Publicerat Juli 14, 200719 yr Ville för en tid sedan göra mig av med min 1640 i kaliber 30-06 till förmån för en Blaser men så tänkte jag om. Min 1640 blir kvar, det är en tidig modell med stålunderbeslag. Blåneringen är fin. Trycket är tråkigt och loppet är porigt vid mynningen. En ny Hogue stock till M98 har inhandlats samt ett Bold Optima trycke. Inpassningsjobbet är gjort av en kamrat. Innan jag beställde stocken sökte jag efter en bild där jag kunde jämföra 98 stocken och 1640 stocken, hittade ingen så jag har nu tagit en ifall någon mera funderar på samma sak. Har varit på banan och skjutit in siktet på nytt och nog blev det skillnad med den lite rakare och trevligare kolven. Kolven flexar lite i sidled när man använder benstöd, men det tror jag går att förstärka upp innifrån om man vill. (Finns små skott man skulle kunna fylla med bäddmassa) Annars har jag inget att klaga på. Bold trycket verkar också kunna bli en trevlig bekantskap. Senare ska vapnet pipas om till 338 Winchester Magnum. Pipan blir en Lothar Walther. Stålklackarna som jag redan har är Warne och på tillhörande Zeiss Diatal Z 6x42 sitter Warne stålringar.
Publicerat Juli 15, 200719 yr Fin bössa! Helt rätt att behålla den... För samma pris som en Blaser kan du låta göra en kanonstudsare av Husqvarnalådan och ändå få pengar över. Att det dessutom är modellen med stålunderbeslag är bara ännu mer grädde på moset. Därmed inget ont sagt om Blaser men ibland undrar man över priserna på deras prylar. Även en del materialval i Blaservapnen måste ifrågasättas. 1640:an blir säkert helskön i .338 WM. Vem ska göra ompipningen åt dig? mvh Danne
Publicerat Juli 15, 200719 yr Ville för en tid sedan göra mig av med min 1640 i kaliber 30-06 till förmån för en Blaser men såtänkte jag om. Min 1640 blir kvar, det är en tidig modell med stålunderbeslag. Blåneringen är fin. Trycket är tråkigt och loppet är porigt vid mynningen. En ny Hogue stock till M98 har inhandlats samt ett Bold Optima trycke. Inpassningsjobbet är gjort av en kamrat. Innan jag beställde stocken sökte jag efter en bild där jag kunde jämföra 98 stocken och 1640 stocken, hittade ingen så jag har nu tagit en ifall någon mera funderar på samma sak. Har varit på banan och skjutit in siktet på nytt och nog blev det skillnad med den lite rakare och trevligare kolven. Kolven flexar lite i sidled när man använder benstöd, men det tror jag går att förstärka upp innifrån om man vill. (Finns små skott man skulle kunna fylla med bäddmassa) Annars har jag inget att klaga på. Bold trycket verkar också kunna bli en trevlig bekantskap. Senare ska vapnet pipas om till 338 Winchester Magnum. Pipan blir en Lothar Walther. Stålklackarna som jag redan har är Warne och på tillhörande Zeiss Diatal Z 6x42 sitter Warne stålringar. Johan! Det är en synd att byta ut träkolv mot glasfiberkolv. > ;D
Publicerat Juli 15, 200719 yr Författare Danne: Ingen smed är 100% bestämd ännu men har en på lut. Just nu är ekonomin största hindret. lsj: Nja, den är väldigt mycket behagligare att skjuta med och det är det viktigaste tycker jag.
Publicerat Juli 15, 200719 yr Danne: Ingen smed är 100% bestämd ännu men har en på lut.Just nu är ekonomin största hindret. lsj: Nja, den är väldigt mycket behagligare att skjuta med och det är det viktigaste tycker jag. Jag har provskjutit med glasfiberkolv men jag känner ingen känlsa med den jämfört med träkolv. Det är precis med en hammare m. träskaft där har man känsla men inte med stålskaft. Jag har hammare m. stålskaft men det går väl mest för grövre snickeri.
