Publicerat Juni 2, 200817 yr Lugna dej nu skurebo, ju längre bössan står och skräpar på Torsbo desto bättre! Tänk, det är bara nu dessa dagar som du kommer att tro att du köpt en välfungerande och bra bössa När verkligheten drabbar dej på lördag så.. tja, passa på och kolla om de har ngn Benelli på Torsbo som du kan byta Berettan mot! Med Glada Hälsningar!
Publicerat Juni 2, 200817 yr Ha Ha Efter som jag inte har ägt varken en Beretta eller en Binelli så kan jag inte svara på vad som är bäst,,,,, Men när jag var i Torsbo o provade så var nog berettan för män och den lilla Benellin för dvärgar eller liknande HMMMM äger inte Beretta Benelli? Kanske överdrev men som jag skrev i ett annan post , skiter i vilket bara den passar mig,,,,,,,,,, Frågan är ju bra nu vilken ammo jag ska tjata till mig ett bra pris på när jag hämtar Bettan... glor ganska hårt på Basic Game 30g Bly US 5, 6 - Pris vid 1000st 2.90 Super Game 32g Bly US 5, 6 - Pris vid 1000st 2.99 Har kollat dessa men vill ha 5:er eller 6:er,,,, gör som med kula grövre ammo /sämre skytte Basic Game 28gr Bly US 7 - Pris vid 1000st 2.30 eller har någon ett annat bättre alternativ,,, gärna billigare , en är ju en snål smålänning. Vill ha nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hatar att vänta,,,,,,,
Publicerat Juni 2, 200817 yr HMMMM äger inte Beretta Benelli? Black and Decker äger DeWalt också, och vad föredrar proffsen? Har själv en Beretta, dock med benellis rekylomladdningssystem.
Publicerat Juni 2, 200817 yr Jodå Beretta har köpt upp Benelli.. Ang pluggen.. Om du ska skjuta trut på 35+ så skulle jag råda dej att köpa Super Game us 5. Men om det är kråka och duvor som står på menyn funkar både 32 och 28 grams pluggen. Priset är det samma så kör på us 5, det ger dej något mer räckvidd och kanske lite med "död" i skotten förutsatt att du sköter ditt. Nackdelen är att alla skott inom rimligt håll där du som sagt sköter ditt resulterar i ruskigt mycket död fågel. Jag skjuter massor med dessa 28 grams patroner även om mina heter Rio Winner. Förmodar att det är samma plugg fast basic gamen har grön hylsa. De duger gott åt mej men jag märker helt klart att när jag rattar i jaktplugg så är fågeln något mer död då de kommer in speciellt om jag skjuter på lite längre håll. Köp du 30 gram us 5 så blir det bra. Mvh!
Publicerat Juni 2, 200817 yr Black and Decker äger DeWalt också, och vad föredrar proffsen? Har själv en Beretta, dock med benellis rekylomladdningssystem. Inte häckla amatörerna nu emendor Skämt osido (innan Mickel mfl blir galna) du har alltså en beretta 1201F eller vad de heter? Mvh!
Publicerat Juni 3, 200817 yr För att lägga mig i debatten har jag faktiskt under förra året provskjutit 2 st Benelli Comfort som kompisar har köpt och i början laddade de inte om med 24 grams patroner så jag är inte helt säker på att man får någon garanti att den laddar om bara för att den är rekylomladdad. Min Urika har rasslat sedan -99 och den har aldrig (ta i trä) några problem att ladda om. Inte ens med 20 grams patroner. Aldrig är kanske inte riktigt sant för ibland gnäller den till och laddar inte om men det är samma sak som "Gör rent mig". Min bror brukar påpeka att behandlar man kvinnor som jag behandlar vapen så blir man inlåst på vatten och bröd. Halvautomater gör man rent när de inte laddar om och brytvapen gör man rent när ejektorerna lägger ner verksamheten. Enkelt. Ösregn kanske kan motivera en viss avtorkning av grejerna.
