Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rekyltråden

Featured Replies

Nu när jag äntligen fått min nya kamera och kan ta 5 bilder/sek så tänkte jag ta lite bildserier på rekyl / skott.

Normalt uppfattar man vapen som snälla att skjuta med, och man tycker att pipuppslaget inte är speciellt stort, några av er har provskjutit min Blaser S2 Dubbelstudsare 9,3x74R och ni vet  hur stort pipuppslaget är, i mitt tycke så är uppslaget 15-20 cm, men uppenbarligen är detta helt fel.

Jag satte Patrik bakom pangen, en rutinerad och duktig skytt som har provat många grova kalibrar, och här har ni resultatet.

Fler bildserier på olika vapen kommer under sommaren/hösten, allt vartefter vi provar en ny pang.

post-35-1117980962_thumb.jpg

post-1-1117980962_thumb.jpg

  • Replies 66
  • Views 41.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • De behöver inte ens vara speciellt drivna, det räcker du gått med en FSRskytt på banan så inser du att det tar lite olika i ställningarna. Det som däremot är en jävligt driven skytt är den som klarar

  • Rekylskräck och kasst skytte pga det är en sak. Träffbilsvandring pga rekylupptagning i olika ställningar är en sak. De har inget med varandra att göra, det ser helt olika ut på en tavla. Rekylskräc

Posted Images

  • Author

2

post-1-1117981242_thumb.jpg

post-35-1117981242_thumb.jpg

  • Author

3

post-1-1117981405_thumb.jpg

post-35-1117981405_thumb.jpg

  • 2 months later...
  • Author

Bildserie rekyl Mannlicher 308W, Ammunition RWS KS

post-1-1123367379_thumb.jpg

post-35-1123367379_thumb.jpg

  • Author

.

post-1-1123367461_thumb.jpg

post-35-1123367461_thumb.jpg

  • Author

.

post-1-1123367522_thumb.jpg

  • Author

Sako Vixen 222Rem, Ammunition Norma JaktMatch

post-1-1123367631_thumb.jpg

post-35-1123367631_thumb.jpg

  • Author

.

post-1-1123367706_thumb.jpg

post-35-1123367706_thumb.jpg

  • Author

.

post-1-1123367751_thumb.jpg

Bilderna var fina Mats.

:D

fin fint!

mera mera...kan man få se nån riktig storvilts bössa typ en 458:a eller kanske ännu grövre???

  • Author
mera mera...kan man få se nån riktig storvilts bössa typ en 458:a eller kanske ännu grövre???

416 Rigby är nog på gång, och förhoppningsvis 500NE i höst

perfekt...blir interesant att se resultatet..

  • 2 weeks later...

Några bilder när jag skjuter en bygelskramlare i 450Marlin. Fick huvudvärk efter några skott, men det var det värt. "Vill ha känslan" infann sig omedelbart.

normal_PICT0003.JPG

normal_PICT0004.JPG

normal_PICT0005.JPG

normal_PICT0007.JPG

normal_PICT0008.JPG

Känndes den bra? Hu var rekrylen i den?

::)

  • Author

Kul att fler bidrar med bilder... men var pangen laddad med svartkrut  ??? :D

Nej. Laddningen var en "snäll" övningsladdning med Norma 200. Svårt med ett snabbt andraskott i den dimman :P

Nej. Laddningen var en "snäll" övningsladdning med Norma 200. Svårt med ett snabbt andraskott i den dimman :P

Ja, det kan jag förstå.

;)

haha, nu är självaste ägaren till .450n inne...

Laddningen var en 300 gr oregon X-trail blydagg laddad med 54 gr Norma 200 till ca. 650 m/s

Rekylen i denna laddning är väldigt mild om man jämför med jaktladdningen min då jag laddar en 350 gr med 55 gr 200....

haha, nu är självaste ägaren till .450n inne...

Laddningen var en 300 gr oregon X-trail blydagg laddad med 54 gr Norma 200 till ca. 650 m/s

Rekylen i denna laddning är väldigt mild om man jämför med jaktladdningen min då jag laddar en 350 gr med 55 gr 200....

Jo, men du ju några extra kilon att parera smällen med ::)

  • 3 weeks later...

Hej alla,

jag tänkte att några kanske är intresserade att ta del av min in skjutning av nybössan winchester94 timber(sålde 45-70)

jag kollade vikten på bössan vågen stannade på lite drygt 2,6kg

satt hemma vid laddbänken och laddade lite för att få fram max laddningar till 444an

till skjutbanan började med en laddning på 42grs  inga tecken på högt tryck men rekylen kändes!

ökade till 43grs nu djä--ar började det hända saker men inget förhöjt tryck ännu

på den rackarn igen 44grs  fortfarande inget högt tryck men nu säger min kropp STOPP, rekylen är inte att leka med upp slaget är så stort att ett snabbt andra skott inte är att tänka på man vet ju nästan inte åt vilket håll målet är!!

inskjutningen gick inte så bra gick inte att ställa in dioptern!!!

jag skjöt ca 20st smällar  sen åkte bössan in i skåpet i en vecka(axeln måste läka så man kan fortsätta skjutningen)

kulan jag annvände var en blykula på 350grs

alla skott skjöts i bänk på 100m

det har gått några veckor nu , nu sitter en leupold 2,75- 20 med lånnngt ögon avstånd pangen

när jag kommer neråt dina trakter Mats så kan du få testa den och filma för jaktsidan

mvh, samme

vad för krut använde du?

  • 1 month later...

Hej jag använde norma 200.

OBS!!!!!!!!!!!!!! JAG TAR INGET ANSVAR FÖR DESSA LADDNINGAR!!!!!!!!!!!!

mvh. samme

  • 1 month later...

Blundar ju fint.

:D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.