Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LAX och HAVSÖRING´s Fiske

Featured Replies

Publicerat
Det har jag svårt att tror på....har iaf aldrig hört om något sådant.

Och dessutom tycker jag att det faller på sin orimmlighet...att fiska lax till minkmat är det ingen som har råd att göra...det måste vara så att dom blandat ihop det med strömming...för där går ju en stor del till minkmat.

Jo men det har jag och nä... fiska lax för minkmat är inte direkt ekonomiskt hållbart.

Har letat lite fakta här på nätet och hittat bla detta.

Källa sportfiskarna.

Citat

STORLAX BLIR MINKFÖDA

Stora laxar i Östersjön blir minkföda sedan de fångats av danska drivgarnsfiskare. Denna upprörande nyhet avslöjades av den danska förbundstidningen Sportsfiskeren.

Det är EU-förbudet mot att sälja östersjölax som människoföda som fått denna absurda konsekvens. Det danska fiskeridepartementet beslöt i fjol att upphöra med laxfisket, eftersom laxen i Östersjön har för höga dioxinvärden för att få säljas som mat. Sedan forskare funnit att mindre laxar har lägre dioxinhalter har man dock ändrat beslutet så att det blir tillåtet att fånga och sälja laxar under 4,4 kg. Dessa klarar gränsvärdena. Men drivgarn är inte selektiva, så naturligvis fastnar en massa större laxar också i dem.

Därför har 16 000 stora östersjölaxar under hösten sålts som minkfoder, för 60 danska ören per kilo! Laxar som troligen kommer från svenska älvar - kanske odlade och utsatta, men kanske viltfödda.

Nu undrar förstås vän av ordning hur det är med den lax som fångas av svenska yrkesfiskare. Inga problem - den svenska regeringen (liksom den finska), anser att lite gift ska man tåla och har därför beslutat att det OK att sälja östersjölaxen för konsumtion på hemmaplan. Östersjölaxen kan ätas av svenskar, finnar och danska minkar...

Slutcitat:

>:(

• Svar 133
  • Visningar 18,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Uj uj uj vad mycket svammel det var i denna mening...

Jag kan slå vad precis vad som helst att detta är bullshit, eller så driver han med dig Janne :P

Visste ni att Östersjölaxen är full i Dioxin, jo all lax över 4,4 kg ( lite osäker ) är i de flesta eu länder icke tjänliga som människoföda.

Ex får inte lax över denna vikt säljas i Danmark, utan lax över gränsvikten går direkt som minkmat för några kronor/kilot.. vadå slöseri :o

Så numera går en väldigt stor del av våra Östersjölaxar till minkfarmar mm och där spelar ju inte dioxinvärdet så stor roll. :P

Inget svammel ren sanning har sett det själv.

Och det är inget smolt han dra upp men dom kan vara små men inget smolt.

Nu kommer vi in på vem som tar upp lax :) östersjön vad blir det per år ??? 16000laxar * ca 8-10kilos medelvikt ??? ??? ???

Ca 128 000kg lax som minkmat >:(

Var finns boven för att laxen försvinner alla som tar upp den tycker jag.

MVH Janne

Publicerat

Den störrsta boven är helt klart det storskaliga fisket som sker med drivgarn och jättelika trålare i södra Östersjön.

Fisket sker på de uppsamlingsplatser laxen är på under vinterhalvåret, fiskeflottan och deras redskap är gigantiska och roffar åt sig allt >:(

Tycker även det kustnära fisket är åt h-v för stort, åker man med båt kring våra kuster iaf här i Norrbotten kan man verkligen fundera på hur en ända lax kommer att klara sig upp till sin älv för lek, då laxryssjorna syns precis överallt och bildar en labyrint för laxen.

Att sedan havsöringen är i princip borta är inte heller så konstigt.

Havsöringen går ofta på grunt vatten  ( under 3m ) och fastnar då i alla småmaskiga nät som bla sommarstugeägare lagt ut för att få sig en sik eller någon abborre.

Okej, alla kanske inte får några mängder med öring, men med många nät lite överallt så... ?

Inget svammel ren sanning har sett det själv.

