Publicerat April 19, 200719 yr Tjohej. Ni vet den där drillingen jag snackat om,den strular!! Han som skall sälja den till mej utger sej för att vara vapentekniker,dock har han inte löst detta problem ännu ! Vet inte om han kommer göra det heller ??? Japp strulet är att avskjuten patron sitter väldigt hårt fast i högra patronläget,vidare vill inte utdragaren alltid ta med sej hylsan ut,utan den mera kilar sej fast i underkant. Till saken hör att dett funnits instickspipa i detta lopp,så utdragaren har ett utfräst spår i mitten om nu detta skulle påverka något ??? Säljaren talar om olika pelotter på olika ammo...jag hävdar att den inte skall spela nån roll vilket fabrikat man skjuter med,det skall under alla omständigheter gå att plocka ur en avskjuten hylsa utan våld. Såå,mina vapenkunniga vänner på detta forum,vad kan göra att patronen sitter så pass hårt som den gör ??? Det är också onormalt tungt att bryta vapnet av naturliga skäl!! mvh Telge
Publicerat April 20, 200719 yr Där kan ha blivigt någon skada typ skav i patronläget. Polera med först fin smärgelduk sen stålull typ 000 sen autosol. gör rent och smörj.
Publicerat April 22, 200719 yr Säljaren talar om olika pelotter på olika ammo...jag hävdar att den inte skall spela nån roll vilket fabrikat man skjuter med,det skall under alla omständigheter gå att plocka ur en avskjuten hylsa utan våld. Antar att du menar culoter och där har du helt rätt,bössan skall fungera med alla sorters ammo då det är standardmått på dessa. Din utdragare är defekt på något sätt och måste bytas. Gör ingen åtgärd på vapnet om du inte är helt säker på vad felet är,speciellt inte om du vill att din säljare skall åtgärda problemet. /Micke
Publicerat April 22, 200719 yr Hejsan,vapnet har varit hos Mattias Tyrefors nu (smed i stockholm) där har man gjort patronläget lite större nu. Enligt Mattias i andra hand,alltså säljaren säjer att Mattias sagt...Det är inte ovanligt att det är så här på gamla drillingar,när man stoppar i moderna plasthylsor ??? ??? Orsaken skulle vara att patronläget är mycket tight,så därför öppnar man det lite ???. Detta är nu gjort,provsköt igår kväll och nu funkar det faktist Men jag tycker fortfarande att det är lite trögt att bryta vapnet,men det kan jag leva med! Alla andra påtalade och upptäckta fel på vapnet är nu åtgärdade så igår gjorde vi affär :D
Publicerat April 22, 200719 yr Det är inte ovanligt att det är så här på gamla drillingar,när man stoppar i moderna plasthylsor ??? ??? Orsaken skulle vara att patronläget är mycket tight,så därför öppnar man det lite ???. Hmmm du har alltså inga problem med att få ut tomhylsan ur vänster pipa utan bara i den högra....och det skulle bero på att det högra patronläget har ett annat mått än det vänstra..låter märkligt med tanke på att patronlägesbrotchen är densamma till alla pipor. Att plasthylsor skulle skapa en kraftigare friktion och därmed göra vapnet svårbrutet gentemot papp köper jag inte för fem öre! Hoppas hur som helst att dina problem är borta och att du får mycket nöje med bössan /Micke
Publicerat April 22, 200719 yr Hmmm du har alltså inga problem med att få ut tomhylsan ur vänster pipa utan bara i den högra....och det skulle bero på att det högra patronläget har ett annat mått än det vänstra..låter märkligt med tanke på att patronlägesbrotchen är densamma till alla pipor.Att plasthylsor skulle skapa en kraftigare friktion och därmed göra vapnet svårbrutet gentemot papp köper jag inte för fem öre! Hoppas hur som helst att dina problem är borta och att du får mycket nöje med bössan /Micke Nej problemet är inte helt borta,bössan är svår fortfarande att bryta,min far fick knapp isär den idag efter dagens provskott!!! Nått är fel...dock plockar nu utdragaren ut den avskjutna hylsan dock med viss tveksamhet som det verkar... Storyn fortsätter som det verkar..... Har nu studerat CULOTTEN ;D ;D ;D Det finns ett tydligt spår av ...hur skall jag förklara detta??? Det verkar som om mässingen på culotten "biter" fast i början på patronläget... Culotten verkar svälla upp och lägga sej runt o "bita fast" Känns mer som att det är självutbildade amatörer som tycker si och så som fått pilla på denna bössa!! Har pröjsat för vapnet,tror nu att det är dax för proffsen att kasta ett getöga,kan välan inte vara så svårt detta????
