Publicerat Maj 22, 200719 yr Kollar runt lite på Jaktspaniels ,den gamle börjar gå i pension. Blir lite fundersam över alla dessa jaktspanielsklubbar och undrar om nån här kan bena ur lite. Finns alltså jaktspanielklubben,jaktspaniel i Sverige och SSRK. SSRK vet jag vad det är men de två andra vilken är vilken ,arbetar de inte för samma sak eller vad? Är det nån som vet nån riktigt bra jaktspaniel som ska ha valpar så kan ni ju tipsa om det oxo. Mvh
Publicerat Maj 22, 200719 yr Jag är med i SSRK o som det varit tidigare får man inte vara med i Jaktretriever eller Jaktspanielklubben o samtidigt i SSRK. Det för att dom konkurrerar med varandra. Dessa hundar har inte SKK officiella meriter o kullar registreras inte i SKK utan i ett annat register. Men för att fånga upp jaktspaniels så har några som är inom SSRK bildat Jaktspaniels i Sverige. Där hålls det kurser o seminarier med inbjudna instruktörer för jakt o jaktprovsintresserade spanielägare. Dock blir det ytterliggare en medlemsavgift. :- På deras respektive hemsidor brukar det annonseras ut kullar som är på gång. Det är inte lätt o hitta rätt men lycka till i letandet efter nästa jaktkompis!
Publicerat Maj 22, 200719 yr Författare och jag som blev medlem i Jaktspanielklubben nu på elmia i tron om att det bara fanns en klubb. Varför ska de krångla till det så, de kämpar väl för samma sak liksom. Jag spanar valpar från båda klubbarna ändå
Publicerat Maj 22, 200719 yr Jag är med i SSRK o som det varit tidigare får man inte vara med i Jaktretriever eller Jaktspanielklubben o samtidigt i SSRK. Fel! Finns gott om dubbelreggade jyckar, förare som kursar både inom SSRK och JRK/JSK. Mvh!
Publicerat Maj 22, 200719 yr http://www.jaktspanielklubben.nu/valp_x.htm Hittade dels den där Christina Ingvarsson som jag surrade om tidigare och även en uppfödare på "din" ö ;D Såg du ngn uppvisning av JSK på mässan? Kan nästan sätta min keps på att det var just Christina (Tina) som var speaker där. Mvh!
Publicerat Maj 22, 200719 yr Författare Tror jag prata med Tina,jag blev ju nyfiket utfrågad när jag blivit medlem. Ville få nån tidning så man kan få lite mer koll som ni förstår.
Publicerat Maj 22, 200719 yr Fel!Finns gott om dubbelreggade jyckar, förare som kursar både inom SSRK och JRK/JSK. Mvh! Vad bra ifall det är så, så man inte behöver välja. På Elmia tyckte jag att jag såg några från Jaktspaniels i Sverige som skulle ha uppvisning direkt efter rasparaden. Men nu kan dom ju i så fall vara med i Jaktspanielklubben också, som dom kanske delade på det? ???
Publicerat Maj 22, 200719 yr Jaktspaniel i sverige är en specialförening inom ssrk. www.jaktspaniel.org
Publicerat Maj 23, 200719 yr Vad bra ifall det är så, så man inte behöver välja. På Elmia tyckte jag att jag såg några från Jaktspaniels i Sverige som skulle ha uppvisning direkt efter rasparaden. Men nu kan dom ju i så fall vara med i Jaktspanielklubben också, som dom kanske delade på det? ??? ;D ;D ;D Det vore det bästa men dessvärre så är de rätt rejält osams såvitt jag fattat, finns en j-la rivalitet mellan SSRK och JRK/JSK. Paul Anderssons projekt, Jaktspaniels i Sverige, har väl närmat sig JSK något tror jag vilket är bra tycker jag. Mvh!