Och det är inget smolt han dra upp men dom kan vara små men inget smolt.

Då tycker jag att du och dina fiskekompisar ska ta och prata med de personer som plockar upp dessa mängder öring.

Det finns i alla vatten ett minimimått som är 40 cm för havsöring och så även i Torneälven.

Men jag tycker ändå att få dessa mängder öring på en dag låter otroligt, men men  ???  ;)

Publicerat
Då tycker jag du och dina fiskakompisar ska ta och prata med de personer som plockar upp dessa mängder öring.

Det finns i alla vatten ett minimimått som är 40 cm för havsöring och så även i Torneälven.

Men jag tycker ändå att få dessa mängder öring på en dag låter otroligt, men men  ???  ;)

Har sagt åt dom att lugna sig med fisket, men det jag får i svar är att nån anna ändå tar upp dom om inte dom tar upp den.

Synd om öringen tycker jag med detta synsätt.

Men vad ska man göra ??? ???

Jag nöjer mig med en fisk när jag fiskar i älven oavsett om det är lax eller öring. vissa tycker att man får fortsåtta fiska om man får en öring.

Dom säger att det står en lax om dan i fiske kortet eller i reglerna.

Men vi kommer aldrig ifrån att tjuvfiske förekommer över allt och inte bara i kusten.

Publicerat
Jo men det har jag och nä... fiska lax för minkmat är inte direkt ekonomiskt hållbart.

Har letat lite fakta här på nätet och hittat bla detta.

Källa sportfiskarna.

Citat

STORLAX BLIR MINKFÖDA

Stora laxar i Östersjön blir minkföda sedan de fångats av danska drivgarnsfiskare. Denna upprörande nyhet avslöjades av den danska förbundstidningen Sportsfiskeren.

Det är EU-förbudet mot att sälja östersjölax som människoföda som fått denna absurda konsekvens. Det danska fiskeridepartementet beslöt i fjol att upphöra med laxfisket, eftersom laxen i Östersjön har för höga dioxinvärden för att få säljas som mat. Sedan forskare funnit att mindre laxar har lägre dioxinhalter har man dock ändrat beslutet så att det blir tillåtet att fånga och sälja laxar under 4,4 kg. Dessa klarar gränsvärdena. Men drivgarn är inte selektiva, så naturligvis fastnar en massa större laxar också i dem.

Därför har 16 000 stora östersjölaxar under hösten sålts som minkfoder, för 60 danska ören per kilo! Laxar som troligen kommer från svenska älvar - kanske odlade och utsatta, men kanske viltfödda.

Nu undrar förstås vän av ordning hur det är med den lax som fångas av svenska yrkesfiskare. Inga problem - den svenska regeringen (liksom den finska), anser att lite gift ska man tåla och har därför beslutat att det OK att sälja östersjölaxen för konsumtion på hemmaplan. Östersjölaxen kan ätas av svenskar, finnar och danska minkar...

Slutcitat:

>:(

Om nu detta skulle vara sant (viket inte jag tror)  ;)...så kommer dom fiskarna INTE att kunna leva på detta...utan tvingas sluta eller börja fiska andra arter...som tur är. >:( Så detta borde inte vara något problem för laxens var eller inte. För alla kan ju räkna ut hur lite fisk dom då får...för laxens minimi mått är ju 60 cm och om dom kan sälja ändas lax som 4,4 kg = mycket få laxar... så har dom nog ingen lönsamhet i detta... så dom tvingas garanterat sluta.Och det är ju tur isf.

Men det är ju svårt att veta vad/hur dom fiskar i östersjön...när man inte själv varit med...så därför tror jag inget förrän jag sett det med egna ögon.

