Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min vapengarderob

Featured Replies

Publicerat

Här tänkte jag att vi kunde lägga in vad vi har för vapen i våra garderober och vad vi skulle vilja göra/förändra i den.

Lägg gärna in bilder på pangarna då det säkert är fler än jag som gillar detta. :D

Då börjar jag:

Den första blir hagel-pangen. En Beretta 686 ONYX sporting med 76 cm pipor som sväljer 76mm-hylsor. En ganska ny bössa i garderoben som jag precis börjar skjuta skapligt med.

Innan den hade jag en Beretta 686 special.

Bössa nummer två blir stor-studsaren som är en SAUER 202 i kal. 9,3x62. På sitter Leupolds QR-ringar för snabba montage och ett Shirestone 1,5-6x42 för tillfället. En Zeiss-glugg är på väg.

Höj/sänkbart kindstöd. Bra att ha då jag kommer byta höjd på montagen vid kikar-byte.

En pipa i kal. 6,5x55 är på G för billigare övningsskjutning och lättare jakter.

Bössa nummer tre blir min kära Sako vixen i kal. 222Rem. På den sitter en Bushnell 4-12x45.

Den är mig väldigt kär eftersom jag renoverat och fixat till den så mycket. Mycket slit med ett fint resultat.

Lacken är borttagen och kolven är oljad istället. En slutstycksknopp är ditsatt och mekanismen är genomgången och rengjord.

Snabbfästen för remmen är ditsatta och benstöd med snabbmontage är monterat. Som passar även lill-studsaren.

Länk följer: http://jaktsnack.se/index.php?topic=6168.0

Denna bössa följer med på toppjakt och rävvak mm.

Bössa nummer fyra blir min klass 4-studsare.

En Remington 504 i kal. .22 long. På den sitter en Leupold VXI 4-12x40. Snabbfästen för vapen-rem och förberedd för benstöd som vid behov flyttas från Sakon.

Denna bössa har följt med åtskilliga gånger på kråk/Skat-jakterna.

En bra bössa för mängdträningen på älgfiguren på rå-banan också.

Nummer 1 för avlivning i fälla.

Vad som är på G är ett par nya gluggar till bössorna.

Sen ska en pump alt. en hagelautomat inhandlas. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Hur ser det ut hos er då??

:D

Nu kan inte jag lägga in bilder så dom får vänta tills detta forum behagar fungera som det ska. >:(

Så länge kan ni hitta bilderna här:

http://i185.photobucket.com/albums/x39/Ijahman1/Beretta.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x39/Ijahman1/Sauer.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x39/Ijahman1/Sako.jpg

http://i185.photobucket.com/albums/x39/Ija...1/Remington.jpg

• Svar 84
  • Visningar 39,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Här tänkte jag att vi kunde lägga in vad vi har för vapen i våra garderober och vad vi skulle vilja göra/förändra i den.

Lägg gärna in bilder på pangarna då det säkert är fler än jag som gillar detta. :D

Då börjar jag:

Den första blir hagel-pangen. En Beretta 686 ONYX sporting med 76 cm pipor som sväljer 76mm-hylsor. En ganska ny bössa i garderoben som jag precis börjar skjuta skapligt med.

Innan den hade jag en Beretta 686 special.

Bössa nummer två blir stor-studsaren som är en SAUER 202 i kal. 9,3x62. På sitter Leupolds QR-ringar för snabba montage och ett Shirestone 1,5-6x42 för tillfället. En Zeiss-glugg är på väg.

Höj/sänkbart kindstöd. Bra att ha då jag kommer byta höjd på montagen vid kikar-byte.

En pipa i kal. 6,5x55 är på G för billigare övningsskjutning och lättare jakter.

Bössa nummer tre blir min kära Sako vixen i kal. 222Rem. På den sitter en Bushnell 4-12x45.

Den är mig väldigt kär eftersom jag renoverat och fixat till den så mycket. Mycket slit med ett fint resultat.

Lacken är borttagen och kolven är oljad istället. En slutstycksknopp är ditsatt och mekanismen är genomgången och rengjord.

