Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Titanslagstift.

Featured Replies

Publicerat

Någon som har bytt ut det gamla stålslagstiftet i en HVA M98 mot ett i titan?

I så fall går det att se någon märkbar skillnad på träffbilderna.Lätt/svår monterat?

Publicerat

Vänta lite nu

Slagstift och träffbilder

Har jag missat något?

Publicerat
Vänta lite nu

Slagstift och träffbilder

Har jag missat något?

Det skulle väl vara att tiden mellan det att man trycker på avtryckaren och det smäller minskar med ett lättare slagstift.

Hur pass stor inverkan det har på en bössa i den här klassen vet jag inte..

Publicerat
  • Författare

Örnugglan är inne  på rätt spår,enligt uppgift så ska man tydligen minska slagtiden med ca 30% och eftersom en M98 har ganska lång slagtid jämfört med modernare konstruktioner så borde det finnas lite att hämta.

Praktiskt så kan jag göra jämförelsen mellan min .22:a där jag fristående klarar av att hålla träffbilden inom en snusdosa på 50m,med min 9,3:a gör jag det inte fast den utan vidare sätter fem skott i en dosa på 50m med stöd.

Skillnaden i slagtid mellan dessa två är enorm och vid just fristående skytte så har man nog en del att vinna....kanske.

Hur som helst så köper jag ett idag,rapport kommer senare.

Publicerat

Ja, det stämmer. I ståendeskytte befinner sig vapnet alltid i rörelse och den tiden som går från att avtryckarfingret reagerar till att skottet smäller, är avgörande var man träffar. Ett kortare slaglängd är det som ger oftast den största vinsten. Att gå ner t.ex från 15-20 mm till slaglängd ner till 7-8mm eller ännu kortare, ger en enorm skillnad. Att sedan byta slagstiftet till en lättare...snabbare med starkare fjäder förbättrar upplägget ytterligare. Hur man sedan som skytt reagerar, är väldigt olika. Har man dålig stillahållning, kommer man uppleva i början att man inte träffar alls. Man har ju lärt sig och trycka av i rörelse och nu tar skotten där man siktar, dvs. bredvid. Hur mycket skyttet förbättras är svårt att sia om, men ju längre skjutavståndet är, desto mer märks det.   

Publicerat

Precis vad jag satt och tänkte fråga om...men nu gäller det vapen med hane byglar tex hur är det med deras (slagtid). ???

Publicerat
  • Författare

Rimligtvis är byglarnas slagtider lika långa som mauserkonstruktionernas,om det finns några hjälpmedel för att korta deras tider vet jag inte.

Håkan borde kunna svara på det.

Publicerat

Byglar har oftast mycket längre slagtid än cylinderbössor.

Att borra lättningshål i bygelhanarna är inget ovanligt.

MVH Håkan

Publicerat

Då fick man lite svar...jag har en kompis som hade en bygel i 22 long och den gick bra i bänk/stöd men frihandskyttet vart bara skit....och han påstod just det att det var slagtiden det berodde på....

Publicerat
  • Författare

Efter att ha byggt upp självförtroendet under hösten med avseende på mina vapentekniska färdigheter kom jag ikväll till insikt att sorry grabben men du är bara en glad amatör :'(

Titanslagstiftet passar perfekt överallt utom i tändstiftsmuttern där den måste filas in :'( så imorgon blir det att svänga förbi smeden och lämna in prylarna.

Det ska bli intressant att provskjuta när det är färdigt då jag kunde konstatera att själva tändspetsen är något längre än orginalet samt att den nya fjädern som följde med är både längre och hårdare,vilket får mig att börja fundera på riskerna för tändhattsgenomslag.

Publicerat

Ska bli intressant med rapport, har ju 3 st M98or själv.

Var köpte du grejorna och hur mycket fick du hosta upp?

Publicerat
Det ska bli intressant att provskjuta när det är färdigt då jag kunde konstatera att själva tändspetsen är något längre än orginalet samt att den nya fjädern som följde med är både längre och hårdare,vilket får mig att börja fundera på riskerna för tändhattsgenomslag.

Den starkare fjädern är nödvändig för att kompensera för lägre egenmasans kraft från slagstiftet

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare
Ska bli intressant med rapport, har ju 3 st M98or själv.

Var köpte du grejorna och hur mycket fick du hosta upp?