Däremot det yrkesfiske som bedrivs i mina trakter och längs finska kusten så vet jag nästan allt om  ;) ...och här är medelvikten på laxar som fångas närmar 10 kilo/st...och otroligt svårt att få mindre laxar än 5 kilo och hälften av dom är så kallade "pedpumpar" dvs 1 meter lång och 3-4 klio(sjuka)

Här fiskas inte heller med laxnät utan det är sik eller laxfällor som gäller...och det är hårt övervakat under fredningstiden.Mer vill jag inte skriva om...om det. >:(

Och älvsfisket vill eller kan jag heller inte uttala mig om för jag har inte sett det själv med egna ögon...men däremot har jag hört liknand historier(inte i samma omfattning) om det fisket... som om det jag nyss läste(östrsjöfisket). >:( ...men det tror jag heller inte på förrän jag själv sett det.  ;)

Publicerat
Har sagt åt dom att lugna sig med fisket, men det jag får i svar är att nån anna ändå tar upp dom om inte dom tar upp den.

Synd om öringen tycker jag med detta synsätt.

Men vad ska man göra ??? ???

Jag nöjer mig med en fisk när jag fiskar i älven oavsett om det är lax eller öring. vissa tycker att man får fortsåtta fiska om man får en öring.

Dom säger att det står en lax om dan i fiske kortet eller i reglerna.

Men vi kommer aldrig ifrån att tjuvfiske förekommer över allt och inte bara i kusten.

Ja det är ju förjävligt om fallet är som så men kan inte se hur någon kan få 86 öringar på en dag.

Det måste ju hugga hela hela hela tiden.

Vi säger 10 min per öring, då är det 860 minuter = 14 timmar 20 min.

Och jag tror inte fisket ens är så bra att han får en öring var tionde minut i snitt.

Men som sagt skulle fisket vara så sjukt jävla bra och någon utnyttjar det på detta sätt ja fy fan >:( >:( >:(

Och förstår att man känner sig hjälplös när det enda man i stort sett kan göra är att säga åt dom.

Men jag tycker denna debatt är totalt snedvriden när man snackar om att spöfiskare är ett hot mot laxen för det är så små mängder fisk som kommer upp på detta sätt.

Den största boven är ju som sagt rovfisket i östersjön och sen av den lilla spillra lax som kommer fram till kusten tas det ut för mycket av.

Publicerat

Har varit behjälplig i detta projekt för två år sen

Här finns lite siffror om hur många laxar som gick förbi monitorn.

Drygt 5000 st

Den är placerad i SV Torneälv nedaför Pajala

Antag att lika många gick till Muonioälv.

Det är i dagsläget lite för lite, eller hur?

Med tanken på älvsystemets stolek!

Se länken

http://www.tmsalmon.net/pajala_stat_2006.html

Publicerat
Har varit behjälplig i detta projekt för två år sen

Här finns lite siffror om hur många laxar som gick förbi monitorn.

Drygt 5000 st

Den är placerad i SV Torneälv nedaför Pajala

Antag att lika många gick till Muonioälv.

Det är i dagsläget lite för lite, eller hur?

Med tanken på älvsystemets stolek!

Se länken

http://www.tmsalmon.net/pajala_stat_2006.html

Absolut alldeles för lite, dock vet jag inte hur pålitlig denna metod(räknaren) är men det hoppas jag du Ubbe kan svara på?

Man fäller en tår när man tänker på vilket lyft för hela länet(Och Sverige) bra laxälvar skulle ge, alla som varit i Norge och framförallt Nord Norge vet hur det lyfter samhällen.

Tänk dig en karg och steril plats med småväxta björkar, sand och sten mitt i ingenstans, där folk från hela Europa och även Amerika åker till för att på en vecka fånga 1 - 5 laxar och tycka att det är de bästa dom varit med om och villig att betala flera tusen kronor för.

Då förstår man vilken resurs vi besitter och är värdelösa på att förvalta.

Publicerat
Man fäller en tår när man tänker på vilket lyft för hela länet(Och Sverige) bra laxälvar skulle ge, alla som varit i Norge och framförallt Nord Norge vet hur det lyfter samhällen.

Tänk dig en karg och steril plats med småväxta björkar, sand och sten mitt i ingenstans, där folk från hela Europa och även Amerika åker till för att på en vecka fånga 1 - 5 laxar och tycka att det är de bästa dom varit med om och villig att betala flera tusen kronor för.

Sant 8)

Publicerat
Absolut alldeles för lite, dock vet jag inte hur pålitlig denna metod(räknaren) är men det hoppas jag du Ubbe kan svara på?