Snabbfästen för remmen är ditsatta och benstöd med snabbmontage är monterat. Som passar även lill-studsaren.

Länk följer: http://jaktsnack.se/index.php?topic=6168.0

Denna bössa följer med på toppjakt och rävvak mm.

Bössa nummer fyra blir min klass 4-studsare.

En Remington 504 i kal. .22 long. På den sitter en Leupold VXI 4-12x40. Snabbfästen för vapen-rem och förberedd för benstöd som vid behov flyttas från Sakon.

Denna bössa har följt med åtskilliga gånger på kråk/Skat-jakterna.

En bra bössa för mängdträningen på älgfiguren på rå-banan också.

Nummer 1 för avlivning i fälla.

Vad som är på G är ett par nya gluggar till bössorna.

Sen ska en pump alt. en hagelautomat inhandlas. Har inte riktigt bestämt mig ännu.

Hur ser det ut hos er då??

:D

Nu kan inte jag lägga in bilder så dom får vänta tills detta forum behagar fungera som det ska. >:(

Så länge kan ni hitta bilderna här:

Beretta.jpg

Sauer.jpg

Sako.jpg

Remington.jpg

Mvh Anders Hj  ;) ;D ;)

Publicerat
  • Författare

Underbart!!!

Tack ska du ha!!!! :-*

Publicerat

He he ser fin ut ;D

Mvh.

Publicerat

Skoj tråd! ;D

Ok here we go....

Min älskling....Benelli Comfort! Tuggar i sig allt i hagelpatronväg, dock inte 12/89 ::)...hamnar vid axeln som om det vore målsökning....perfekt balanserad, oöm, kort sagt: Det bästa som står i mitt skåp 8)

Sen har vi...Ruger M77 mkII Varmint i .243win...skjuter gudomliga träffbilder, Väger ett ton, näää men 5,5kg iaf...ligger stabilt när man ska skjuta. Dock extremt kinkig med olika kulor och krut...svår att få till fina laddningar till, men när det väl lyckas finns inget övrigt att önska i träffbildsväg 8)...och i rugers orginal kikarfästen sitter en Schmidt & Bender 3-12x50

åsså finns det en Ruger M77 mkII Allweater i .300WM...skjuter godkännt...hyffsat lätt, rak stock= bra rekylupptagning...tja, inget mer att tillägga, har bara skjutit 42 skott med den sen jag köpte den i december 2006 :-....denna är toppad med en Leupold VXII 3-9x50 i rugers orginalfästen.

Och sist men inte minst en Tikka M55 i .308win...skjuter inte alls dåligt...kortad pipa, plastbäddad, första jag gjorde med den när jag köpte den var att slipa bort all gammal olja och sen behandla den på nytt....sköt min första älg med denna och två Dovhjortar, därför finns den kvar i skåpet av sentimentala skäl ;D...tyvärr sitter ingen kikare på denna, med det sitter sako Optiloc fästen på den, så det är klart när man köper en kikare till den, om man köper en kikare till den....åsså har den det överlägset bästa trycket av alla vapen jag någonsin ägt, inklusive mina gamla tävlingsvapen som numera är sålda..

Ska se om jag inte lyckas pilla in lite bilder imorrn...ids inte börja fota nu ikväll ;)

Publicerat
  • Författare

Härligt!

In med bilder bara!  ;):D

Publicerat

In da house.

Anschütz akathell 22Lr. Toppad med en Burris Signature 4,5-10 x44 Ao. Träningsbössa och tjänstepang.

Anschütz 1432St 22 Hornet. Toppad med en Leupold variX-II 3-9x50.  Tjänstebössa

Sako Hunter varmint 223 rem. Toppad med en leupold variX-III 4,5-14 x40Ao .  Bockjakts och gåsracer.

Tikka 412 12/76-7x57R.Toppad med en Redfield 3-9x38 widefield. Allmän slaskjakt.

Husqvarna 640 9,3x62 totalt ombyggd, toppad med en leupold variX-III 3,5-10x50. Hjort,älg och gris klubba.

