Publicerat Mars 6, 200719 yr Jägareförbundet fick stöd om småviltsjakten i fjällen KIRUNA. Jägareförbundet kallade till allmänt möte i Kiruna i går. Förbundet tolererar inte planerna på att förändra reglerna för fjälljakten.- Stanna upp och utred frågan, är förbundsordförande Owe Wiktorins uppmaning till regeringen. I jämförelse med proteststormarna mot Ekströms utredning kring fjälljakten för något år sedan var tonläget mer dämpat denna gång. Dock var drygt 150 personer samlade i Folkets hus i Kiruna och framme på estraden satt bland andra Svenska jägareförbundets ordförande. Måste ta ansvar - Regeringen måste ta sitt ansvar. Stanna upp, utred de juridiska problemen. Är det en tjänst eller inte? Och låt årets regler gälla så länge den utredningen pågår, sade Owe Wiktorin. Arrangörer till debatten var förutom Jägareförbundet, även Gruvtolvan och Kiruna jakt och fiske. Bakgrunden till manifestationen är denna: Den 21 december 2006 beslutade regeringen att ge Jordbruksverket i uppdrag att göra en översyn och vid behov vidta åtgärder i frågan om småviltsjakt och fiske på statens mark ovan odlingsgränsen och på renbetesfjällen. Uppdraget går bland annat ut på att se över att verkets föreskrifter stämmer överens med EG-rätten. Kommerskollegium hade tidigare gett sin syn på saken och uttalat att nuvarande situation, som bland annat innebär att endast svenska medborgare har möjlighet att jaga utan överinseende av jaktansvarig, stred mot EG-rätten genom att vara diskriminerande. Länsstyrelsen i Norrbotten bestämde sig för att kräva utredning, vilket Jägareförbundet och andra välkomnade. - Jakten är inte en tjänst utan en naturresurs som ska förvaltas med omsorg. Vi måste rädda vår jakt från total utplåning av EU, sade Harry Rantakyrö, ordförande i Gruvtolvan. - Vi menar allvar, vi vill behålla det upplägg som bestämdes i fjol höstas, sade Kurt Edin, ordförande Kiruna jakt och fiske. Att Europas jägare skulle få fritt tillträde till småviltsjakt på statens mark är inte populärt. - Då kommer vi alla att upptäcka att naturen inte tål trycket, och därefter sker avlysning och restriktioner, sade PG Sundström, ordförande i Jägareförbundet Norrbotten. Inte EU-domstolen Statsministern och jordbruksministern var inbjudna, men kunde inte komma. Magnus Kindbom, stabschef och politiskt sakkunnig i jaktfrågor på jordbruksdepartementet, var dock på plats. - Vi vill inte riskera att hamna i EU-domstolen. Det skulle innebära dyra rättegångskostnader, skadeståndskrav och föreskrifter från annat håll om hur fjälljakten ska utformas. Det vill vi absolut undvika och därför gav vi ett skyndsamt svar i december. Vi tycker det är viktigt att lyssna på de synpunkter som finns och därför är vi här, sade han. Publicerad: 2007-03-06 00:00 Uppdaterad: 2007-03-06 00:00 Av Alexander Linder, NSD www.nsd.se
Publicerat Mars 6, 200719 yr Ja, vi får väl se hur "viktiga" våra åsikter blir!!! > Kommer dom inte till sans blir det nästan gerillakrigföring i fjällen!
Publicerat Mars 6, 200719 yr Jag som trodde att denna regering var till fördel för oss jägare, men nu tror jag inte det längre > Samma skit som den förra :'(
Publicerat Mars 6, 200719 yr Jag som trodde att denna regering var till fördel för oss jägare, men nu tror jag inte det längre >Samma skit som den förra :'( Håller nog tyvärr med dig!
Publicerat Mars 6, 200719 yr Jag som trodde att denna regering var till fördel för oss jägare, men nu tror jag inte det längre >Samma skit som den förra :'( Jag undrar om vår regering, oavsett partifärg, har så mycket att sätta emot EU. Vi är ett litet land med en liten röst i EU.
Publicerat Mars 6, 200719 yr Författare Det kvittar vad den är för pack som sitter i regeringen så är det samma skit tydligen. >
Publicerat Mars 6, 200719 yr Det kvittar vad den är för pack som sitter i regeringen så är det samma skit tydligen. >Personligen känns det bättre med en småländs bonde o jägare som jordbruksminister än de kärringarna som föregick honom. Speciellt Winberg var en katastrof.
