Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min vapengarderob

Featured Replies

Publicerat

Som det ser ut nu:

1. En Rugeretta i kaliber .375. Originalringar med en Helia 3-9. Bakkappan är bytt mot en Pachmayer XLT. (Kan klart rekommenderas!)

2. Remington LTR i .308 Win. På den sitter en SoB 3-12x50, monterad i Warne QR på Warnes klackar. Ett Jewelltrycke förhöjer användarglädjen.

3. Husqvarna 1640 i kalibrarnas kalibrar, dvs .30-06.

Dock är det eg. inte en 1640, utan bara lådan är från en. Pipan är en LW, de öppna riktmedlen är Recknagels, McMillanstock, Recknagelvrid och i det sitter en fast 4x SoB. På denna sitter det ett Timneytrycke och den har flaggsäkring.

Allt ihopsatt av P-O Stenmark.

4. En ZG-47 från -56 i 98%-igt skick. Har Warne QR-ringar, men än inget sikte. Blir troligen en fast 4 eller 6 ggr.

Övrig presentation onödig...

5. En Anschutz 1518, dvs helstock, i .22 WMR. På denna sitter en Swarovski 2.2-9 ggr i Warne Premier-ringar.

6. En enkel, men mycket fin Beretta 685:a

Värt att reflektera över, är att ZG:n känns gedignast av dem alla. Absolut inget ont om P-O, men dom kunde bygga bössor i Tjeckoslovakien. Troligen kan många smeder bygga lika fint, frågan är vad det skulle kosta... :lol:

Bilder kanske kommer, när jag orkar.

• Svar 84
  • Visningar 39,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Läget i garderoben nu:

husqvarna 310,as

zoli kombi 6,5-12

classic 6,5

Förändringar på gång en hagelbock typ Browning.Baretta eller tikka

Samt en 22,a

Publicerat

Om jag har lite flyt så kommer min vapengaderob se ut som följer inom en snart framtid.

Tikka M55 223rem med ett 3-9x40 weaver micro-trac - Kommer uteslutande att användas på smygjakt på rådjur och räv.

Tikka M55 6mmBR med ett Trijicon 5-20x50- kommer att användas på rådjur, räv och skräpfågel då jag sitter stilla och skotthållen kan bli dryga.

Tikka M55 308win med ett Zeiss 1,5-6x42 - kommer att användas på allt klass 1 vilt.

Angelo Zoli kombi 12/7x57R - står mest som ett minne från farfar då det är hans gamla bössa.

HVA 640 8x57JS - Ägs numera av pappa men den står fortfarande på mig då han inte kan få licens på den för att han har för många vapen som han har redan nu.

Nikko hagelbock 12/65 - Används uteslutande till flyktskytte och på lerduvebanan.

MVH/Jocke

Publicerat

1. Remington 870 police magnum 12/76 + en extrakort policepipa

2. Tikka 65 trapper, 6,5X55

3. Anchuts 1451 22 lr

4. Anchuts modell äldre i 22 mag som jag förvarar

Klarar mig rätt bra med detta faktiskt. Varit lite nyfiken på en 17 hmr samt en winchester bygel i 44 mag alt 30-30

Publicerat

som det ser ut så är det följande!!

Carl Gustav 1900 kal 308

Sako Hunter laminat 6,6*55 TILL SALU

Blaser es80 12/222

SKB sida/sida kal 12

Och tyska jakterriern Lizzy B)

Publicerat

Rolig tråd, man blir sugen på mycket när man ser vad ni har. =)

Själv så har jag bara kommit en bit, men mer är på G

Beretta s55 12/70 Samt att licens är sökt på en 686

Winchester 70 30-06 Oxo Bison 4-12*50, Används till rådjuren, men ska tab bort denna o söka efter något i 243 kalibern. =)

Husqvarna 640 Custom 9,3-62 Nightforce 3,5-15*50 Älskade vän. ställer alltid up.. =)

Husqvarna 640 9,3-62 söker sikte. =) fluktar på en zeiss.. eller typ. ja. =)

Har en saknad av en 22lr. så de är nästa köp. och måste nog ha en 243.