På önskelistan :P

En Remington seven Ms i .308 win och en Remington 700 vsf i 22-250 rem

http://www.remington.com/products/firearms...el_seven_MS.asp

http://www.remington.com/products/firearms...del_700_VSF.asp

/Micke

Publicerat

I garderoben just nu:

1. Beretta enkelpipig av äldre modell. Den man kan vika ihop, vet ej modellnamnet. Ett arv efter farfar. Fungerar felfritt men lite väl trångborrad.

2. Beretta 686E Sporting. Används till allt hagelskytte, från lerduvor till ripor.

3. Sako L46 22Hornet + Leupold 2-7x33. Träskällarbössan men även ett antal vakrävar har stupat för den.

4. Tikka Master (M595) Stainless 308W + Bushnell Elite 3-9x40. Standardbössan för rå, toppfågel och älg.

5. Husqvarna 1651 358 Norma Magnum + Weaver Classic Extreme 1,5-4,5x24. Denna väntar på en McMillan-stock som är på väg... Denna pang används endast till älg och björn.

I hundgården just nu:

En finnspets.

På gång:

Ny tub till Tikkan, en Leupold 4,5-14x40 är på tapeten.

Samt en 22lr, en Brno eller Sako blir det nog. Bushnellen hamnar då på denna pang.

// gAsToN

Publicerat

Winchester 70 (.308) med Leupold VXIII IL 3,5-10x50

SAKO VL-63 Finnwolf (.308) Aimpoint

Mosin Nagant (7,62x54R) en ungersk sniper, med toalettrullekikare 3,5x (PU)

Krico 300 (22 magnum) Hawke Nite-eye 4-16x50 AOIR

Valmet 412 Hagelbock

Valmet 412 kombi (12/.308) Trijicon 1,25-4x24

Valmet 412 pipset DS 9,3x74R S&B 1,25-4x20

Är nöjd med det i skåpet, skulle dock behöva byta skåp (Vorsteh), då det börjar bli knökfullt.......

Raggarö

Publicerat
B)
Publicerat

Sako Finnbear 375H&H Leupold QR sitter normalt ingenting på den men har en Leupold euro 3-9x40 hundförar bössa till älg och björn.

Sako L691 Varmint 6,5x55 Leupold QR sitter normalt en Millett 6-25x56 men lånar också leupolden 3-9x40 kommer användas till rådjur och räv.

Tikka M77K kombi 12/5,6x52R Den bössan som kommer med på de flesta småviltsjakter.

Miroku 3000 hagelbössa för övning och jakt där kula ej används.

Hva hanbössa en 12.a sköt min första hare med den, kommer med en gång om året av nostalgiska skäl.

Hva 146 9,3x57 tänkt ombyggnads projekt, men kommer troligtvis bytas ut.

Publicerat

I vapen garderoben just nu.

BRNO/CZ 452 ZKM 22LR med ett leupold VX-II 3-9x40 (avtagbart). Bössan används främst till grävling+ avfångning fälla.

Sako ???? 222 med ett leupold VX -II 3-9x40 används till lite toppfågel jakt.

CG 1900 6,5x55 med ett leupold VX-L 3,5-10x50 för rådjur, räv, bäver mm.

Lamber ????? hagelgevär som nästan aldrig används till jakt.

Husqvarna custom bygge 9,3x57 med ett leupold VX-I 2-7x33 används som hundförar bössa vid älgjakt.

Blaser R93 luxus 300 win mag med ett leupold VX-III 3,5-10x50 (belyst) Är den mest använda bössan i skåpet.

Blaser R93 offroad pro 338 win mag med ett aimpoint används till björn,älg mm.

Sakon skall bytas ut mot en drilling inom en kort framtid, troligtvis en blaser.

CG 1900 skall även den bytas mot en 7mm av ej ännu bestämt märke.

Lamber kommer även den att få lämmna skåpet i utbute mot en blaser F3.

Har även funderingar på att byta 9,3:an mot något annat, men det står sist på listan just nu.

