Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnprov Film

Featured Replies

Publicerat

http://s128.photobucket.com/albums/p191/th...nt=72949d8d.flv

Testade på en sån vajerbjörn och till min stora förvåning fick han 46 av 50 möjliga poäng  ;D, men jag har alldrig varit på något sånt här tidigare så man vet ju inte hur det skulle funka.

Publicerat

Med Calle!?  ;D

Publicerat
Med Calle!?  ;D

Ja det var han från Hunting assistance. Alldrig träffat honom förut men han kör vist en hell del kurser och test, tyvärr kunde jag inte gå eftersökskursen var tvungen att jaobba  :'(

Publicerat

Fruktansvärt erfaren eftersöksjägare och en superdupertrevlig "gubbe"  ;D

Publicerat

Grattis vad heter jämten alltid kul och veta ;D

Publicerat
Grattis vad heter jämten alltid kul och veta ;D

Tackar han heter Nordåsens fux

Publicerat

Grattis!  Vilken fin Jämte

Publicerat
Grattis!  Vilken fin Jämte

Tackar men i övrigt är han rätt bångstyrig och tjurig men det är mitt eget fel så det skall jag inte skylla på honom. Men jagar han ordentligt så är jag nöjd och då är det ju lätt att överse med vissa saker ;D

Publicerat

Grattis! Fin film och fin hund. :D

Tackar men i övrigt är han rätt bångstyrig och tjurig men det är mitt eget fel så det skall jag inte skylla på honom. Men jagar han ordentligt så är jag nöjd och då är det ju lätt att överse med vissa saker ;D

Sådan hund sådan husse. ;) ;D

Publicerat
Grattis! Fin film och fin hund. :D

Sådan hund sådan husse. ;) ;D

;D  det torde väl vara så ;)

Publicerat

;D.. Hallå på dej Thomas!.. vi taldes vid där uppe i onsdax!... såg din hund!.. jobbade jätte fint!... De var för Calle du testade på Hunting Ass... å Bjärnen kallas för "Greta"...

kul å se du e på denna sida osså!..  ;D ;D ;D

Mvh ThomasMamre!...  ;D

Publicerat
;D  det torde väl vara så ;)

Jepp!

;D

Publicerat
;D.. Hallå på dej Thomas!.. vi taldes vid där uppe i onsdax!... såg din hund!.. jobbade jätte fint!... De var för Calle du testade på Hunting Ass... å Bjärnen kallas för "Greta"...

kul å se du e på denna sida osså!..  ;D ;D ;D

Mvh ThomasMamre!...  ;D

Där ser man liten värld, skall ladda upp en till film på en annan jämte som ochså blev godkänd men han är betydligt mer skeptisk än min. Förhoppningsvis så kan min bil en hygglig björnhund och inte bara en som skäller björn.

Publicerat
Där ser man liten värld, skall ladda upp en till film på en annan jämte som ochså blev godkänd men han är betydligt mer skeptisk än min. Förhoppningsvis så kan min bil en hygglig björnhund och inte bara en som skäller björn.

ja e övertygad om att din blir de!... !... enligt Calle så stämmer de här björn testet väldigt bra överäns med de som blir i verkligheten!....

mvh ThomasMamre!..

Publicerat
ja e övertygad om att din blir de!... !... enligt Calle så stämmer de här björn testet väldigt bra överäns med de som blir i verkligheten!....

mvh ThomasMamre!..

Ja hoppet finns iallafall efter testet. Ville se hur han skulle förhålla sig att han skulle våga skälla var jag alldrig tveksam på, men när han skäller älg så tar han det riktigt vackert lungt och utan att vara på dom utan han mest går runt på 5-15m och lungna upptag. Tittade när han skällde en ko som stog som ett ljus i i ca 15min då gick han och lade sig snett bakom och skällde. Men när hon började röra på sig blev det fart. Han harr varit rätt valpig men nu är han 3 så det börjar ge sig är 99% på att han skällde björn när han var 15 mån men fick alldrig se den ???

Publicerat
http://s128.photobucket.com/albums/p191/th...nt=72949d8d.flv

Testade på en sån vajerbjörn och till min stora förvåning fick han 46 av 50 möjliga poäng  ;D, men jag har alldrig varit på något sånt här tidigare så man vet ju inte hur det skulle funka.

Vajerbjörn??

Hur funkar det som test? Är det likvärdigt med att släppa hund i hägn med riktiga björnar bakom nätet eller hur räknas det?

Har aldrig hört talas om att man kan göra sådana tester och få hund gk på eftersök av björn. Vill veta allt och alla detaljer  ;D

Glömde: Fin jämte  ;)

Publicerat
Vajerbjörn??

Hur funkar det som test? Är det likvärdigt med att släppa hund i hägn med riktiga björnar bakom nätet eller hur räknas det?

