Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grilla Rygg flie´Rådjur!??

Featured Replies

Publicerat

Hallå bröder å sysstrar!.. ska grilla ryggfelerna från bocken ja sköt i morgon... hur gör ja få att få de bästa resultatet???..  :D

tack på förhand!..  :D

ThomasMamre!...  :D

Publicerat

Sköt i morgon?  ???

Publicerat

Han ska grilla den imorgon ;)

Funderar på att slänga hela sadeln på grillen! någon som har ett tips om marinad och bra att veta grejer, jag har inte gjort det förut.

Publicerat

Jaha!!!!  ;D

Du ser vad ett par kommatecken kan göra!  :) Skulle det stå "ska grilla ryggfelerna, från bocken ja sköt, i morgon." Då förstår man!  ;)

Men nu förstår jag!  ;D ;D ;D

Publicerat

Hej Thomas

Jag brukar marrinera dom i ett par timmar, gillar själv dom färdiga påsarna man köper i mat butiken, en honung och en vitlöks marinad blanda dom och i med köttet.

grilla tills inner temperaturen är 56 grader linda in i alu,folie så köttet får villa i 5 min.

Matte

Publicerat

Lycka till,själv skulle jag trots förfrågan på forumet inte våga mej på att grilla sadel,tycker det är för fint kött för att grilla,men det är bara jag det...

Hoppas det funkar bra,så kanske du kan lära mej sen :D

Publicerat

Lite olja, smacka på salt och peppar + vitlök. Linda in det i bacon och ha en kött-termometer i, så att det inte blir för torrt.

Provade igår att använda termometer när jag grillade fläskfilé. 65 grader. Perfekt, slipper man stå och fundera om det är klart eller inte...

/Må

Publicerat
Lycka till,själv skulle jag trots förfrågan på forumet inte våga mej på att grilla sadel,tycker det är för fint kött för att grilla,men det är bara jag det...

Hoppas det funkar bra,så kanske du kan lära mej sen :D

Finns inget kött som är för fint för att grilla!  :)

Grillsmaken förhöjer alla sorters kött! *mums*  ;D

Publicerat

Jag tar alltid ur fileérna ur sadeln, varför grilla massa ben i onödan.

Brukar marinera i vanlig hederlig Caj p´s marinad några timmar innan och det blir supergott. Grillar högst någon minut på var sida, brukar se till att köttet ej ligger över mitten där värsta glöden är utan mera på sidan av gallret.

Imorgon blir det grillad rådjursfilé här hemma med en flaska Koonunga Hill till, jummi! :P

Publicerat
  • Författare

;D... Tack killar!... blidde lite fel i texten där!.. ang i morgon!.. med de ska grilas i morgon!.. bocken ja sköt för bågra veckor sedan!... *S*...

Publicerat
;D... Tack killar!... blidde lite fel i texten där!.. ang i morgon!.. med de ska grilas i morgon!.. bocken ja sköt för bågra veckor sedan!... *S*...

Jag är inte alls avundsjuk!  ;)

Publicerat

65grader :o jag brukar ta av köttet vid 53grader och sedan låta det stå i folie i en kvart så att köttsafterna stabiliseras, garanterat superbt och saftigt kött utan att vara rått och blodigt!

Håller även med mickel vad gäller benen, jag skulle nog skära ur fileérna innan jag slängde dom på grillen. Kaj P:s Hickory smoke skulle få sköta marineringen för min del.

Publicerat

Jag brukar känna med tången på köttet, när *mjukigheten* börjar övergå till hårdhet tar jag av det, oftast med bra resultat, dvs rosa innuti. ;D

Publicerat
  • Författare

;D.... Med Beröm Godtjänt av Frun & Svärmor!..... tack killar!...  ;D

• 3 months later...
Publicerat

Knepigt detta, gillar inte rosa kött utan tycker det ska vara igenomvarmt eller vad jag ska säga.. Risken är då att det blir segt men tja det brukar funka. Älg är oftast rätt trist att grilla ända tills jag, inspirerad av en kompis, lindade in köttet i bacon! Då vart det ruskigt gott..