Publicerat Juni 3, 200817 yr För att lägga mig i debatten har jag faktiskt under förra året provskjutit 2 st Benelli Comfort som kompisar har köpt och i början laddade de inte om med 24 grams patroner så jag är inte helt säker på att man får någon garanti att den laddar om bara för att den är rekylomladdad.Min Urika har rasslat sedan -99 och den har aldrig (ta i trä) några problem att ladda om. Inte ens med 20 grams patroner. Aldrig är kanske inte riktigt sant för ibland gnäller den till och laddar inte om men det är samma sak som "Gör rent mig". Min bror brukar påpeka att behandlar man kvinnor som jag behandlar vapen så blir man inlåst på vatten och bröd. Halvautomater gör man rent när de inte laddar om och brytvapen gör man rent när ejektorerna lägger ner verksamheten. Enkelt. Ösregn kanske kan motivera en viss avtorkning av grejerna. Äntligen en som inte är helt insnöad på benelli
Publicerat Juni 3, 200817 yr Lovar dej skurebo, ledels omdöme känns inte klockrent på något sätt så ta nu inte så allvarligt på vad han säger Mvh!
Publicerat Juni 3, 200817 yr Inte häckla amatörerna nu emendor Skämt osido (innan Mickel mfl blir galna) du har alltså en beretta 1201F eller vad de heter? Mvh! Yrkesskada. Japp, har en 1201F, som laddat allt jag stoppat i den hittills (förutom halm på gåsjakten då)... men funderar på att uppgradera mig såsmåningom till en comfort.
Publicerat Juni 3, 200817 yr Yrkesskada.Japp, har en 1201F, som laddat allt jag stoppat i den hittills (förutom halm på gåsjakten då)... men funderar på att uppgradera mig såsmåningom till en comfort. En sån där bössa passerade min ägo helt snabbt för några år sen.. jag valde att inte behålla den, kunde inte förlika mej med känslan riktigt. Har för mej att kolven var lite för ihålig.. Mvh!
Publicerat Juni 3, 200817 yr En sån där bössa passerade min ägo helt snabbt för några år sen.. jag valde att inte behålla den, kunde inte förlika mej med känslan riktigt. Har för mej att kolven var lite för ihålig..Mvh! Jo nog är den ihålig allt. Men tycker den passar bra till jakt i gömsle. Vid rörlig jakt är den för lång så då blir det bocken som får följa.
Publicerat Juni 9, 200817 yr Nu äntligen har jag fått hem Berettan. Hittade 4 st plugg i bilen när jag åkte hem, svängde av över skogen o drog av dom lite snabbt, mm Laddade om varje gång även om det var 24g. Nu väntar jag på frun o barnen som är ute o rider så ska vi ut o skjuta lerduvor en stund,,,,,,,(pappa blir nog kvar längst) Jag kommer att börja med o skjuta 25-50 jakt ammo 32g för att jag har för mig att det är bra, har nog läst det här någon stans. Efter et blir det vanliga 24g på duvorna..... återkommer med utvärdering om ett par timmar.
Publicerat Juni 9, 200817 yr Jepp då var Berettan inskjuten. kan man säga så? Hur eller hur så har jag nu matat igenom ca 150 skott med Urikan, första 50 var 32g jakt ammo. Efter det gick jag över till 24g ammo, jag skjöt med tre olika märken. Sellier & Belliot 12/70 us 7 1/2 Gyttorp Blue 12/70 9:or och Rio Winner 12/70 9:or Berettan laddade om alla men hade problem med rio ammon. Känndes mera som att det var ammon som bråkade en vapnet. Jag vet att Hippen med flera kommer att ta detta som världens straff spark men vafaan sanning är sanning , kan inte komma från det faktum att så var fallet. Hoppas på lite överseénde från er alla. Nu tar jag inte så hårt på detta utan låter nog vapnet få "slita" in sig lite grann innan jag bryter ihop Polaren började skjuta 5 duvor 5 träff Fruns tur 5 duvor 5 träff. Aj fasiken, vad för bortsförklaringar ska jag ta till idag,,,,,, Behövdes ingen, 5 duvor 5 träff. Om man nu bortser från faktumet att den misslyckades med att ladda om en och annan plugg så var det en dröm att skjuta med den, jag är ingen bra hagelskytt, det ska jag inte påstå, har flera i min bekantskapskrets som oftast spöar mig med typ dubbla poängen. Idag var det inte så, jag nöp alla duvorna , sånär på ett par stycken, Vi la i 2 st i kastaren, ( en enkel kastare för ca 500 från Torsbo) o skickade iväg,, vi gjore detta 4 ggr o jag plockade alla duvorna,,, har aldrig hänt innan. Polaren som jag hadde med mig skjuter oftast bra mycket bättre, han ville helt plötsligt inte skjuta mera utan körde kastaren åt mig. snäll pojk, Har väl tyckt att skjuta lerduvor har varit kul innan men nu blev det ju Jättekojj ju
Publicerat Juni 10, 200817 yr Förbaskat kul!! Vad händer med riopluggen? Kastar inte ut? Jag fick problem med en ask Rio för några år sen, visade sig vara ett produktionsfel på pluggen, för mycket gods i tändhatten för slagstiften orkade inte slå tillräckligt stort hål. Efter det så har jag skjutit ngr tusen Rio utan bekymmer.. men det är ju en Benelli det Verkar som du fått tag på ett bra ex, de flesta fungerar ju helt klart, så då är det bara att gno på! Räkna dock med att jag kommer att förse dej med 24 grams Rio när/om du vågar dej hit i höst Mvh!
