Publicerat Augusti 8, 200719 yr Hallå där nu kommer jag med nya frågor igen. Men mina planer är ett när vi köpt hus kommit i ordning o så. Då ska jag troligen köpa Hund. Ras inte riktigt betämd en. Men då till mina frågor. Vilken tid på året är det bäst att införskaffa en valp? Vad ska man tänka på vid köp? Vad är viktigt vid köp av en valp? Börjar med dessa frågor nu. Återkommer med fler frågor senare när jag kommer på fler frågor, det kan nog bli en del följdfrågor.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Jag väljer våren sommaren då jag tycker valpen blir rumsren lättare om det inte är snö och kallt ute. Att tänka på vid köp är så mycket att det tar tid att skriva den boken här, enklast är att fråga någon som kan och be den hjälpa dig välja kull/individ. Viktigt är väl att föräldrarna är jakthundar och att de är friska i flera led bakåt, avelsrådet brukar ha koll på kullar inom respektive ras. Sen har du alltid oss här om du undrar över något och kom ihåg det finns lika många åsikter om hund som det finns hundägare, men jorden är rund Fråga: Vilka raser har du funderat på?
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Författare Raser ja funderar på Finnspets, Labrador, Tax eller någon Stövare, beror mycket på var vi flyttar och hur jaktmöjligheterna är där. Men återkommer när jag vet vilken ras det blir. Men blir det en finne så hoppas jag att Svärfarsan ska para sin yngsta tik. Men det kan dröja ett tag. Hon har gjort bra från sig på ett jaktprov och fick pris på en utställning.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr När du väl har snöat in på en ras, ta kontakt med nån/några uppfödare och träffa dem och hundarna och i bästa fall jaga med någon av de tänkta föräldradjuren. Jag ringde till en uppfödare som hade en kull när jag var på tjänsteresa ute i landet. Var där ett par timmar och fikade och hann få ett bra intryck om deras uppfödning. Köpte ingen valp då, men skulle jag i framtiden köpa en valp i den rasen står den uppfödaren högst på listan. /Må
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Men har du inte bestämt ras? jag trodde det var givet för dig med en finnspets? tänk inte så mkt på vilken årstid det är,.. försök hitta en parning som du verkligen tror på så spelar det inte någon roll när den föds! ofta föds dom på våren! du bör väl tänka på att du måste ha plats och tid för att ha en hund. har du bara fixat var hunden ska bo och har tid för att ha hunden så är det inte någon fara! Hör med folk som är kunniga inom rasen om det är på G någon intressant parning.. Tex avelsrådet inom rasen. Mvh.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Men blir det en finne så hoppas jag att Svärfarsan ska para sin yngsta tik. Du kan inte försöka få en hund av svärfarsan som fodervärd någon form av hundägande som jag normalt sett är allergisk mot. När du köper din hund så skriver du hunden på dig och bara dig, hur gulligt det än kan låta och vara så ska en hund ha en ägare och det är den som äger hunden, vill gumman också ha hund så får hon köpa en själv, det är som med tandborsten, glöm allt vad fodervärd och halvfodervärd heter oftast mycket mer problem än nytta. Böcker att läsa innan är oftst skrivna av Barbro Börjesson och Erik Wilson
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Jag skulle fokusera på att få en valp med bra, friska och trevliga linjer. Det är viktigare än när på året du skaffar hund. Hämtade valp i slutet januari en gång och det var då inga problem att få honom rumsren trots -25 och mycke snö! Jag börjar alltid vara ute i "skog och mark" från första dag med valpen oavsett årstid. Men skulle jag ha massor med med bra kullar ute året runt att välja mellan, så skulle jag välja att ta valp så att valpen är 5-9månader när jakten börjar. Innan du köper valp så prata alltid med rasklubbens avelsråd, så att du vet att kullen är godkänd av dem!