Hinner säkert ångra mig angående bytena x antal ggr innan det är dags. ;)

Publicerat
Bössor skall användas mycket, inte stå i skåpet.

Amen.  ;)

// gAsToN

Publicerat
Alla vapen är i vänsterutförande om ej annat anges.

Kommer eventuellt att sälja 7x64an för att skaffa en extra pipa i samma kaliber alt 270W till SR 30an. Bössor skall användas mycket, inte stå i skåpet.

Det är inte möjligen så att du har en högerkolv till den bössan i så fall?

/Micke

Publicerat

Cg 1900 custom med Bredvoldstock och pipa från Ictus i den ypperliga kalibern 338 wm och på den sitter en belyst Zeiss Diavari 3-12x56. Främst älg och grisklubba.

Cg 1900 lyx/semisporter utrustad med sporttrycke samt pipa från Shultz&Larsen i kaliber 6,5x55 . På den sitter en Zeiss Diavari 3-12x56. Den har 50 rävar på sitt samvete och ett gäng bockar och även 2 vildgrisar fastän det är en *ärtkaliber*.

Hva 1622 i kaliber 22lr. Sitter en Bushnell 3-9x40 på. Används främst till avlivning i fälla men även lite skyddsjakt på fågel.

Beretta 686s cal.12. Används mest på banan då jag oftast jagar småvilt med kula.

Publicerat

Sålt av en hel del så detta blir inte helt lätt men jag ska försöka komma ihåg...

Börjar med de käraste ägodelarna  ;D

Benelli Comfort 12/76

Beretta 687 modell V 12/76

Fabarm Gamma 12/70

Sako Finnlight 308 win med dels ett Zeiss Diavari 3-12x56 med belyst riktmedel samt en Varipoint 1,5-6x42.

Sako Quad 22lr m dämpare och tasco glugg 6-24x40AO

Tror det är allt.. har sålt av en hel del, tror jag hade 11 licenser som mest här för några år sen. Den där Fabarmbocken är fullständigt slut dessvärre, lönar sig inte längre att reparera den. Behåller den så länge jag vågar sen blir det skrot.. Skjutit sjukt mycket fågel med den så det svider lite i själen att skiljas från den.

Så här spontant vet jag inte om jag behöver något mer.. en bra grytpistol hade varit trevligt iofs. Men jag har ingen lust att skaffa revolver utan just en 22 pistol hade varit smutt.

Mvh!

Publicerat

Carl Gustaf 3000 6,5x55 används till älgjakt, toppfågel och bäver.

Behov av nytt kikarsikte kanske Swarovski eller en Leupold.

Benelli Comfort 12/76 har bara hunnit ha den i en vecka men den kommer användas till det mästa  :)

Sako Quad Varmint 22lr (valnöt) bör komma snart...

På den ska en Millet 6-25x56.

Funderingar på en 22-250, dock en lite speciell Remington 700 Composite som inte är lätta att få tag på.

Publicerat

Just nu:

Tikka T3 Varmint Stainless, kal 270 win. Leupold VX-L 4.5-14X50

Enda klass ettan i skåpet, övningsskjuter rätt mycket på både 200 och 300 meter med denna. Användningsområdet är vakjakt och toppjakt. Nu till hösten kommer den att få vara med på älgjakten, i brist på lämpligare vapen.

Krico modell 310 LYX, (Kan vara 300 också) kal 22 long. Leupold VX-1 3-9X50

Övar mycket med denna bössa, övningsskjuter ofta på petflaskor och burkar från 50 - 100 meter.

Jagar bisam och skat/kråkfågel med denna.

Miroku hagelbock, modell ?? kal 12.

Skogsfågeljakt och sjöfågel, blir några lådor med lerduvor per år också.

Husqvarna 310 AS, kal 12.

Senaste tillskottet i skåpet.

Köpte denna billigt från dödsbo, tillverkad 1948 och är i riktigt fint skick.

Tyvärr skjuter jag uselt med detta vapen så när skåpet börjar bli trångt eller nya projekt är på gång så är det denna som åker ut.