Publicerat April 23, 200719 yr Utan att ha sett din bössa och de avskjutna hylsorna så tror jag fortfarande att det är utdragaren som spökar,sannolikt har spåren efter instickspipan något med saken att göra. Speciellt nu då tyrefors polerat upp patronläget..finns inte så mycket annat som kan krångla då. /Micke
Publicerat April 23, 200719 yr Utan att ha sett din bössa och de avskjutna hylsorna så tror jag fortfarande att det är utdragaren som spökar,sannolikt har spåren efter instickspipan något med saken att göra.Speciellt nu då tyrefors polerat upp patronläget..finns inte så mycket annat som kan krångla då. /Micke Hejsan Micke...Idag konsulterade jag Beretta Kalle!!!! Var hemma hos honom ikväll,han skall förövrigt slipa bort lite onödigt trä på kindsidan...sisådär 2.5 mm sa han för att bössan skall passa mej perfekt. Längden på kolven stämmer på cm, nu skall det sista till i frågan om inpassning på tvären!!! Kalle sa tvärsäkert att detta berodde på utdragaren precis som du sa...Då pangen innan haft en instickspipa i höger pipa så har man låtit fräsa ett spår i mitten av utdragaren !!! Kalle säger att culoten uppvisar tydliga spår av mekanisk påverkan pga.gastrycket som formar om metalldelen till en liten upphöjning!! Därav trögheten i urtagandet. Skall säja som det är...just nu sitter jag mitt emellan åsikter hos de olika smederna! Vissa tycker så andra si,snart vet jag inte vad jag skall tro. Dock efter nogrannt övervägande har jag beslutat mej för att tro på Kalle. Fan jag vet ju inte säkert ens att det är Mattias ord som jag får höra genom en annan!!!! Kontenta....Pangen är i alla fall ett bra köp! Det har jag nu hört både från både det ena och andra hållet,dock kvarstår detta problem...svetsa igen glipan....,säjer i alla fall BerettaKalle om utdragaren,så får det bli. Är helt övertygad om att detta löser sej till till det bästa.. Sen är det dags för blånering av pangen.
Publicerat April 24, 200719 yr Det där låter bra! BerettaKalle är riktigt duktig på träjobb och har massor med erfarenhet av olika bössor,visste inte att han höll på fortfarande. Han är definitivt ingen skitsnackare,nu blir det nog ordning på bettan ska du se /Micke
Publicerat April 24, 200719 yr Det där låter bra! BerettaKalle är riktigt duktig på träjobb och har massor med erfarenhet av olika bössor,visste inte att han höll på fortfarande.Han är definitivt ingen skitsnackare,nu blir det nog ordning på bettan ska du se /Micke Kalle har lagt av att jobba,men han pysslar gärna med lite småsaker hemma,som kolvarbeten,nätskärningar osv.Han sitter helst numera i trädgården med en kopp kaffe och pillar lite....... Dock har jag ett mycket stort förtroende för honom, vi har nog känt varann i över 30 år,ibland händer det att han är med och jagar hare
Publicerat April 24, 200719 yr Kalle har lagt av att jobba,men han pysslar gärna med lite småsaker hemma,som kolvarbeten,nätskärningar osv.Han sitter helst numera i trädgården med en kopp kaffe och pillar lite.......Dock har jag ett mycket stort förtroende för honom, vi har nog känt varann i över 30 år,ibland händer det att han är med och jagar hare Jag kan inte låta bli att undra om vi inte sett varandra åtminstone någon gång tidigare....du har inte tävlat i trap med Kalle någongång? eller var du flitig gäst hos Arnheims? /Micke
Publicerat April 24, 200719 yr Jag kan inte låta bli att undra om vi inte sett varandra åtminstone någon gång tidigare....du har inte tävlat i trap med Kalle någongång? eller var du flitig gäst hos Arnheims?/Micke Haha.. Tävlat har jag gjort i båda trap och skeet,men jag hade aldrig de där rätta tävlingsnerverna !! ;D Många även Kalle, Åke Kangas,Affe Johansson,Lena Flyning, tjatade på mej att jag skulle vara med mer och tävla,speciellt när det gick hyffsat bra på träningar ;D Märkte dock snart att det inte var nåt för mej... Finns nog ingen som har sämre tävlingsnerver än jag :- Flitig gäst på Arnheims har jag inte heller varit... 8) Dock jagar jag eller har jagat snart runt i hela sörmland ! Inte alls omöjligt att vi har setts på nån jakt