Publicerat Mars 6, 200719 yr Författare Personligen känns det bättre med en småländs bonde o jägare som jordbruksminister än de kärringarna som föregick honom. Speciellt Winberg var en katastrof. Ja, det kan jag hålla med Dig om, men jag tycker att det är dålig stil att ingen av dom dök upp. Eskil var ju visserligen upp till samerna här för ett tag sedan och tittade på de dåliga betsförhållanden för renarna. T. o. m har varit uppe och hälsat på samerna och kikat på betesförhållande för ca. 2 veckor sedan.
Publicerat Mars 6, 200719 yr Denna regering är en bluff när dom väl kommit till makten så skiter dom i oss väljare.
Publicerat Mars 6, 200719 yr Författare Denna regering är en bluff när dom väl kommit till makten så skiter dom i oss väljare. Dom är lika stora kolsypare alla politiker. >
Publicerat Mars 6, 200719 yr Nog är det så. Det enda jag såg fram emot egentligen med den här regeringen var dess "jakt och natur-politik." Tyvärr så var man väl medveten om redan från början att säljknepen från USA har tagit sig långt in i vårt val-system. Man håller någon procent av det som lovats. Mycket snack och liten verkstad. Pest eller kolera!!
Publicerat Mars 6, 200719 yr Författare Nog är det så.Det enda jag såg fram emot egentligen med den här regeringen var dess "jakt och natur-politik." Tyvärr så var man väl medveten om redan från början att säljknepen från USA har tagit sig långt in i vårt val-system. Man håller någon procent av det som lovats. Mycket snack och liten verkstad. Pest eller kolera!! ...och så har det varit under alla år jag har röstat, och det är många det. >
Publicerat Mars 6, 200719 yr Ja, visst. Men bara för ett par år sedan så visste man ju vad man röstade på. Alla hade sina för och nackdelar och man fick ta det onda med det goda. Nu är det ju inte riktigt så. Allianser hit och allianser dit. Alla tycker lite av varje och ingen verkar stå för vad man tycker och allra helst inte vad ens gelikar tycker och säger. För visste jag, att röstade jag på den ena så fick jag böldpest och röstade jag på den andra så fick jag klamydia. Nu får man ta mig fan en släng av varje hur man än väljer.
Publicerat Mars 6, 200719 yr Författare Ja, visst. Men bara för ett par år sedan så visste man ju vad man röstade på. Alla hade sina för och nackdelar och man fick ta det onda med det goda. Nu är det ju inte riktigt så.Allianser hit och allianser dit. Alla tycker lite av varje och ingen verkar stå för vad man tycker och allra helst inte vad ens gelikar tycker och säger. För visste jag, att röstade jag på den ena så fick jag böldpest och röstade jag på den andra så fick jag klamydia. Nu får man ta mig fan en släng av varje hur man än väljer. Ja visst, men Vi får ju gå tillbaka till den tiden mendan s+v samregerade innan miljömupparna kom in i samarbetet. Då var det bättre ordning på politiken.
Publicerat Mars 6, 200719 yr Författare Fortsättning följer. Fjälljaktdebatt inte "poppis" BODEN, KURIREN. Krister Hammarbergh (m) ställer jordbruksministern mot väggen i frågan om småviltjakten. Nu blir det debatt i riksdagen. – Det var inte så populärt, säger Hammarbergh. 2004 skrev Krister Hammarbergh, riksdagsledamot från Luleå, en motion om småviltjakten ovan odlingsgränsen. Det handlar om utländska jägares möjligheter till jakt. Hammarbergh menar att svenska jägare upplever att deras jaktmöjligheter begränsas och att antalet utländska jägare ökat. Krister Hammarbergh anser också att viltet och jakten borde ses som en naturresurs och inte som en tjänst. Nu har han skrivit en interpellation som är ställd till jordbruksminister Eskil Erlandssson ©. I interpellationen undrar Hammarbergh om ministern tänker underlätta en reglering av småviltjakten så att utländska jägares jaktmöjligheter begränsas. Krister Hammarbergh menar att regeringen måste vara tydlig med att viltet inte är en tjänst. – EU ska inte reglera ripjakten ovan odlingsgränsen. Detta har inte med frihandel att göra. Lars-Henrik Andersson lars-henrik.andersson@kuriren.com 0921/530 93 www.kuriren.nu
Publicerat Mars 6, 200719 yr Det är bra att det finns nån politiker som tar tag i detta. Men Min insändare om fjälljakten har ej kommit in än. Har även en annan insändarre om jakt inskickad, den handlar om Paragraf 28 och blyförbudet.
Publicerat Mars 7, 200719 yr Författare Det är bra att det finns nån politiker som tar tag i detta. Men Min insändare om fjälljakten har ej kommit in än. Har även en annan insändarre om jakt inskickad, den handlar om Paragraf 28 och blyförbudet. Du kan ju ringa upp tidningen och fråga dom var dom har gjort av den. >