Publicerat 5 timmar sedan %d hr Författare 1 hour ago sexfemåtta sa:Jamen alltså nu gissar jag här, men jag tror inte din farsa menade att ni inte FÅR träna spår redan nu. Poängen är väl ändå att man inte har oändligt med tid och energi och ofta får göra prioriteringar. Självklart kan du träna spår med en valp hur ung den än är, men om man är så blåfokuserad på det och att utvecklingen ska gå fort fram, då kanske man inte orkar/hinner/kan (eller ej heller valpen pallar) övrig bra-att-ha-träning som lydnad, inkallning,hantering, lek och skoj...För alla jag vet med brukshund som tränar spår gör det absolut redan från liten valpålder. Tror felet mest blir om man blir så hetsad och stressad över att den ska klara si eller så väldigt tidigt.Han menar på att det är ingen "ide" att köra spår med klöv innan hunden fattar vad det är den ska göra. Samma sak med att spåra folk antar jag. "Lägg hellre ett spår med godis eller annat för det kommer han förstå och vilja följa, att blanda in viltdoft nu i tidig ålder kommer bara röra till det i skallen, det är tillräckligt med intryck i huvudet på en valp ändå".
Publicerat 5 timmar sedan %d hr 2 minutes ago Joacim sa:Han menar på att det är ingen "ide" att köra spår med klöv innan hunden fattar vad det är den ska göra. Samma sak med att spåra folk antar jag. "Lägg hellre ett spår med godis eller annat för det kommer han förstå och vilja följa, att blanda in viltdoft nu i tidig ålder kommer bara röra till det i skallen, det är tillräckligt med intryck i huvudet på en valp ändå".Man kan köra korta spår bara inte hunden ser var man går, så får man se hur den reagerar. Man kan använda både klöv och död fågel (tinad).
Publicerat 1 timme sedan %d hr Hmm, jag har nog lite annat sätt med mina hundar. Men jag har tagit dem för att jaga med och valt ras efter det men samtidigt så är det bra ha lydnad på hunden. Visst en blandning med lika jakt sätt hade även jag kunnat tänka mig men väljer renrasigt så långt det går för att veta vad jag har chans att få.Jag har alla dagar i veckan en hund som jagar för mycket än för lite, en som går vid fötterna eller slutar skälla efter en stund blir det inte mycket skjuter för här och väldigt dåligt för humöret.Jag prioriterar iaf tidig jakt i hundarna för får du den att börja jaga första hösten redan så har du mera jakt med hunden än att vänta och träna annat med den ,men samtidigt måste man se på vad hunden tycker och vill.Men jag hade iaf prioriterat att vara i skogen och börja få sök på valpen än att dra spår och liknande. Men som sagt man måste göra det man tycker är rätt med valpen och se vad den tycker och vill. Läs hunden och gör vad du/ni tror på och vad den tycker är kul.
Publicerat 1 timme sedan %d hr 4 hours ago, Joacim said:Han menar på att det är ingen "ide" att köra spår med klöv innan hunden fattar vad det är den ska göra. Samma sak med att spåra folk antar jag. "Lägg hellre ett spår med godis eller annat för det kommer han förstå och vilja följa, att blanda in viltdoft nu i tidig ålder kommer bara röra till det i skallen, det är tillräckligt med intryck i huvudet på en valp ändå".Ja alltså, jag tror nog också det är rimligt emd ett spår med godis, så brukar man göra inom bruks ffa för att träna noggrannhet. Vissa som är superpetnoggranna och ska köra IGP-spår kör med en godisbit per fotsteg, då ska det spåras EXAKT...Sen tror jag personligen inte det är nått konstigt med att blanda in viltdoft tidigt heller, men jag tror inte en hund som är viltintresserad liksom inte blir det för att den kör lite godisspår.. :)