Publicerat Maj 8, 200719 yr Jag funderar på att skaffa en ny studsare, och som det känns så står det mellan en CG 1900 eller CG 3000, kalibern skulle vara 308w hade jag tänkt mig. Då mitt kunnande kring olika mekanismers funktion och pålitlighet inte är den största så tänkte jag vända mig till forumet för lite tankar och idéer. Så, vad anser ni, vilka nack- och fördelar finns mellan de två, några vanligt förekommande fel hos dessa vapen? Lite sidoinfo, bössan kommer inte användas i någon större utsträckning, typ en veckas älgjakt per år, lite träning samt att dänga svärgubben i den årliga kulstigen. Vilket är det bättre köpet? /Mr Bängelsson
Publicerat Maj 8, 200719 yr Jag äger en CG 3000 i cal 6,5x55 och är mycket nöjd. Den har funkat felfritt för mig under tiden jag haft den. Men när Far köpte den för nått år sedan så sprack kolven på den, men han fick ny på garantin. I övrigt är kolven supergo Helt klart tycker jag du ska sattsa på 3000, men båda är pålitliga bössor!
Publicerat Maj 8, 200719 yr Jag har också en CG 3000 i 270w och är rätt nöjd med den. Står valet mellan 1900 och 3000 skulle jag på känslan helt enkelt, för båda duger säkert lika bra för ändamålet. Fördelarna är väl stocken som jag anser är väldigt skön och halssäkringen om man gillar det. Slutstycksgången och trycket känns även riktigt bra och är en klass för sig Naktdelarna är att endel fått problem med stocken och att magasinet kan trilskas som följd av det, men det är nog det enda rent praktiskt. En plastbäddning borde förmodligen åtgärda det, kan återkomma när jag fått min från smeden. För och naktdelarna med 1900 kan säkert någon fylla i. Mvh
Publicerat Maj 8, 200719 yr Har inte CG3000 plastmagasin som åtminstone förr hade en förmåga att spricka om man förvarade magasinet laddat.
Publicerat Maj 8, 200719 yr Har inte CG3000 plastmagasin som åtminstone förr hade en förmåga att spricka om man förvarade magasinet laddat. Inte på de två bössor jag skjutit med åtminståne ??? Enda med magasinet är att man måste se till så spärren hakar ordentligt, vilket blir automatiskt med tiden..
Publicerat Maj 8, 200719 yr Enda felet jag vet e kolvträet som va skit på CG 3000 torkar och spricker >
Publicerat Maj 8, 200719 yr http://www.blocket.se/vi/11880769.htm?ca=10_s Om du nu inte bestämt ska ha en CG så såg jag en Sako inte så långt bort
Publicerat Maj 9, 200719 yr Författare http://www.blocket.se/vi/11880769.htm?ca=10_sOm du nu inte bestämt ska ha en CG så såg jag en Sako inte så långt bort Jo, jag såg den också, kanske skulle slå en pling och hör mig för, då jag har goda erfarenheter av just Sako. Men saken är ju den, att i mitt förvirrade tillstånd, dvs bössköpartankar, har jag fått för mig att jag vill ha en kramgo bössa, läs monte carlo kolv med handutfyllnad. Kan vi konstatera CG 3000 har lite brister i kolvmaterialet? ???
Publicerat Maj 9, 200719 yr Välj inte CG3000! Det rullavlastade trycket är en anledning. Att ett skott smäller av när slutstycket stängs är inte helt ovanligt. Jag litar inte heller på konstruktionen där låsklackarna sitter bak på slutstycket. Träet i kolvhalsen är underdimensionerat vilket ofta leder till sprickor. Kanske inte på en bössa i 308W, men varför köpa en 308 när det ändå bara finns en lådlängd? Leta istället upp en 1900 från tiden då de tillverkades i Husqvarna!
Publicerat Maj 9, 200719 yr Alt. Leta reda på en Husqvarna 1900 från den tiden som Husqvarna tillv. dessa bössor. Det är inget fel på dom. Felet är väl att dom är övervärderade av en del som tror att man kan få hur mycket som helst för den. Nästan iaf. Jag hade turen att köpa min från ett dödsbo efter kille som jag med oss här i Bondersbyn, Kalix. Pris: 1500:- skr. 4-5000:-skr anser jag som ett normalt pris om det inte är lyx-modell.
