Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frågor från en nybörjare som vill komma igång med jakten

Featured Replies

Publicerat

Hej! Efter ett tags medlemsskap här på jaktsidan så tänkte jag gör a mitt premiärinlägg på forumet. Ett inlägg fyllt av frågor och funderingar som jag hoppas och tror att ni kunniga jägare här på sidan har svar på.  ;)

Jag blev klar med min jägarexamen i sommras, men jag har inga egna vapen och ingen i min släkt jagar. I helgen följde jag med en kompis på rävjakt och nu känner jag att jag måste ta tag i det här och komma igång med jakten och nu har man jobb på gång så snart börjar stålarna rulla in  :P

man lär väl börja med att skaffa sig ett vapenskåp. ska man köpa nytt eller begagnat? nåt speciellt märke?

vad krävs för att få vapenlicens? måste man ha jaktmark eller räcker det med att man är över 18 år, har jägarexamen och är en skötsam gosse?

Vilka vapen är lämpliga för en nybörjare? jag har fått för mig att en studsare typ 6,5*55 och en hagelbock räcker. Eftersom jag antagligen kommer att köpa begagnade vapen, finns det något speciellt man ska tänka på?

Hur går ett vapenköp till?

hur går man med i ett jaktlag?

Statligt jaktkort måste man väl ha? vart fixar man det?

är det några mer saker som ni kommer på att jag nog har nytta av att veta eller köpa så får ni gärna skriva det.

Alla svar och tips är av intresse

Tack på förhand / Anton

Publicerat

Har lite bråttom, men svarar snabbt på några av dina frågor.

För att få vapenlicens så måste du vara 18 år och ha jägarexamen, helst inte fälld för olaga hot, väpnat rån m.m. ;) Samt att du måste kunna förvara ditt vapen i ett godkänt vapenskåp.

Lämpliga vapen beror mycket på vad du tänkt jaga. Men en bra start är en bra begagnad hagelbock, en småviltsstudsare typ 22 lr och en klass 1 studsare. Köp billigt, du kommer ändå byta bort allt inom något år ;)

Det statliga jaktkortet kan du lösa på ditt närmaste postkontor. (Så går det iaf till här i Boden)

Publicerat

Hej Anton !

Välkommen till sidan,

Vapenskåp kan du köpa beg. se bara till att det har den nya godkännade typen

Licens får du om du har jägarexamen, och det har du ju.

Vapen studsare klass 1, hagelbössa , en 22LR att övningsskjuta med.

Mer ? bra kikare ,  rygga , bra kniv, rengörings prylar .

sen kommer du fram till vad du behöver.

LYCKA TILL  :)  :)

mvh. Bert

Publicerat

Om du inte har egna vapen så här i början så kan du skaffa en lånelicens. Den söker du som annan licens hos polisen går lös på 220 kr det priset var förra året iallafall.

Samma regler som vanlig licens att du ska ha jägarexamen, vara skötsamm dvs inte fäld för nått brott eller har blivit omhändertagen för fylla.

Sen du har fått lånelicensen är det bara att skaffa låneintyg hos polisen. du får dock låna ett vapen i 14 dagar. Du får all information hos Polisen om detta.

Föresten välkommen hit.

Publicerat

Du verkar ju ha fått svar på det du ville veta här men VÄLKOMMEN i alla fall!

Publicerat

vars bodde du?? bor du nära uppsala kan du få hänga med mästarnas mästare på jakt ;) har en del korpar som ska ner som målvakt skulle du kunna vara ;D :-* skämt å sido första jakt året är dyrt,skåp bössa osv men sen fyller man på lagret efter behov och när du hittat vad du vill jaga..många har ryggsäckar på grytjakten eller när man ska gå andra som jag fikar när det är slut jagat,så man hittar vilka grejer man behöver,och köp beganat först i böss väg sen när du vet vad du vill ha köper du den,

välkommen hit :D

Publicerat

Tack för välkomnandet och alla svar! det blir väl till att leta skåp till att börja med då, om någon vet nåt så kan ni skicka ett pm  ;)

jag bor utanför Hudiksvall så det är en bit norr om dig first_clas

Publicerat

Jag har fortfarande inte fått svar på hur vapenköpet går till  :P

Publicerat
Jag har fortfarande inte fått svar på hur vapenköpet går till  :P
Bestäm dig för ett vapen du vill ha. Sedan fyller du i en licensansökan och skickar den till länsman. När du fått din licens kör du och betalar bössan och tar den med hem.
Publicerat

Gå in till en jaktbutik så hjälper de dig att fylla i licensansökan som du skickar in til polisen. Vissa butiker faxar in ansökan direkt.

Jag tror att första licensansökan kostar 500:- resterande 250:-

//Roggman66

Publicerat

ja och ni trodde förstås att jag är gjord av pengar så att jag kan köpa nytt  ;)

nä men om man köper begagnat, då bestämmer man med den man ska köpa av å sen avslutas köpet när man har fått licensansökan godkänd då eller?

så att man inte fixar licens å sen har han sålt vapnet till någon annan

Publicerat

Första licensen kostar 600 och efterföljande licenser 220. Vapen affärerna är fulla med beg vapen till mkt prutbara priser.Du kan också göra som så att du söker licens på tex ett klass 1 vapen och sen tittar du ut det vapen du vill ha och fyller i dom uppgifterna som behöver kompleteras till polisen.

Publicerat

skulle du köpa min bössa så skickar jag min licens till dig som du skickar in med en kopia på jägarexamen plus licens ansökan i ett brav till en trevlig dam som inte tar allt för långtid på sig,men hur du får alla nummer och postnummer ringer du polisen så får du handledare efter person nummret..sen är du ägare av vapnet,nu får du bara låna bössor med låne licens i 2veckor

Publicerat

ok tack igen för finfina svar