Publicerat Mars 11, 200719 yr Är det någon mer än jag som tycker sig märka att ju mindre hundras desto svårare att få den rumsren ??? Mina labbevalpar genom åren har varit rumsrena efter 13-14 veckors ålder. Däremot vart det 6-7 mån på terriern innan hon gick att lita på. Vet flera som också haft problem med små hundar.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jodå, nog är det min erfarenhet också. Inte för att jag själv haft några större besvär med mina, mer än med den yngsta tiken som tycks ha begåvats med en mycket liten blåsa. En vän till mig har under sitt trettioåriga hundliv aldrig haft några problem att få sina hundar rumsrena, enda till den dagen hon skaffade Chihuahua & Papillon. Tidigare har hon haft Schäfer, Rottis, Pudel (mellan) och JRT.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Författare Kan det vara så att blåsan är för liten på de små raserna? Menar då iförhållande till producerad mängd. Tycker man har mer tid på en labbevalp att läsa av vad som är på g. Terriervalparna dom bara gör det om ni förstår vad jag menar.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Min jaktspringer var det inga större problem med. Någon vecka här hemma sen gick allt som smort. Minns att vi hade en Jack Russel innan men den kommer jag inte ihåg hur det gick med. Däremot så kan det med mindre blåsa stämma.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jag köper nog inte det där med mindre blåsa, de har ju också mindre kropp och kräver därför också mindre mängd vätska. Jag hade inga större problem med min Borderterrier annat än att hon kissade på sig när hon blev glad när folk kom på besök. Det jag kan tänka mig är väl att mindre raser oftast kanske är lite mer livliga, och nödigheten kommer då lite snabbare på. (Detta är ingen erfarenhet utan bara en tes). //Roggman66
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jodå, nog är det min erfarenhet också. Inte för att jag själv haft några större besvär med mina, mer än med den yngsta tiken som tycks ha begåvats med en mycket liten blåsa. En vän till mig har under sitt trettioåriga hundliv aldrig haft några problem att få sina hundar rumsrena, enda till den dagen hon skaffade Chihuahua & Papillon. Tidigare har hon haft Schäfer, Rottis, Pudel (mellan) och JRT. Menar du att Lottes hundar inte håller tätt?? ;D
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jupps Chihuahuan får man passa på periodvis, annars slinker hon ner på undervåningen & gör nr: 2 om hon får chansen. Pappisarna har kissat inne något extremt som valpar och unga unghundar, troligtvis stressrelaterat till viss del. Tror också det kan ha att göra med aktivitetsnivån, åtminstone ibland. Den av mina som var svår att få rumsren var också den mest aktiva som valp & unghund, utan tvekan.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jodå, nog är det min erfarenhet också. Inte för att jag själv haft några större besvär med mina, mer än med den yngsta tiken som tycks ha begåvats med en mycket liten blåsa. En vän till mig har under sitt trettioåriga hundliv aldrig haft några problem att få sina hundar rumsrena, enda till den dagen hon skaffade Chihuahua & Papillon. Tidigare har hon haft Schäfer, Rottis, Pudel (mellan) och JRT. innan det så hade hon ju hundar ;D ;D ;D
Publicerat Mars 11, 200719 yr Är det någon mer än jag som tycker sig märka att ju mindre hundras desto svårare att få den rumsren ??? Mina labbevalpar genom åren har varit rumsrena efter 13-14 veckors ålder. Däremot vart det 6-7 mån på terriern innan hon gick att lita på. Vet flera som också haft problem med små hundar.Joo...visst har vi det min unga Jrt tik är ännu inte helt rumsren!tror det beror mycket på att hon får vara mycket i min hundgård och inte så mycket inne.Så om vi åker borta i några timmar så orkar hon inte hålla sig utan pinkar inne.
Publicerat Mars 11, 200719 yr min parson var aldrig äns problem med,men kusinens stövare är en så kallade skvättare och hans terrier som är tysk så klart,har poblemet att förstå att man inte revir markerar inne men tror det inte är en ras utan mest individen som styr hunden om att bli rumsren..
