Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pengar styr.....

Featured Replies

Publicerat

Fick ett samtal i kväll....Jag arrenderar rätt många marker,många av dom är smala på kartan,de är sk.mulbeten eller utmarker som tillhör gårdar i grannskapet. Allt har varit frid och fröjd det senaste seklet,Jag tog över dessa arrenden för ca.15 år sen,visst har vi haft våra drabaljer inom jaktlaget,och det har vi fortfarande.........

Nu har en nyvaknad person med endast 10 hektar bestämt att arrendet skall höjas med minst det 5.dubbla >:( Har i kväll försökt tala denna markägare till rätta,men...... :-

Har också talat med de nya arrendatorerna,då jag vägrar pröjsa 3000 kr för 10 hektar... Alltså,så här är det..Jag har marken runt dessa 10 hektar.. Jag föreslog att även om jag inte jagar där kan väl jag få knalla över med bössan på axeln!!!!  NIX,blev svaret,(nu skall vi träffas och lösa detta i veckan) men slutkontenatan blir att jag med mina snart 1000 hektar måste göra en överens kommelse med dom på 10!!!!!!!!

Fan vad jag är less..har skrivit det förut,jag skiter i det här och börjar fiska igen....

Publicerat

Herrejävlar vilka idioter det finns... Dessvärre så lär stollen säkert få en slant för dessa 10 ha trots att en arrendator med enbart just dessa ha knappast kan jaga där i någon utsträckning.. Säljarens marknad dessvärre..

Mvh!

Publicerat

Ja...det är dessa jävla grisar som ställt till det....Hörde att Hörningsholm varit med och bjudit på marken. Menar nu hemmamarken....dessa löjliga 10 hektar som finns en mil därifrån skiter alla i.

Tyvärr har även grisarna hittat dit!!!!!!!

Vafan,bara för att det finns gris på marken så är den värd hur mycket som helst!!

Fan....Låter som att jag kommer loosa denna mark om ett par år... Vet inte om det är tur eller inte,men eftersom jag har 5-årskontrakt har jag den ett par år till,sen vete fan!!!

HÅLLÅ^NÅN SOM BEHÖVER STÖVARE!!!!

Hatar Vildsvin.....just nu !!!!!

Publicerat

Hördudu Telgetok, du får väl gå utan bössa då. Allemannsrätten ger en ju tillåtelse att gå i skogen med hund (även utan koppel). Man måste dock ha uppsikt över hunden. Det är klart att det är ju inte det lättaste om det är en injagad stövare!

Någon som vet vad det krävs för tillstånd för att träna en jakthund under jaktsäsong (utan att bössa medtages givetvis)? Jag har för mig att det inte krävs jakträtt men att någon annan överenskommelse kanske krävs...

...som någon sa; -Det är ju ändå såsen som är godast!

Publicerat
Hördudu Telgetok, du får väl gå utan bössa då. Allemannsrätten ger en ju tillåtelse att gå i skogen med hund (även utan koppel). Man måste dock ha uppsikt över hunden. Det är klart att det är ju inte det lättaste om det är en injagad stövare!

Någon som vet vad det krävs för tillstånd för att träna en jakthund under jaktsäsong (utan att bössa medtages givetvis)? Jag har för mig att det inte krävs jakträtt men att någon annan överenskommelse kanske krävs...

...som någon sa; -Det är ju ändå såsen som är godast!

Jag kanske är trög,men jag fattar inte vad du menar...... Dessa 10 hektar ligger mitt i min mark!!!!!!

Skall jag lämna bössan vid gränsen och sedan be den flyga över dessa uppkattningsvis 200 meter!!!

Publicerat

Jaså är det ett sådant litet problem! Tio hektar, det är väl ingen jaktmark. Fy f-n vad folk är giriga.

Förövrigt torde det väl inte påverka din jakt nämnvärt om det inte är så att där finns generalpasset där du helst av allt vill stå då hunden driver. Vi brukar ju göra som så att vi respekterar markägarens önskemål, gå inte in på den marken under jakten. Möjligtvis kan man ju följa rågången.

Det är ingen som vet var haren har sin gång...men du kan inte stå eller gå på annans jaktmark.

Publicerat
Jaså är det ett sådant litet problem! Tio hektar, det är väl ingen jaktmark. Fy f-n vad folk är giriga.

Förövrigt torde det väl inte påverka din jakt nämnvärt om det inte är så att där finns generalpasset där du helst av allt vill stå då hunden driver. Vi brukar ju göra som så att vi respekterar markägarens önskemål, gå inte in på den marken under jakten. Möjligtvis kan man ju följa rågången.

