Publicerat 2 timmar sedan %d hr Författare 1 hour ago sexfemåtta sa:Jamen alltså nu gissar jag här, men jag tror inte din farsa menade att ni inte FÅR träna spår redan nu. Poängen är väl ändå att man inte har oändligt med tid och energi och ofta får göra prioriteringar. Självklart kan du träna spår med en valp hur ung den än är, men om man är så blåfokuserad på det och att utvecklingen ska gå fort fram, då kanske man inte orkar/hinner/kan (eller ej heller valpen pallar) övrig bra-att-ha-träning som lydnad, inkallning,hantering, lek och skoj...För alla jag vet med brukshund som tränar spår gör det absolut redan från liten valpålder. Tror felet mest blir om man blir så hetsad och stressad över att den ska klara si eller så väldigt tidigt.Han menar på att det är ingen "ide" att köra spår med klöv innan hunden fattar vad det är den ska göra. Samma sak med att spåra folk antar jag. "Lägg hellre ett spår med godis eller annat för det kommer han förstå och vilja följa, att blanda in viltdoft nu i tidig ålder kommer bara röra till det i skallen, det är tillräckligt med intryck i huvudet på en valp ändå".
Publicerat 2 timmar sedan %d hr 2 minutes ago Joacim sa:Han menar på att det är ingen "ide" att köra spår med klöv innan hunden fattar vad det är den ska göra. Samma sak med att spåra folk antar jag. "Lägg hellre ett spår med godis eller annat för det kommer han förstå och vilja följa, att blanda in viltdoft nu i tidig ålder kommer bara röra till det i skallen, det är tillräckligt med intryck i huvudet på en valp ändå".Man kan köra korta spår bara inte hunden ser var man går, så får man se hur den reagerar. Man kan använda både klöv och död fågel (tinad).