Publicerat Maj 23, 200719 yr Att jämföra en Springer spaniel och en jaktspaniel är väl som att jämföra Breton (marsvin) och formel ett Vorsteh ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Maj 23, 200719 yr Kollar runt lite på Jaktspaniels ,den gamle börjar gå i pension.Blir lite fundersam över alla dessa jaktspanielsklubbar och undrar om nån här kan bena ur lite. Finns alltså jaktspanielklubben,jaktspaniel i Sverige och SSRK. SSRK vet jag vad det är men de två andra vilken är vilken ,arbetar de inte för samma sak eller vad? Är det nån som vet nån riktigt bra jaktspaniel som ska ha valpar så kan ni ju tipsa om det oxo. Mvh När det gäller valpar skulle jag råda dig till att kontakta Jörgen Sandberg eller Bengt Rödseth.
Publicerat Maj 23, 200719 yr ;D ;D ;DDet vore det bästa men dessvärre så är de rätt rejält osams såvitt jag fattat, finns en j-la rivalitet mellan SSRK och JRK/JSK. Paul Anderssons projekt, Jaktspaniels i Sverige, har väl närmat sig JSK något tror jag vilket är bra tycker jag. Mvh! Har lite problem med att låta bli och skriva här men mer än så här blir det inte.
Publicerat Maj 23, 200719 yr Författare Går det att regga en hund i båda registrerna eller är det tvärnit från nåt håll?
Publicerat Maj 24, 200719 yr Går att regga i båda..tror jag..nej jag VET det ;D Kom just på att vi dubbelreggade hela labbekullen som vi tog förra året! Då kan du delta överallt tror jag.. dvs internationellt i tävling. Sista meningen kan möjligen vara en spekulation, jag vet fan inte för jag är genuint ointresserad av att tävla med hund. Mvh!
Publicerat Maj 24, 200719 yr Har lite problem med att låta bli och skriva här men mer än så här blir det inte. Kom igen nu då!! Låt höra! Du också Hippen.
Publicerat Maj 24, 200719 yr Kom igen nu då!! Låt höra! Du också Hippen.Nja blir kanske en lite infekterad debatt. Vi har lite olika syn på vissa saker Hippen o jag. Ska lära han det rätta sättet den dag han vågar sig ner hit och utmana mig på en liter virre ;D
Publicerat Maj 24, 200719 yr Författare Men man kan ju inte jämföra jaktspaniel med vorsteh,det är ju oändlig skillnad-Rätt hund på rätt plats Phu föresten var rädd att ni skulle börja prata skit om div jaktspanieluppfödare,sånt finns i vilken hundklubb som helst och jag är oändligt trött på det,det gynnar ingen.Det är ju hunden iaf jag är intresserad av. Åsso en glad nyhet! Fick kråkan ikväll,som gäckat oss i veckor.Den har tagit minst 200andägg för oss Mvh
Publicerat Maj 24, 200719 yr Du ska välja hund efter din egen jakt inte efter vad vi tycker ;D Jag är väl ingen expert men har jagat både med energiska jaktspaniels i norrbottenskogarna och en något större och lågsammare springerspaniel därför valde jag vorsteh ;D ;D ;D så jag hinner med med bössan
Publicerat Maj 24, 200719 yr Författare Kan väl äga att jag har både vorsteh och jaktspaniel,och gillar båda.(just nu ingen vorsteh,men nästa är så..) Men jaktsättet är så olika så man bör ha minst en av var Har inte sett nån vorsteh som klarar apportera lika bra och mycket som en jaktspaniel tex. Som sagt,de har lite olika fördelar. En är stående och en är stötande..
Publicerat Maj 24, 200719 yr Min bror jagar med både jaktspaniel och pointer och dom kompleterar varandra ganska bra.
Publicerat Maj 25, 200719 yr Att jämföra en Springer spaniel och en jaktspaniel är väl som att jämföra Breton (marsvin) och formel ett Vorsteh ;D ;D ;D ;D ;D Ap ap ap!!! Nu hamnar vi ut på svag is igen, broder! ;D ;D :-*