Publicerat

Min garderob för tillfället:

Mauser 98 7x57, Zeiss Classic Divari 1.5-6x42. Klass 1 vilt. Akut behov av en ny pipa, skjuter dock fortfarande tillräckligt tätt för att fungera på kortare håll.

Winchester 1894 32 Winchester Special, jaktdiopter. Min tänka drevjaktsbössa inför hösten, dess långa pipa bör kunna driva 32 WS till klass 1 prestanda.

Krico 22 Hornet, Leupold VX-II 3-9x40. Hare, räv, fågel etc.

Krico 300 22 LR, Leupold VX-I 3-9x40. Klass fyra vilt, övning.

SBK S/S 12/70. Hageljakt, skall bytas mot annan Sida/Sida.

Vapen för målskytte:

Sauer 200 STR 6.5x55, kommer eventuellt att sökas om för jaktlicens.

CG Mauser M96 Orginal armémauser. Bössan som skjuter tätast av alla mina vapen.

Vapen jag ägt och som jag gärna haft kvar:

Krag-Jörgensen M94 6.5x55. Trevligt gevär med underbar slutstycksgång. Hade gärna haft kvar det på målskyttelicens om det varit möjligt.

Sako L46 25-20. Lätt och smidigt gevär i en trevlig kaliber. Inköpet av 22 Horneten gjorde det dock överflödigt.

Publicerat
Vapen jag ägt och som jag gärna haft kvar:

Sako L46 25-20. Lätt och smidigt gevär i en trevlig kaliber. Inköpet av 22 Horneten gjorde det dock överflödigt.

Håller med här!

Ett av dem vapnen ja saknar mest förutom min Krico 700DLS 6,5x55, för den kommer nog alltid finnas på näthinnan med tanke på att jag nästintill gav bort den också.... ^_^

MVH/Jocke

Och här är en bild på både min 25-20win och min kära Krico 700DLS :D

post-2176-1238176044_thumb.jpg

post-2176-1238176060_thumb.jpg

post-2176-1238176088_thumb.jpg

Publicerat
Håller med här!

Ett av dem vapnen ja saknar mest förutom min Krico 700DLS 6,5x55, för den kommer nog alltid finnas på näthinnan med tanke på att jag nästintill gav bort den också.... :blush:

MVH/Jocke

Mmm jag förstår det, en mycket trevlig bössa och kaliber. I mitt fall blir det inte bättre av att bössan ligger hos min handlare och hånstirrar på mig varje gång jag är där.

Publicerat
Mmm jag förstår det, en mycket trevlig bössa och kaliber. I mitt fall blir det inte bättre av att bössan ligger hos min handlare och hånstirrar på mig varje gång jag är där.

Hade jag hafft pengar över så hade jag frågat vart den ligger. Nu paserar jag och låttsas att jag aldrig hört det här :rolleyes:

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har:

En Tikka M65 6,5X55, mitt först införskaffade kulgevär då jag var 15 år fyllda, köpt begagnad i Torsbo -91. Inlämnad hos smeden för bla. montering av vridmontage och tvenne kikarsikten, ett Carl Zeiss Conquest 3-9X50 med Z-plex riktmedel och ett fast Karl Kaps 6X36 med tyska ettan. Väntar alltmer otåligt på att smeden skall bli klar. Sitter även Versa-pod benstöd på bössan. Används till rådjur, dovhjort, räv och toppfågel, mao framförallt klass 2 och 3-vilt undantaget hjort.

En Ruger No.1 338 Win.Mag. med en Leupold VX-III 3,5-10X50 med belyst duplex. Köpte den från ett dödsbo efter en vapenhandlare i Skellefteå för några år sedan för att komplettera 6,5:an med något tyngre när vildsvinen gjort entré som jaktbart vilt. Sålunda är den framförallt avsedd som vakjaktsbössa till vildsvin i Västergötland men har också fått tjänstgöra vid älg och björnjakt häruppe i Västerbotten. Känner dock ett starkt behov av en repeterstudsare med kontrollerad matning för de senare jaktformerna då ett snabbt andraskott kan behövas, i synnerhet om nalle inte lagt sig på första smällen. Jag har försökt få igenom en dispens på en sjunde licens på en Hva m/46 i 9,3X57 med ett Aimpoint 5000 men det verkar dock vara smått hopplöst i Umeå dessvärre. Skulle vara ett ypperligt komplement till den jakt jag bedriver och till eftersök. Vapengarderobspåfundet suger..

