Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya Nationalparker vad kommer det att betyda för jakten?

Featured Replies

Publicerat

Såg idag på Västerbotens nytt att det har kommit ett förslag på nya nationalparker i Sverige. Min fundering är hur kommer detta att påverka jakten i dessa områden. Kan detta bli ett nytt slag mot fjälljakten och annan jakt?

http://www.folkbladet.nu/2007/04/26/lanet-...nationalparker/

Publicerat

Som jag uppfattar det, nej. Eller det är klart, man får ju inte jaga i dessa områden, men de är väl ändå mer "fjällvandrings-områden". Fast Taavavuoma med onejd har ju enligt upplysningar härifrån jaktsidan varit ockuperat av norrmän, så..

Publicerat
Som jag uppfattar det, nej. Eller det är klart, man får ju inte jaga i dessa områden, men de är väl ändå mer "fjällvandrings-områden". Fast Taavavuoma med onejd har ju enligt upplysningar härifrån jaktsidan varit ockuperat av norrmän, så..

Det är ju inte bara fjällvandringsområden..  Vi kommer ev få ett reservat i kommunen. iofs är stora delar av det redan skyddat, men det kommer bli en låååång process innan det blir något. Är en hel del markägare som det ska förhandlas med..

Publicerat

Mmm, det menade jag var att man inte ofta hör om folk som jagar runt kebne-massivet, sarek osv. Vet inte om det blir för hög höjd eller om det är för att det är så mycket annan aktivitet i områdena så att folk inte vill jaga där helt enkelt.

Publicerat

Det som gör mig mest förbannad är att det bara hindrar markägarna och de boende från att utnyttja marken medan staten raskt ändrar lagarna så fort de anser att marken behöver användas till något annat.

Publicerat

Inom vårt VVO finns det 2 reservat, jakten funkar som vanligt.

Inga restriktioner.

Publicerat

De enda restriktionerna som jag hör är väl att man inte får göra upp eld, bygga torn och röja pass i reservat, annars är väl jakten densamma.

//Roggman66

Publicerat

Riskerar bli av med en bit av jaktmarken om Tivedens nationalpark utvidgas enligt NV:s planer. Naturreservat får man jaga i efter visa restriktioner men knappast i nationalpark :(

Publicerat

Nationalpark då kan det bli problem med jakten >:(

Naturresevat brukar man få jaga inom men blir det nationalpark kommer det garanterat att bli problem.

Har själv köpt en tomt i närheten av vindelfjällen och ska bygga en stuga där i sommar det är mitt favoritställe att jaga där men nu har man redan satt käppar i hjulet med EU skiten fattas bara att det blir nationalpark och total stopp på jakten fy F-N vad jag blir less >:( >:( :'(

Publicerat

Följande utdrag är hamtat från www.fjallen.nu

Bestämmelser i Nationalpark

Alla nationalparker är öppna för tillträde och i stort sett får man röra sig fritt inom området. Vanligt naturvett är ett bra riktmärke vid nationalparksbesök. Nedskräpning är t.ex. som överallt ett brott mot miljöbalken.

Den som besöker en nationalpark måste känna till parkens föreskrifter. Där regleras vad man får och inte får göra. Föreskrifterna skiljer sig något från park till park, men gemensamt för alla är att jakt inte är tillåten. Med några få undantag är det också förbjudet att fiska. Bär och svamp får plockas. I fjällparkerna har samerna vissa speciella rättigheter som är knutna till rennäringen.

Ett  undantag som jag hittade är Fulufjällets nationalpark där jag själv faktiskt var för en sisådär 8-9 år sedan för lite fiskafänge.

Citat från idreturism.se

"Ett annat utmärkande drag för Fulufjället är hur nationalparksprojektet vuxit fram, i nära dialog med ortsborna. Lokalbefolkningens intresse att kunna fortsätta fiska och jaga har visats stor hänsyn, samtidigt som naturvärdena kan sparas."

Det går och påverka om man står på sig.

Publicerat

Jakt innebär inte en utarmning av vår fauna. Ju förr folk o folkvalda inser detta desto bättre. Har själv haft jakt inom ett naturreservat med minimum av intressekonflikter. Det var/ är ett fågelreservat med många ornitologer närvarande varje dag under säsongen utan att det ledde till några dispyter tvärtom hade jag många trevliga samtal med ornitologerna om varför jag sköt "deras" gäss.