Publicerat Maj 9, 200719 yr Författare 1900:ans lådlängd har jag även funderat lite över, men kommit fram till det faktum att jag kan leva med en lite onödigt lång låda för kalibern i fråga. Kalibern, 308w, tänker jag inte ändra på, det skulle bli alldeles för många parametrar att bolla med, utan helt enkelt slagit fast att det är en hygglig kaliber, trevlig och billig att skjuta med. Till saken hör att där jag jagar älg blir hållen sällan långa så 308:an borde göra jobbet med bravur. Vart hittar jag en svensktillverkad 1900 till det priset?
Publicerat Maj 9, 200719 yr 1900:ans lådlängd har jag även funderat lite över, men kommit fram till det faktum att jag kan leva med en lite onödigt lång låda för kalibern i fråga. Kalibern, 308w, tänker jag inte ändra på, det skulle bli alldeles för många parametrar att bolla med, utan helt enkelt slagit fast att det är en hygglig kaliber, trevlig och billig att skjuta med. Till saken hör att där jag jagar älg blir hållen sällan långa så 308:an borde göra jobbet med bravur.Vart hittar jag en svensktillverkad 1900 till det priset? Här har Du! Lycka till! Kika på www.nollkoll.tk under affärer och då får Du i värsta fall ringa runt. http://www.blocket.se/li?q=Husqvarna+1900&...mp;c=19&w=3
Publicerat Maj 9, 200719 yr Välj inte CG3000!Det rullavlastade trycket är en anledning. Att ett skott smäller av när slutstycket stängs är inte helt ovanligt. Jag litar inte heller på konstruktionen där låsklackarna sitter bak på slutstycket. Träet i kolvhalsen är underdimensionerat vilket ofta leder till sprickor. Kanske inte på en bössa i 308W, men varför köpa en 308 när det ändå bara finns en lådlängd? Leta istället upp en 1900 från tiden då de tillverkades i Husqvarna! Så kom fördommarna som väntat.. : Vad gäller trycket så beror det garanterat på att någon som inte borde pillat, ändå varit framme och skruvat. Säg mig när senast någon fick slutstycket i ögat pga låsklackarnas lösning? Aldrig hänt vad jag vet... Lustigt nog har jag flertalet gånger sett CG3000 i två lådlängder, så vad grunnar du det på...? Just ja, CG3000 sträcker hyllsorna säger endel.. Varken jag eller kussen har märkt några som helst problem med våra i 6.5x55, 270w och 30-06 efter flertalet omladdningar, så det kan vi nog också räkna bort... Det finns bättre bössor och gillar man dem så finns det väl inget att orda om? Mh
Publicerat Maj 10, 200719 yr Författare Så om jag ger fan i att pilla med trycket så är det en "säker" mekanism? Frekvensen av kolvbekymmer är betydligt mindre i kal. 308? En plastbäddning minimerar risken för sprickor i kolven? Vad kan en plastbäddning kosta, 200-300 kr? Alla dessa fågor grundar sig i att det verkar vara lättare att få tag i en CG 3000 i 308 till "lagom pris"
Publicerat Maj 10, 200719 yr Så om jag ger fan i att pilla med trycket så är det en "säker" mekanism?Frekvensen av kolvbekymmer är betydligt mindre i kal. 308? En plastbäddning minimerar risken för sprickor i kolven? Vad kan en plastbäddning kosta, 200-300 kr? Alla dessa fågor grundar sig i att det verkar vara lättare att få tag i en CG 3000 i 308 till "lagom pris" Låt bli trycket! > Ja, det är säkert! På Husqvarnas egna 1900 drar man ut slutstycket genom att trycka på avtryckaren. Jag tror nog att Du får räkna med 500-800 skr för plastbäddning. Valet är ditt nu. ;D
Publicerat Maj 11, 200719 yr Vad som är fördommar och inte kan vi diskutera länge, jag har en jaktkompis som jagat med en Sauer 80 i 308 win(vilket i allt väsentligt är samma bössa com CG 3000) en herrans massa år. Han är extremt nöjd med bössan trots att han både spräckt kolven och råkat ut för två vådaskott :- Han har säkert skjutit en bra bit över 50 älgar med bössan plus mängder med rådjur. Bössan har en kort låda som är väl anpassad till 308 win (vilket man inte kan säga om m 1900) men han har som sagt upplevt tre av de kända "problemen". [li]När han gick som hundförare halkade han och spräckte kolven, detta hade i o f s kunnat ske med i stort sett vilken träkolv som helst men om du tar bort kolven är det uppenbart för envar att den är tunn i kolvhalsen. Stockmakaren konstaterade också att dessa bössor var överrepresenterade när det gällde spräckta kolvar.[/li][li]Vid två tillfällen har han råkat ut för vådaskott, den första gången var under bockjakt där skottet gick när han osäkrade bössan. Den enda konsekvensen det fick var att skottet gick i marken framför bocken som snabbt som vinden avvek från platsen. Den andra gången var på skjutbanan och då satt jag som skjutledare, även vid detta tillfälle gick skottet när bössan osäkrades och det blev ett prydligt hål i skjuthusets tak till allmän beskådan.