Ett stycken Brno ZKM 456 22 lr. av anno -58 köpt splong ny hos Kjells Vapen i Götene i slutet på 90-talet för moderata 2300:-. Underbart trycke och skall förses med ett nyinförskaffat Leupold VX-II 3-9X33EFR med duplex riktmedel. Användningsområdet är övning, jakt på ripa, skadedjursbekämpning och avfångning.

Ett stycken Eckernförde-tillverkad JP Sauer & Sohn drilling från 1958 i 16/70-16/70-7X65R med hakmonterad Hensoldt Diavari 1,5-6X med tyska ettan. Införskaffad via eGun från ett dödsbo i Saarbrucken för ett par år sedan. Tanken är att i framtiden även slipa in ett Docter Sight II 3,5 MOA till hakmontaget, samt även införskaffa en fullängds instickspipa i 22 Hornet för skogfågeljakten. Allroundbössan när man inte riktigt vet vad för vilt som står på menyn.

Ett stycken Beretta A300 halvautomat 12/70 från 1975. Köptes till förmånlig kurs, vill minnas att jag gav 2500:-, av en herre från Vilhelmina i nästintill nyskick (gått några dussin skott då stockningen inte stämde alls för honom) för att få en bössa som lämpade sig bättre än torparen till lerduvebanan och till jakt på sjöfågel med alternativhagel och som därtill är bättre lämpad till jakt på kråkfågel ur gömsle än en brytbössa. Den har dessutom fördelen att vara försedd med Cutts kompensator och har därmed utbytbara choker, något som kommer sig väl då jag dessutom ville ha en bössa för att vid behov kunna skjuta slugs. Har bland annat använt denna kombination vid eftersök på trafikskadad älg. Skall förses med ett Docter sight II 7 MOA jag kom över billigt. Montaget får bli ett Maknetic från MAK för enkelhetens skull.

Slutligen en Husqvarna m/20 12/65-12/65 från 1907, arvegods och min första bössa. Faktiskt favoritbössan i all sin enkla charm och mycket lättare och smidigare till den rörliga hageljakten än halvautomaten, tex när man trampar upp haren på stubbåkern. Dessutom trevlig på rävvak då det går att spänna upp hanarna helt ljudlöst. I skrivande stund inlämnad till smeden för att förses med en ny strykblånering.

Publicerat

min garderob är endrad :huh:

husqvarna 9,3x57

winchster 22lr

liege 12/70 (såld)

Tikka 30-06

lincon 12/76

pudeln Oskar och nu efterträdaren diesel (plott/laika) :huh:

Publicerat

Det här skulle vara min favorittråd om jag var en vapenintresserad inbrottstjuv :huh:

Publicerat
Det här skulle vara min favorittråd om jag var en vapenintresserad inbrottstjuv :huh:

Fan vet om det är någon som sitter och kartlägger något sådant här innan dom gör inbrott. Plus att jag tror att man kan få fram de flestas vapeninnehav ifall man söker runt lite här på forumet..... och med det vill jag ha sagt att det nog inte spelar någon roll ifall man väljer att lägga in sitt vapeninnehav i en sådan här tråd då ja vet att jag har angivit min vapengaderob ett flertal gånger i olika trådar här på forumet.

MVH/Jocke

Publicerat
Det här skulle vara min favorittråd om jag var en vapenintresserad inbrottstjuv ;)

Kom i flock, jag har kaffe också ;)

Som tur är de flesta vapeninnehav ihopkopplade med en hundgård. Och dessa är klart underepresenterade när det gäller villainbrott trots ett nästan garanterat vapeninnehav.

