Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp! Rcc F35 ljuddämpare

Featured Replies

Publicerat

Jag har sedan många år tillbaka köpt en dämpare som jag beställde enligt mina önskemål. När den sedan kom så sköts ca 50 skott med den och därefter så såldes pipan men dämparen blev kvar av nån anledning. Hursom så blev den bortglömd tills en kompis var sugen på den, han hade den då på en 30-06 och sköt ca 150 skott med den tills något hände.. Han hade efter en inskjutning av ett nytt sikte märkt att dämparen såg konstig ut i bakkant, ser ut som att någon packning släppt och att dämparen utvidgats lite. Anledningen till att jag kom på att jag hade denna kvar var för att jag rensade bland gamla jaktgrejer och fann på den

Nu till mina frågor:

Vad har hänt?

Går det att reparera?

Går det att byta gänga på den?

Bifogar bilder på dämparen så att ni ser vad jag menar

20260325_103814.jpg20260325_103820.jpg20260325_103836.jpg20260325_103849.jpg

20260325_103933.jpg20260325_103952.jpg20260325_104004.jpg

Skulle vara väldigt tacksam för svar då jag gärna skulle vilja använda denna

Publicerat

Ser ev ut som om själva dämparen har expanderat på något sätt? Eller är det bara ett färgsläpp? Den är väl gängad, funkar dessa..?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Hipshot sa:

Ser ev ut som om själva dämparen har expanderat på något sätt? Eller är det bara ett färgsläpp? Den är väl gängad, funkar dessa..?

Den är frontgängad och det funkar utan problem att skruva av och på.

Ja det ser ut som att den expanderat och att färg släppt. Ser också ut som om en gummipackning är trasig där.

Publicerat

Snillen spekulerar, men kan det vara så att den helt enkelt inte tålde gas volymen?

Att den var anpassad för 308, och inte 30-06?

Lär mig ;)

Publicerat

Provat att kontakta Roger på RCC direkt och frågat, mer serviceminded människa går inte finna på klotet så han kan säkert ge ett bra svar 👍🏻

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Joacim sa:

Provat att kontakta Roger på RCC direkt och frågat, mer serviceminded människa går inte finna på klotet så han kan säkert ge ett bra svar 👍🏻

Pratade med honom och var det kalla handen från pga åldern på dämparen.. kunde få lite rabatt på en ny dämpare men jag vill inte ha någon av deras nyare dämpare

Publicerat
  • Författare
1 hour ago lindgren sa:

Snillen spekulerar, men kan det vara så att den helt enkelt inte tålde gas volymen?

Att den var anpassad för 308, och inte 30-06?

Lär mig ;)

Denna anpassad för 9,3 så det gör det hela ännu skummare😅

Publicerat
31 minutes ago rovjagarn sa:

Pratade med honom och var det kalla handen från pga åldern på dämparen.. kunde få lite rabatt på en ny dämpare men jag vill inte ha någon av deras nyare dämpare

Ok, synd. Han hade ingen teori om vad som hänt heller?

Min gissning utifrån bilderna är att den skjutits för varm så att limmet släppt, kan vara det som syns som "packningen/brickan" i bakkant.

Publicerat
2 hours ago Joacim sa:

Det där med service minded upplever jag lite si som så....

Publicerat
  • Författare
8 hours ago Joacim sa:

Ok, synd. Han hade ingen teori om vad som hänt heller?

Min gissning utifrån bilderna är att den skjutits för varm så att limmet släppt, kan vara det som syns som "packningen/brickan" i bakkant.

Nej han hade ingen teori och min upplevelse var att det fanns inte så mycket intresse för att reda i det eller försöka reparera den utan istället sälja en ny dämpare🙁

Jag skulle helst vilja få den reparerad men om det visar sig vara omöjligt och att jag blir tvungen att skaffa en annan dämpare så blir det isåfall att försöka hitta en vmac bear eller en F&D 131

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Dansken sa:

För mig var det den känslan iaf

Publicerat

Knepigt detta.. Å den ena sidan så borde det ligga i hans eget intresse att rodda i detta.. å andra sidan så är det en beprövad dämpare osv så tror jag man i hans fall blir ganska less på dylika samtal. Jag har ringt honom i exakt samma ärende, där en dämp total havererade. Jag har för mej att jag fick en ny.. men det var inte med så stort engagemang. Men jag har förståelse för det, han har varit igång rätt länge nu.

Han har plockat fram en helt ok dämp till min 17 pipa, ngt experiment och han var sjukt hjälpsam där..

Publicerat
15 hours ago Dansken sa:

Där ser man, jag har helt motsatt erfarenhet av RCC Roger han har alltid varit behjälplig och service minded mot mig.

9 hours ago rovjagarn sa:

Nej han hade ingen teori och min upplevelse var att det fanns inte så mycket intresse för att reda i det eller försöka reparera den utan istället sälja en ny dämpare🙁

Tråkigt att höra. Minns en gång när jag behövde ha gängat en Sako S491 i 222rem, Roger med familj skulle på semester men bad mig komma upp med bössan med kort varsel. Den va klar och jag hämtade den hemma hos honom kl 20 kvällen innan de skulle åka iväg.

9 hours ago rovjagarn sa:

Jag skulle helst vilja få den reparerad men om det visar sig vara omöjligt och att jag blir tvungen att skaffa en annan dämpare så blir det isåfall att försöka hitta en vmac bear eller en F&D 131

F&D är nog det bättre valet där, jag stod på mig att sambon skulle köpa en Vmac Havana 175 (som är ganska lik Bear)'men shit vad besvikna vi blev. Hade för mig att den va bättre min dämpade både ljud och rekyl väldigt klent.

Publicerat
1 hour ago, Joacim said:

Vmac Havana 175

..... on that note.. min är tokslut, men jag hittar inte något bra alternativ till den.
För mig är diametern åxå viktig, eftersom jag har öppna riktmedel..
sorry, för trådkapning :)

Publicerat
  • Författare
4 hours ago lindgren sa:

..... on that note.. min är tokslut, men jag hittar inte något bra alternativ till den.
För mig är diametern åxå viktig, eftersom jag har öppna riktmedel..
sorry, för trådkapning :)

Kapa på! :)

Diametern och vikten var ju det jag gillade med min f35... Får nog tyvärr inse att den inte kommer att gå att få lagad :(

Får börja leta och fundera på en ny men F&D 131 känns lämplig i vikt och storlek