Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har ni för planer med era hundar under 2007?

Featured Replies

Publicerat

Alltid roligt att höra om folks planer och vad man gör med sina hundar. Så... vilka planer har ni?

Våra planer är:

Labbetiken... ska startas i NKL på jakt b-prov, starta på KM i SSRK Östra samt startas på unghundsderbyt OM inte löp sätter P för det. Delta på internat för Mark och Jamie Bettinsson om vi kommer med. Sen ska hon ut lite mer på riktiga jakterna i höst och även få prova att apportera lite.

Labhanen... Ska starta i ÖKL på jakt b-prov samt förhoppningsvis även KKL på a-prov. Starta på SSRK östras Km samt vara med på internat för Mark o Jamie Bettinsson. Han ska gå för fullt på alla jakterna i höst precis som förra året.

Goldengubben har gått från provhund till enbart jakthund (=viktigast!) och han ska jobba på precis som förra året på alla sorters jakter. Vore riktigt roligt om han kunde ställa en gris mitt framför ögonen på mig igen... och då med SKALL!! *S*

Taxen ska startas på fler drevprov samt jaga så mkt vi hinner i höst och vinter och så kanske vi ska ta oss ut på en utställning för att förbättra 2:an i juniorklass.... OM det går...?

Publicerat

wachtlarna ska jag bara jaga med

karelaren skall jagas in, på utställning ev viltspårprov samt löshundsprov

Publicerat

Wachtelbastarden ska  tränas mera på eftersök, sen ska vi försöka etablera griskontakt...lite apportering kanske hinns med. Sen hoppas vi att jakten går lika bra som hennes första säsong gjorde. :)

Publicerat

Jag ska också koncentrera mig på eftersök (Med Jansson också). Jag har en Borderterriertik på 5 år. Sen hoppas jag på lite rådjursjakt med hunden, men framför allt fler sprängda rävar  ;D

Publicerat

börja jaga..börja skjuta. ;)

Publicerat

Min plan är att stövartiken skall bli lite mer kontaktbenägen och inte jaga för sej själv.

Tiken blir......fan,shit också...tror det var igår...7 år!!!!

NU SKÄMS JAG !!!! Ingen tårta blev det, måste kolla nu bums vilket datum det var :'(

Publicerat

JAGA-JAGA-JAGA OCH ÅTER JAGA ;D

Min finnspets tik tog 3st 1or på jaktprov innan 1,5 års ålder (är 4år nu) sen vägrar hon vara med på utställning så det blir inget JCH ändå men det gör inte mig så mycket då hon ändå är en riktig fågelmaskin ;D :D

Är det inte höst snart :o

Publicerat

Ska köra lydnad och lägga lite egna spår i sommar. Samt att hon får spåra fram till ev skjutna råbockar. Till hösten ska det jagas ska nog smyga i gång på hare när man får. Om hon går bra ska jag nog prova henne på ett drevprov. Vem vet hon kanske slutar att jaga  :o eller så är hon som husse, = helt jaktskadad... ;D ;D ;) 

Hoppas på det bästa iaf..

Lycka till på er där ute....

MVH

Publicerat

Min unga labbetik (7 mån) ska startas i Nkl i höst förhoppningsvis.

Min äldre labbetik (2 år) ska startas i ökl i vår och med lite tur ta 2 1:a pris. Eventuellt så blir det start på A-prov i höst också.

Sen blir det en massa jakt också såklart. Kommer kanske få tag på lite nya fågelmarker till i höst med bra jakt på både änder och duva.

Publicerat

Att jaga mera med dom. :D

Publicerat

Tiken ska jag försöka mig på att meritera inom viltspår nu under barmarksäsongen. Hon började bra redan som valp men senare tog barnsligheten över & det blev bara skit. Ska troligtvis delta på grytläger i juni & då hoppas jag vi grejar andra grytanlagsprovet, sen när jaktsäsongen sätter igång igen ska det satsas stenhårt på jaktprov (sprängare).

Hanen ska det bara jagas med, såväl ovan som under jord. Men först & främst ska vi försöka få ordning på en envis hälta han dras med, vilket innebär att han troligen måste genomgå en operation i sommar. Kan jag få honom att fungera till sin fulla kapacitet så tror & hoppas jag att vi kan få mycket skoj ihop framöver.

En "LASA-kurs" för matte finns också på schemat & även bli klar med min jägarexamensutbildning som legat i träda sedan i höstas.

Publicerat
JAGA-JAGA-JAGA OCH ÅTER JAGA ;D

Min finnspets tik tog 3st 1or på jaktprov innan 1,5 års ålder (är 4år nu) sen vägrar hon vara med på utställning så det blir inget JCH ändå men det gör inte mig så mycket då hon ändå är en riktig fågelmaskin ;D :D

Är det inte höst snart :o

Vad är det som inte funkar på utställningarna?

Min Laika gick inte att kolla tänder på och gick inte att mäta. :(

Men jag tog hjälp av erfarna hunddressörer så nu har det gått bra. :o

Så ge inte upp.

