Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktensvärde 2002-2003

Featured Replies

Publicerat

När jag gick jaktlinjen i osby så hade vi olika ämnen inom jakten. Ett var jakten i samhället där vi bla räkna ut köttvärde på skjutet vilt säsongen 2002-2003, då det var den senaste puplicerade sifforna då. Priser är hämtade från olika vilthandlare i sverige som köper in vilt från jägare. Vikt är uppskattade snitt vikter, antalet vilt är efter hur mycket vilt som jägareförbundet hade fått in i avskjutnings statistiken 02-03, under apport vilt behandlas dom vilarter som var representerade men som inte vilthandlare köper och priset är satt efter vad man får betala i snitt får apportvilt. det kan finnas fel i värdet per viltart, men det totala värdet stämmer. 

OBS! Det totala värdet är om allt presenterat vilt skulle köpas av vilthandlare, butikspris till konsument är ca 4ggr högre

Publicerat

Hade varit intressant att se en liknade uppställning med jaktens kostnader..  :D

Publicerat

Svinen hade gasat om hararna nu men är ännu inte större än rådjuren hörde jag.

MVH

Publicerat

Intressant att hararna var det dyraste gräsätarviltet per kg..

Kan det vara för att hare är så gott :D

Publicerat

Intressant att se att det skjuts dubbelt så många fältharar som skogsharar. Men generellt så tror jag att det finns ett stort mörkertal också. Det är väl bara högviltet som har säkra siffror. Exempelvis så borde det väl skjutas många fler harar än älg i landet. Åtminstone gör vi det på våra marker...

Publicerat
Intressant att se att det skjuts dubbelt så många fältharar som skogsharar. Men generellt så tror jag att det finns ett stort mörkertal också. Det är väl bara högviltet som har säkra siffror. Exempelvis så borde det väl skjutas många fler harar än älg i landet. Åtminstone gör vi det på våra marker...

Nu har jag inte exakta tabeller här,men i mellan och sydsverige,finns det betydligt mer tysk än svensk.

Runt Södertälje trakten så skulle jag gissa på att antal skjutna tyskar är 98 procent av den totala avskjutningen. OBS detta är bara en uppskattad siffra ;D Svenskarna har lyst med sin frånvaro nu i minst 15 år :-

Publicerat
  • Författare

dom ända säkra siffrorna är egetligen älg allt annat är en uppskatning på rapporterat vilt + uppsakttningsvis hur mycket det fälls på övriga marker...

Publicerat
Hade varit intressant att se en liknade uppställning med jaktens kostnader..  :D

Jag får väl själv, bidra med kostnaderna då.. :)

Om man ser till tråden om antal jakttillfällen, så är det vanligaste 50-100 dagar. Enligt försiktighetsprincipen så använder jag mig av 60 dagar/år. Sen uppskattar vi ca 300 000 jägare. Och så räknar vi en vanlig arbetsdag 8 timmar. Och för att få en summa på det hela, så räknar vi lågt med 300/timmen. Som egenföretagare så är ju det en låg tim peng.

Summasumarum:  43 200 000 000

Hua! ;)

Publicerat
Jag får väl själv, bidra med kostnaderna då.. :)

Om man ser till tråden om antal jakttillfällen, så är det vanligaste 50-100 dagar. Enligt försiktighetsprincipen så använder jag mig av 60 dagar/år. Sen uppskattar vi ca 300 000 jägare. Och så räknar vi en vanlig arbetsdag 8 timmar. Och för att få en summa på det hela, så räknar vi lågt med 300/timmen. Som egenföretagare så är ju det en låg tim peng.

Summasumarum:  43 200 000 000

Hua! ;)

Har inte räknat själv då jag alltid litar på statistiken

Säjer oxå Hua! ;D

Publicerat
Har inte räknat själv då jag alltid litar på statistiken

Säjer oxå Hua! ;D

Nu blir det ju en ovanligt trubbig jämförelse...

Man bör ju då göra en mer nogsam analys och ta med de "mjuka intäkterna" i from  av friskvårdseffekter av jakten, effekten av minskade viltolyckor, minskade skogsskador, effekter på den biologiska mångfalden, skapande av arbetstillfällen etc.

Sen finsn det ju fler kostnader så som, vapen och pryl inköp, (undra vad de kan omsätta! ), resekostnader, hundbiten osv osv..

Jag skulle kunna tänka mig att hur vi än räknar så blir det ngo ingen större ekonomisk vinst att vara jägare.

Men att vara jägare för mig, ger mig oskattbara värden som långt överstiger BNP! :D