Det har du så rätt.

Det gäller många resurser vi besitter i det här landet.

Dom som har kraft att göra något verkar dock inte bry sig.

Man få göra så gott man kan. Och ALLA kan göra lite.

Publicerat

Den är pålitlig, den enda som godkändes av Fiskeriverket och RKTL.

Utrustningen är hyrd från Norge.

Men den har bara räknat lax över 63 cm

Det som Fiskeriverket anser vara lax med lekpotential.

Givet en och annan gädda slinker förbi, men det är inte många.

Den skiljer på ned resp uppvandrande lax

Vi har önskemål om webkamera på plats.

Förr har ju olika räknare också testats, men de har inte sett skilnad på nedströms och uppströms vandrande fisk. Och då fick vi felaktiga data.

Det var en nyhet för många av oss att laxen vandrar nedåt.

Publicerat

Från sportfiskarna och håller med om allt som sägs.

"Rädda vildlaxen

- Stoppa nätfisket och reservera laxen för sportfisket, säger förbundsordförande Joakim Ollén

Det är dags att stoppa nätfisket och endast beskatta vildlaxen genom sportfiske. Idag förvaltas och fiskas laxen på ett oklokt sätt. För yrkesfisket har laxen ingen större ekonomisk betydelse och mycket lax som fångas blir inte människoföda utan slutar som minkfoder. Samtidigt ger sportfisket efter lax både stora rekreationsvärden och ekonomiska intäkter. Intäkter som skulle kunna vara mångfalt större!

De svenska yrkesfiskarna i Östersjön drar upp omkring 70 000 laxar per år till ett värde av knappt 8 miljoner kronor. Sportfisket efter lax enbart i Mörrumsån i Blekinge ger nästan samma intäkter enbart i fiskekort och räknar man med övriga intäkter som genereras från Mörrumsåns laxfiske uppskattas omsättningen till 50 miljoner kronor. Detta med enbart 400 fångade laxar! Sportfisket efter lax i våra vattendrag äventyrar inte beståndet utan skapar istället möjligheten till varaktig sysselsättning och stora bidrag till turistnäringen på många platser i landet. Intresset för sportfisket i älvarna är också den främsta förutsättningen för restaureringen av laxälvarna och de 100 000-tals ideella fiskevårdsdagar som läggs ner varje år*

– Vi menar att det borde vara ekonomiskt och ekologiskt självklart att reservera vildlaxen för sportfisket, säger Joakim Ollén, Sportfiskarnas förbundsordförande. För det fåtal yrkesfiskare som laxen verkligen har ekonomisk betydelse, borde kompensation lätt kunna åstadkommas. I den andra vågskålen finns möjligheter till 100-tals nya jobb, främst i Norrland!

Laxen som fångas i Östersjön får inte säljas som människoföda inom EU. Enda undantaget är Sverige och Finland och då bara fram till år 2011. I Danmark får bara smålax eller utskurna delar av filén på större laxar konsumeras av människor eftersom de större och äldre laxarna samlar på sig mer miljögifter som dioxin. Forskning bekräftar samtidigt att det bara finns hälften så mycket vuxen lax idag jämfört med för två år sen.**

Det går inte att bedriva ett selektivt yrkesfiske efter smålax utan att större lax fångas samtidigt och därför subventionerade Danmark under åren 2004/2005 fiskerinäringen för de tiotusentals laxar som sålts som minkfoder för några tioöringar per kg. Laxar som annars till 90% skulle återvandrat till och lekt i de svenska älvarna.

– Det måste väl ändå vara höjden av galenskap att mala ner fina laxar till minkfoder eller destruera dem helt och hållet, bara för att hålla igång ett ”yrkesfiske” av mycket ringa värde. Fiskeriverket har redan antagit en förvaltningsmetod som innebär att man reserverar en art för yrkesfisket, nämligen ålen. Det vore nu klokt att reservera laxen för sportfisket, säger Joakim Ollén och fortsätter:

- Tusentals sportfiskare ju är beredda att satsa stora pengar på att fiska i våra älvar om laxen fick återvända som den är programmerad att göra. Sverige har chansen att göra något riktigt fint för laxen och dess framtid då omkring 90% av östersjölaxen leker i svenska vatten. Det är dags att vi prioriterar laxen och låter den vandra hem igen, avslutar Joakim Ollén.