Publicerat

Ta det med glimten i ögat grabbar ;)

Publicerat

Ärligt talat så tror jag att ev. hugade inbrottstjuvar bryr sig mindre och fabrikat och riktmedel, de är nog nöjda med vapen i största allmänhet.. :) Får en litet av en flashback till "Lock, stock n´ two smoking barrels"..Fantastisk film.. :D

Publicerat
  • Författare

Edit.

Min Remington 504 22lr är nu såld till fördel för en

Epiphone Les Paul Standard.

Obs! Ingen bössa utan en el-gitarr. B)

• 1 month later...
Publicerat

Min favoritgardrob -_- men vissa problem med

- licenser (länsman är lite grinig o behovet inte helt styrkt) ;)

- vapenskåpet

;)B)

Bilden från kvällens övningar nedanför min balkong i Moskva

post-3712-1241121035_thumb.jpg

Publicerat

Benelli Comfort 12/76

Skb svs 12/70

Hva 640 8x57 Meopta k-dot 1-4

Sako Varmint 6,5x55 Elite 6500 2,5-16x42 + Zeiss 6x42

/Magnus

Publicerat

Beretta urika

Baikal bock

Sako vixen 223r Leupold vx11 3-9*40

Tikka 690 continental Leupold vx11 4-12*40 ao+ Bausch&lomb 36*40ao

Wincherster M70 308 Tasco Titan

Anschuts 22lr Tasco 3-9*40

Grytpicka Drulov

/P

Publicerat

En liten uppdatering..

Sålt av en hel del så detta blir inte helt lätt men jag ska försöka komma ihåg...

Börjar med de käraste ägodelarna  ;D

Benelli Comfort 12/76

Beretta 687 modell V 12/76

Fabarm Gamma 12/70

Sako Finnlight 308 win med dels ett Varipoint 1,5-6x42.

Sako Quad 22lr m dämpare och Zeissen 3-12x56.

FX Cyclone 22 med något Swiftsikte 3-9x50.

Tror det är allt.. har sålt av en hel del, tror jag hade 11 licenser som mest här för några år sen. Den där Fabarmbocken är fullständigt slut dessvärre, lönar sig inte längre att reparera den. Behåller den så länge jag vågar sen blir det skrot.. Skjutit sjukt mycket fågel med den så det svider lite i själen att skiljas från den.

Suget efter en 22 Hornet har blivit påtagligt, får väl se vart det tar vägen..

Mvh!

Publicerat
Min favoritgardrob :P men vissa problem med

- licenser (länsman är lite grinig o behovet inte helt styrkt) :blush:

- vapenskåpet

:D:D

Bilden från kvällens övningar nedanför min balkong i Moskva

post-3712-1241121035_thumb.jpg

Förstår att länsman kanske skulle bli lite grinig om man sökte licens på en dylik 152 mm Msta bandhaubits.. :D:huh: Jättegurkorna intill torde väl vara Topol-M eller dylikt otrevligt?

Publicerat

Då jag både tävlingsskjuter & jagar med både båge & gevär så blir det en del :blush:

Antonio Zoli 30-06 med en ziess 3-12 x56*T

Angelo Zoli 12/70-6,5x55

Beretta urika Al391

Remington 700 VTR 3-13x56*T

Sako 222 & en vmac-3 dämpare. 6-24 x50

Husqvarna hanbössa (fått från farfar :P)

2 st Lamber 12/76

Ruger mini-14 med en scar-kolv & en vmac-3 dämpare.

Glock 17 9mm

Glock 30 45 ACP

Uniqe des u-96 .22

S&W 686 38/357 2,5"

S&W 686 38/357 4"

S&W 686 38/357 6"

Desert eagle .44

Walter P22 .22

Bowtech Guardian båge.

• 2 weeks later...
Publicerat
Förstår att länsman kanske skulle bli lite grinig om man sökte licens på en dylik 152 mm Msta bandhaubits.. ;):rolleyes: Jättegurkorna intill torde väl vara Topol-M eller dylikt otrevligt?

Helt rätt, det är en rysk ICBM, av familjen РТ-2УТТХ «Тополь-М.

Lite läbbigt med 10 sådana under balkongen men får hoppas det bara var lös ammo ;)

Mer info på http://en.wikipedia.org/wiki/Topol-M