Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Recept på Skogsfågel

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har ett bra recept på Skogsfågel, som är enkelt att tillaga.

Publicerat

Vad är det för pippi?

Att tänka på:

• [li]Skogsfågel är relativt fettfritt, blir lätt torr om man steker för länge.
    Skogsfågel behöver inte vara helt genomstekt i många fall (beror på vad det är för pippi) utan smakar bäst lätt rosa.
    Det är främst bröstet som ger någon mat, skrovet och övriga bitar passar fint att koka fond på för att användas som bas i underbara viltsåser.[/li]
    [li][/li]

Järpe är mörast och väldigt god i smaken (min favorit)

Ripa har mera smak, ruskigt gott att göra Ripskav

Orre är större, kräver lite längre tillagning, äldre fåglar har kraftigare smak, kalas att helsteka.

Tjädern är bäst som ungfågel, äldre fåglar passar bäst att antingen göra skav på eller Tjäderburgare, OBS! vintertjäder kan ha en kraftig smak pga tallbarrsdieten.

Annars har du ju alltid "theallmightyinternet" att söka recept på, det finns massor ;)

Publicerat

Jag brukar lura in dem i folie med en rejäl dos margarin fördelat runt och i fågeln + rätt bra med allround/grillkrydda = mums + att den inte blir så gräsligt torr. Delar man upp de lite större fåglarna i halvor + lossar benen så tar det inte fullt lika lång tid att tillaga dessutom  ;)

Steker sällan. Ugnsbakar hellre..

• 2 months later...
Publicerat

Lite sent svar men du kanske har fler att äta :)

Jag brukar ta en tjäder som jag styckar i 8 "matdelar" (bröst 4 delar och lår 4 delar) Resten av fågeln gör jag en fond på för att använda i såsen. Bryn sedan fågel i smör och stek den efter det nästan klart i ugnen.

Fräs kantareller, lite lök, och morötter i skyn efter bryningen av fågeln. Tillsätt ca. 1-2 dl rött vin samt lite av fonden. Ta den nu nästan färdiga fågeln och sätt i en gryta, häll över allt det andra och tillsätt 2-3 dl grädde. Vill man ha mer sås så kan man sätta lite mjölk i. låt det koka ner lite, och sätt gärna i lite svartvinbärsgelé. Salta och peppra efter smak. Red grytan och servera med potatis.

Resultatet är en riktigt god tjädergryta för ca 4 pers med stora bitar fågel och underbar sås.

Publicerat

Jag gör oftast skavgryta med lite bacon trattisar ädelost och redjält med grädde snabbt tillagat och väldigt gott. Sedan röker jag även rätt mycke tjäder städade frysen i förrgår så nu ligger dem i Vindeln för rökning ungfåglarna sovas rökta och resten vanligt rökta det är smultert  ;D

Publicerat
sovas

Vad är detta egentligen? I Kiruna kunde man köpa souvas på pizzan. Trodde det var rökt-torkat renkött  ???

/Må

Publicerat

Souvas är lättrökt rimmat renkött, ungefär som bacon.

Publicerat

Gräddkokt tjäder (eller annan fågel)

(2-3 portioner)

* ca 3 hg tjäderfileèr

* 1 gul lökar

* ½ morot

* 5 cm purjolök

* 30 g rotselleri

* 2 msk messmör

* 2 dl mjölk

* 2 dl grädde

* 30 g smör

* Salt och vitpeppar

Första gången jag gjorde detta recept var det me tjäder o jag fastna direkt!

Utgick från detta recept till 3orrar o en Järpe i helgen. Dubblade då förstås allt utom gula löken.

Bryn ihop allt o tillsätt sedan vätska.

Låt puttra tills de e klart (smaksak)

Snåla inte på mesen.

MMMMmmmm så gott.

Publicerat
Vad är detta egentligen? I Kiruna kunde man köpa souvas på pizzan. Trodde det var rökt-torkat renkött  ???

/Må

Lättrökt kött som kräver till lagning innan det äts perfekt murika mat ;)

Publicerat
Lättrökt kött som kräver till lagning innan det äts perfekt murika mat ;)

Aha, typ som bacon alltså... Gris-souvas! ;D

/Må