Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyförbud 2008 ?

Featured Replies

Publicerat

Om man kollar på när respektive sida är uppdaterad verkar det som om det blir blyförbud 2008 men detta är knappast troligt. Det är få skogsägare som vill ha in stålhagel i skogen med tanke på att det förstör deras sågklingor.

Om man googlar på blyförbud kommer en del intressanta artiklar upp bl a dessa:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...7&bet=MJ225

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...7&bet=MJ343

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx...7&bet=MJ336

Om min fd byrådirektörshjärna inte tänker fel så har man bordlagt ärendet om blyförbud i väntan på vidare utredning.

Publicerat

Jag har också förstått det så.

Innan en fullgod ersättare kommer så lär det inte förbjudas helt.

Publicerat

Jag har förstått det så att nuvarande regeringen inte riktigt är klara med sitt beslut hur det ska se ut efter 2008.

NVV och Kemikalieinspektionen har ju skivit en konsekvensutredning som blev klar i december i fjol.

Denna har visst varit ute på remiss och om jag förstod det rätt kom det in 4000 remis-svar  :o

Jag känner mig ganska säker på att det kommer nya regler, däremot ver vi inget om hur dessa kommer att se ut.

Min gissning är att konsekvensutredningen kommer att ligga till grund för beslutet men att detaljer kanske kommer att ändras. T.ex. hoppas jag att man ska får skjuta fågel med bly i skog så man slipper springa med två sorts ammo när man jagar där.

Orsaken till att jag tror (och faktiskt hoppas) att konsekvensutredningen kommer att vara mycket vägledande är dels att den är bra skriven med många vetiga överväganden i rekommendationerna. Och dels att jag hoppas alliansen får med sossarna på beslutet. Då är det större chans att vi får behålla samma regler oavsett framtida regeringskonstallation.

Om nu inte MP är berädda att vägra samarbeta för en sådan sak (skulle iofs. inte får mig speciellt förvånad, bara ändå mer trött på dem  ::) ).

• 1 month later...
Publicerat

Citat Honour:

"Orsaken till att jag tror (och faktiskt hoppas) att konsekvensutredningen kommer att vara mycket vägledande är dels att den är bra skriven med många vetiga överväganden i rekommendationerna."

Håller med. Dock finns en del analyser och rekommendationer som inte faller mig på läppen. Du har nämnt en (fågel i skog) det finns mer av den varan. MP kommer naturligtvis att köra in käppen i framhjulet.......oavsett vilka som står vid rodret >:( >:( >:(

Ska iallafall prova TSX, sådeså 8)  8)

Raggarö

Publicerat

Tog mig tid att studera Svensk författningssamling förordning 070705

Det är väl i stort sett vettigt om det landar så i färdigt skick.

§ 14c 2 blir lite luddig (25 meter) ::)

Raggarö

• 3 weeks later...
Publicerat

Är detta sista turen i blyfrågan ???http://www.jaktojagare.se/

Förbudet mot bly i ammunition slopas

Av Anders Ljung  2007-07-11

Bild: Göran Steen

Ung skytt som övar med .22-gevär, en kaliber som skulle ha stoppats helt om blyförbudet trätt i kraft.

Förbudet mot bly i ammunition slopas nästa helt. Nu är det klart hur regeringen tänker hantera frågan som berör drygt 650 000 jägare och skyttar. Bly kommer att vara tillåtet både vid jakt och visst sportskytte. När det gäller jakt är det endast blyhagel vid våtmarker och grunda vatten som förbjuds.

Kvar finns frågetecknen vad som ska tolkas som våtmarker.

I övrigt är förordningen en stor seger för de jägare och skyttar som jobbat för att skrota totalförbudet mot blyammunition, som skulle ha trätt i kraft 2008.

Den nya blyförordningen finns än så länge bara som ett departementsprotokoll, som ska gå en vända via EU-kommissionen och världshandelsorganisationen WTO.

Det står ändå helt klart att regeringen kör över både Naturvårdsverket och Kemikaliinspektionen, som ville behålla förbudet i stora delar. I stort sett skulle bara jakt med blykulor ha tillåtits om tjänstemännen fått bestämma.

”Förnuftet segrade”

– Det beslut den förra regeringen fattade är nästan i sin helhet hävt och det är väldigt tillfredställande. Det är verkligen ett tecken på förnuftets seger, säger Bengt-Anders Johansson, moderaternas talesman i jaktfrågor.

Han har kämpat i fem år mot förbudet.

– Jag är lycklig över att jag fått igenom så mycket av det jag hoppats på. Det finns en stor tillfredsställelse i att i flera år slita med en fråga och sen få se arbetet bära frukt, tillägger Bengt-Anders Johansson.

Den nya förordningen innebär även en stor lättnad för landets målskyttar. Skjutbanorna ska anpassas efter sina respektive förutsättningar, så att inte blykulor kan bli en fara för miljön eller hälsan.

Skrivningen innebär att de som driver en skjutbana måste agera först när problem kan påvisas.

Krav på miljökulfång slopas

Därmed slopas kravet på att allt skytte ska ske mot speciella miljökulfång, där resterna av blykulor samlas in. I fortsättningen måste det finnas farligt blyläckage från skjutvallen för att skyttarna ska tvingas agera.

– Bly är det enda alternativet för skyttar. Kulor av andra metaller har en rad brister som att de är för lätta, för hårda eller på andra sätt inte uppfyller de krav en modern jägare måste kunna ställa på sin ammunition. Undermålig ammunition ökar risken för skadskjutningar, vilket ger ett enormt lidande för djuren, kommenterar Bengt-Anders Johansson.

Regeringens ställningstagande innebär att även jaktstigsskyttet med bly kan fortsätta utan krav på dispenser. Förbudet mot skytte med blyhagel på banor finns dock kvar med möjlighet att få dispens för de olympiska skyttarna.

Vad är våtmarker?

Enda problemet blir att tolka vad som egentligen menas med våtmarker, där det inte får avlossas blyhagel.

– Jag utgår från att våtmarksbegreppet tolkas som det brukar av jägare. Politiskt nyspråk är alltid förvirrande och det är i slutändan jägarna och djuren som blir lidande om det blir konstigheter, säger m-politikern Bengt-Anders Johansson.

Publicerat

Ser bra ut. Och jag har själv en ganska klar bild av vad JAG tolkar som våtmark.

Och jag respekterar dessa marker och anpassar mitt ammo-val därefter.

Publicerat

Bara förbud över GRUNT VATTEN....

Publicerat

Skönt att det är "klart" i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Detta kändes skönt att få läsa nu på morgonen.

Publicerat

Nu lär ju 6,5orna stiga i pris

Mvh

Vesslan