Det är ingen som vet var haren har sin gång...men du kan inte stå eller gå på annans jaktmark.

Nä,men denna mark är lång o smal.I detta fall mäste jag gå runt skiten...... Dessutom ligger vår fikaplats med stock o sten,grillgiller o kaffepannor på den giriges mark. Ex. Driver min stövare på andra sidan...måste jag göra en omväg på en halv kilometer......skit o skit.. Sen skall dom ta dit Stockholmare osså som skall passa gris på 10 jävla hekter!!!! Allt för att finansiera skiten. Hemmagården är på drygt 500 hektar,sen att dom har 10 på vår mark suger....det suger FETT!!!!

Blir GALEN!!!!

Nåja...jag löser detta som vanligt lungt och fint 8) ;D

Publicerat

Jepp! Det har det alltid gjort. >:(

Tok finns det gott om.

>:(

Publicerat
Fan vad jag är less..har skrivit det förut,jag skiter i det här och börjar fiska igen....

Ja jakten rörupp många känslor jag vet man har känt sig som navel ludd effter man pratat med markägare men Motgångar är till för o övervinnas bara o köra ner huvudet o köra vidare så fixar det sig i slutändan.

F..n kör kasst med liten gubbe tills han ändrar sig ;):D ;D

Mvh.

Publicerat

ÄLGJAKT SÖKES!!!! ja jakten kan allt storma ordentligt! Jag var på årsmöte med ett av lagen jag är med i (där jag jagar och tränar hundarna mest) Och då var det några av gubbarna som hotade med att dra tillbaka sina marker om vi fortsatte och tränade hundarna! Dom menade på att en jakthund har jakten så djupt rotad att man inte behövde träna eller jaga in unghundar mm. utan det räcker att cykla med hunden på veckorna och sedan jaga kanske varannan helg! Jag blev så arg så jag tappade talförmågan! MAN KANSKE SKULLE STARTA ETT FACKFÖRBUND FÖR HUNDFÖRARE ;)!?

Publicerat

>Telgetok

Skit i dom där 10 ha, är ju bara två kliv ändå...kör svält räv istället!

Kommer det nya på plätten kan du säkert komma överens med dom eller pissa efter rågången så lär inte några grisar vilja vara där och intresset för marken sjunka...10 ha, kom igen mannen!

Kan ifs hålla med om resten!

/Vänligen

Publicerat

Jag tänkte starta en ny tråd ang. pengar styr, men såg denna så nu tar jag priser på jakten här.

Slölyssnade på radio (igen, Isjonsson) och det pratas om att EU vill att Sverige skall öppnas för jakt för alla europeer, på samma villkor som svenska medborgare har.

Blir detta verklighet skjuter priserna på jakträtter i höjden.

Tur att man äger 4 jakträtter...............duckar.........

Jag är evigt tacksam att jag valde att bo där jag bor. Billig jakt, än så länge. Stora marker, hyfsat med vilt, få jägare.

Bästa Hälsningar, I väntan på europeerna,  Ellie

Publicerat
Jag tänkte starta en ny tråd ang. pengar styr, men såg denna så nu tar jag priser på jakten här.

Slölyssnade på radio (igen, Isjonsson) och det pratas om att EU vill att Sverige skall öppnas för jakt för alla europeer, på samma villkor som svenska medborgare har.

Blir detta verklighet skjuter priserna på jakträtter i höjden.

Tur att man äger 4 jakträtter...............duckar.........

Jag är evigt tacksam att jag valde att bo där jag bor. Billig jakt, än så länge. Stora marker, hyfsat med vilt, få jägare.

Bästa Hälsningar, I väntan på europeerna,  Ellie

...och en annan är ingift på ett hemman efter Kalixälven. Både jakt & fiske. :D

Publicerat

Tråkigt, men är inte förvånad. Det är som ringar på vattnet från Stockholm och tsunamin når Södertälje före Alunda men den kommer. :(

Hur kommer dessa jeppar till sin mark då? måste inte dom ta sig över din mark för detta ???

