Publicerat Juni 28, 200718 yr Hello! Wachteln fick valpar igår. En är röd eller snarare gul vilket är en godkänd färg enl rasastandard, heter då Röd har jag för mig. Men hur vanligt är det med den färgvarianten? Är det en dominant gen? Alltså räcker det med ett anlag från en föräldrer för att få röd päls eller behövs det anlag från bägge?
Publicerat Juni 28, 200718 yr Jag har bestämt för mig att "gul" är tillåtet. Har också för mig att det är en ressesiv gen då den är ganska ovanlig. Bara sett 2 wachtlar som varit gula. Den ena såg jag på hanhundsvisningen i Billinge i våras. Grattis till valparna! ;D
Publicerat Juni 28, 200718 yr ;D... fan va kul!.. GRATTIS.... ;D ;D.. har tyvär ingen koll på vad som ok eller inte på den rasen!... men läser rätt mycket om den me tanke på ja ska kanske skaffa en så småning om!.. o ja har för mej att den precis blivit godtjänd enligt ras standarden!.. Mvh ThomasMamre
Publicerat Juni 28, 200718 yr ;D.. ser skit fin ut!..... .. ser ut som den kommer få en liten vit fläck på skallen!.... charmigt!..
Publicerat Juni 28, 200718 yr Författare Fina valpar.Blev det bra tre st. Jepp! Hade gärna haft betydligt fler.
Publicerat Juni 28, 200718 yr Hör med Björnfotens kennel. Han har en röd tik och har nu parat med en likadan tysk hanne. Han kanske vet hur genetiken funkar. /Må
Publicerat Juni 28, 200718 yr Jepp!Hade gärna haft betydligt fler. Kan jag förstå, verkar vara bra driv efter Wachtelvalpar
Publicerat Juni 28, 200718 yr Enda problemet med en röd wachtea jag tycker e att vid jakt är att den kann misstass som räv :(
Publicerat Juni 28, 200718 yr Om jag inte minns fel, vilket är fullt möjligt, så är ju faderns gener styrande, i frågan om färg. På wachtel t ex, om hanen enbart har bruna hundar i sin stamtavla så är det väldigt stor risk/chans att alla valparna blir bruna, oavsett hur tiken och hennes föräldrar djur ser ut. Skulle tro att wachtelman, vet mer om sådant, och i synnerhet om gula/röda wachtlar.
Publicerat Juni 28, 200718 yr Om jag inte minns fel, vilket är fullt möjligt, så är ju faderns gener styrande, i frågan om färg. Är det verkligen så ??? I den kullen min Wachtel kommer från är fadern skimmel och modern brun och alla valparna blev bruna med lite inslag av vitt. Kan ju vara en tillfällighet. Men vi kanske snart får svaret
Publicerat Juni 29, 200718 yr Författare Nja har lite svårt att tro att tex faderns gener styr mer än tikens oavsett om det handlar om färg eller annat. Men det finns ju dominanta gener och så vad de andra heter vet jag inte men på tex männiksa så har jag för mig att anlag för blå ögon är dominant och tex för att barnet ska få blå ögon så räcker det att barnet har en gen från ena föräldern. Men blir det tex bruna ögon så ska ungen ha ärvt anlaget från bägge. Krävs allltså 2 genpar för bruna ögon men bara ett för blå. Eller hur de nu var... sov nog bort mesta tiden i skolan : Sen rent logiskt så om den röda färgen vore dominant hos wachteln så borde det vara en vanligt förekommande färgvariant. Ska visst vara godkänt med rödskimmel och rödskäck såväl som brunskimmlen och skäck.
Publicerat Juni 29, 200718 yr Mörk färg är väl ofta den dominanta. Det där med ögonen har du nog fått helt om bakfoten Jag är blåögd medan tanten är brunögd, jag har en grönögd tjej (som föddes blåögd) och en bruögd tjej. Fast jag tror ändå att de manliga generna är de dominanta, i alla fall hos oss människor. Fast å andra sidan så var ju inte jag heller så vaken under genetiken i skolan :-[ ;D //Roggman66
Publicerat Juni 29, 200718 yr Brun ögonfärg ÄR dominant medans blå är ressesiv hos människor. Om genen kommer från modern eller från fadern spelar ingen roll! Om man har ett brunt anlag från tex. fadern och ett blått från modern får man bruna ögon med ett ickedominant anlag för blå. Barnen kan då bli blåögda 25% chans eller helt dominant bruna 25% chans eller brunögda med ett anlag för blått 50 %. Grön är knepigare... Sen inga regler utan undantag. Det kan finnas "överkorsning" och mutationer och ..... Alla barn föds blåögda och ögonfärgen ändrar sig efter ett tag om man blir brunögd. Hos wachtlarna TROR jag att det ligger till ungefär så att "röd" är ressesiv och båda föräldrarna måste ge hunden sin ressesiva gen för att den ska slå igenom. Det är mer än en gen som bestämmer färg hos hundar och därför mer kompliserat och därför är jag inte helt säker. JAG sover inte på genetiklektionerna för det är jag som håller i dem. (Svenskan överlåter jag till andra)
Publicerat Juni 29, 200718 yr Författare Ja där ser man, har tydligen vänt till det ordentligt ang ögonfärg... ;D
Publicerat Juni 29, 200718 yr Nu kom VILL HA känslan igen... Den kommer medetsamma när man ser jakthundsvalpar. ;D :
Publicerat Juni 29, 200718 yr ;D ;D...fick man som man ville hadde man juh minst 6-7 stycken hemma av olika raser!.. ;D ;D ;D
Publicerat Juni 29, 200718 yr ;D ;D...fick man som man ville hadde man juh minst 6-7 stycken hemma av olika raser!.. ;D ;D ;D Jaaaaaaaaaaaaaaaaa! ;D
Publicerat Juli 4, 200718 yr Författare Är alla tingade eller ? ? ? ? ??? Hade behövt en massa tikvalpar, där verkar intresset vara extremt stort. Varför fattar jag inte direkt.. Hanar verkar det vara lite svårare med. Har ev ett återbud så helt omöjligt att en blir ledig är det inte. Öhh blev kanske lite luddigt svar.. : Nej Blir rätt svar. Har en valp över om "rätt" köpare dyker upp...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.