Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avgiften för jaktkortet chockhöjs

Featured Replies

Publicerat

Avgiften för det statliga jaktkortet chockhöjs med 50 procent till 300 kronor. Frågan är hur mycket av de extra 28 miljonerna från jägarna som går tillbaka till viltvårdsarbetet i de två jägarorganisationerna. Eller ska jägarna tvingas betala mer pengar till jaktfientliga Naturskyddsföreningen och vargforskare?

Både Jägarnas Riksförbund och Jägareförbundet förutsätter nu att den 50 procentiga höjningen går tillbaka till jägarna och viltvården i form av pengar till de två förbundens verksamhet.

Regeringen motiverar höjningen med att viltvårdsfondens kapital håller på att urholkas.

Det behövs mer pengar för att säkerställa viltvårdsarbetet, som bland annat finansieras med jaktkortspengar till de två jägarorganisationerna.

Jaktkortsavgifterna går till viltvårdsfonden, som under den senaste fem åren har minskat kapitalet från 70 till 44 miljoner kronor.

Minskningen beror på att jaktkortsavgiften varit den samma sedan 1994 samtidigt som kostnaderna för verksamheterna har höjts.

Allt färre jägare

Dessutom har antalet jägare som löser jaktkort stadigt minskat år från år, vilket innebär minskande intäkter till fonden.

Enligt regeringens prognoser är fonden tömd inom fem år om ingenting görs.

Höjningen med 100 kronor per år ska ge cirka 28 miljoner årligen, vilket bedöms vara tillräckligt för att åter få fonden i balans.

Viltvårdsfonden ska främja viltvården. Därför går 64 procent av bidragen från fonden till jägarorganisationernas arbete med jakt- och viltvård.

Cirka 20 procent av bidragen lämnas till viltforskning.

Driften av jaktkorts- och jägarexamensregistren, kostnader för jaktkortsblanketter och SVA:s viltverksamhet finansieras också med bidrag från fonden.

Naturskyddsföreningen har fått en miljon av jaktkortspengarna förra året.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=60321

>:(

Publicerat

Går en krona till varg forskning slutar jag pröjsa  >:(

Publicerat

Jag tycker väl inte att 300:- är så speciellt dyrt, MEN!!!!! Då ska också ALLA pengar gå till viltvård och till oss som BETALAR. Inte några vargkramare eller liknande........

//Roggman66

Publicerat

Så klart att alla pengar skall gå till jägarna själva inte nått forskningsprojekt om varg,dom stålarna får dom hämta nån annanstans 8)

Publicerat

en stor % av jaktkortsavgiften går väll till div varg projekt, men varför ska jägarna betala mest av svenska folket på vargprojekten då större delen av folket faktiskt har såååå mycket att tycka o tänka om vargarna, borde inte hela svenska folket betala lite då "vargen är så viktig för den svenska faunan",dessa pengar skulle då kunna gå rakt till forskning och jaktkortspengar gå till bla hundar och tamboskapsägarna då deras djur blir tagna av vargen...

mvh

Publicerat

>:(...precis som med bilar!.. där e de bara å mjölka ur var ända spänn!.. håller med er övriga!.. betalar gärna!.. men då ska stålarna gå till rätt saker som kommer oss till nytta!...

//T...

Publicerat

Jag tror att dom kör en ge och ta taktik.

Lukrar upp § 28, släpper småviltjakten i fjällen fri samt höjer jaktkortet.

Klassisk politiskt rävspel för att göra alla lagom nöjda.

Sedan ärligt, vad gör en hundring om året när allt kommer till kritan? :-X :-X

Det är inte så att någon av er inte får mat på bordet pga detta. ;) ;)

Publicerat

stämmer det att våra kortpengar går till vargforskningen????

Publicerat
stämmer det att våra kortpengar går till vargforskningen????

Precis som att en del av bensinpriset finansierar tågtrafiken, hur socialdemokratiskt naturligt som helst och sen har en del mage att klaga när Reinfeldt försöker städa upp i vad Persson kallade ett dukat bord ::)

Publicerat

Vist, en hundring spelar ingen roll särskilt när det går till jakt, men jag vill inte spånsra nått

varg projekt som leder till att mina hundar blir varg mat pga att nån som sällan är i skog å

mark vill ha. Har lust att börja med skeppsrått upp födning å få skatte pengar till att plantera

ut dom på plattan och sergelstorg,för mångfaldens skull.

