Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Läkarna vill ha läkarkontroll av jägarna

Featured Replies

Publicerat

Vill ha läkarkontroll av vapenägare

2007-06-13

Ju äldre en jägare eller skytt blir, desto oftare ska det göras läkarkontroller för att avgöra om vapentillstånden kan förnyas. Så kan det bli om Läkarförbundets förslag om ny vapenlag genomförs.

Om Läkarförbundet får bestämma ska det krävas läkarintyg för att få vapenlicens. Läkarna vill att även jägare ska ha tidsbegränsade vapentillstånd. Dessutom bör tillstånd omprövas med tätare intervaller ju äldre skytten eller jägaren blir.

Socialstyrelsen har gjort en uppföljning av vapenlagens tillämpning. Undersökningen visar att läkarnas plikt att anmäla patienter som olämpliga vapenägare fungerar dåligt.

Sveriges läkarförbund anser därför att kontroller av vapenägare ska ske regelmässigt. Läkarförbundet tycker att den som ansöker om vapenlicens även ska lämna in läkarintyg.

Dessutom bör det införas krav på regelbunden förnyelse av både licens och läkarintyg. Vapenlicensen bör förnyas med tätare intervall vid högre ålder, anser Läkarförbundet.

Olämpliga vapenägare ska upptäckas

Därmed hoppas läkarna att de som är olämpliga vapeninnehavare upptäcks lättare. Skyddet för den enskilde patienten skulle också bli bättre än med nuvarande lagstiftning.

Om en patient av medicinska skäl är olämplig att inneha skjutvapen ska läkare i dag anmäla detta till en polismyndighet. Tanken är att personer som av medicinska skäl inte bör ha skjutvapen ska kunna identifieras. Tidigare gällde bestämmelsen i vapenlagen enbart sluten psykiatrisk vård. Sedan 1 juli 2006 gäller anmälningsskyldigheten även somatiska diagnoser.

Dagens anmälningsplikt innebär att patienter kan förlora förtroendet för läkare, befarar Läkarförbundet.

Kan undvika att söka vård

Vissa personer kan till och med dra sig för att söka vård om läkaren i alltför hög grad uppfattas som en myndighetsutövare, befarar Läkarförbundets ordförande, Eva Nilsson Bågenholm.

– Lagstiftarna måste fundera över varför anmälningsskyldigheten fungerar dåligt. Är det risk för äventyrat förtroende måste det tas på allvar. Vi kan inte ha en lag som gör att patienter kan avstå från att söka sjukvård, säger hon.

Lagtextens förmulering om ”olämplig” när det gäller vapenägare skapar dessutom tolkningssvårigheter. Cirka tio procent av Sveriges befolkning äger vapen. Att 90 procent av anmälningarna till polisen därmed görs i onödan ifrågasätts av Läkarförbundet.

Förbundet anser därför att ett större ansvar borde läggas på den som vill ha skjutvapen.

Tidsbegränsade vapenlicenser för jägare

För närvarande finns inga krav på att den som ansöker om tillstånd för vapen ska lämna in läkarintyg. De som på senare år har fått vapenlicens för målskytte med enhandsvapen måste visserligen göra om ansökningen efter fem år. Men då behövs inget läkarintyg.

Jägare behöver än så länge inte ansöka om förnyelse av vapentillstånd.

http://www.jaktojagare.se/

Kan säkert vara befogat på en del iaf.

Publicerat

Om den lagen går igenom så är det väl inte så långt till nästa lag som innebär att du blir av med licensen om du bryter benet, du får inte ha vapen om du är över 60 år och folk med glasögon ska inte ha vapen eftersom de egentligen har för dålig syn! Nej, jag tycker de är ute efter fel människor. 10% av sveriges befolkning har LAGLIGA vapen, (ska vi räkna in de olagliga vapnen så sticker nog sifrorna iväg ganska kraftigt), det är inte oss som de ska jaga tycker jag, jag tycker att myndigheterna ska sluta se jägare som kriminella och jaga riktiga skurkar istället...  banned)

Publicerat
Om den lagen går igenom så är det väl inte så långt till nästa lag som innebär att du blir av med licensen om du bryter benet, du får inte ha vapen om du är över 60 år och folk med glasögon ska inte ha vapen eftersom de egentligen har för dålig syn! Nej, jag tycker de är ute efter fel människor. 10% av sveriges befolkning har LAGLIGA vapen, (ska vi räkna in de olagliga vapnen så sticker nog sifrorna iväg ganska kraftigt), det är inte oss som de ska jaga tycker jag, jag tycker att myndigheterna ska sluta se jägare som kriminella och jaga riktiga skurkar istället...  banned)
Är ju bara dom legala vapnen som är problem i detta förbenade land. Dessutom är nästa problem alla vi som jobbar o sliter varje dag. Nä ska nog bli en såndäringa kriminell sak. Dom verkar ha kul på andras bekostnad >:( >:( >:( >:(
Publicerat

Har faktist väntat att detta i vårat överförmyndar samhälle blir jag inte förvånad heja Sverge censur)

Publicerat

Det förslaget är väl som att torka sig innan man skiter rent ut sagt, Mig vetligen så har väl läkara en hel vårdkö att ta hand om innan man börjar bekymmra sig om inlåsta vapen med registrerade ägare, igår kväll på updrag granskning så hade man ett repotage om olästa mamografi plåtar, när läkarna skulle ta tag i problemet så beställde man hantverkare för att sätta upp fler hyllor.

