Jump to content

Fiska färna nu på morgonqisten

Recommended Posts

Jäklar, vilken firre! Hur stora kan man få? Kan man äta dom?

Här upp i norr finns bara harr, öring, röding, sik, abborre o gädda. O några till kanske, men inte så många arter som ni har.

lsjonsson

Här upp i norr finns bara harr, öring, röding, sik, abborre o gädda. O några till kanske, men inte så många arter som ni har.

Lax också! :D

Nja så stor var den inte not över kilot, 4-5kg tror jag rekordet är på.Dom fiskarna harr, öring, röding, som du nämde skulle man dra på fluga viket drag ;D

Kanonfina bilder och en riktig baddare till färna.

Tackar :D

Mvh.

lsjonsson

Grattis till firren!

:D

amakulu
Tackar is det var en fruktans värd kämpe ;)

Mvh.

Du Flex,vet ingenting om färnor eller hur man fiskar dom. Lär mig lite. Var finns dom hur stora, fiskemetoder osv. Dessutom tycker jag att din hund är av en härlig ras om än lite missförstådd ;D
Du Flex,vet ingenting om färnor eller hur man fiskar dom. Lär mig lite. Var finns dom hur stora, fiskemetoder osv. Dessutom tycker jag att din hund är av en härlig ras om än lite missförstådd ;D

Hej amakulu färnan lever i åar strömande vatten o tas på spinn,fluga.flytbröd(franskbröd den bruna kanten)bottenmete jag före drar o köra med flytbröd för då blir det som torrfluge fiske fisken går upp med ett stort plassk o tar bröt ;D jag tror rekordet ligger på 5kg.

Ja det är en kanon ras sen är han hur snäl som hällst o väluppfostrad.

Mvh.

amakulu

Tackar för infon. Vet uppriktigt sagt inte om den finns härnere. Har fått någon Id ngn gång. Liknar iof färnan lite men har inte så stora fjäll.

Alla hundar är snälla om dom bor hos ngn som kan det där med hund ;D

Det va inget,vet ej om det fins nere hos dig men det är bara o fråga i närmaste fiske butik,jo id fins det i åarna runt här liknar färnan lite oxå,ja det är alldrig hunden det är fel på bara ägaren o tyvär så äger många rasen som inte skulle haden >:(

Mvh.

Mad Mike

Är din gosiga fiskekompis lika intresserad av fiske som du är? vad gör han när du får upp fisk, skäller han på dom eller vill han äta upp dom?

/Micke

Ha ha han är som en stål fjäder o viftar på svansen o nosar lite sprattlar fisken till vill han ju taden men då blir det ett nej från mig o då är den ointresant.

Mvh.

Guest Telgetok

Kommer ihåg att jag fick en Färna en gång som barn,hade ingen aning om var det var för en fisk ???

Efterforskningar i  fisklexikon visade att det var just Färna.Där kunde man för övrigt läsa att dom nappade på körsbär bla. Kommer ihåg att jag testade det,men nån mer Färna blev det inte 8)

Roggman66

Stäm,färna ida, brax mört etc etc räknas till vitfisken.  ;) Rottan som ras är helt jäv-a piss.........Ouppfostrad  ;) Annars en go och glad hund.

Grattis Flex till gott fiskafänge  ;D

• 3 weeks later...

Var ute med polarn som fixat all jaktmark åt mig så de minsta man kan göra är ju o ta ut pöjken på fiskafänge.

Han fick gå en snabb kurs i hur man fiskar färna med gott resultat,han fick 2st här är lite bilder från vårt fiskafänge mycket trevligt hade vi ;D ;D ;D ;D

lsjonsson

Grattis! Färna verka Du kunna fiska, men kan Du fiska något mer då ??? ;) ;D ::)

lsjonsson
;):D ;D

Mvh.

Varsegod! ;D ;):P ::) 8)

• 3 weeks later...

Var ute med polarn o fiska lite färna nu på kvällsqvisten polarn tappa en grymt stor färna stog stilla i strömen sen gick den in under en gren sen var det stop synd för den var stor.

Jag fick 2 små färnor som jag poserar med flex o griffi.

Sen var vi ute o inventera hans lillamark o jag hade med min ny köpta lockpipa som jag locka in en räv hona med två valpar sen såg vi en get med 2 kidd o en pinnbock.

Grattis till firrarna!

:D

Tackar det var en kanon trevlig hel kväll synd att polarn inte fick upp sin fisk den var ricktigt stor.

Mvh.

lsjonsson
Tackar det var en kanon trevlig hel kväll synd att polarn inte fick upp sin fisk den var ricktigt stor.

Mvh.

Så är det ibland. :D Om jag visste vad jag hade på kroken i Harstad, Norge -76 så skulle jag vara glad men det var något riktigt stort. Vi följde efter den med båt i mer än 20 min och den tog på drygt 200 m djup. Det får förbli en gåta för mig men jag har vissa aningar om vad det kan ha varit. :D