Publicerat
Vist, en hundring spelar ingen roll särskilt när det går till jakt, men jag vill inte spånsra nått

varg projekt som leder till att mina hundar blir varg mat pga att nån som sällan är i skog å

mark vill ha. Har lust att börja med skeppsrått upp födning å få skatte pengar till att plantera

ut dom på plattan och sergelstorg,för mångfaldens skull.

;D ;D hjälper gärna till!..... ;D ;D

Publicerat

300:- är väl inte hela världen? Häjning med en hundring är småpotatis jämfört med vad allt annat kostar.

jag är heller inte blyg så med risk för att bli allmänt hatat så ser jag heller inget fel men att pengarna går till vargforskning, loforskning eller vad som helst bara det har med naturen att göra.

Men då är jag ju vargkramare, eller rättare sagt rovdjurskramare  8) Och japp det är jag faktiskt stolt över. Ser inte rovdjuren som något större hot mot min existens. Nåväl alla ser vi olika på saker och det är ingen ide att tjafsa på om detta då blir det bara en massa ordbajsande. Demokrati råder dock i detta land, Alliansen är vald, beslyutar de om höjd avgift och att pengarna ska gå till vargforskning, forskning om rosa färg på glass eller vad som helst så är det bara att betala om man vill jaga.

Sen vill jag nog påstå att det är dom som är mest ute i marken och är mest naturmänniskor som faktiskt värnar om vargen och inte tvärtom.

Publicerat

Nu är ju inte alla viltforskare militanta veganer eller miljöpartimuppar,vem vet kanske utökad viltforskning på varg är just det underlag som behövs för att få en legal jakt på varg,det är precis vad som hänt i USA i år.

Känns som väl använda pengar i såfall!

Utan viltforskning lär ingenting hända!

/Micke

Publicerat

Vi med stövare tänker lite olika,just för att hundens drev sätt eller sök ser lite annorlunda ut än för många andra hundar.

Vore mycket bättre om man lade större del av pengarna på den marina miljön eller skapandet av ett jaktligt fackförbund,där man kontrollerade max kostnaderna för exempelvis arrenden. Att vara svensk medborgare och så även bosatt här ser jag som en självklarhet.

Som det nu är försvinner pengarna ut lite hipp som happ allt efter politikers önskemål 8)

Publicerat

Svårt detta med just vargen. Jag lider verkligen åxå med de som får sina hundar dödade, ingen tvekan om det. Men ser man till Nordamerika, ex Alaska mfl ställen så har folket fått lära sig att det finns vilda djur och att man då lever efter det.

Sällan hör man folk som reser till Alaska, Kanada mfl länder klaga på att det finns för mycket, varg, björn osv, men i Svedala är det hemskt?

Nåväl, jag håller med MrMauser forskning är till för att göra saker bättre och lära sig mer om ett ämne så pengarna gör garanterat nytta.

Sen får jag väl säga att jag tycker det är märkligt att Sverige inte har sett till så att Naturvvårdsverket har verktyg för att flytta på problemvargar/problembjörnar osv innan man började med vargetableringarna. Så har de i Amerika och det verkar fungera ganska bra. Givetvis borde det sedan införas jakt på varg när stammen tål det, mens å länge det hatas/tjuvjagas/förgiftas osv så kommer det nog aldrig att bli jakt på dem. Så de sk vargmotståndarna förstör faktiskt för sig själva.

Publicerat
300:- är väl inte hela världen? Häjning med en hundring är småpotatis jämfört med vad allt annat kostar.

jag är heller inte blyg så med risk för att bli allmänt hatat så ser jag heller inget fel men att pengarna går till vargforskning, loforskning eller vad som helst bara det har med naturen att göra.

Men då är jag ju vargkramare, eller rättare sagt rovdjurskramare  8) Och japp det är jag faktiskt stolt över. Ser inte rovdjuren som något större hot mot min existens. Nåväl alla ser vi olika på saker och det är ingen ide att tjafsa på om detta då blir det bara en massa ordbajsande. Demokrati råder dock i detta land, Alliansen är vald, beslyutar de om höjd avgift och att pengarna ska gå till vargforskning, forskning om rosa färg på glass eller vad som helst så är det bara att betala om man vill jaga.