Om nu läkarna kunde ta hand om sina patienter istället för att åka på mutresor och köpa sex i utbyte mot drogrecept, vet inte hur många riktigt nerknarkade människor jag har hittat med recept och pillerburkar sponsrade på skattepengar som knappast var för hälsans skull, de sista anmälde jag för granskning.

Skulle man vilja ta tag i ett samhällsproblem så skulle man nog titta på det gamla spritransoneringssystemet istället, som god tvåa skulle vara körkortets prövning, men de är väl för känsligt >:(

Publicerat

Ja, hur man prioriterar i detta land blir jag inte klok på.

Och att folk kommer bli rädda att gå till läkaren med sina problem är jag tämligen säker på. Skulle själv dra mig lite extra om jag viste att min fritid och hobby skulle hotas.

Skulle jag känna att jag inte duger till skytt eller jägare längre så lägger jag självmant av. Men ingen ska ta den rätten ifrån mig på detta sätt.

Publicerat

tycker de är bra om man tittar på olyckor som händer,inte har vi väl glömt vad som hände förra året?? hårfint,orkar inte djup dyka men,hemvärnet psyksjuka bör tittas extra noga på när dom har vapen,sen att man kör över heldraget å tappar licensen är sjukt,ska finnas lite relivans i saken, men vi har vapen så visst tåls det att tittas extra på,ska det vara så hårt ska det inte vara samma problem med få gryt pistol osv,mötas halvvägs ;)

Publicerat
Och att folk kommer bli rädda att gå till läkaren med sina problem är jag tämligen säker på. Skulle själv dra mig lite extra om jag viste att min fritid och hobby skulle hotas.

Folk är ju rädda för att gå till läkaren idag, det var ju därför dom vill tvinga oss, så att vi inte kan strunta i att gå till läkaren bara för att vi är rädda för vi ska bli av med licensen!

Men det låter helt sjukt och big brother syndromet blir bara värre och värre!!!!

Publicerat

Det jag retar mig på är att det är läkarna som sitter och funderr över detta, skulle det vara ett allvarligt problem skulle möjligen polisen eller justitiedepartementet komma med förslaget.

Se över landstinget de lägger krut på fel saker, läkare ska laga människor inte fundera på samhällsproblem, tror nog de får mer jobb av alkohol och trafikrelaterad och art än av jaktlig.

Publicerat
Det jag retar mig på är att det är läkarna som sitter och funderr över detta, skulle det vara ett allvarligt problem skulle möjligen polisen eller justitiedepartementet komma med förslaget.

Se över landstinget de lägger krut på fel saker, läkare ska laga människor inte fundera på samhällsproblem, tror nog de får mer jobb av alkohol och trafikrelaterad och art än av jaktlig.

Exakt. Då kan dom ju börja tidsbegräna körkortet också.

Fem år i taget med därtill hörande läkarintyg!

:-

Publicerat
Exakt. Då kan dom ju börja tidsbegräna körkortet också.

Fem år i taget med därtill hörande läkarintyg!

:-

Måste man inte kolla synen efter en viss ålder???

Publicerat

Det är i så fall långt upp i åren. Jag skulle gissa att gamla bilförare är farligare än gamla jägare.

Med tanke på hur många det finns av respektive.

Publicerat
Det är i så fall långt upp i åren. Jag skulle gissa att gamla bilförare är farligare än gamla jägare.

Med tanke på hur många det finns av respektive.

Absolut...

Publicerat

är man fullt frisk så har man väll inget å frukta????... ja tycker de inte låter så dåligt!... tror inte de handlar så mycket om lite sämre syn eller dåligt hjärta!.... de är nog mer om personer som inte har alla paddlar i vattnet!.. de är juh dom som kan ställa till de för oss som sköter vårat intresse!..

är väll lite samma sak när de gäller körkort!.. kan ta min frus morfar som exempel!.. den gubben skulle varse ha körkort eller vapen dom sista åren!... han var juh näst in till helt blind!... ändå körde han bil å jagade!... kul å gå som hundförare med honom på ett pass!..  elk)...

mvh ThomasMamre!..

Publicerat
Måste man inte kolla synen efter en viss ålder???
Dom som har C E måste lämna läkarintyg var 10:e år efter 45 års ålder
Publicerat

Tycker bara big brother symtomen är läskiga!

Som sagt, får man igenom en sån här lag så kommer nästa lag som är ännu lite värre snart och efter den ännu en! Till slut måste vi anlita en personlig polis som förvarar våra vapen och som måste vara med oss om vi vill gå ut och jaga!

Och som det sagts tidigare så har ju läkarkåren redan för mycket att göra! Det är ju svårt nog att få vård idag, så varför skapa mer onödigt jobb åt läkarna som inte hinner med sitt arbete i dag?

Publicerat

Jag håller med. Det jag blir mest sned över är hur man prioriterar.

Det här måste ju vara en piss i Missisippi jämfört med andra problem. Vet inte ens om halvblinda och dödssjuka jägare är ett problem. :-

Vården borde ta sina surt förvärvade slantar och lägga på det som är viktigt.

Först gnälla på att man inte får pengar (Vilket dom i och för sig inte får) för att sen hitta på en massa andra oviktiga saker att tömma den redan tunna pluskan på. :-