Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelskytte på rådjur

Featured Replies

Publicerat
Jadu.. Det är faktiskt det enda riktigt puckade som jag anser att Svenska jägareförbundet fixat dessvärre. Såvitt jag förstod det så föreslog naturvårdsverket för några år sen att man skulle tillåta det men när SJF fick lagförslaget på remiss så avslog man det.. säkert med hänvisning till att vi saknar tradition att skjuta slug på rådjur men jag vet inte. Jo var det inte att SJF inte trodde vi skulle fixa avståndsbedömningen? Slug är ju inte något presitionsvapen direkt.. skit samma, kan vi fixa det hjälpligt med hagel så varför inte slug? Hellre då slug än hagel nästan.. äsch jag vet inte..

Mvh!

Verkar lite konstigt. Om man skjuter med slug på 40 meter är det ju bra mycket mer effektivt än med vanlig patron på 30 meter?!?!?!?

Publicerat

30 meter på en vintepälsad rå,är  lite för långt tror jag i alla fall.

Har inte gjort vetenskapliga studier på detta,men läsa kan jag i vart fall..

Sen har jag faktist själv varit med om eftersök på skadskjutna rådjur med hagel,har dock inte skjutit själv då jag håller mej till mer moderata avstånd. I nästan 100% av fallen handlar det om för långa håll...

Ansvarsfulla jägare som kan sitt vapen, i detta fall en hagelpang,gör inte dessa misstag.

I verkliga livet vid tex,rådjursjakt med drivande hund,så kommer nog viltet snarare på 10 meter än 30,då man snackar  normal skogsjakt.

Som sagt,det finns säkert massor av rådjursjägare här på detta forum som har mer erfarenhet av detta än vad jag har,men...håller man sej inom moderata håll så brukar det gå fin-fint även med hagel. Eller sej så här,hagel mot rå är bara det bästa valet som finns :D

Problemen med hagelskadskjutningar är väl att det inte alltid  eller nästan aldrig blöder !

Se det så här,kan man inte avgöra när viltet är inom håll bör man inte vistas i skogen med avsikt att döda detta !! Vet att jag säjer emot mej själv nu då jag själv chansar med skott på tex.duvor o gäss....  Huga !!! nu vart det svårt !!

Kanske man skulle starta en tråd om etiskt tänkande gällande all avlossning av ammo mot ALLA vilt,så även kråkor o mås..

eller chansartade skott mot rävar på 200 meter bara för att det är en räv,och det kan ta!!!

Publicerat

Men klargör detta för mig, för jag fattar inte riktigt....

Får man inte skjuta rådjur med slug? (Det verkar i så fall konstigt eftersom man får skjuta dovvilt med slug!)  ???

Publicerat
Men klargör detta för mig, för jag fattar inte riktigt....

Får man inte skjuta rådjur med slug? (Det verkar i så fall konstigt eftersom man får skjuta dovvilt med slug!)  ???

Nej man får inte skjuta rådjur med slug !!!! Man får skjuta gris o dov med slug i anpassade vapen,dvs,räfflade sådana 8)

Publicerat

Dom behöver inte ens vara räfflade, bara enpipiga.

MVH

Publicerat
Nej man får inte skjuta rådjur med slug !!!! Man får skjuta gris o dov med slug i anpassade vapen,dvs,räfflade sådana 8)

Verkar konstigt att man inte får skjuta rådjur om man får skjuta dovvilt...

Jag trodde att man fick jaga allt från dovvilt och ner med slug... Man lär sig något nytt varje dag!  :)

Men jag tycker fortfarande det är konstigt att man får jaga dov och mufflon med slug och inte rådjur!  ??? ??? ??? :o :o :o 8)

Publicerat

Tycker att det är helt OK att skjuta rådjur med hagel, förutsatt det som tidigare nämnts om skjutavstånd följs. På ön har vi kulförbud av säkerhetsskäl (inga fasta pass)

I slugfrågan förstår jag förbudet mot slug i dubbelpipiga hagelpangare (samskjutning pipor). Däremot tycker jag att en kombi (kula/hagel) av Valmet-typ (ej lödd) mycket väl går att reglera så att samskjutning uppstår.