Publicerat Mars 11, 200719 yr Har haft problem med min JRT. Tror en del kan ha att göra med revir markering. Men så tror jag ett par tre rum lätt blir en "stort" värld. Tycker det verkar på min att delar av huset som vi inte vistas i så mycket tycker han det är ok att använda som toa. tex ena hörnet av vardags rummet mm. Men samtidigt är han ju inte dum så han smyger med det så det är svårt att ta han på bar gärning om man säger så. Men vi har begrenast utrymmet för han och det har hjälpt. t.ex. sitter vi i vardagsrummet och ser på tv så stänger vi dörren så han inte kan smyga iväg ut i hallen å börja sina behov. Å jag tror att bara vi lyckas hålla han rumsren en längra period så kommer vi kunna "öppna upp" dörrarna igen =) Konstigt nog så händer alldrig nåt när vi lämnar han ensam hemma (upp mot 8-9 timmar nån gång), om vi bara slänger ut katten. Så det där med mycket aktivitet i litet format stämmer nog som nån tidigare skrivit.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Är det någon mer än jag som tycker sig märka att ju mindre hundras desto svårare att få den rumsren ??? Mina labbevalpar genom åren har varit rumsrena efter 13-14 veckors ålder. Däremot vart det 6-7 mån på terriern innan hon gick att lita på. Vet flera som också haft problem med små hundar. jag håller med för det tar en 6 månader innan terrierna blir rumsrena men min vorsteh tog det bara några veckor jagtror hon gjorde inne tre gånger
Publicerat Mars 11, 200719 yr Kan det inte ha att göra med hur lättlärda hundarna är. Labbe, jaktspringer, vorsteh är ju ganska lättlärda hundar. Vet inte hur terrierna är, men har en känsla att dom är lite trögare när det gäller sig att lära sig saker.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Kan det inte ha att göra med hur lättlärda hundarna är. Labbe, jaktspringer, vorsteh är ju ganska lättlärda hundar. Vet inte hur terrierna är, men har en känsla att dom är lite trögare när det gäller sig att lära sig saker. Jo, vad jag vet är terrier ganska så svårlärda. Eller ja, inte lika lätta som andra.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Författare Kan det inte ha att göra med hur lättlärda hundarna är. Labbe, jaktspringer, vorsteh är ju ganska lättlärda hundar. Vet inte hur terrierna är, men har en känsla att dom är lite trögare när det gäller sig att lära sig saker.Du har fel fel fel när det gäller Border iaf. Vet dock inte vad det är som gör att det tar längre tid att få dom rumsrena. Lättlärda är dom iaf.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Du har fel fel fel när det gäller Border iaf. Vet dock inte vad det är som gör att det tar längre tid att få dom rumsrena. Lättlärda är dom iaf. Håller med Amakulu här. Borderterrier är oerhört intelligenta hundar. Har haft två själv. Det var inga problem att få dem rumsrena. Vi har haft några hundar där det tagit lite längre tid och min känsla är att det har att göra med hur fort de mognar, hur livliga de är och att det tar längre tid med hanar. När det gäller min labbetik har jag inte ens något minne av att hon inte varit rumsren. Sedan kan jag tänka mig att det är svårare att få en hund rumsren som tillbringar mycket tid i hundgård.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jo, vad jag vet är terrier ganska så svårlärda. Eller ja, inte lika lätta som andra.Där håller jag absolut INTE med ...finns ingen mera lättlärda hundar än en Jrt...andra terrierraser vill jag inte säga så mycket om för jag har ingen erfarenhet.
Publicerat Mars 11, 200719 yr min har jag fått nästan allt gratis i jakt iaf,men lätt lärd ja men lika glömsk ja ;D dom är helt klart jäkligt lätt att få det man vill dom ska göra,men ibland har min iaf gjort bus när han e själv hehe men han var valp då nu är han mogen kille : ;D
Publicerat Mars 11, 200719 yr Sedan kan jag tänka mig att det är svårare att få en hund rumsren som tillbringar mycket tid i hundgård.I mitt fall så är det för att hon fått vara för mycket i hundgården.Den äldre så var det inga bekymmer med...men hon bodde alltid inne med oss i huset(radhuslägenhet)...för då hade vi ingen hundagård.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Lättlärd eller smart? En sak jag tänkt på är när på året man får hem valpen, vintervalpar har av min erfarenhet svårare att bli rumsrena, säkert för att det är bekvämare att pissa inne. Jag tror inte på storleken däremot på att mindre hundar är hårdare vilket gör att de inte tar till sig inlärningen på samma sätt, en vek hund som är motsatsen minns direkt hur man gör men också svårare att komma över det som den blivit rädd eller skrämd för, sen kan man minnas positiva saker bättre än negativa om man vill gå djupare på ämnet.
Publicerat Mars 12, 200719 yr I mitt fall så är det för att hon fått vara för mycket i hundgården.Den äldre så var det inga bekymmer med...men hon bodde alltid inne med oss i huset(radhuslägenhet)...för då hade vi ingen hundagård. Lyckliga du som har en hundgård i alla fall! Jag önskar att vi hade en. Ibland blir jag alldeles prillig på alla hundar som ränner runt här hemma, hur rumsrena de än är Tror att hundgård är optimalt, om man använder den rätt.
Publicerat Mars 12, 200719 yr Lyckliga du som har en hundgård i alla fall! Jag önskar att vi hade en. Ibland blir jag alldeles prillig på alla hundar som ränner runt här hemma, hur rumsrena de än är Tror att hundgård är optimalt, om man använder den rätt. Visst är det så... Min hundgård har som ett lite hus/barack med full isolering och värme i.Den äldre terrier som är uppvuxen inomhus så tycker bättre om hundgården än att vara inne nuförtiden. För flera ggr när vi undrat vart hon försvunnit så hittar vi henne alltid i hundgården.