Ideer:

Jag har tänkt skaffa mig en Remington VSF eller LTR i kal 308 win. som ska användas till all vakjakt. Samt lite modifikationer.

Har länge funderat över en superlätt hundförarbössa. Tankarna kretsar runt en Rem. Seven låda, sugrörspipa på 47 cm, MCmillan edgestock. Denna bössa skulle förmodligen toppas med en Aimpoint micro i specialtillverkade(???) qrbaser, samt en lågförstorande kikare. Vikt utan kikare borde bli kring 2.5 kg. Kalibern lutar också åt 308 win.

Publicerat

Krieghoff Trumph drilling 16+16+7x57R, hakmonterad Leupold Vari-X II 2-7x35. Oak & Leather case. För närvarande nerplockad i väntan på att få nytt trä. Används mest på senhösten i blandjakt.

Krieghoff Neptun Primus kombi 20+5,6x50R Mag, hakmonterad Leupold VX-III 3,5-10x50 och Leupold FX 4x28. Hagelpipor i kaliber 20. Används till allt oknytt, fågel och rådjurspyrch.

Franz Sodia dubbelstudsare 30-06, Aimpoint 9000 2 moa, Swarovski 3-9x36, Swarovski PV-I II 3-12x50 alla i QRW-montage. Används till älgjakt och drevjakt på klövvilt samt vakjakt på gris.

Blaser K77 kipplauf 7x57R med vridmonterad Helia C 3-12x56. Används till vakjakt.

Helcustom HVA 648 kaliber 8-06, Leupold Vari-X III 2,5-8x36 i Talley QR-fäste, Oak & Leather case. Utställningsvapen.

Publicerat
Merkel drilling 12+12+7x57R, instickspipa 22 WM, Leupold Vari-X II 2-7-35. Oak & Leather case. Används mest på senhösten i blandjakt.

Merkel drilling 12+12+5,6x50R Mag, Leupold VX-III 6,5-20x40 Long Range. Används till allt oknytt, fågel och rådjurspyrch.

Franz Sodia dubbelstudsare 30-06, Leupold Vari-X II 2-7x35. Används till ren älgjakt och drevjakt på klövvilt.

Ruger No 1A 7x57 med Smidt & Bender 4-12x42. Används till vakjakt.

Helcustom HVA 648 kaliber 8-06, Leupold Vari-X III 2,5-8x36, Oak & Leather case. Utställningsvapen.

Antonio Zoli hagelbock kaliber 20 med ny kolv & framstock i fin turkisk valnöt. Utställningsvapen.

Jimbo ställde frågan om en garderob med bara brytvapen existerade på forumet, och tar-da det gjorde den...nästan :D

Publicerat
Det är inte möjligen så att du har en högerkolv till den bössan i så fall?

/Micke

Nej tyvärr, det är dessutom en helvänster med mekanism och allt. 7x64 är annars en mycket trevlig kaliber med oerhört stort kulutbud.

MVH

Publicerat

Näpp !!! Tänker inte tala om för ev.inbrottstjuvar vad som finns i detta hem.....

Det enda dom får veta är att dom kommer ångra sej bittert när dom bröt sej in här.....

Publicerat
Jimbo ställde frågan om en garderob med bara brytvapen existerade på forumet, och tar-da det gjorde den...nästan :D

Den är i alla fall på G. 8-06:an kan avyttras för ytterligare en dubbelstudsare sbs i lite grövre kaliber. 9,3x74R, .375 Fl. eller .45-70. Alternativt n dubbelstudsardrilling. Rugern har nu fått byta plats med en kipplauf i 7x57R.

Sen hade det varit trevligare med en sbs i kaliber 20. Tids nog så kommer jag dit.

Publicerat
Näpp !!! Tänker inte tala om för ev.inbrottstjuvar vad som finns i detta hem.....

Det enda dom får veta är att dom kommer ångra sej bittert när dom bröt sej in här.....

Till mig är dom välkomnmna he he dom blir väl motagena av not svart lurvigt som ingenting siger förän han får ögonkontackt ;D ;D ;D

Mvh.