Sen vill jag nog påstå att det är dom som är mest ute i marken och är mest naturmänniskor som faktiskt värnar om vargen och inte tvärtom.

Vet inte men jag köper inte ditt resonemang, om nu naturmänniskor vilka du nu menar är de som är mest för varg då ska väl de betala inte jägarna för att vi har ett konto hos staten och de som skriker högst över vargens utökning bor triangeln sthlm-gbg-malmö, samma männsikor fasade över vad som skullle hända när man förbjöd en ren giftbomb till båtfärg för några år sen men jag skriver gärna på att göra värmdö och lidingö till föryngringsområde för varg-lo och björn och pengarna finasieras av ett skattetillägg på en stor stark i storstadsområden.

Pratade med en av mupparna i området som trodde min laika var en varg, var tvungen och fråga om han klappat en varg någon gång, näää det hade han inte fina djur är det och det ska vi ha fler av här i landet svarade han, medans jag svalde så började han klaga över dessa jävla satyg till vildsvin som hade bökat i hans gräsmatta på landet (nån kolonilott utanför Åkersberga) och han brer på att dessa skulle ju utrotas de är ju farliga också, man vill inte släppa ut katten längre. Köp en stuga i värmland istället så kan ju ktten vara ute på nätterna, där har de inte så mycket vildsvin ;)

Publicerat
Svårt detta med just vargen. Jag lider verkligen åxå med de som får sina hundar dödade, ingen tvekan om det. Men ser man till Nordamerika, ex Alaska mfl ställen så har folket fått lära sig att det finns vilda djur och att man då lever efter det.

Sällan hör man folk som reser till Alaska, Kanada mfl länder klaga på att det finns för mycket, varg, björn osv, men i Svedala är det hemskt?

Nåväl, jag håller med MrMauser forskning är till för att göra saker bättre och lära sig mer om ett ämne så pengarna gör garanterat nytta.

Sen får jag väl säga att jag tycker det är märkligt att Sverige inte har sett till så att Naturvvårdsverket har verktyg för att flytta på problemvargar/problembjörnar osv innan man började med vargetableringarna. Så har de i Amerika och det verkar fungera ganska bra. Givetvis borde det sedan införas jakt på varg när stammen tål det, mens å länge det hatas/tjuvjagas/förgiftas osv så kommer det nog aldrig att bli jakt på dem. Så de sk vargmotståndarna förstör faktiskt för sig själva.

Det här får bli mitt sista inlägg i denna tråd då jag aktar mej väldigt noga för vargdebatter ;D

Exemplet Kanada och Alaska är mycket dåligt då jag är tveksam om dessa länder överhuvudtaget har nån jaktkultur i historisk mening gällande hare,räv,rådjur med drivande hund? ;D

Publicerat

Nä de har du nog rätt i man ska inte jämföra rakt av bara. Men vår jaktkultur med drivande hund kan inte vara så gammal heller. Var inte så länge sen det fanns riktigt gott om varg i svedala med.

Nåväl jag drar mig ur debatten med. Blir så lätt en massa tjafsande och det finns bättre saker att göra för att behålla den kamratliga stämningen på forumet.

Det enda riktiga vi kan konstatera är att det finns många åsikter i ämnet, vad som är rätt eller fel får stå i den enskilda betraktarens öga. Alla kan inte tycka samma sak och det är nog tur det  ;D

Publicerat
Nåväl jag drar mig ur debatten med. Blir så lätt en massa tjafsande och det finns bättre saker att göra för att behålla den kamratliga stämningen på forumet.

Det enda riktiga vi kan konstatera är att det finns många åsikter i ämnet, vad som är rätt eller fel får stå i den enskilda betraktarens öga. Alla kan inte tycka samma sak och det är nog tur det  ;D

Blev ett inlägg till.....instämmer ovan ::)

:D

Publicerat

Vad ska man säga om detta? Ok 300 är igentligen inte så mycket pengar, men de kunde ha höjt till 250 kr istället för 300 kr. Nu hoppas jag att pengarna kommer tillbaka till oss jägare. Men blir samtidigt mer o mer frustrerad på denna regering. Vilka vill dom ska jaga? är det de rika polarna till Reinfeldt?