Publicerat Juni 22, 200520 yr Vad läser man i lokalblaskan på morgonen...BLYFÖRBUDET SKUTS UPP!!! :D :-* :-* :-* Nu kan vi bara hoppas att alla utredningar hjälper regering till att ta sitt förnuft till fånga.
Publicerat Juni 22, 200520 yr Var iof väntat, iaf av mig, men bra är det tycker jag ;D...politikerna får en ½ poäng där ( det är MÅNGA kvar innan jag litar på dom :)
Publicerat Juni 22, 200520 yr It aint over until the fatguy sings... 8) jag är skeptisk... fortfarande
Publicerat Juni 22, 200520 yr Författare NSD Förbudet mot bly-hagel skjuts upp 20050622 Stockholm.Förbudet mot att använda blyhagel vid jakt och skytte skjuts upp. Enligt planerna skulle förbudet ha börjat gälla från den 1 januari 2006, men enligt tidningen Jakt & Jägare kommer blyhagel att användas i ytterligare två år. Orsaken är den konsekvensutredning om blyförbudets effekter som regeringen vill låta genomföra. - Det känns mycket tillfredsställande att det blir en konsekvensutredning, säger riksviltvårdskonsulenten Arne Karlsson på Jägarnas riksförbund. (TT)
Publicerat Juni 22, 200520 yr The fat guy (Göran) lär ju vara possitiv till blyhagel. Han är ju godsägare numer....! På två år ska man väl kunna bunkra ett par kubik. BAW (inte så sugen på att köra stål genom drillingen)
Publicerat Juni 22, 200520 yr ojoj, det var mycket bra det! skönt att det iaf råder lite sunt förnuft. trist bara att morkullejakten fick nej. men hur blir det med bly i kula då?
Publicerat Juni 22, 200520 yr Prisa gud nu kommer blyåteranvändningen ;D Extra glad känner jag för alla de fåglar och fyrfota djur som slipper lida för ett korkat politiskt ogenomtänkt skitförslag. Men som sagts tidigare, helt klart verkar det ju inte ännu :-
Publicerat Juli 10, 200520 yr Efter att aktuell minister varit i media och tillkännagivit detta så såg Miljöpartiet till att förhandla fram en ändring. Blyförbudet träder i kraft vid jakt över öppet hav oavsett.. Det innebär att man får antingen köpa svindyra alternativhagel eller riskera att skamma med stål i en miljö där man verkligen behöver bra hagel dvs bly. MP tänkte inte på konsekvensen av det, de var bara så ivriga att få jävlas i största allmänhet. Små dykänder är hårdskjutna utan tvekan så tanken på att skjuta dem med bly lockar inte. Sen måste man få ut vettarna lite från land för att öht lyckas locka in någon fågel dvs man får längre håll på fågeln. En bra morgon med tex alfågel kan ju resultera i ett 50 tal fågel, kanske mer, och att då ha ett styckepris på skottet på runt 12 kronor..lockar inte. Undrar om någon ställt frågan till milöjministern om varför ändringen kom till stånd? Mvh!
Publicerat Juli 10, 200520 yr kompromisser, kompromisser.... Men som det stod i någon tidning, det finns över 1 miljon jägare i sverige. Borde väl gå att rösta ut MP?