Sportfisket är stort i Sverige och mer än tre miljoner svenskar fiskar med spö någon gång varje år. Av dessa tre miljoner fiskar nästan en miljon fler är 20 gånger om året. Mer än 300 000 svenskar har sportfisket med spö som sitt viktigaste fritidsintresse och sportfisket omsätter fyra miljarder kronor om året."

Redaktionen  31/03/2007

Publicerat
De svenska yrkesfiskarna i Östersjön drar upp omkring 70 000 laxar per år till ett värde av knappt 8 miljoner kronor. Sportfisket efter lax enbart i Mörrumsån i Blekinge ger nästan samma intäkter enbart i fiskekort och räknar man med övriga intäkter som genereras från Mörrumsåns laxfiske uppskattas omsättningen till 50 miljoner kronor. Detta med enbart 400 fångade laxar! Sportfisket efter lax i våra vattendrag äventyrar inte beståndet utan skapar istället möjligheten till varaktig sysselsättning och stora bidrag till turistnäringen på många platser i landet. Intresset för sportfisket i älvarna är också den främsta förutsättningen för restaureringen av laxälvarna och de 100 000-tals ideella fiskevårdsdagar som läggs ner varje år*

Ja, det är ju inget snack om hur man borde förvalta laxstammen! Solklart.

Publicerat
Från sportfiskarna och håller med om allt som sägs.

"Rädda vildlaxen

- Stoppa nätfisket och reservera laxen för sportfisket, säger förbundsordförande Joakim Ollén

Det är dags att stoppa nätfisket och endast beskatta vildlaxen genom sportfiske. Idag förvaltas och fiskas laxen på ett oklokt sätt. För yrkesfisket har laxen ingen större ekonomisk betydelse och mycket lax som fångas blir inte människoföda utan slutar som minkfoder. Samtidigt ger sportfisket efter lax både stora rekreationsvärden och ekonomiska intäkter. Intäkter som skulle kunna vara mångfalt större!

– Vi menar att det borde vara ekonomiskt och ekologiskt självklart att reservera vildlaxen för sportfisket, säger Joakim Ollén, Sportfiskarnas förbundsordförande. För det fåtal yrkesfiskare som laxen verkligen har ekonomisk betydelse, borde kompensation lätt kunna åstadkommas. I den andra vågskålen finns möjligheter till 100-tals nya jobb, främst i Norrland!

Laxen som fångas i Östersjön får inte säljas som människoföda inom EU. Enda undantaget är Sverige och Finland och då bara fram till år 2011. I Danmark får bara smålax eller utskurna delar av filén på större laxar konsumeras av människor eftersom de större och äldre laxarna samlar på sig mer miljögifter som dioxin. Forskning bekräftar samtidigt att det bara finns hälften så mycket vuxen lax idag jämfört med för två år sen.**

Det går inte att bedriva ett selektivt yrkesfiske efter smålax utan att större lax fångas samtidigt och därför subventionerade Danmark under åren 2004/2005 fiskerinäringen för de tiotusentals laxar som sålts som minkfoder för några tioöringar per kg. Laxar som annars till 90% skulle återvandrat till och lekt i de svenska älvarna.

– Det måste väl ändå vara höjden av galenskap att mala ner fina laxar till minkfoder eller destruera dem helt och hållet, bara för att hålla igång ett ”yrkesfiske” av mycket ringa värde. Fiskeriverket har redan antagit en förvaltningsmetod som innebär att man reserverar en art för yrkesfisket, nämligen ålen. Det vore nu klokt att reservera laxen för sportfisket, säger Joakim Ollén och fortsätter:

- Tusentals sportfiskare ju är beredda att satsa stora pengar på att fiska i våra älvar om laxen fick återvända som den är programmerad att göra. Sverige har chansen att göra något riktigt fint för laxen och dess framtid då omkring 90% av östersjölaxen leker i svenska vatten. Det är dags att vi prioriterar laxen och låter den vandra hem igen, avslutar Joakim Ollén.