[/li][li]Det tredje problemet är sträckningen av hylsor, detta är bara ett problem vid handladdning. Eftersom jag hjälpt min kompis en del med handladdning kan jag konstatera att livslängden på hylsorna är klart kortare än på en "vanlig" bössa. Om jag jämför med andra bössor i 308:a så behöver kompisen svarva sina hylsor efter varje skjutning på grund av sträckningen. Nu skall inte detta detta problem överdrivas framför allt inte i en sådan vanlig kaliber som 308 win. [/li] Jag har aldrig hört talas om att låsning skulle vara mer osäker en andra konstruktioner. För min del tycker jag väl att konstruktionen känns lite "överarbetad" och som gammal knekt vet man att allt som kan gå sönder har en tendens att gå sönder (och då oftast vid fel tidpunkt). Men det viktigaste är väl att du hittar en bössa som du trivs med Henrik
Publicerat Maj 11, 200719 yr Det var en bra redogörelse Henrik. Ändå hävdar jag bestämt att vådaskott består av 1, brister i handhavande, 2, Någon som inte skulle har ändå pillat på trycket. Även en mauser kan smälla av ovannämna orsaker och jag tvivlar starkt att det skulle vara unikt för just CG3000 (däremot är trycket onödigt komplicerat). Det är ingen rysk slitvarg vi pratar om, utan en bössa med alternativa lösningar med de för och naktdelar det medför. Vill man ha en köper man en, ligger man sömnlös över den något invecklade konstruktionen finns andra alternativ. Mvh
Publicerat Maj 11, 200719 yr Hej Jonti, jag kan garantera att ägaren av bössan inte justerat eller pillat på trycket på något sätt. Problemet låg i bägge fallen i att det kommit in lite smuts i avtryckarmekansimen, åtminstone var det den förklaringen som vapenteknikern gav. Jag skall tillägga att ägaren är en erfaren skytt och jägare med bra koll på vapenvård och säker vapenhantering. Eftersom han går som hundförare är det så klart lätt hänt att lite smuts letar sig in där den inte hör hemma och då har Sauer/CG 3000 ett trycke som är känsligare en vad de flesta andra är. Både du och jag vet att CG 3000 har ett lite halvtaskigt rykte bland vapensmeder MEN samtidigt vill jag poängtera att ägaren av bössan jag pratar om är extremt nöjd med sin bössa och kommer förmodligen aldrig att göra sig av med den. Henrik
Publicerat Maj 11, 200719 yr Jo tyvärr är det ju bössans svaghet, dem är en aning känsliga för skit och yttre våld än endel andra. Ändå är det ju som sagt varken en farlig eller oduglig bössa som endel vill framhävda och att dem har något extra bevisar ju din kompis. Som sagt, man väljer bössa efter egna kriterier och smaken är som sagt delad. Det är nog få som fnyser åt dem vid första kontakten, det är först när man lyfter den ur stocken man börjar fundera.. Jag är nöjd med min som älgpang och på banan, men till toppfågel och annan jakt i krävande klimat kommer jag kompletera med något annat. Mvh
Publicerat Juni 15, 200718 yr Hej, jag har inte ägt ngn 1900 men jag startade min jägar karriär med en CG3000 och jag var helnöjd. Upplevde inga som helst problem med den, inte med kolv eller avtrycket. Det som många inte vet eller nämnt är att man kan byta pipset på CG3000. Jag hade själv kaliber 30-06 och 6,5*55 som jag kunde byta mellan. Pipbytes systemet är givetvis inte lika smidigt som ex. Sauer och Blaser men utan problem genomförbart. Då kan man fråga sig varför man är så korkad att införskaffa dessa två kalibrar som onekligen är ganska lika... ;D Saken är den att när jag fick/köpte CG`n så var jag ute efter 30-06 men valde att köpa den trots att det var 6,5-pipa på den pga den asfina kolven och det allmänna skicket. Beställde i samma veva en ny pipa i 30-06...så var det med det. Jag hörde "rykten" om att 3000 är vapenteknikers mardröm och att mycket problem uppdagats så jag lyfte luren och ringde till Walter Borgs Vapentekniker för diskution om detta. Han meddelade till min glädje att det var en kanonbössa och inga som helst problem med efterjobb i mekanism. Det enda han nämnde var att rengöring av slutstycke samt mekanism bör göras lite oftare än andra modeller då han fått in en del bössor som pga skit orsakat "klick" i de mest upphetsande jaktsituationer ;D Detta var nog allt som jag kan säga om denna....så köp en 3000 !!! Jag sålde min för 7500:- då med dubbla pipor och nyskick givetvis.