Det finns Titanslagstift på Midway men det saftiga priset 1314:- har fått mig att använda mina pengar till annat.

Men så för en vecka sen så dök precis samma stift som Midway säljer upp på tradera för 400:- Nytt aldrig använt,ingen annan bjöd så det blev mitt för 422:-inkl frakt.

Publicerat
  • Författare
Den starkare fjädern är nödvändig för att kompensera för lägre egenmasans kraft från slagstiftet

Mvh Anders Hj

Aha tackar nu slipper jag fundera på det

Publicerat

Jag köpte speedlock slagstift med fjäder från sinclair.com för 50-60 dollar. Dessa ska finnas även till 98 systemet och de uppger att låstiden förkortas med strax under 50%.

Publicerat
----

----

Och det borde väl göra bössan lite tyngre att repetera, eftersom det nog kommer att gå åt mer kraft att lyfta handtaget - i alla fall i teorin.  ;)

Pete

Publicerat

Speed and precision

From the moment that the shooter wishes to fire, it takes about 0.2 seconds for the message from the brain to reach the fingers and for them to react. The firing-pin strikes the primer cap about 0.005 seconds later. The ignition in the cartridge then takes about 0.0004 seconds, making a total of  0.2054 seconds. The ignition flame sets of the powder charge and gas-pressure begins to develop. This chemical reaction continues even after the bullet has left the barrel. After about 0.004 seconds, the bullet escapes from the cartridge case and begins its trajectory towards the target. The bullet has a “modest” muzzle velocity of 1,000m per second (3,280ft per second) as it leaves the barrel having been pressed through the rifled fields in the weapon about 0.0012 seconds later. Depending on the rate of twist and certain other factors, the bullet leaves the barrel turning at 3,000 revolutions per second. If the target is at a range of 100m (328ft), the bullet will reach it in 0.15 seconds. So the total time from firing before the bullet hits its target is 0.3606 seconds. Even more interesting is that the shooter does not feel the recoil until 0.2 seconds after the bullet has exited the barrel.

- taget ur den mycket trevliga boken The complete encyclopedia of Rifles & Carbines.

Publicerat
  • Författare

Då var Titanslagstiftet på plats och visst är det skillnad på "punch,faktiskt så hör jag skillnaden mellan mina M98:or en med och en utan.

Den ökade tröghetskurvan vid uppspänning är mycket marginell,ska bli intressant att provskjuta på torsdag.

Publicerat

Den ökade trögheten kan kompenseras

Då dom flästa sådana kit har kortare slag längd

Så kan man förändra uppspäningskurvan i motsvarade grad

• 2 weeks later...
Publicerat

Märkte du någon förbätring ?

Publicerat
  • Författare

Jag har skjutit för lite för att kunna uttala mig med säkerhet endast två gånger men det blev definitivt inte sämre iaf.

Anslagen i tändhattarna var perfekta ingen skillnad mot tidigare.

Tycker mig kunna märka en liten förbättring av träffbilderna,hur bra vågar jag inte skriva ut då man genast blir uppmanad att delta i Hv 100 av bänkskyttefacisterna ;)

Vi kan säga så här att pricka en hare på valfri kroppsdel är inget problem ut mot 150m ;D

Publicerat
Jag har skjutit för lite för att kunna uttala mig med säkerhet endast två gånger men det blev definitivt inte sämre iaf.

Anslagen i tändhattarna var perfekta ingen skillnad mot tidigare.

Tycker mig kunna märka en liten förbättring av träffbilderna,hur bra vågar jag inte skriva ut då man genast blir uppmanad att delta i Hv 100 av bänkskyttefacisterna ;)

Vi kan säga så här att pricka en hare på valfri kroppsdel är inget problem ut mot 150m ;D

;D

• 2 months later...
Publicerat

bra att du blev nöjd med slagstiftet mr mauser.

det var jag som sålde det på tradera.

mvh jimmy

Publicerat
  • Författare
bra att du blev nöjd med slagstiftet mr mauser.

det var jag som sålde det på tradera.

mvh jimmy

:D

Välkommen Jimmy och visst är jag nöjd,inga fler 98 prylar på lager?

(även de två hjortarna som jag skjutit hittills såg nöjda ut när jag kom fram till dom ;) )

/Micke

Publicerat

nä inga mera 98 grejor,sålde min obersdorf innan jag hann montera stiftet.och köpte en ZG 47 i 8X64 s i stället