Nästa slugfråga; slug på rådjur borde oxå godkännas.

Raggarö

Publicerat

Nån som skjutit slug på rådjur (eftersök)? Hur ser det ut? Är det bara hål rakt igenom??

/Må

Publicerat

Hagel funkar, som så många andra konstaterat, bra på rådjur om hållet är rätt. Val av ammunition spelar också roll. Jag tillhör den skola som förespråkar grövre hagel (typ 2,3:or) och tror inte så mycket på den andra teorin (liten hagelstorlek-stor täckning-knallfall p.g.a nervpåverkan...).

Publicerat
Nån som skjutit slug på rådjur (eftersök)? Hur ser det ut? Är det bara hål rakt igenom??

/Må

Har fällt åtskilliga rådjur med slug,brenneke och andra typer av projektiler,även flera olika grovlekar av buckshots under eftersök.

Slug ger en kaliberstor sårkanal vid rena sidskott med ett blodspår som en blind kan följa, alla djur lägger sig inte i skottet men dom går oftast inte längre än 10-20m.

Köttförstöringen kan bli enorm vid muskelträffar,träffar kulan hårda ben kan den dela sig i flera delar  som vid ogynnsamma vinklar kan totalförstöra ett helt djur.

Personligen föredrar jag Brenneke som inte är lika splittringsbenägen,tycker även att den klarar grenar och sly bättre.

Buckshots har jag  bara bra erfarenheter av men jag vet att det är en het fråga hos många som tycker det är värdelöst.

/Micke

Publicerat
Dom behöver inte ens vara räfflade, bara enpipiga.

MVH

sorry.gif

Aj då !! lärde mej nått nytt igen då

Publicerat

Vi jagar i stort sett bara rådjur med hagel mycket beroende att det sker med att vi inte har fasta pass. Har funkat relativt bra, visst får man något eftersök varje år. Men det får man säkert om man bara jaga med kula.

Innan jag hade Wachteln har vi bara haft tillgång till kortbenta hundar typ drever, tax för eftersöken. Vilket säker inneburit att vissa "skadade" rådjur kunnat gå undan. Vilken skillnad mot att nu har en riktig snabbsprungen hund, bara att släppa sen får man ett snabbt svar om djuret är allvarligt skadat!

Ville med följande säga att det är viktigt när det gäller hagelskott mot rådjur att man anser att det aldrig är en bom även om man inte ser att djuret tecknar för skottet eller hitta blod osv. För det träffar nästan alltid några hagel och att man gärna har tillgång till en snabb eftersökshund!

MvH

Publicerat

jag håller med mr mauser om det med slug ett av djuren jag har skjutit med slug vart främre delen kvaddad slugen satt på utsidan stor som ett kaffe fat men djuret dog så jag är nöjd men jag föredrar brennecke om jag inte har 444an ::) ;D

samme

Publicerat
30 meter på en vintepälsad rå,är  lite för långt tror jag i alla fall.

Har inte gjort vetenskapliga studier på detta,men läsa kan jag i vart fall..

Sen har jag faktist själv varit med om eftersök på skadskjutna rådjur med hagel,har dock inte skjutit själv då jag håller mej till mer moderata avstånd. I nästan 100% av fallen handlar det om för långa håll...

Ansvarsfulla jägare som kan sitt vapen, i detta fall en hagelpang,gör inte dessa misstag.

Jag har bara erfarenhet av kaliber 12 i hagel, men som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag aldrig haft några problem med att få viltet på plats vid användandet av hagel men jag skulle aldrig använda mindre hagel än 4mm gärna en grövre i andra pipan på ett vinterpälsat rådjur, sen hur en hare ser ut med de flesta hagel i 8,6mm passerat genom kroppen det får bli en annan gång, avstånd som förr.

Jag tror man ska lita på sitt sunda förnuft och inte skjuta på längre håll än att det går bra, sen kan alla göra fel och misstag, men jag kan hålla med det tränas för lite och känner man sig lite rostig i skyttet så blir det oftare en hagelbrakare på jakten.