Publicerat Juli 29, 200718 yr Satt och tänkte på en grej: Under jakt i våtmark, får man då använda blyhagel för avlivning av skadade fåglar? Det bör ju räknas som eftersök och då gäller inte samma lagar som under jakt eller? Jag skulle ju hellre skjuta med bly än med stål på en skadad and som är på väg in i en tät vass. Dels på grund av rikochettrisken, men också pga av bättre skotteffekt, särskilt om hållet är lite drygt. Frågan är om det är lagligt?
Publicerat Juli 29, 200718 yr Satt och tänkte på en grej:Under jakt i våtmark, får man då använda blyhagel för avlivning av skadade fåglar? Det bör ju räknas som eftersök och då gäller inte samma lagar som under jakt eller? Jag skulle ju hellre skjuta med bly än med stål på en skadad and som är på väg in i en tät vass. Dels på grund av rikochettrisken, men också pga av bättre skotteffekt, särskilt om hållet är lite drygt. Frågan är om det är lagligt? En mycket intressant fråga som jag inte har tänkt på och som man kanske skulle behöva skriva till JF el. NVV och fråga och se vad man får till svar.