Publicerat April 3, 200719 yr Jag fick ett telsamtal i morse ang.bäverbyggen !! Samtalet var ungefär såhär..Hej,du som vet lite om jakt och så,får man riva bäverbon hur som helst?? Jag funderade ett tag,jag tänkte på jakt tiderna och jakträtten och mitt sunda förnuft sade mej att om man äger marken och river bort hyddor och sånt under bäverns jakt tid så skulle väl det inte vara nåt problem. FAST SÄKER var jag inte !!! Sen kom vi till nästa fråga,om man INTE har jakträtten just på stället men utför ett beställnings jobb som att dika ur en å och det ligger ett bäverbygge i vägen . Detta också inom den generella jakt tiden för just bäver ???? Får man riva då eller måste man hämta tillstånd från nånstanns? Ju mer jag tänker på denna fråga ju mer frågor poppar det upp i min lilla skalle,Om tex,ett bäverbygge stoppar upp flödet av allvarlig natur,får man som markägare riva då ? Eller om ån svämmar över så att fastigheter i övre delar av ån får sina åkrar förstörda,men ändå markägaren längre ner inte vill ta bort bygget, trots att stora värden går förlorade?? Detta ej under jakt tid. Hänger ni med vad jag dillar om... Nån som vet?
Publicerat April 3, 200719 yr Länsstyrelsen har svaret på detta men jag har för mig att man får riva dammar relativt fritt under viss tid på året och efter inspektion av Lst på skadebild under övrig tid. Markägaren och jakträttsinehavaren måste ge sina samtycken. Hyddorna ska det mycket till innan tillstånd ges,dom har starkt skydd. Har som du ser tyvär inga datum i huvudet. /Micke
Publicerat April 3, 200719 yr Då kanske han som ringde mej och frågade,inte var helt ute och cyklade då han undrade om man fick riva hur som helst!!
Publicerat April 3, 200719 yr Saxat från Länsstyrelsen: Rivning av bävrars boplats och dammbyggnad Från att en gång i tiden ha varit utrotad, har bävern nu återtagit sina forna marker. I varje vattendrag av betydelse i länet finns numera bäver. Men bävrarnas byggande i vattendragen innebär också vissa problem. Dammarna kan skapa översvämningar, t ex med vägskador, skador på banvallar, försumpning av jordbruksmark, skador på ytvattentäkter som följd. På grund av de skador som bäverns verksamhet kan åstadkomma, finns vissa möjligheter enligt jaktlagstiftningen att få riva bäverdammar. Länsstyrelsen är tillståndsmyndighet. Länsstyrelsen vill dock peka på vikten av att man som markägare, vägansvarig etc håller bävrarnas aktiviteter under uppsikt under året. Då behöver man kanske inte behöver ta till ofta kostsamma "brandkårsutryckningar", som kanske kan behövas när bävrarna ostört har kunnat bygga och dämma. På platser med stor aktivitet och besvärlig skadebild, rekommenderas att man utnyttjar den allmänna jakttiden för bäver: 1 oktober - 15 maj. Bävrarna använder sina dammar som transportleder och inte minst för sina vinterförråd av föda. Stora mängder kvistar och grenar kan finnas på botten av dammarna. Om dammen töms under senhösten förstör man bävrarnas "skafferi" för vintern! Dammen har även betydelse för att hålla hyddans ingång "osynlig" under vatten. Hamnar ingången ovan vattnet kommer kyla in i hyddan och bävrarna riskerar att frysa ihjäl. Rivning av bäverdammar 30 april - 1 september När det gäller bäverdammar som orsakar skada under tiden 30 april - 1 september finns sedan ett antal år möjligheten att riva sådana dammar utan att några särskilda tillstånd från myndigheterna behövs. Detta fordrar dock att man är markägare och jakträttsinnehavarens tillstånd. Åtgärder får inte vidtas på bäverhyddor. Man har bedömt att under sommaren är bävrarna inte så beroende av dammarna. Rivning av dammar under övrig tid Under övrig tid av året kan dammar få rivas med stöd av 29 § jaktförordningen. Tillstånd får dock bara lämnas om det är absolut nödvändigt för att förhindra allvarliga skador. Detta innebär att under höst-senhöst lämnar länsstyrelsen tillstånd med stor restriktivitet. För att förhindra allvarliga skador medger paragrafen även förstörelse av bäverhydda under höst-vinter, vilket knappast medges av länsstyrelsen om hyddan är bebodd.