Publicerat Juni 10, 200817 yr Författare Min skjuter de klenaste laddningar utan eldavbrott. Den krånglade lite första serien på trapen men sen har det bara flytit på. Det jag inte gillar med halvauto är krutstänken man får. Särskilt när jag skjuter trap märker jag av det så glasögon är ett måste. Finns det något att göra för att minska risken för en krutdusch på en halvauto?
Publicerat Juni 10, 200817 yr Förbaskat kul!!Vad händer med riopluggen? Kastar inte ut? Jag fick problem med en ask Rio för några år sen, visade sig vara ett produktionsfel på pluggen, för mycket gods i tändhatten för slagstiften orkade inte slå tillräckligt stort hål. Efter det så har jag skjutit ngr tusen Rio utan bekymmer.. men det är ju en Benelli det Verkar som du fått tag på ett bra ex, de flesta fungerar ju helt klart, så då är det bara att gno på! Räkna dock med att jag kommer att förse dej med 24 grams Rio när/om du vågar dej hit i höst Mvh! Visst är det kul, här blåser det nästan storm idag,,,, men jag ska ut o slänga lite duvor ändå, kan inte låta bli. Ja det som händer är att tomhylsan inte kastar ur , fastnar i framändan ser det ut som. Jag kommer var så säker, men det låter som den lokala cykelhandlaren får bistå med ammo även till den resan,,, Antar att 24g är lite klent för att skjuta kråka o trut, mina duvor tycker mest att det är skönt med loppkli när man kastar 24g på dom
Publicerat Juni 12, 200817 yr Var ute i förrgår , frun tyckte att jag inte var rdeig, blåste nog 15m/s, skit samma mera sport i o träffa då. Faan samma goa resultat som dagen innan, känns som det inte går att missa med den. Kan ju vara att min kastare inte är så snabb, men jag har ju missat mycket på den innan så någon skilnad är det ju. Provade o leka lite som tom knapp o grabbarna, slänga två duvor går bra men tre är det sämre med, får inte upp dom nog, måste träna mera på det, träffa ska nog faan gå. På lördag ska jag ta med grabbarna här på jobbet ut till skjutbanan som vi hyrt o skjuta lite , hoppas bara att jag kan träffa där med , annars är det ju inte roligt o vara chef............ Jag hadde dock samma problem med rio pkuggen som dagen innan, men nu fastnade ett par även på väg upp genom lådan,,,,, Tror att det är fel på dom små dj-vlarna. En mycket nöjd Beretta ägare
Publicerat Juni 12, 200817 yr Får du inte upp dem högt nog?? Jag är en klen stackare men 4 duvor är trots det inga problem, du får helt enkelt se till att skjuta fortare När jag sköt med min gamla centro så var 5 duvor inga problem, Comforten sväljer bara 3 plugg dessvärre så mer än så blir det inte. Mvh!