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Tar du en valp, som är född på vintern eller tidigt på året, så är det ju lämplig ålder på hunden, den första hösten : Föräldrarna ska vara patellaundersökta med 0/0, ha tandstatusintyg på att de är fulltandade och gärna vara ögonlysta. Jakt och utställningsmeriter är ju också bra om de har, men inte livsnödvändigt för min egen del. Tiken ska vara lugn och trevlig, när valpköpare kommer och kikar på valparna. Om hon beter sig märkligt, morrar etc. skulle jag dra åt mig öronen per omgående. Båda föräldrarna bör vara psykiskt stabila, sociala och relativt lugna i kynnet. Stresspellar, som irrar omkring/skäller konstant går bort för mig.. Vad avelsråden säger är inget jag hänger upp mig speciellt mycket på faktiskt, då det är lätt att kolla linjer, hälsa, meriter etc. på avelshundar och deras släktingar 8) Mina 5 öre
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Författare Du kan inte försöka få en hund av svärfarsan som fodervärd någon form av hundägande som jag normalt sett är allergisk mot. När du köper din hund så skriver du hunden på dig och bara dig, hur gulligt det än kan låta och vara så ska en hund ha en ägare och det är den som äger hunden, vill gumman också ha hund så får hon köpa en själv, det är som med tandborsten, glöm allt vad fodervärd och halvfodervärd heter oftast mycket mer problem än nytta. Böcker att läsa innan är oftst skrivna av Barbro Börjesson och Erik Wilson När jag väl skaffar mig hund så ska det vara min hund, ingen Fodervärd eller så.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Tar du en valp, som är född på vintern eller tidigt på året, så är det ju lämplig ålder på hunden, den första hösten :Föräldrarna ska vara patellaundersökta med 0/0, ha tandstatusintyg på att de är fulltandade och gärna vara ögonlysta. Jakt och utställningsmeriter är ju också bra om de har, men inte livsnödvändigt för min egen del. Tiken ska vara lugn och trevlig, när valpköpare kommer och kikar på valparna. Om hon beter sig märkligt, morrar etc. skulle jag dra åt mig öronen per omgående. Båda föräldrarna bör vara psykiskt stabila, sociala och relativt lugna i kynnet. Stresspellar, som irrar omkring/skäller konstant går bort för mig.. Vad avelsråden säger är inget jag hänger upp mig speciellt mycket på faktiskt, då det är lätt att kolla linjer, hälsa, meriter etc. på avelshundar och deras släktingar 8) Mina 5 öre I slutet av feb. el. under mars månad när den värsta kylan har varit här uppe vore väl bra tycker.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Jag föredrar att få valpen på våren/sommaren. Det är betydligt trevligare och enklare att få en valp rumsren i sommarvärme än i snöstorm. ;D Dessutom så är hunden gammal nog att följa med (inte delta) på jakt på hösten och får däårigenom bra miljöträning. Vid köp av valp så framhåller jag att jaktmeriter är väldigt viktigt. Lita inte på uppfödare som har omeriterade hundar men som säger att dom jagar praktiskt med dom. Känner man uppfödaren och hundarna väl så är det en annan sak. Då kan man bilda sig en egen uppfattning. Sen ska valparna vara reggade, vet. besiktigade, vaccinerade osv.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Hallå där nu kommer jag med nya frågor igen. Men mina planer är ett när vi köpt hus kommit i ordning o så. Då ska jag troligen köpa Hund. Ras inte riktigt betämd en. Men då till mina frågor. Vilken tid på året är det bäst att införskaffa en valp? Vad ska man tänka på vid köp? Vad är viktigt vid köp av en valp? Börjar med dessa frågor nu. Återkommer med fler frågor senare när jag kommer på fler frågor, det kan nog bli en del följdfrågor. Är det mest skogsjakt Du ska ha den till och apporttör (sjöfågeljakt) el. ska Du ha den till fjälls också ??? En liten müntsreländer vore nog inte dummt för Din del. Klarar av det mesta. En labbe är ju ett annat alternativ också.
Publicerat Augusti 8, 200719 yr Det var väldigt enkelt att få min hund rumsren, när han kom mitt i sommaren! Jag byggde en liten inhägnad rakt ut från bron, ca 50 cm högt. Sen släpptes valpen ut där efter alla måltider och alla andra gånger han verkade orolig. Även mitt i natten!!!! Det är skönt att ha ett eget hus om man skaffar valp! Tänk så fort det går att släppa ut en valp på sommaren när man slipper alla kläder! Jag fick rådet att modern betyder 75 %. Så en väldigt jaktmeriterad mor vore nog klokt! Eftersom Ella glömde säga vilken ras så Breton är inget man ångrar!
Publicerat Augusti 10, 200719 yr Författare Jo kan tänka mig att det är enkelt när man har eget hus. Så för mig blir det inget hundköp fören husköpet är i hamn. Och hus blir det nångång i höst före jul aillafall. Så hund blir det tidigast nästa år. Just nu lutar det år stövare eller tax. Men är mest sugen på Stövare. Trädis får jag låna av Svärfarsan. Jag håller på att lära känna tiken bätre nu. Det är hon på bilden, vi känner varanda rätt så bra. Så det blir nog en Stövare.