MVH

Publicerat

Just precis  ;D Det blir ett moment 22 för de då  ;D

Om inte du får korsa deras mark med vapen så får inte de!  >:(

//Roggman66

Publicerat

Tyvärr kommer dom in på marken via allmänna vägen som går mitt i marken :-

Publicerat

Jakt med drivande hund skall bedrivas så att drevet huvudsakligen kommer att gå på egen mark. Om du har nästan 1000 ha så släpp hundskrället så fort du ser folk på dessa 10 ha. Dom kan aldrig på laglig väg kunna göra ngt oavsett hur många gånger hunden springer över deras 10 ha. Jag förstår din frustration Telge men i krig o kärlek är allt tillåtet

Publicerat

Vet amakulu,men jag har nu sprungit på marken i över 20 bast så det känns rätt kymigt att nu behöva knalla runt den. Marken är mycket smal och lång,den går bla.över vägen på ett ställe där vi oftast parkar våra bilar vid en öppen plan. Strax bakom denna har vi våran grillplats,med stockar,vedlager (under plåttak),vapenställ mm. Grrrrrr :- Att behöva gå runt funkar naturligtvis även om det kommer bli jävligt jobbigt och tidskrävande.

Mera elände är att vi ett sk.skafferi ute på en halvö,denna mark korsar precis rakt över såten så att driva av denna halvö kommer avsevärt försvåras men jag antar att det bara är att gilla läget 8)

Däremot finns det allvarligare saker jag funderar på.

1.Kommer markägarna runt ikring oxå vilja höja sina arrendepriser,nu när dom ser att en  vågar.,iofs.kommer jag inte direkt knalla runt och berätta detta för alla men,snacket kan ju gå.

2.Antar att det kommer ligga åtelhögar i skogen jag ej har koll på,ej så kul om man har en hund som äter allt.

3.Vet av erfarenhet att en påskjuten gris,älg knappast stannar kvar på 10 hektar vid dåligt skott.

Vad händer nu? Kommer det ringa om nätterna,då dessa "nya"har skammade byten inne på min

mark????   Känner oxå att jägare som sätter sej och jagar storvilt på ett sånt litet område

knappast kan vara seriösa,så man undrar ju vad som kommer att hända.

4. Det allvarligaste....Säkerheten,finner inget nöje att ha skytt/skyttar inne i ett sånt litet parti skog

där ingen har aning om nånting :-

edit. kom på en sak,lagen om lockande om vilt från andras marker???? Fast jag vet inte om jag vill bråka,det kanske reder sej ändå,dom kanske inte kommer vara där då dom inser att det inte funkar och jagar på hemmamarken istället för detta lilla pygmeskifte uppe i skogen ;D

Publicerat

Telge, det sista du skriver angående åtel tror jag håller i en laglig prövning. Jag  har för mig att man inte får placera åtel eller dylikt närmare rågången än 100 m. I detta fall torde det inte gå att placera ut en åtel utan jaktgrannens samtycke då skiftet har sådan utformning som du säger.

Publicerat

Tyvärr är det så att MONEY TALKS. Seriöst eller inte. Skåne är fullt av sådana markplättar med åtlar och köttsugna vildsvinsdödare. Vägrar o kalla dom för jägare. Sitt lugnt o avvakta vad som händer. Det brukar o lösa sig i slutändan.Jag förstår hur det känns efter så många år på marken. Man har ju lite erfarenhet av sådant själv.Håller tummarna för dig

Publicerat

Vilka byfånar det finns!!

Publicerat
edit. kom på en sak,lagen om lockande om vilt från andras marker???? Fast jag vet inte om jag vill bråka,det kanske reder sej ändå,dom kanske inte kommer vara där då dom inser att det inte funkar och jagar på hemmamarken istället för detta lilla pygmeskifte uppe i skogen ;D

Hej!

Klipper in gällande regel från jaktlagen:

34 § Utan lov är det inte tillåtet att skrämma eller mota vilt från någon annans jaktområde i andra fall än som avses i 5 § andra stycket andra meningen. Det är inte heller tillåtet att utan lov locka vilt från någon annans jaktområde genom utfodring eller på något annat sätt.

Detta har prövats en gång i HD (vad jag vet iaf) och där sade dem:

"S har genom utfodringen lockat ett stort antal gräsänder till den av honom anlagda dammen. Som HovR:n uttalat ger utredningen vid handen att största delen av änderna kommit från Vombsjön och andra sjöar i närheten.

S:s åtgärder har inte utgjort led i viltvårdande eller jaktvårdande arbete. Hans syfte har uppenbarligen inte varit annat än att locka till sig fåglar från annat håll för att skjuta dem. "

SYFTET är således avgörande - och ju närmare gränsen åteln ligger desto större anledning finns det att anta att det sker i syfte att locka vilt från annans mark.

Luddig formulering och i slutändan en bevisfråga.....