Hoppa till innehåll

kastrera hund


Guest grytjägarn

Recommended Posts

Guest grytjägarn

Jag undrar hur en hunds egenskaper förändras om man kastrerar den. Beter den sig anorlunda mot andra hundar, jagar den sämre eller finns det andra faktorer som ändras hos dom. Alla svar är välkomna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Kastrera har jag ingen aning om,dock har jag hört att sterelisering av tikar INTE påverkar tiken speciellt...

Ja detta var nog inte ett svar du var ute efter,men jag svarade så gott jag kunde med min lilla erfarenhet.

Sen min fråga till dej...varför kastrera en hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vet ej med kastring,men min terrier är en einstein om det betyder nått får jag se i framtiden,,vissa hävdar självförtroendet sitter i kulorna,vilket jag betvilar,men min är inte specilet annorlunda mot nån annan terrier utom han är över snäll mot andra hundar och inte alls kaxig,men i jakten är han det ;) så tycker du ska behålla packetet,tänk själv hur det skulle va huvva ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ha det minsta problem att kastrera en hanhund. Jag själv förstår inte varför folk (oftast män) har problem när deras hanhund ska kastreras. Man kan ju inte förmänskliga hunden hur mycket som helst.

Min hane kommer jag att kastrera till sommaren pga att jag nyss skaffat en tik till hushållet och jag vill inte ha en sönderstressad och flåsig hund under löptiden. Jag har inte heller tänkt avla på honom.

Jag vet att det finns risker (fast än dom är små) att hunden får en personlighetsförändring, men den lilla risk kommer jag att ta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest grytjägarn

En av orskakerna är att jag har en tik också och det är lite jobbigt under löp tiderna.Sen är det så att jag använder honom till grytjakt och skulle vilja få ner skärpan lite på honom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att skärpan kommer att minska (som du säkert vet).

Min systers laika/karelare/schäfer/Snauzer var ett vilddjur innan kastreringen och är det fortfarande ;)

Min personliga teori är att kastreringen kan dämpa dominansen hos hunden, men inte jaktlusten eller virrpannan i hunden :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Desto senare i en hanhunds liv kastreringen sker så blir effekten av densamma mindre iaf oftast. Har min vet berättat för mig. Vikten blir alltid ett problem tik eller hane så går dom upp i vikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av orskakerna är att jag har en tik också och det är lite jobbigt under löp tiderna.Sen är det så att jag använder honom till grytjakt och skulle vilja få ner skärpan lite på honom
en

En sak är säker är att skärpan sitter inte i kulorna. Jag kan inte förstå var för man kastrerar en hanhund om det inte är för hunden bästa typ om han skulle få någon sjukdom eller något

Sen för att du har en tik och för att det är jobbigt under löptiden är ditt eget fel det skulle du ha tänkt på innan

jag har fyra tikar en hanne och jag tycker inte att det är jobbigt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur en hunds egenskaper förändras om man kastrerar den. Beter den sig anorlunda mot andra hundar, jagar den sämre eller finns det andra faktorer som ändras hos dom. Alla svar är välkomna.

nu är det ju enbart "könsdriften" och dess relaterade beteende som påverkas vid en kastering (vilket det fö heter även när det gäller tikar) alltså en hanhunds "haniga" beteende gentemot andra hanhundar ex.

Har själv fått kastrerart en hanhund pga pungen hängde långt ned och långt fram. Så efter en jaktdag i vass eller sly så låg han på rygg i 3 dagar och läkte (det var en worsteh). En kastrering påverkar alltså INTE de jaktliga egenskaperna, så du kan inte få ned skärpan på hanhunden genom att plocka av honom klockspelet

Det där med tikar & hanar under löpet vet jag att många nämner som problem. Jag har ju både och här på kenneln, men jag har aldrig haft någon hanhund som har blivit stôlliger för att tikarna har löpt, det har mer med individen att göra. Själv har jag bara lugna harmoniska hundar  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
nu är det ju enbart "könsdriften" och dess relaterade beteende som påverkas vid en kastering (vilket det fö heter även när det gäller tikar)

Detta var faktist helt nytt för mej,sen när har de olika definetionerna ändrat namn?

Sterilisera kontra kastrera!!! på djur ???

På oss människor är det en helt annan sak vill jag minnas.. Steriliserar man en man knipsar man av sädesledaren! Detta kan opas tebax,så man kan befrukta igen :D kastrerar man istället dvs.plocka bort testiklarna(kastratsångare typ) finns fan ingen åtevändo.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Saxat från första länken.. Ang. min undran ;D

"

Vad innebär ingreppet?