Publicerat
De enda restriktionerna som jag hör är väl att man inte får göra upp eld, bygga torn och röja pass i reservat, annars är väl jakten densamma.

//Roggman66

Vi sålde 80 hektar mot sjön Vällen i Uppland, som blev hör och häpna skägglavsreservat :o :o ;D. Vi sår fortfarande viltåkrar och tar arealbidraget på åkermarken tack vare ett s.k nyttjanderätts avtal som ärvs med fastigheten. Staten pröjsade dock bra och jakten har vi kvar med följande restriktioner.

- Grisar får ej utfodras i reservatet.

- Skogsfågel (Tjäder orre, järpe) får ej jagas i reservatet...uuups ::)

- Nya pass får ej byggas/röjas i reservatet, men gamla får underhållas ;D

- Kemikalier får ej användas i jordbruket (läs roundup alt konstgödsel)

I övrigt är det några nyuppmärkta vandringsleder runt lite gamla vikinga gravar men har hitills inte mött någon under jakttid som är där av den anledningen. Dock frågar jag hellre en gång för mycket innan jag gör för mycket. Länsstyrelsens miljönissar är inte jaktgalna direkt men ganska vettiga.

Nationalparker är nog nåt annat

Publicerat

Halva min jaktmark på skogen är ett reservat,vi har restrektionerna  att inte panga skogshöns,inte bygga nya torn,inte röja pass. Kan man leva med som sagt :D Dock får vi använda mobila jaktstegar om vi vill,vi får också efter dispens sätta ut fällor.

Fördelen med dessa restrektioner är att jag kunnat förhandla ner arrende priset per hektar :D :D :D

Publicerat

Vi måste skilja på reservat och nationalpark.

Visst jag gillar att man skapar reservat och bevarar naturen och i de flesta reservat brukar man få jaga men inte kan jag begripa varför man oftast stoppar småviltsjakten i förstahand ???

Sen undrar jag varför man ska stoppa jakten i reservat och nationalparker jakten har ingått i ekosystemet ända sedan vi mäniskor kom hit

Publicerat
Vi måste skilja på reservat och nationalpark.

Visst jag gillar att man skapar reservat och bevarar naturen och i de flesta reservat brukar man få jaga men inte kan jag begripa varför man oftast stoppar småviltsjakten i förstahand ???

Sen undrar jag varför man ska stoppa jakten i reservat och nationalparker jakten har ingått i ekosystemet ända sedan vi mäniskor kom hit

Nåja i mitt fall handlar det endast om skogshönsen,jag bor i sörmland där är ändå inte dessa speciellt framhävande ur jaktlig synpunkt ;D Kvar finns resten av småviltsjakten i alla fall för oss! Vet att det skiljer sej i landet vad man menar att det är,men som sagt jag är nöjd i alla fall :D

Det lustiga var att vi från början inte skulle få använda fällor,jag som alltid satt ut mink och mårdfällor för att få en bättre harstam fick lite hicka när jag hörde detta!! Nix, blev svaret från naturvårdsverket!!!!

Frågade då lite försiktigt om dom ändå inte var rädd om sina skogshöns när vi ändå inte fick jaga dom 8)

Såklart var dom rädda om sina höns!!!! Frågade då om varför man inte åtminstånde skulle försöka decimera Tjäderns främsta fiende nummer 1,nämligen Mården...

Idag får jag sätta ut hur mycket fällor jag vill ;D ;D ;D

Publicerat

Just det...det är nog skillnad på park och reservat .

Hur de olika definitionerna ser ut kan säkert andra förklara ;D

Publicerat

NATIONALPARKSREGLER

I Miljöbalken, nationalparksförordningen finns stadgat vad som är tillåtet och vad som är förbjudet att göra i nationalparker. Det finns dessutom särskilda regler för varje nationalpark.

