäss så är det bara att glömma, de är för varska och släpper dej aldrig så pass nära. Mink har vi ett ärende igång nu åt en privat markägare, där är det enbart fällor som gäller. Jag tror faktiskt det går att skjuta där men tanken på att sitta där och "vakta" och försöka skjuta en mink eller så är inte helt tilltalande.. Här jagas förövrigt inte räv heller i någon form av förebyggande syfte, enbart kajor/fågel kan vi skjuta förebyggande. 

Publicerat

I vår kommun är det samma sak som Hippen skriver. Kajor är högsta prioritet och grävling på trädgårdar. Skabbrävar rings det ju om någon gång men inte ofta. Inget förebyggande förutom kajor som är det stora problemet. 

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Takko sa:

I vår kommun är det samma sak som Hippen skriver. Kajor är högsta prioritet och grävling på trädgårdar. Skabbrävar rings det ju om någon gång men inte ofta. Inget förebyggande förutom kajor som är det stora problemet. 

Står din kommun för utgifterna kring grävlingarna? Här är det fastighetsägarens bekymmer.. Öht så är vår kommun onödigt snål, i det stora hela så är det inte ens en piss i nilen de kostnader vi genererar.. men ändå knotas det. 

Vi har hamnat i någotslags moment 22 här.. kommunen har läst lagen, där framgår att polis får fatta beslut om avlivning av vilt som riskerar att orsaka allvarlig skada på folk eller egendom. Så när det går in vildsvin i ett område så hänvisas till polisen. De lägger inte ned en sekund på uppbökade gräsmattor och hänvisar tillbaka till kommunen. Jag har försökt förmedla att polisen hanterar akuta situationer (älg i pool, arg älg i trädgård, älg i Vasastan..) medans betydligt fredligare vildsvin som gillar gräsmattor är en kommunal angelägenhet och något man mer hanterar i förebyggande åtgärder. Men alls icke att det når fram, kommunen slår ifrån sig. Vi ska stå på oss och INTE ta dessa uppdrag för att på så sätt tvinga polisen att hantera detta.. Det är lite humor, polisen har noll ansvar så de känner sig inte speciellt tvingade..

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Står din kommun för utgifterna kring grävlingarna? Här är det fastighetsägarens bekymmer.. Öht så är vår kommun onödigt snål, i det stora hela så är det inte ens en piss i nilen de kostnader vi genererar.. men ändå knotas det. 

Vi har hamnat i någotslags moment 22 här.. kommunen har läst lagen, där framgår att polis får fatta beslut om avlivning av vilt som riskerar att orsaka allvarlig skada på folk eller egendom. Så när det går in vildsvin i ett område så hänvisas till polisen. De lägger inte ned en sekund på uppbökade gräsmattor och hänvisar tillbaka till kommunen. Jag har försökt förmedla att polisen hanterar akuta situationer (älg i pool, arg älg i trädgård, älg i Vasastan..) medans betydligt fredligare vildsvin som gillar gräsmattor är en kommunal angelägenhet och något man mer hanterar i förebyggande åtgärder. Men alls icke att det når fram, kommunen slår ifrån sig. Vi ska stå på oss och INTE ta dessa uppdrag för att på så sätt tvinga polisen att hantera detta.. Det är lite humor, polisen har noll ansvar så de känner sig inte speciellt tvingade..

Vår kommun är definitivt ännu snålare. Det är kommunen som bollar samtal till oss när det gäller grävlingar och dess problem. Vi får lite för ammunition och dom söker tillstånden men annars har vi ingen ersättning överhuvud taget. Förra året hade vi inte ens något möte utan de tycker att det är bra som det är..........

För min egen del så är det ju inte i centrala stan utan i ett samhälle utanför kommunen och det är lugnare även om man får en del konstiga samtal. Sist var det en mård som hade ungar på en vind och en dansk familj kunde inte sova och var bestörta. Vad gör man 🙂

Publicerat
1 hour ago Takko sa:

Vår kommun är definitivt ännu snålare. Det är kommunen som bollar samtal till oss när det gäller grävlingar och dess problem. Vi får lite för ammunition och dom söker tillstånden men annars har vi ingen ersättning överhuvud taget. Förra året hade vi inte ens något möte utan de tycker att det är bra som det är..........

För min egen del så är det ju inte i centrala stan utan i ett samhälle utanför kommunen och det är lugnare även om man får en del konstiga samtal. Sist var det en mård som hade ungar på en vind och en dansk familj kunde inte sova och var bestörta. Vad gör man 🙂

Vi fick betala ansökan för skottlossningstillståndet själva och noll ersättning men då kan vi också neka dom tramsigaste uppdragen.. mård i hus är inte kul helt sjukt vad dom kan förstöra..

Publicerat
  • Författare

Vår kommun betalar våra tillstånd så därmed känns kravet att vi ska skjuta kajor rimligt. Sen får vi en summa för varje uppdrag som är sanktionerat, är det inte sanktionerat så brukar jag få tjafsa en stund med motparten på kommunen innan kollegan får betalt. Det som på allvar är bra är att de skapat en inloggningssida på kommunens hemsida där vi loggar in och registrerar uppdragen så får vi betalt utifrån det. Det måste jag ge dem, det är enormt smidigt! 

Jag ska nu försöka lobba för att vi ska få betalt även för telefonrådgivning/telefonuppdrag likt NVR har.. På midsommarafton tex hade jag två uppdrag som jag fick lägga tid och energi på med att snoka reda på jakträttshavare och skicka uppdragen vidare.. 

Vi har haft mård på loft/vind.. jag har tack och lov sluppit. Det är skitbökigt, kräver en massa fällor och bök.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Vår kommun betalar våra tillstånd så därmed känns kravet att vi ska skjuta kajor rimligt. Sen får vi en summa för varje uppdrag som är sanktionerat, är det inte sanktionerat så brukar jag få tjafsa en stund med motparten på kommunen innan kollegan får betalt. Det som på allvar är bra är att de skapat en inloggningssida på kommunens hemsida där vi loggar in och registrerar uppdragen så får vi betalt utifrån det. Det måste jag ge dem, det är enormt smidigt! 

Jag ska nu försöka lobba för att vi ska få betalt även för telefonrådgivning/telefonuppdrag likt NVR har.. På midsommarafton tex hade jag två uppdrag som jag fick lägga tid och energi på med att snoka reda på jakträttshavare och skicka uppdragen vidare.. 

Vi har haft mård på loft/vind.. jag har tack och lov sluppit. Det är skitbökigt, kräver en massa fällor och bök.

Verkar ju vara ganska bra förutsättningar ändå i din kommun jämfört med vår..........

Publicerat
18 hours ago Vildand sa:

Vi fick betala ansökan för skottlossningstillståndet själva och noll ersättning men då kan vi också neka dom tramsigaste uppdragen.. mård i hus är inte kul helt sjukt vad dom kan förstöra..

Jo, de kan. grejen var ju att det inte fanns någon lucka alls upp till vind eller utifrån, ovanligt att de bygger igen på det viset. Men gav dom rådet att ta upp en lucka/dörr för de kan ju behöva inspektera någon gång också. De gjorde så och med allt bök o stök, gjorde att hon tog med sig ungarna därifrån så det blev ju en bra lösning. pratade med dom för ett par veckor sen och äntligen kunde de sova igen 😀 

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Tveklöst!