Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvjakt

Featured Replies

Publicerat

Nån som ska panga duva på onsdag då? En av mina absoluta höjdpunkter. Förmodligen för det varit dåligt med jakt nu på ett tag (vårbocken gick ju åt h-e) så blir suget stort.

Har nytröskad rapsstubb på 10-15 Ha där jag kan jaga. Den ligger på en slätt mellan skogen och Mälaren där är det alltid trafik med duvor i en eller annan riktning.

Tror att jag aldrig sett så stora flockar så tidigt som i år. Vet ej vad det beror på men min teori är att dessa fält är de enda med (höst)raps i omgivningen samt att de är tröskade. Sen finns det inga ärtor i närheten vad jag sett. Så förmodligen är stubben det mest intressanta för duvorna just nu.

Förutom mig själv är det en Perazzi-bestyckad kriminalinspektör och en retrieverman (flatcoat) som tillhör den hårda duvjägar-kärnan. Har lyckat få morsan att skolka några timmar från jobbet för att passa kiddsen så man kan sitta fram till 09.30 iaf.

Ska försöka ta några bilder och lägga in här efteråt.

/Må

Publicerat

Blir kul å se lite bilder från duvjakten,själv blir det ingen jakt på duva för vi har ingen som odlar nåt som duvorna gillar.

Inte för att det finns så himla mycke av dom men det ökar för varje år,förra året hade vi EN liten åker dår det hade odlats havre tror ja det var så man fick lite duvjakt.

Publicerat
  • Författare

Körde förbi stubben en sista sväng.... Fick med några på bild med mobilkameran :D

Som sagt, tror jag aldrig sett så mycket duvor som nu.

/Må

post-698-1185895269_thumb.jpg

Publicerat

.

Publicerat

Hatar att vi har olika startpunkter på vår jakt inom sveriges gränser...jag måste vänta till 16 augusti !!!!

Fast vid närmare eftertanke så fattar jag nog det när jag lugnat ner mej ;D

Publicerat
  • Författare

Västmanland = vårbock och duvjakt 1/8!! Kan det bli bättre  ;D

/Må

Publicerat

Telgetok, du kan ju trösta dig med att det finns fler som väntar några veckor till, blandannat jag :(

Publicerat
  • Författare

Jaha, då var premiären avklarad. Fint väder och lite vind. Men de stora flockarna som vi sett de senaste dagarna var som bortblåsta. Nu kom de i mer normala formationer. Duvorna ville inte riktigt slå för bulvanerna men vi satt nära en kraftledning och det gjorde att en del kom i håll iaf. :D

Jag fick en doublé oxå  ;D

/Må

post-698-1185956377_thumb.jpg

post-51-1185956377_thumb.jpg

post-51-1185956378_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Försökte fånga en på bild i farten vilket inte är det lättaste. Precis som med skyttet hamnar man ofta bakom. Ur bild är de två som jag tänkte plåta, men fet-missade. Men när jag kikade på bilden såg jag att en duva var med (som jag inte såg när jag "knäppte")  ;D

/Må

Publicerat

Grattis till duvorna! Ser ut att vara en riktigt trevlig jakt, skulle vara kul att prova på nån gång i framtiden  ;D

Publicerat

Ska väl panga några duvor på Berga.

Brorsan sköt ett par stycken för några dagar sedan.

Kul är det ju!!

Publicerat

Finns det några duvbulvaner som kan funka i en snurra?

MvH

Publicerat

gå in på jakt.se så finns det bulvaner med utfällda vingar, men jag rekomenderar en död duva som du riggar, fast då måste man ju skjuta en först ;)

Publicerat

Har hört att kråkbulvaner ska fungera oxå, duvorna använder tydligen kråkor som varnings signal så dom blir lugnade av kråkbulvaner!

När det gäller tillagning av duvor då, har ni några tips?

Jag såg på en film hur man tar ut bröstet på dom, och där sitter ju nästan all kött så det räcker ju med brösten, men vad göra sen? Ska inte fågeln hänga nån dag? Ska man kanske låta dom ligga i kylen nån dag?

Vad säger ni duvexperter?

Recept på en god duvmiddag tas gärna emot oxå!  ;D

Publicerat

Tror ni denna kan funka.

post-647-1186157283_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Dom snurror jag sett har haft ganska mjuka spröt så bulvanen "svajjar" lite när den snurrar.

Den är väldigt vit!  :D

/Må

Publicerat

Spröten är gjorda av polykarbonat så att de svajar är nog inget problem.

har också tänkt på färgen kanske kan lägga lite halm eller något över själva burken, annars finns det ju sprayfärg.

MvH

Publicerat
  • Författare

Ok,

Kom gärna och testa den i morgon hos mig... ;D

/Må

Publicerat

Grattis till en lyckad jakt även om de stora flockarna uteblev. :D

Publicerat

vi får ju vänta tills den 16:e augusti, men vi skall ut på dagen efter morgonpyrschen och innan kvällspasset på bock...riktigt mycke duva på vid kornåkrarna...förra året sköt vi 54 ringduvor och en stackars brevduva strök med, jag skickade in ringarna till ringmärkningscentralen och fick på så sätt reda på att den hörde hemma i österlens brevduveklubb...stackarn, vi som trodde det var en förvillad stadsduva...

Publicerat
  • Författare

Gårdagagens skörd blev 45 st. Supertjock dimma gjorde att morgonjakten inte kom i gång riktigt förrän runt 8  :(.

Men nöjd ändå. Det är stora fält med raps som är tröskade, då kan duvorna flytta på sig för att undvika eld  ;D

Nu blir det inge mer på denna stubb. Vi har en ärtåker som ska jagas när den har tröskas. Nästa helg kanske?

/Må

post-698-1186303556_thumb.jpg

post-51-1186303556_thumb.jpg

Publicerat

Kul B-J, ovanligt med sådan dimma så långt in på morgonen i den här tiden. Det var samma här...som mjölk.

MVH

Publicerat
Gårdagagens skörd blev 45 st. Supertjock dimma gjorde att morgonjakten inte kom i gång riktigt förrän runt 8  :(.

Men nöjd ändå. Det är stora fält med raps som är tröskade, då kan duvorna flytta på sig för att undvika eld  ;D

Nu blir det inge mer på denna stubb. Vi har en ärtåker som ska jagas när den har tröskas. Nästa helg kanske?

/Må

Grattis!:D Fina foton! Man känner igen sig från tiden när jag hade stugan i Småland för där flög duvorna rakt över stugan och in på stubb och även kanadagässen hade samma flygsträcka.:D

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur går det med duvjakten??

Själv har jag jagat 2 dagar och det blev 30 ena dagen och 36 andra dagen på två skyttar. Det var hyfsat med duvor men många flög väldigt högt och brydde sig inte om bulvanerna. Ska ut i slutet av veckan igen och prova.

Själv jagar jag endast på eftermiddagen, hur gör ni andra? Är morgonstrecket lönt att prova?

Publicerat

Jag har inte alls lika bra duvmarker som vissa andra har här på forumet, men hos mig så är duvorna klart aktivast på morgonen. Så jag tycker absolut att det kan vara lönt att prova.

Var ute en sväng i morse. Började med att jag försov mig 1 1/5 timme så jag var vid gömslet först 6. När jag komm fram så löft ca 20 duvor så det hade nog blivit betydlig bättre resultat om jag var där i tid. Tog ner en duva från ca 50 m i ett rent impuls skott. var osäker om grejerna och ffa om jag höll för det men det gjorde dom alltså.