I Norrbottens läns åtta nationalparker är det t.ex. [glow=red,2,300]förbjudet[/glow] att

* bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd, ris och buskar

* plocka eller gräva upp växter

* insamla eller fånga insekter, fiskar eller andra djur eller på annat sätt störa djurlivet

[glow=red,2,300]* jaga eller fiska[/glow]

[glow=red,2,300]* medföra hund[/glow]

* landa med luftfartyg

* använda motorbåt

* rida

* företa vetenskapliga undersökningar

* bedriva kommersiell verksamhet

I nationalparkerna är det tillåtet att

* plocka bär och svamp

* ta torra grenar och kvistar för att göra upp eld eller ordna skydd

I alla nationalparkerna är det tillåtet för samebymedlemmar att köra motorbåt, snöskoter och landa med flyg i samband med renskötselarbetet. Detsamma gäller för tjänsteman som är ute i rennärings-, polis-, eller nationalparksförvaltningsärende. Samebymedlemmar har dessutom rätt att husbehovsfiska.

Fullständig Nationalparksregler:

http://www.fjallen.nu/parker/regler.htm

Publicerat

Kommentarer om nationalparkerna från lokala tidningar.

Reivo

http://www.norran.se/sektion_c.php?id=7224...p;avdelning_2=0

Koster

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=342158

Vindelfjällen

http://vk.se/Article.jsp?article=116682

Koppången och Rogen (Dalarna)

http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/mo...ticle191631.ece

http://www.dalademokraten.se/service/archi...30&do=print

Uttdrag från artikel:

"Koppången är redan skyddat som naturreservat. Om Koppången blir nationalpark får området högre status och då kommer förmodligen också antalet besökare att bli fler, något som visade sig då Fulufjället blev nationalpark 2002. Där ökade besökarna med 40 procent, ännu högre procentsiffra blev det för utländska gäster."

Är det inte bättre då och låta det bli naturreservat istället så det inte blir lika hög status, vilket leder till mindre  av människans påverkan.

Fast alla kommentarer från de berörda kommunerna verkar bara se hur detta kommer och gynna dom ekonomiskt.  >:(

Östersund

http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...92&from=rss

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=...avdelning_2=142

Uttdrag från artikel:

"– Ripjakt, turism och skoteråkning skapar redan hårt tryck i området, enligt Per-Jon Fjällgren som bedömer att jakttrycket kommer att öka väsentligt för Mittådalens sameby som befinner sig i södra kanten av den föreslagna nationalparken."

I flera artiklar jag har läst verkar folk tro att det ska vara tillåtet med jakt och fiske i en nationalpark. Jag som bor nära Abisko nationalpark har sedan barnsben blivit inlärd om de olika reglerna. Hur är det verkligen med Svenssons kunskap i denna fråga?

Publicerat

Som svar på båda ovan inlägg ::)

HUGA..DETTA LÅTER DET !!!!!!

Förbud att medföra hund tex.snacka om definitionsfråga  8)

Här kan man ju måla upp vilka situationer man bara vill,för att kringå regeln 8)

Dock vet jag inte,eller har bestämt mej för vad jag tycker om detta om just parker.

Så länge vi medvetet förgiftar vår natur i övrigt med alla politikers goda minne,så låter detta lite höna av en fjäder !!

• 2 weeks later...
Publicerat

För min del känns det som ett sätt för staten att höja procenten skyddad mark. Vi har stuga/mark invid Vindelfjällens naturreservat och jag kan inte se vad som skulle bli bättre av att området får nationalparksstatus. Den lilla jakt och fisketurism som faktiskt finns kommer få stryka på foten och stora områden kommer ligga outnyttjade.

Publicerat

Gunnar Westrin är ju dock en sån kille som vill ha allt för sig själv. Ex är han ju för ILO-konventionen som ge urbefolkningen alla rättigheter. Så att samerna kan börja köra monopol med sin fisketurism, dvs så att man alltid måste ha guide, som direkt betyder att det blir svin-dyrt och så kommer det att vara färre som fiskar i alla vattnena. Men Westrin själv har säkert blivit utnämd till fiskeguide och kommer kunna fiska i orörda vatten så mycket han vill. Oss söndags-fiskare finns det ingen plats för i hans värld..

Publicerat

Smart kille, lite avis, tänk om man hadde de så att man kunde husera fritt utan

att bli störd av någon välja sina jakt/fiske polare själv  ;)