Publicerat 50 minuter sedan %d min Hade först igång en ko med hunden igår, släppte där det var mycket ren och det blev ett tyst upptag, trodde det var ren och skulle koppla hunden.Men 100m från sambon började det skälla men var oroligt, tog undan och jag stötte den ännu hårdare med bilen då den var påväg ut ur området, nästa väg var jag före älgen och tänkte nu får jag hunden. Längst ner i en gallring på kanske 450m ser jag nånting rött och sen älgen. Stötte igen och körde framför och ropade när det passerade. Hunden saktade ner och funderade. Nä fortsatte men älgen fick försprång och sambon kopplade en bit längre bort.Vattning och vila en stund av hunden.Släppte på nytt och han fick söka mera nu och tillslut blev det 30km på uppdateringen, tog hårt undan till där vi 13 timmar tidigare gått när vi var locka och kom till kojan i mörkret älgarna 180° om och är påväg rakt mot oss där vi släppte.Skällning när det kom på metern där jag skjutit två älgar åt bingo för några år sen. Stod och gick sakta undan, vi gick upp framför och jag såg två älgar som jag uppfattade som vuxna och tänkte skjuta kossan. Vinden kantrade och det tog undan 4-500m lite fortare sen samma sak. Sambon sa att det var tre älgar så började misstänka ko,kalv och tjur. Jag hade missat kalven som gick på sidan.Så höll det på hela dagen och jag hade kalven alldeles på mig när jag gick ner senare på dagen och ställde mig framför, släppte dem och väntade tjuren som jag hörde kom efter. Älgarna snurrade och hunden irriterade dem. På nåt sätt där jag tappade balansen då jag stod på knä så tryckte det upp slutstycket och den sekund jag tittade bort stod en vuxen i gluggen.Upp med bössan och riktade på bogen, klick och slutstycke handtaget åkte ner. Älgarna stack men det var kossan som kommit tillbaka och ställt sig i gluggen medan jag tittade bort, såg jag sen när jag skymtade dem i nästa öppning då dem for över bäcken där bävern dämt.Hunden gör rätt men ägaren hade kunnat vara på jobb istället.