Publicerat Juni 12, 200817 yr Får du inte upp dem högt nog?? Jag är en klen stackare men 4 duvor är trots det inga problem, du får helt enkelt se till att skjuta fortare När jag sköt med min gamla centro så var 5 duvor inga problem, Comforten sväljer bara 3 plugg dessvärre så mer än så blir det inte. Mvh! jo lite så är det ,men jag tror nog att det går med lite träning, Du har ju alltid varit lite "spä" ( smålänska för jätte klen) Måste öva mera tror jag, får inte snurr på dom , men så har jag bara slängt upp tre st 2ggr ännu. har ju bara ägt den i ett par dagar
Publicerat Juni 22, 200817 yr Hallåj automatskyttar!! Har lite nyttig info om Urikor. Är inne på min andra nu, köpte den första 01 tror jag, men bytte bort den mot en bock efter ett par år. Köpte en ny (urika1) för ett par månader sen, sedan jag saknat den andra grymt. Talade med teknikerna på Kjells vapen i Götene och blev upplyst om att Urika2 kan ha omladdnings problem med vissa 24g pga "koppen" i änden på returfjädern som sitter i ettrör i kolven är mycket tyngre nu än tidigare, dom brukar byta ut den, finns nog att beställa från Sako sweden, eller om nån vänlig handlare gör det, men se till att ni får den lätta varianten, kapade även returfjädern något, då jag mest skjuter 24g på jaktstig, men den funkar utan problem upp till36g, tyngre tycker jag inte det finns anledning till att använda på något vilt i detta land. Min gamla Urika funkade klockrent från den var ny, strulade en gång pga fabrikationsfel på ammo. Även gyttorps 24 g, leadmax som e standard på jaktstigar är sämre drag i än tidigare enligt Berettas egna tekniker, så felet är nog inte bara Berettas, lite kan nog tillskrivas ammo-tillverkare. En del skyttar kan ha problem med Benellis pga att dom inte tar upp rekylen på rätt sätt, då blir det strul med omladdningen, har jag hört från flera håll...........kanske fler har hört det........????
Publicerat Juni 22, 200817 yr Hallåj automatskyttar!! Har lite nyttig info om Urikor. Är inne på min andra nu, köpte den första 01 tror jag, men bytte bort den mot en bock efter ett par år.Köpte en ny (urika1) för ett par månader sen, sedan jag saknat den andra grymt. Talade med teknikerna på Kjells vapen i Götene och blev upplyst om att Urika2 kan ha omladdnings problem med vissa 24g pga "koppen" i änden på returfjädern som sitter i ettrör i kolven är mycket tyngre nu än tidigare, dom brukar byta ut den, finns nog att beställa från Sako sweden, eller om nån vänlig handlare gör det, men se till att ni får den lätta varianten, kapade även returfjädern något, då jag mest skjuter 24g på jaktstig, men den funkar utan problem upp till36g, tyngre tycker jag inte det finns anledning till att använda på något vilt i detta land. Min gamla Urika funkade klockrent från den var ny, strulade en gång pga fabrikationsfel på ammo. Även gyttorps 24 g, leadmax som e standard på jaktstigar är sämre drag i än tidigare enligt Berettas egna tekniker, så felet är nog inte bara Berettas, lite kan nog tillskrivas ammo-tillverkare. En del skyttar kan ha problem med Benellis pga att dom inte tar upp rekylen på rätt sätt, då blir det strul med omladdningen, har jag hört från flera håll...........kanske fler har hört det........???? Finns det något sett att se vilken typ man har,,, Har bara haft problem med rio, 24 g , inget annat, har provat 4 olika märken,
Publicerat Juni 22, 200817 yr Finns det något sett att se vilken typ man har,,,Har bara haft problem med rio, 24 g , inget annat, har provat 4 olika märken, Du tar helt enkelt bort fjädern, och kollar "koppen" eller va fan delen heter, den nya är ca 6-7cm eller nåt väger ca 70gram tror jag dom sa, den lätta väger bara 25 tror jag, men ring torsbo, dom borde veta, Kjells vapen(götene) vet garanterat.
Publicerat Juni 22, 200817 yr Även gyttorps 24 g, leadmax som e standard på jaktstigar är sämre drag i än tidigare enligt Berettas egna tekniker, så felet är nog inte bara Berettas, lite kan nog tillskrivas ammo-tillverkare.En del skyttar kan ha problem med Benellis pga att dom inte tar upp rekylen på rätt sätt, då blir det strul med omladdningen, har jag hört från flera håll...........kanske fler har hört det........???? Gyttorp måste ha snålat in på sina trapskott helt klart. Sist vi stod och sköt med dem så hade jag o Matte våra automater smetfulla med oförbränt krut och det påverkade helt klart funktionen! Ang rekylupptagningen så har jag märkt att man man plojar och skjuter enhandsfattning eller från höften typ så strular det ibland men det har då med rekylmottagningen att göra. Men så länge man gör som det är tänkt så fungerar det. Mvh!