Kastrering på en tik innebär att man tar bort äggledare och vanligtvis också livmoder. På en hane tar man bort testiklarna. En del föredrar att kalla ingreppet på tik för sterilisering men när ingreppet sker på en hane kallas det alltså kastrering. Detta kanske för att på ett enkelt vis markera om det rör sig om tik eller hane" (end)..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest grytjägarn

Tack Reload för länkarna,dom var intressanta och gav svar på mina frågor.En av orsakerna till att jag har en hane och en tik är att jag ville undvika slagsmål om rangordningen titt som tätt.Men era hundar slåss väl inte för dom är väl perfekta. ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så här gör vi i jakt laget iaf,,vi har 12 hundar, minst två terriers och ska alla hundar kunna vara inne samtidigt så måste rangordning funka..gammal är äldst och det får man stötta..min är yngst och därmed lägst i rang,,som terrier kan det vara svårt och förstå,men gått bra hittils..så länge dom inte tuggar lyder tankegången..tikarna som finns är surast och får vara ifred,,sen brukar gäster komma,med sina taxar då funkar det sällan :-* fick jag det sagt oxå..dagliga dosen av anti tax... ;) men ser det dumt att kastrera för det blir jobbigt,,det är jobbigt med tikar tycker jag eftersom dom löper å hundar får bara en sak i tankarna när dom är nära..men bit i sura äpplet å ge dig inte,man ska ha hund inte tik :D sen se det som en utmaning i inte ge dig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
så här gör vi i jakt laget iaf,,vi har 12 hundar, minst två terriers och ska alla hundar kunna vara inne samtidigt så måste rangordning funka..gammal är äldst och det får man stötta..min är yngst och därmed lägst i rang,,som terrier kan det vara svårt och förstå,men gått bra hittils..så länge dom inte tuggar lyder tankegången..tikarna som finns är surast och får vara ifred,,sen brukar gäster komma,med sina taxar då funkar det sällan :-* fick jag det sagt oxå..dagliga dosen av anti tax... ;) men ser det dumt att kastrera för det blir jobbigt,,det är jobbigt med tikar tycker jag eftersom dom löper å hundar får bara en sak i tankarna när dom är nära..men bit i sura äpplet å ge dig inte,man ska ha hund inte tik :D sen se det som en utmaning i inte ge dig

Tja... det där skulle inte funka för mej då jag inte låter mina hundar träffa andra,då jag fått nog av noskvalster!!!!

Japp sysslar man med stövare formel1,så är dom känsliga för minsta!! Precis som Olympiatravhästarna ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest grytjägarn

Det är inga problem att uthärda löpperioderna, men eftersom jag inte ska avla på honom och det inte verkar påverka hundens jakt något vidare så ser jag inte heller någon anledning att hålla på och tjura med något som är jobbigt.Det är svårt med två hundar i sängen när den ena löper ;D

Blir han dessutom lugnare mot andra hanhundar så slipper man be om ursäkt. ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så handlar det om ledarskap har alldrig haft problem med min hane o löptikar jag kan läggan brevid en löp tik utan att han gör något visst snoken går ju lite pån men har jag sagt nej så är det nej lika så när det gäller andra hanhundar det är jag som ledare som bestämmer vad som ska göras om min hund gör saker på eget bevåg så ser den mig inte som sin ledare.

Detta är min personliga syn på hundfostran.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest rovjägarn
Det är inga problem att uthärda löpperioderna, men eftersom jag inte ska avla på honom och det inte verkar påverka hundens jakt något vidare så ser jag inte heller någon anledning att hålla på och tjura med något som är jobbigt.Det är svårt med två hundar i sängen när den ena löper ;D

Blir han dessutom lugnare mot andra hanhundar så slipper man be om ursäkt. ::)

Ska du nypa "kulhuset" aj aj aj

Då är det färdig "raggat" då  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så handlar det om ledarskap har alldrig haft problem med min hane o löptikar jag kan läggan brevid en löp tik utan att han gör något visst snoken går ju lite pån men har jag sagt nej så är det nej lika så när det gäller andra hanhundar det är jag som ledare som bestämmer vad som ska göras om min hund gör saker på eget bevåg så ser den mig inte som sin ledare.

Detta är min personliga syn på hundfostran.

Mvh.

Olika individers könsdrifter är ju olika, det du skriver kanske fungerar för dig och din hund. Jag har en bekant som hade en rottweiler som dog av stress pga att det fanns två löptikar i samma hus.

Jag är säker på att hur stort och befäst ledarskap han än hade haft med sin hund så hade det inte hjälpt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert på de här området o det stämmer som du siger anngående köns driften på olika hanhundar men en hund har ju en av o på kanapp tränar man hunden rätt från början så blir den ju där efter.

Mvh.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte dra alla hundar över en kam. Vissa hanhundar har för stor sexualdrift och kräver då mycket mer av föraren. En hund som visar översexuella tendenser har ju ändå inget i aveln att göra så då kan man lika gärna plocka bort "paketet".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest grytjägarn

Tycker personligen att jag har skapligt ledarskap på min Tjt, så gott man kan ha på en individ med mycket jaktlust och egen vilja.Men jag har aldrig påstått att jag är perfekt speciellt inte när det gäller hunduppfostran där jag är novis, och jag har säkert gjort alla fel man kan göra. Men denna tråd handlar inte om hunduppfostran utan om effekterna vid evt. kastrering.Och eftersom jag inte tänker avla på honom,så finns det ingen anledning att ha kulorna kvar som jag ser det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja... det där skulle inte funka för mej då jag inte låter mina hundar träffa andra,då jag fått nog av noskvalster!!!!

Japp sysslar man med stövare formel1,så är dom känsliga för minsta!! Precis som Olympiatravhästarna ;D

tillskillnad mot era nosen i backen hundar så har vi jakthundar,,en jakthund som har nosjannar behandlar man sen kanske smitta igen den där golden som spred det,sen tillbax till polarna efter rehab :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...