Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Udda lokala bestämmelser...

Featured Replies

Publicerat

Alla vi som jagar i viltvårdsområden har säkert träffat på olika typer av begränsningar och bestämmelser...

På de två områden jag jagar är rådjur ett hett ämne...här i byn är det begränsat till 1 rådjur/jägare...och hondjur är ej lovliga. Jakttiden begränsas till o med november.

I grannbyn är det begränsat till 1 rådjur/jägare...dock hela jakttiden...

Det lustiga med dessa begränsingar är att jag hävdar att det vilt vi har mest av här..är just rådjur...

Hörde av en bekant som jagar i en jaktklubb att där hade de tidigare avlyst ALL jakt på söndagar. Och den som sköt rådjur i byn skulle bjuda hela jaktlaget på middag...Kan det ha blivit en halv köttbulle var??

Vore kul att höra vad det finns för lustiga bestämmelser runtom i landet...

Publicerat
Hörde av en bekant som jagar i en jaktklubb att där hade de tidigare avlyst ALL jakt på söndagar

Det måste varit någonstans i Jerusalems län. ::)

Publicerat
  • Författare

Nej nej...bara ett par mil härifrån...och så vitt jag vet så tillhör jag Västerbottens län.

KAN vara så att det var mellan 10-14 all jakt var avlyst på söndagarna oxå...är inte helt säker på detta, men det gör ju inte saken mkt bättre ändå....

Publicerat
Nej nej...bara ett par mil härifrån...och så vitt jag vet så tillhör jag Västerbottens län.

KAN vara så att det var mellan 10-14 all jakt var avlyst på söndagarna oxå...är inte helt säker på detta, men det gör ju inte saken mkt bättre ändå....

Kunde svurit på att det var i Jönköpingstrakten.  ;)

Publicerat

Läs min artikel i senaste J&F om Viltvårsområden. Att förbjuda jakt på söndagar eller efter november får inte ett viltvårdsområde göra. Man får inte begränsa jaktmedel, jakttider och andra saker som skall följa gällande lag. De enda begränsningar de kan införa rör just antal eller kvotering på tex rådjur. Man får heller inte bestämma andra påföljder än avstängning från jakten, således inga middagsstraff. Sedan är det en annan sak att jag tycker att det är en bra regel att man inte får skjuta bockar efter november för då kan det vara fällebockar och då kan man missa det och skjuta ett hondjur. En bra regel är just fällebocksförbud, men ej begränsat till tid. Först då kan man se vilka djur som bör skjutas eller inte...

Publicerat
  • Författare

Åhå..intressant!...nåt jag ska ta upp vid nästa styrelsmöte ser jag...

Området jag nämde om tidigare som avlyst jakten på söndagarna ingick inte då i någt viltvårdsområde utan var en jaktklubb..kan hända att bestämmelserna är andra där...