Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag utmanar Er - Jaktsidans Mc Nab's skall krönas.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Se där, en gammal kul tråd.

Det var väl bara Ivan och Telgetok som fixade utmaningen sist. Jag lyckades inte i år heller, trots att jag tog öring och älg samma dygn i norrland. Borde skjutit en skata på slaktresterna också :)

• Svar 152
  • Visningar 18,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Var ju jäkligt nära själv på premiärdagen för duva/räv.... Bara ett blötdjur som saknades.. :D:D

/Må

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Det närmar sig igen - är det någon som är på? :lol:

Publicerat

På ett villkor att all jakten sker i lönndom,

har ju ingen mark för tillfället så skall det ske är det Åsa Nisse-style som gäller.

Men jag är inte han som bangar i vanliga fall. :lol:

/Christian

Publicerat

klart som fan.

kanske skulle dra reglerna en gång till för oss ovissa.

Fågel fisk och fyrfoting inom ett dygn eller vad gäller?

//

Publicerat
Det närmar sig igen - är det någon som är på? :lol:

Du får testa den i Norrland öring och fågel är standard på en jaktdag fyrfotad blir lite trixigtare en matälg kanske :lol:

Själv kan jag ställa upp men kör med kula rakt finns trots allt principer man inte gärna släpper på ;)

Publicerat
  • Författare
klart som fan.

kanske skulle dra reglerna en gång till för oss ovissa.

Fågel fisk och fyrfoting inom ett dygn eller vad gäller?

//

Blir nog vasst startfält iår :lol:

Reglerna står i första inägget på toppen. En äkta mcnab lär vara ett par fåglar men vi nöjer oss med en.

Publicerat

För oss som ser fiske enbart som ett tillfälle att dricka pilsner, gäller det om man metar krabbor?

Publicerat

Blir en jobbig dag men jag skall testa. Blir Torsk el. makrill, Nötskrika och vildsvin i sådant fall. Men det blir nötskrika med 22a och inte hagel i sådant fall, skall ju gå att äta bröstet utan att bita söder tänderna :lol:

Publicerat

får väll försöka mig på en skånsk mc nabb o ta 1 av varje med 308an inklusive fisken =)

Publicerat

För en jägare som är fågeltittare och inte skjuter fågel vad gäller för mig. ^_^

Lasse

Publicerat

Hur länge håller vi på då? =)

Publicerat

Fjällröding på fluga, Björn på ståndskall med kula, Tjädertupp med hagel, dock sittande i träd för hunden. Den kombinationen får det lov att bli. Dygnet har ju ändå 24 timmar, och hoppar man över lunchen så har man 25. Gott om tid med andra ord.

Publicerat

Det här kan ju int va omöjligt...Jag är med så Åland finns representerat iaf. Gädda, trut och säl kanske?

Publicerat
För en jägare som är fågeltittare och inte skjuter fågel vad gäller för mig. :D

Lasse

jamen, ornitolog eller inte , en höna borde du väl kunna nypa till på nån gård iallafall?

Publicerat

Den dag jag får komma med ut på jakt ska jag göra mitt yttersta att kvalificera till denna tävling :D

Publicerat
  • Författare

Vi stämmer av 31/8, hoppas vi har gäng då. Glöm ej att ta foton. :wacko:

Publicerat
På ett villkor att all jakten sker i lönndom,

har ju ingen mark för tillfället så skall det ske är det Åsa Nisse-style som gäller.

Men jag är inte han som bangar i vanliga fall. :wacko:

/Christian

Ev. jakt här hemma 1/8 på duva/räv. Hänger lite på hur ärtorna ser ut.

Blötdjuret får du dock fixa på egen hand... :wub:

/Må

Publicerat

I'm in :wacko:

Publicerat

En riktig ursprunglig McNab skulle vara tjuvfiskad och tjuvjagad. Man hade ett dygn för var och en av djuren och skulle skriva till markägaren i förväg och säga vilket dygn man skulle komma, och ingå ett vad om en större summa pengar att man skulle lyckas; om markägaren lyckades stoppa det hela vann alltså markägaren. Detta är handlingen i en riktigt härlig roman av John Bucchan som jag varmt rekommenderar, och som heter just John McNab. Vet dock inte om detta tillämpats i verkligheten... :)

När jag fiskade lax i Skottland för en massa år sedan träffade jag en engelsman som gick hårt in för den laglia varianten av detta, givetvis med hjort, ripa och lax, på ett dygn. Han var lite stressad för hans fru hade redan gjort det. Hans strategi var att försöka få en lax tidigt en morgon en dag när man hade en jakt inplanerad. En fågel eller två tycket han att man alltid kunde fixa.

Min egen dröm-McNab är havsöring på fluga, ejder och knubbsäl. <_<

Publicerat

Sitter å bläddrar i den senaste The Field,

Och vad hittar man där om inte en liten länk som jag tror kan intressera/motivera

http://www.macnabchallenge.co.uk/

Publicerat

Ja jävlar vad roligt.

Jag gjorde en variant av Mc Nab på semestern.

Abborre 1,1kg, Canadagås och en Mink.

Nästa gång ska jag se till att kameran är med

Publicerat

Verkar kul med en McNab!

Funderar på att försöka mig på Regnbåge på fluga, 2 duvor, och en gris alt. bock i augusti.

Ja jävlar vad roligt.

Jag gjorde en variant av Mc Nab på semestern.

Abborre 1,1kg, Canadagås och en Mink.

Nästa gång ska jag se till att kameran är med

Publicerat

Hade kunnat gå om man hade haft en hagelpang, men nu igår fick det bli en Regnbåge och ett Vildsvin.. Tiden är ju inte riktigt inne för hageljakt ändå så, just nu :blush:

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag är taggad inför morgon dagen. Arrendatorn har slagit en åker med ärtor och havre där jag sett räv varje dag nu. Min andra mark har jag en del grävling på får se om man skulle testa detta inatt. Gården är full av skator så sedan är det bara fisken kvar. Men det blir väl som alltid när man sålt skinnet..........

mvh Mattis.