Rådjur.. skär alltid ut rygbitarna för att med säkerhet kunna avlägsna senorna som sitter runt själva köttet. Lagade en gång ryggbit utan att plocka bort de här senorna och fy fan vilket fjasko det blev  :'(

Sen gjorde vi en gryta i söndags på gräsand med rosmarin och timjan förutom salt och peppar.. vart ruskigt gott faktiskt!

Sen en liten efterlysning till Hylsan!

När vi var och jagade änder hos dej så snackade du om knaperstekt andbröst.. Minns inte exakt hur du beskrev att man skulle göra, var det steka i olja och smör på hög värme helt kort för att sen köra köttet klart i ugn på svag värme eller? Tyckte det lät så ruskigt gott..

Såg på en mässa även hur de bankade på andfiléerna så de vart helt platta nästan, skitsmidigt, kort tillagningstid och köttet tar kryddningen väldigt lätt.. undrar om det kan vara ngt att steka på hög värme i olja och smör? Varför steka i både olja och smör förövrigt?

Mvh!

Publicerat
Varför steka i både olja och smör förövrigt?

Olja är nyttigare än smör men ger dålig färg och smak när man steker. Det är dessutom svårt att veta när temperaturen är rätt för att steka.

Kombinationen däremot ger smak, färg och högre temperaturtålighet. Dessutom hör du när smöret ”tystnar” och det är dags att lägga ner köttabiten…

Smaklig spis  :)

Publicerat

>Hipshot

Just, jag brukar steka nästan allt kött, även fågel på väldigt hög temperatur, i andfallet gärna med skinnsidan kvar så man får en snygg och "knaprig" yta, sen får köttbiten åka ugn...

För att kunna steka kött på väldigt hög temperatur gör man bäst i att använda skirat smör, dvs varm smör som skillt oljan från vatten, salter och slaggproducter.... ::) man använder alltså oljan!

När jag nämnde smör och olja menade just detta, men ibland brukar jag även använda vanlig raspolja, det funkar fint!

Publicerat

Nu ska vi se om jag hängde med där.. du steker i smör på väldigt hög temperatur och lägger inte i köttet förrän smöret har slutat koka typ?

Mvh!

Publicerat

Helvete karl, skolka du på hemkunskapen  ;D

Skira smör, dvs tag en 500 gram normalsaltad Smörförpackning, okej... placera klumpen i en liten kastrull, sätt spisen på låg värme, låt smöret smälta, okej?....vad som

då sker är att oljan, okej... och övrigt innehåll (vatten, salt, slagg) i smörklumpen delar på sig (skirar), okej?

Skilj nu oljan från bottensatsen genom att hälla av oljan i ett annat kärl, okej?

Denna olja är den jag använder till stekning på hög temperatur...okej ?

Okej?

Publicerat

Okey...där fick man lära sej nåt nytt..hur länge håller sej denna soppa i kylen ???

Stelnar denna olja där eller är den flytande?

:D

Publicerat

>TTok

Bör inte sparas allt för länge och den stelnar givetvis i kallgrader  ;)

Publicerat

Okej! Visade sig att hustrun sov även hon på hemkunskapen  ;D

Tackar!

Mvhc!

• 6 months later...
Publicerat

När jag gör marinad för grill så tar jag i minst 2 msk äppelcidervinäger för det mörar köttet även om det hängt, det ger ju bra smak med. använder mycket rödvin och vitlök till mina marinader. :(

• 2 months later...
Publicerat

Grillade ryggbiff från "16:e augusti-bocken" igår. Oj va mör!

Skiva och marinera det välhängda köttet i minst 6 timmar i:

2,5 dl olivolja

1 msk kinesisk soja

0,5 dl rödvinsvinäger

1 röd lök

1 msk timjan

1 msk rosmarin

2 krossade vitlöksklyfor

nymalen svartpeppar

Ta fram köttet några timmar innan grillning. Torka av det rumstempererade köttet och grilla snabbt (ca 2-3 min på vardera sida på ca cm-tjocka skivor). Salta och peppra. Uhh va gött!