Sportfisket är stort i Sverige och mer än tre miljoner svenskar fiskar med spö någon gång varje år. Av dessa tre miljoner fiskar nästan en miljon fler är 20 gånger om året. Mer än 300 000 svenskar har sportfisket med spö som sitt viktigaste fritidsintresse och sportfisket omsätter fyra miljarder kronor om året."

Redaktionen  31/03/2007

"Egen mun är alltid närmast" .... ;) ...eller "att prata för sin sjuka mor"  :D
Publicerat
"Egen mun är alltid närmast" .... ;)  ;D

Ibland är min flickväns mun exakt lika nära!  ;)

Publicerat

Är det ingen som fiskar alla bara diskuterar om fiske ;D

Har börjat göra flugor till sommarens fiske ska snart testa på öring i älven bara isen går.

Måste beställa nytt material ti flugorna.

Och ska senare idag och köpa nya sikfällor också :o

Dom gammla är slut så man måste investera i nytt.

Publicerat
Är det ingen som fiskar alla bara diskuterar om fiske ;D

Har börjat göra flugor till sommarens fiske ska snart testa på öring i älven bara isen går.

Måste beställa nytt material ti flugorna.

Och ska senare idag och köpa nya sikfällor också :o

Dom gammla är slut så man måste investera i nytt.

Viktiga frågor att diskutera ;)

Ska till att käka frukost nu, sedan ut på gäddfiske, imorgon blir det havsöringsfiske i luleälv, redan varit två svängar, en lax besa som givetvis fick åka tillbaka är de enda...men imorgon kommer årets första nystigna öring på land :D :-

Publicerat
Viktiga frågor att diskutera ;)

Ska till att käka frukost nu, sedan ut på gäddfiske, imorgon blir det havsöringsfiske i luleälv, redan varit två svängar, en lax besa som givetvis fick åka tillbaka är de enda...men imorgon kommer årets första nystigna öring på land :D :-

Jepp mycket viktiga frågor att disk.

Har gäddfisket börjat i lule.

Ska testa i torneälven snart efter öring laxen kommer om ca 3 veckor

Publicerat

Bara tre veckor!!

Vi får vänta till midsommar veckan, i alla fall.

Det är bara att måla fönsterbågar under tiden.

Publicerat

Jag lider med dig Ubbe, du får hoppa in i bilen och möta laxen ;)

Publicerat

I större delen av östersjön så har man ökat minimimåttet från 40-50cm numera, samt att man infört fiskeförbud i de norra delarna med nät på vatten grundare än 3 meter 1/4 tom. 10/6 samt 1-31/10 (under senare förbudet dock tillåtet att fiska med nät som har maskor understigande 37mm), allt detta för att försöka skydda havsöringen (står i FIFS 2006:11 för den som är intresserad...).

Publicerat

Tycker det är mkt tjafs om det här. Tror/vet att spö fiske kan inte påverka bestånden nämnvärt. Torde betyda att yrkes/nätfiskarna är den potentiella boven i dramat. Massa tjafs om detta som inte borde vara ngt att tjafsa om ;D. Jag är lite påverkad ikväll och lägger mig i saker som jag inte begriper ett skit om ;D ;D

Publicerat
Jag lider med dig Ubbe, du får hoppa in i bilen och möta laxen ;)

NÄÄ det finns så få flugfiskeplatser söderut i Torneälv.

Den som väntar på någe gott.....

Sen måste hemfriden gödas innan.

Publicerat

Jag var ute i helgen på kusten och fick då en näbbis, 2 torskar o en blanköring. Samtliga för små för att tas upp utan samtliga gick tillbaka för tillväxt och blev inte fiskmjöl......

Publicerat
Jag var ute i helgen på kusten och fick då en näbbis, 2 torskar o en blanköring. Samtliga för små för att tas upp utan samtliga gick tillbaka för tillväxt och blev inte fiskmjöl......

Bra att det finns fiskare med moralen kvar :-*