Publicerat Juni 25, 200718 yr Författare Dags att avslöja vad det nu blev. Det blev varken eller, som man säger, det blev en Winchester M70 i 308. ....och hur gick nu det till.... jo jag råkade springa på en billig Winchester med dålig kolv, och har alltid varit lite sugen på att starta ett projekt, så jag slog till. Samma dag ringde jag även Boberg och beställde en ny kolv. Dessvärre skulle han till och fräsa Rugerstockar och eftersom jag har även en Ruger så fick det bli en sån oxå. Då får jag ju iaf liknande stockar till min studsare. Winchesterstocken får jag nog någon gång i höst, men Rugerstocken hämtade jag ganska omgående, så den pelarbäddade jag igår!!! Tyvärr så är vi utan kamera för tillfället så det blir inga bilder på Rugerstocken, men när jag drar igång med Winchesterstocken är tanken den att jag ska köra ett projekt här på sidan. /Mr Bängelsson
Publicerat Juni 25, 200718 yr Hej, jag har inte ägt ngn 1900 men jag startade min jägar karriär med en CG3000 och jag var helnöjd. Upplevde inga som helst problem med den, inte med kolv eller avtrycket. Det som många inte vet eller nämnt är att man kan byta pipset på CG3000. Jag hade själv kaliber 30-06 och 6,5*55 som jag kunde byta mellan. Pipbytes systemet är givetvis inte lika smidigt som ex. Sauer och Blaser men utan problem genomförbart. Då kan man fråga sig varför man är så korkad att införskaffa dessa två kalibrar som onekligen är ganska lika... ;D Saken är den att när jag fick/köpte CG`n så var jag ute efter 30-06 men valde att köpa den trots att det var 6,5-pipa på den pga den asfina kolven och det allmänna skicket. Beställde i samma veva en ny pipa i 30-06...så var det med det.Jag hörde "rykten" om att 3000 är vapenteknikers mardröm och att mycket problem uppdagats så jag lyfte luren och ringde till Walter Borgs Vapentekniker för diskution om detta. Han meddelade till min glädje att det var en kanonbössa och inga som helst problem med efterjobb i mekanism. Det enda han nämnde var att rengöring av slutstycke samt mekanism bör göras lite oftare än andra modeller då han fått in en del bössor som pga skit orsakat "klick" i de mest upphetsande jaktsituationer ;D Detta var nog allt som jag kan säga om denna....så köp en 3000 !!! Jag sålde min för 7500:- då med dubbla pipor och nyskick givetvis. Hmmm, är du säker på att det inte var en CG 4000 för vad jag vet så är det normalt inget pipbytessystem på CG 3000 men däremot på 4000. CG 3000 motsvarar Sauer 90 & CG 4000 motsvarar Sauer 200.
Publicerat Juni 25, 200718 yr japp helt 100% på att det var en 3000. Möts ofta av denna fundering men som sagt så går det alldeles utmärkt att byta pipor på Cg3000. Dock så är det givetvis inte lika enkelt som på vanliga modulssystem(sauer,blaser).
Publicerat Juni 25, 200718 yr japp helt 100% på att det var en 3000. Möts ofta av denna fundering men som sagt så går det alldeles utmärkt att byta pipor på Cg3000. Dock så är det givetvis inte lika enkelt som på vanliga modulssystem(sauer,blaser).Jag undrar om det inte i s f är ett specialbygge. Läste en artikel om detta i Vapentidningen och det finns faktiskt en McMillan Signature på blocket m två pipor. Hur var pipan fastlåst mot lådan? Måste ju finnas ett system som garranterar att pipan hamnar på samma gängvarv alltid samt med samma späning. Annars borde man behöva skjuta in den varje gång. Jag har både Sauer 90 & 200 förövrigt
Publicerat Juni 25, 200718 yr Inskjutning efter byte skall göras då det som sagt inte är ett klassiskt modulvapen. Som du sa så gängas pipan in i lådan men om det var ngn form utav låsning vet jag ej. Har sålt den för ett par är sedan. Tror inte att det var ett specialbygge då jag har pratat med ex. WalterBorg om detta och de var medvetna om att det gick att byta pipor på denna modell.