Publicerat
Vad är det som inte funkar på utställningarna?

Min Laika gick inte att kolla tänder på och gick inte att mäta. :(

Men jag tog hjälp av erfarna hunddressörer så nu har det gått bra. :o

Så ge inte upp.

Exakt samma problem men jag orkar inte lägga så mycket energi på det då även jag vantivs i uställnings ringen ;D

Publicerat
Exakt samma problem men jag orkar inte lägga så mycket energi på det då även jag vantivs i uställnings ringen ;D

Ok! Tänkte att eftersom du lagt tid och pengar på att jaktprovsmeritera henne, så kunde det ju vara trevligt att få JCH också. :)

Publicerat

Jag har bestämt mig för att från och med 2007 så har vovven gått i pension från utställningar och jaktprov ;D Så nu blir det jakt jakt och åter jakt istället. ;)

Dock så kommer det förhoppningsvis valpar nu i maj vilket medför att jag får ett nytt ämne till jakthund att jobba med. Så detta år och början av nästa blir det till att lägga grunden så att vi (jag och valpen) nästa år kan starta i ukl på jaktprov och säkert blir det någon utställning också! Eventuellt någon lydnadstävling också, men där är jag riktigt rookie så vi får se hur det går med den saken! ;)

Publicerat

Motionera under sommarhalvåret med cykel/jogga för att vara i så bra trim till hösten som möjligt. Tyvärr blir det inga prov med denna hund. Jag får hoppas på att hunden hålls frisk och gör sitt bästa under säsongen i skogen och att jag ger den så mycket skog/jakt som bara är möjligt.

Publicerat

Mycket på gång!

Wachtelhanen går jag med på en eftersökskurs (10 ggr) tänkte starta honom på spårprov när kursen är slut och förmodligen på ett unghundsprov till hösten.

Tänkte även startar en av taxarna på drevprov då han avslutade förra säsongen mycket bra.

Publicerat

Ska fortsätt att jaga in stövaren hade mycket oflytt i höst kom inte åt att skjuta för den.

Sen blir det björntest med gråhunden och stövaren får se hur det går ???

Utbildar mig själv först går kurs nu senare i sommar skjutprov och sen är det upp till hundarna och klara provet.

Har pratat om att skaffa en ny älghund får se om det blir nått av det.

Publicerat

Första jaktprovet för både hunden (Breton, 1.5 år) och för husse om ett par veckor i Abisko. Hoppas snön bär bra då bara så det inte blir u-båtsrace...

Apport o lite övrig träning under sommaren, även avsatt lite tid för hängmatta och pilsner. ::):P För husse i alla fall.  ;D

Till hösten blir det jakt för hela slanten. Hoppas på att söket ska bredda sig lite mer men det tror jag löser sig. Kommer nog bli ett jaktprov i alla fall på hemmaplan i september. Utställning kan jag glömma då han har en vit fläck på ena örat o då är han diskad. Fånigt, men så är reglerna. :-

Publicerat

Skall börja gå vildsvinsprov i hägn med ung Wachteln så fort han passerar 1 år.

Skall bli spännade då jag tror att han är rätt ekiperad i huvudet för sysslan.

MVH

Publicerat

Iår har jag stora planer och drömmar om min unghund Qipper.

Först och främst ska han jagas in till hösten.

Sedan väntar riksprovet ( Sm för vorsteh skog ) där jag hoppas på en bra placering.

Ska även ställa upp på ytteligare två prov, ett skogsprov och ett fjällprov och så givetvis ska han klara av eftersöksprovet nu i sommar.

Tycker det ser mycket lovande ut hittils, men ännu återstår mycket jobb.

Min gammelgubbe Niro har fått provpansion och är numera en kötthund som det ska skjutas mycke fågel för...pang pang  ;D

Publicerat

Får väl försöka genomföra det som jag skulle gjort senaste säsongen, men fick skjuta upp pga ehrlichia och borelia hos hunden.

Ska försöka starta på älgprov om jag får henne att fungera igen. Annars kanske det blir ett grisprov, för där vet jag hon funkar.

Publicerat
Skall börja gå vildsvinsprov i hägn med ung Wachteln så fort han passerar 1 år.

Skall bli spännade då jag tror att han är rätt ekiperad i huvudet för sysslan.

MVH

Vart har du tänkt att gå hägntesterna?

• 2 weeks later...
Publicerat

Jaktåret 07/08

Jag skall jaga in min stråvhårstax Cita som blir 6 månader den 23:e april. Skall bli riktigt skoj! Utvecklas det väl kan det kanske bli ett jaktprov.

/Kristian

Publicerat

Hm under 2007, till och börja med få hem gangstern. Ska hämta hem livet om 7 1/2 dag. Grunddressyr, ledarskap, förbud osv. Sen får jag se hur mogen han är. Kanske ställa ut han om jag törs ;). År 2008 blir det andra bullar hehe

//