Publicerat Augusti 10, 200719 yr Helt rätt Foffe, Stövare är det goooeste som finns ;D Japp.instämmer !!!! Utan stövare inget liv 8)
Publicerat Augusti 10, 200719 yr Japp.instämmer !!!! Utan stövare inget liv 8) Det har väl med uppväxten att göra men jag vet int4e omjag har tålamodet att lägga ner så mycket jobb för några harar, men de har ett trevligt skall och går de på räv så finns det lite mer nytta av hunden. Kör laikan på grävling-björn-älg och lo och då finns det inte jaktdagar över för en stövare, en tjt har jag funderat på mest för att det är en liten och behändig hund med stor potential.
Publicerat Augusti 10, 200719 yr Författare Helt rätt Foffe, Stövare är det goooeste som finns ;D Jupp det fina hundar. Ju mer jag tänker på det så ökar chansen att det blir stövare ;D
Publicerat Augusti 10, 200719 yr Det har väl med uppväxten att göra men jag vet int4e omjag har tålamodet att lägga ner så mycket jobb för några harar, men de har ett trevligt skall och går de på räv så finns det lite mer nytta av hunden.Kör laikan på grävling-björn-älg och lo och då finns det inte jaktdagar över för en stövare, en tjt har jag funderat på mest för att det är en liten och behändig hund med stor potential. Förstår det och respekterar det samma...Ser jakten med stövare som en en chans att andas ut i vårat annars stressiga liv.. Det är jag och hunden,mat kan jag köpa på ICA. Fast som jag tidigare skrivit på detta forum,jag gillar inte att jaga helt solo !! Bara älskar att sitta och analysera dagens jakt per telefon senare på kvällen med folk som fattat nåt ;D
Publicerat Augusti 11, 200719 yr Mycket viktigt tycker jag att man åker dit personligen och träffar både ägare och hund, får sig en helhet bild. Bara för att hunden är bra på papper kanske den är skit på hemma plan, piper, och lever om o.s.v. Vi var hos våran uppfödare två gånger innan vi bestämde oss. Traffat både tik + ägare, hane + ägare och det var hundar som får jaga på riktigt också, lugna och trygga är föräldra hundarna och det har resulterat i att vi har en lugn valp, självklart har tryggheten kommit från vårt ledarskap också. Det där med hundar som piper, varje fall i vorsteh kretsar så ska det inte avlas på dem, men det finns "folk" som har hunden i bilen tills det är deras tur att släppa den på prov och på så sätt unvika att pipandet upptäcks. Det sista hörde jag av en för mig säker källa och det låter inte helt otroligt heller. Vet inte hur det är med pipande stövare om det är ok, det kan ju någon berätta isånt fall, men jag blir galen på pip hundar... mvh
Publicerat Augusti 11, 200719 yr Det hörs ju klart och tydligt att du behöver en stövare, och då självklart en finsk stövare efter rävjagande linjer!! ;D Finns det nån jakt som går upp mot rävjakt med stövare?? FORMEL 1!!!! ;D ;D Har du dessutom tur går den på Kisse och kanske till och med Nalle...
Publicerat Augusti 11, 200719 yr Det hörs ju klart och tydligt att du behöver en stövare, och då självklart en finsk stövare efter rävjagande linjer!! ;D Finns det nån jakt som går upp mot rävjakt med stövare?? FORMEL 1!!!! ;D ;D Har du dessutom tur går den på Kisse och kanske till och med Nalle... Varför inte skaffa sig en el. två plotthundsvalpar som är bra på allt i rovdjursväg.;D;) http://www.plotthund.se/ Jag funderar allvarligt på det som nästa hund.
Publicerat Augusti 11, 200719 yr Författare Det hörs ju klart och tydligt att du behöver en stövare, och då självklart en finsk stövare efter rävjagande linjer!! ;D Finns det nån jakt som går upp mot rävjakt med stövare?? FORMEL 1!!!! ;D ;D Har du dessutom tur går den på Kisse och kanske till och med Nalle... Blir det Stövare som det verkar bli, så blir det en Finsk Stövare. Gillar den stövarrasen.
Publicerat Augusti 11, 200719 yr Köpa en stövare!? ???Men då kommer ju inte din signatur att stämma längre......att 25 aug är heligare än julafton och att fågeljakt är livet... ;D
Publicerat Augusti 11, 200719 yr Köpa en stövare!? ???Men då kommer ju inte din signatur att stämma längre......att 25 aug är heligare än julafton och att fågeljakt är livet... ;D Den måste ju han byta ut om han inte ångrar sig och köper en fågelhund ist. ;D