Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett fall för DO

Featured Replies

Publicerat

nja, men vadå....varför är det diskriminerande?....markägaren har väl rätt att bestämma över sin egen mark när arrendet har gått ut...??

Det som är diskriminerade är väl att markägaren inte får göra vad den vill med sin egen mark...även om det i det här fallet är kyrkans mark...

OT: Var går man ur kyrkan ???....

/Fredde

Publicerat

Tycker det finns en viss logik i detta, svårt att äta kakan och ha den kvar.

Publicerat

Go kväll, 

det jag tycker är lite skumt är att jag själv arrenderar jaktmark av Sv kyrkan i Gråbo utan att känna till den här historien ???

Vi skrev dessutom ett nytt femårskontrakt i våras utan att frågan om min eller de bägge andra arrendatorenas religösa uppfattning aktualiserades..

Hmmm.... mycket märkligt...

Henrik

Publicerat

Gud älskar alla. Därför ska man tvingas in i kyrkan  ???

Jag förstår då inte må ja säga.

Tro ska komma från individen själv inte av tvång. Visst kan man gå med i kyrkan bara

för att gå med men det kan väl inte vara tanken av kyrkan?

Låt jakten vara tillgänglig oavsett religion, det finns bättre sätt att locka folket

till kyrkan.

Publicerat

tycker det är klockrent,,varför ska man inte behöva vara medlem i samma janne som hyr ut marken??? sen hur kyrkan fått sin mark,törs jag inte uttala mig om,men väljer man att gå ut ur svenska kyrkan så får man leva med att man inte får gifta sig i kyrkan och stå som arrendör(arrendator ;)) på deras marker,,jo sen slipper man att betala 1.5% av sin årslön till dom oxå :D

Publicerat

Jag tycker att markägaren ska få bestämma helt själv vem som får jaga på hans mark!

Publicerat

Det finns saker man enligt lag inte får bestämma själv. Jag får inte bestämma mig för att bara anställa män. Man får inte bestämma att endast medlemmar i svenska statskyrkan får komma in på en speciell krog. Att ställa krav på religion för att få jaga är vettlöst. Kyrkan borde satsa på att motivera sin existens på annat sätt.

Jag vet inte, men jag har egentligen bara varit i nära kontakt, så att jag känner dem, med två präster under mitt liv. Varenda religion som finns ter sig som ett bättre alternativ när man betraktar dessa männskor. Suck.

Jag drar mig till minnes den i släkten ingifta prästen som sade åt mig på skarpen: "du borde tänka på vad Maria vill också" (min sambo) när jag på en släktmiddag berättade att vi skulle tillbringa två semesterveckor i Sandåslandet. Jag lockade in prästfan i hennes mest fördömande resonemang, hon förklarade att jag inte skulle pressa min sambo att stå ut med dessa strapatser och att jag borde vara lite mer inlyssnande och ta mer hänsyn. När jag tyckte att hon hade hällt tillräckligt mycket skit på mig förklarade jag att det inte var min idé, det var Maria som under flera år har drömt att få vandra i dessa områden.... Kärringen fattade inte ens att hon hade gjort bort sig.

Den andra prästen är en man som vägrade betala underhåll för sina barn efter det att han har skilt sig...

Slödder.

/HerrBerg

Publicerat

Ja, det finns folk till allt. :-

Men att få bestämma vem man ger "sin jakt" åt borde vara upp till var och en.

Lite klantigt att säga att det beror på att han inte är men i svenska kyrkan kanske.

Behövs väl inte något direkt själ till att byta arrendator eller?

Publicerat

Herr Berg,

i o f s har du helt rätt i att vi har lagstiftning mot diskriminering. Problemet är att vi också har religionsfrihet och ur ett juridiskt perspektiv kan dessa principer kollidera. Sedan ett antal år är ju inte heller kyrkan en del av staten utan en förening som andra på gott och ont vilket innebär möjlighet att säga att de bara arrenderar ut mark till sina medlemmar.

Min enda poäng i detta är att jag kan se ett antal juridiska komplikationer i denna situation. Eftersom jag själv arrenderar av den aktuella markägaren (till och med i den aktuella församlingen) kommer jag att följa utvecklingen med stort intresse.

MVH

Henrik 

Publicerat

Just detta med att de accepterat medlemsskap i NORSKA kyrkan för att arrendera ut jaktmark gör det lite svårare för dem dock... Skitsamma vad du tillhör för kyrka, bara du är vit och nordisk dock. Muslimer och ateister göre sig inte besvär. ;)

Publicerat
Herr Berg,

i o f s har du helt rätt i att vi har lagstiftning mot diskriminering. Problemet är att vi också har religionsfrihet och ur ett juridiskt perspektiv kan dessa principer kollidera. Sedan ett antal år är ju inte heller kyrkan en del av staten utan en förening som andra på gott och ont vilket innebär möjlighet att säga att de bara arrenderar ut mark till sina medlemmar.

Min enda poäng i detta är att jag kan se ett antal juridiska komplikationer i denna situation. Eftersom jag själv arrenderar av den aktuella markägaren (till och med i den aktuella församlingen) kommer jag att följa utvecklingen med stort intresse.

MVH

Henrik 

Tror faktiskt att kyrkan kan välja fritt vem de vill arrendera ut till. Precis som man på vissa arbetsplatser betonar att man ska ha vissa politiska värderingar. Något som faktiskt borde vara minst lika anmärkningsvärt!

Se t ex länk nedan:

http://platsbanken.ams.se/direkt/42/070713...1,1097542.shtml

Publicerat

Rent politiskt kan det ju vara knepigt att ta in folk med helt andra värderingar mm. Med tanke på spionage osv.

Publicerat
Rent politiskt kan det ju vara knepigt att ta in folk med helt andra värderingar mm. Med tanke på spionage osv.

Hm.. men om någon är ute i spionsyfte, så kan det säkert övertyga någon om sin politiska åsikt, tror du inte det? Frågan är ju vad man som markägare, arbetsgivare etc, kan ställa för krav på sina arrendatorer och anställda. Om vi nu ska fortsätta med den paralellen.

Publicerat
Go kväll, 

det jag tycker är lite skumt är att jag själv arrenderar jaktmark av Sv kyrkan i Gråbo utan att känna till den här historien ???

Vi skrev dessutom ett nytt femårskontrakt i våras utan att frågan om min eller de bägge andra arrendatorenas religösa uppfattning aktualiserades..

Hmmm.... mycket märkligt...

Henrik

Den kollen görs per automatik när nytt kontrakt upphandlas har jag hört. Mycket lätt att slå ditt personnummer mot medlemsregistret. Lunds och Uppsala stift har tillämpat detta en längre tid för sina jordbruksarrendatorer, annars skulle danskar och holländare sugit upp varje arrende som finns söder om hallandsåsen. Fair enough, skönt att pengar inte styr överallt.

MVH

Publicerat
Hm.. men om någon är ute i spionsyfte, så kan det säkert övertyga någon om sin politiska åsikt, tror du inte det? Frågan är ju vad man som markägare, arbetsgivare etc, kan ställa för krav på sina arrendatorer och anställda. Om vi nu ska fortsätta med den paralellen.

Visst är det så.

Men jag vet att jag inte får jobba på ett annat transportföretag samtidigt som jag jobbar på DSV pga detta.