Har aldrig hört talas om att man kan göra sådana tester och få hund gk på eftersök av björn. Vill veta allt och alla detaljer  ;D

Glömde: Fin jämte  ;)

Om jag fattat det rätt så ligger det en motion om att det skall godkännas för att få hundarna till godkända eftersökshundar. Sen om det är mer rättvisande vet jag inte men jag tror att det ställer mer krav på hunden än att gå med den i koppel till en björn som sitter och är helt ointreserad, här är det lite mer självständigt men det märks att vissa hundar söker upp föraren för stöttning. Länkar till en annan film denna jämte blev ochså godkänd men han var betydligt mera försiktig än min.

http://s128.photobucket.com/albums/p191/th...nt=911c549d.flv

Publicerat

I koppel??

När vi var och släppte hanen i fjol, så var han inte i koppel. Hunden ska aktivt söka upp björn och visa att den klarar av att hantera det på egen hand. Föraren håller sig borta och tyst.

Iofs var de björnarna urtråkiga, men nu har de fått nya unga honor, som hörs vara väldigt rörliga och aktiva och gärna gör en del utfall mot hundarna, så det ska bli kul att släppa hundarna på dem  :)

Publicerat
I koppel??

När vi var och släppte hanen i fjol, så var han inte i koppel. Hunden ska aktivt söka upp björn och visa att den klarar av att hantera det på egen hand. Föraren håller sig borta och tyst.

Iofs var de björnarna urtråkiga, men nu har de fått nya unga honor, som hörs vara väldigt rörliga och aktiva och gärna gör en del utfall mot hundarna, så det ska bli kul att släppa hundarna på dem  :)

Alldrig sett det live bara sett på näter och där har jag sett kopplade hundar, men naturligtvis är det bättre med lösa och att själva gå fram. Sen så tror jag mest att dessa tester ger en fingervisning om hur hunden kan tänkas funka. Men det var skoj att se hur olika dom reagerade och agerade ;D. Lycka till med testet

Publicerat

Förhoppningsvis får dessa yngre björnmadamer igång hundarna att jobba på bra. Hanen var inte imponerad ifjol, utan gick bara och morrade och bevakade dem genom nätet, där de satt lika rörliga som gråstenar och åt äpplen  :o

Han har ju haft riktig kontakt med björn ett flertal gånger och vet att så beter sig inte en björn  :D

Domaren då sa att det var tydligt att han inte var rädd för björn, men eftersom han inte skällde blev han inte gk. Tydligen var det inte ovanligt att äldre, redan erfarna hundar på björn reagerade så när de kom i hägn..

Publicerat

Det var ju synd att han inte blev godkänd, har du sett han live med någon björn?

Publicerat

;D.. testen utvärderar bara om hunden är lämplig att ställa björn!.. eller för att se om hunden blir livrädd och inte kan spåra björn!...

ta tex Eros min hund!.. han är inte lämplig att ställa björn!... gick bara fram å nosade på den!.. sedan sket han i den!.. visa dock noll rädsla!... han kan då spåra björn!.. utan att skrämmas av dofften!..

Mvh ThomasMamre!..

Publicerat
Det var ju synd att han inte blev godkänd, har du sett han live med någon björn?

Japp.. Flera gånger och där finns ingen rädsla eller tvekan i honom under riktig jakt på björn som tur är  :)

Men de ska ju visa i hägn att de inte är rädda + att de måste skälla för att bli godkända. Alla delmoment var bra förutom skallet då..Att han morrade och bara bevakade dög inte för att bli gk, men vi hoppas på det nu i år om nu dessa honor beter sig mer som riktiga björnar gör.

Publicerat
Japp.. Flera gånger och där finns ingen rädsla eller tvekan i honom under riktig jakt på björn som tur är  :)

Men de ska ju visa i hägn att de inte är rädda + att de måste skälla för att bli godkända. Alla delmoment var bra förutom skallet då..Att han morrade och bara bevakade dög inte för att bli gk, men vi hoppas på det nu i år om nu dessa honor beter sig mer som riktiga björnar gör.

Bara att gratulera ;D det är ju det man vill se och eventuellt kruta till han ;D ;D. Gäller bara att komma iväg på marker med stationär björn. Nu är det bara slump om man hittar en och risken är riktigt liten tyvärr :(.

Publicerat
;D.. testen utvärderar bara om hunden är lämplig att ställa björn!.. eller för att se om hunden blir livrädd och inte kan spåra björn!...

ta tex Eros min hund!.. han är inte lämplig att ställa björn!... gick bara fram å nosade på den!.. sedan sket han i den!.. visa dock noll rädsla!... han kan då spåra björn!.. utan att skrämmas av dofften!..

Mvh ThomasMamre!..

Nu rammlade poletten ner  ;D så bild på Eros i jaktdagboken, det var ju skoj med en långväga testare hoppas resan gick bra.

Mvh / Thomas