Publicerat Juli 15, 200719 yr Ser ut som min 640 som har Hougekolv och Bold optima trycke. Är supernöjd, om du inte redan har listat ut det så kan jag meddela att tack vare den gummerade ytan är bössan helt ljudlös vid kontakt med grenar,tornkanter,staketstolpar eller vad man nu vill ta stöd mot. /Micke
Publicerat Juli 15, 200719 yr Ser jäkligt bra ut Johan! Dom blir otroligt härliga husqarna-bössorna när dom får en sån där stock eller en liknande stock Mickes bössa var otroligt härlig att rikta med! Som sagt, ser bra ut /Fredde
Publicerat Juli 15, 200719 yr Snyggt Johan! Hogue-kolvarna e fina dom Hoppas jag får ärva morfars qvarna sen så ska jag nog göra nåt liknande ;D
Publicerat Juli 16, 200719 yr Författare Jag har köpt mina delar via en bekant i USA, är inte säker på vad man får hosta upp här i Sverige. Vill minnas att Midway hade för runt 1600:- någonting.
Publicerat Juli 16, 200719 yr hej igen ok skall kolla runt lite på priserna. har själv en 1640 ( ca1964 enligt de tabeller som publicerats här på forumet) i 9.3*62. Ifall jag vill fräscha till den så kan du alltså rekommendera denna kolv. har bytt trycke till ett recknagel, vilket gjorde stor skillnad mot orginalet. var det mycket jobb med inpassningen?? /mats
Publicerat Juli 16, 200719 yr Författare Kolven är för pengarna helt ok. Lite svajig om man använder benstöd. Jag gjorde inte inpassningsjobbet själv utan en kompis ordnade det. Det var en del jobb men inte tokmycket på något vis.
Publicerat Juli 19, 200719 yr hej igen hittade följande stock på midway Hogue OverMolded Stock Mauser 98 Pillar Bed Rubber Black visst var det en sån du använde? ser lik ut på bilderna Sände sedan ett mejl till midway och frågade om den passade till en HQ 1640 och fick nedanstående svar men jag antar att det är det du menar med lite jobb med inpassningen eller?? Hej, Tyvärr inte. 1640 har liten pipmutter, lika som Mauser 96. Vi har ingen stock som passar direkt till 1600 modellen. Hälsningar Midway Sverige AB /mats
Publicerat Juli 19, 200719 yr Hej igen igen en fråga till bilden på stockarna ovan som visas uppifrån in i "lådläget" är det efter att din kompis gjort modifikationerna i hoguestocken? /mats
Publicerat Juli 20, 200719 yr Författare Hej Precis, 1640 passar inte i en M98 stock, utan att man bäddar in den som jag låtit göra. Bilden på stockarna är helt omodifierade, dvs som den ser ut när den kommer hem.
Publicerat Augusti 16, 200718 yr hej igen fick min modifierade HQ 1640 igår med HOGUE-stocken. Blev riktigt bra, stocken bär en 9.3*62 utan problem. Upplevde att bössan klättrade mindre är med den gamla trästocken och bakkappan svalde rekylen mycket bra. så tack för tipset Johan jag är mycket nöjd /mats
Publicerat September 21, 200718 yr Författare Kul att det blev bra ason. Jag köpte själv en Husqvarna i 9.3x62 i går och tänkte montera ännu en Hogue stock. Originalkolven är spräckt, precis osm det brukar vara. En fin valnötsstock hade dock varit kul på det här vapnet men det får väl vänta lite.
Publicerat September 21, 200718 yr Kul att det blev bra ason. Jag köpte själv en Husqvarna i 9.3x62 i går och tänkte montera ännu en Hogue stock.Originalkolven är spräckt, precis osm det brukar vara. En fin valnötsstock hade dock varit kul på det här vapnet men det får väl vänta lite. Ähh, då är det bättre att kränga på en ännu finare plaststock. / Mickel som gjort en pudel och gått ifrån ved till plast.
Publicerat September 23, 200718 yr http://www.jaktbilder.se/data/532/medium/SL270437.JPG http://www.jaktbilder.se/data/532/medium/SL270438.JPG http://www.jaktbilder.se/data/500/medium/SL270439.JPG En valnötsstock är väl inte fel heller
Publicerat September 24, 200718 yr Ungeför hur mycket kostar ett nytt tryck, som det som trådskaparen använt? Även andra sorter i olika prisklasser uppskattas!
Publicerat September 25, 200718 yr http://www.jaktbilder.se/data/532/medium/SL270437.JPGhttp://www.jaktbilder.se/data/532/medium/SL270438.JPG http://www.jaktbilder.se/data/500/medium/SL270439.JPG http://www.jaktbilder.se/data/532/medium/SL270440.JPG[/img] En valnötsstock är väl inte fel heller Ah, så ska det se ut. Snyggt med valnöt. ;D
Publicerat September 25, 200718 yr Blev grymt nöjd med den här stocken,,,blev en helt annan bössa att skjuta med! annat än den låga krokiga originalstocken!