Publicerat April 25, 200719 yr Åke Kangas,Affe Johansson,Lena Flyning, ;D Känner jag mycket väl,eller kände kanske jag ska skriva då det är ett tag sedan man var i den svängen. Kanske våra vägar korsas någon gång i framtiden så vi får prata ut om det här /Micke
Publicerat Maj 5, 200719 yr Nu är vapnet hemma i vart fall,skränkningen...Nej fel slipningen Kalle har gjort verkar han nöjd med i alla fall. Skall provskjuta i morgon. Kalle bad mej som vanligt att sikta in i hans vänstra öga vid en snabb anläggning,hmmmm,sa han bra så men flytta tebax handen mer mot mitten på framstocken så kanske det blir bättre Han menade att jag rullade lite med vapnet i sida då kolvkammen (den förhöjda redan var bortslipad) Vi snabba och även kontrollerade anläggningar känns det hela nu rätt bra ;D Men som sagt i morrn provskjuter jag. Vidare är nu glipan i utdragaren ihopsvetsad,så nu blir det spännande att prova. Sen hade vi en utdragen diskusion om vad en drilling egentligen är,vi var i alla fall helt överens om att en drilling är ett hagelvapen!! Vi var också överens om att ett hagelvapen siktar man inte med.siktar man med ett hagelvapen är hela grundtanken borta. Titta på målet,lyft och skjut!! om detta är vi helt överens Vi är också helt överens om att om hagelbössan passar (peka på målet) så kommer automatiskt kulpipan peka åt samma håll!! Sålunda behöver man ingen optik på en drilling även om man ser skitdåligt genom korn-sikte-mål på¨korta avstånd. Korta avstånd menas en gris eller Älg,rå eller räv på 50 meter!!! Passar bössan går även kulan rätt i dessa fall..yes,om detta var vi helt överens. Skall man syssla med annan form av skytte kanske man bör tänka längre,men i dessa fall var vi i alla fall helt överens. Cool kille Kalle,honom gillar jag Han fattar vad det hela handlar om 8) Jaja,innan nån säjer det,man kan faktist ta hjälp av kornet och lägga det strax under träffpunkten och skita i siktet,kan man inte ens det då bör man nog söka andra hjälpmedel........Laser,linser,ny glasögon.men aldrig optik ;D Optik tar man till på längre avstånd,vicken tur då att jag har hakmontage o en variabel Zeiss ;D Troligtvis kommer denna endast samla skit i ryggan ;D edit. Jag har inte skjutit många älgar i mitt liv,men de senaste ca.20 jag har skjutit,har varit på mindre än 50 meter med ett undantag !!!!! då det var Jäättelångt men den var redan påskjuten..så jag hade inget val Tur där att jag hade min studsare med leopold kikare,annars hade det nog inte funkat,vart taskig träff ändå,men älgkalven dog i alla fall
Publicerat November 15, 200718 yr Ok, Nordisk Trap, Tveta etc. Det är några år sedan jag var på Tveta - har skjutit någon tävling ...
Publicerat November 15, 200718 yr Ok, Nordisk Trap, Tveta etc.Det är några år sedan jag var på Tveta - har skjutit någon tävling ... Tja grabben ;D Jag går över till PM nu Kolla i överkant så ser du mitt meddelande.. Fan vad kul att du hittat hit
Publicerat November 15, 200718 yr PM??? Japp.kolla i det som står mina meddelanden i övre kanten...klicka på det så ser du mitt meddelande som jag för övrigt redan skickat
Publicerat November 15, 200718 yr För dom som inte vet vem Åke är så kan jag plättlätt förklara att det är en av många suuuuperskyttar inom hagelskyttet inom rikets gränser.....'''Åke vart tog du vägen ????? Väntar på PM.et !!!!
Publicerat November 15, 200718 yr Tack för det orden men - skulle vara kul att skramla ihop gamla gänget och ta en skyttekväll, vad säger du? Senaste tiden har det varit jobbet som styrt, men jag har börjat att träna torranläggningar!