Publicerat Augusti 18, 200718 yr Hej vänner! Jag söker något nytt recept på älgrulle. Vad brukar Ni göra med Eran rulle? Tips mottages tacksamt!
Publicerat Augusti 18, 200718 yr Hej vänner!Jag söker något nytt recept på älgrulle. Vad brukar Ni göra med Eran rulle? Tips mottages tacksamt! Har inga recept som jag är nöjd med på rulle, men måste berätta nu när rulle kom upp att en nära bekant tog fel på rulle och en filé, det blev en lång middag ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 18, 200718 yr Författare Har inga recept som jag är nöjd med på rulle, men måste berätta nu när rulle kom upp att en nära bekant tog fel på rulle och en filé, det blev en lång middag ;D ;D ;D Så kan det gå om man inte har märkt förpackningarna ordentligt e. läst vad som står på etiketten. ;D ;D ;D
Publicerat Januari 1, 200818 yr Hej vänner!Jag söker något nytt recept på älgrulle. Vad brukar Ni göra med Eran rulle? Tips mottages tacksamt! Färs eller saltkött till pålägg
Publicerat Januari 1, 200818 yr Författare Färs eller saltkött till pålägg Jag ska prova att göra saltkött av det till våren.
Publicerat Januari 1, 200818 yr Har inga recept som jag är nöjd med på rulle, men måste berätta nu när rulle kom upp att en nära bekant tog fel på rulle och en filé, det blev en lång middag ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 2, 200818 yr Jag har precis testat julens saltrulle och den blev alldeles utmärkt. Passar till och med att servera som förrätt med saltgurka och lite crème fraîche med honung i. Att det dessutom är enkelt att göra är ju också ett plus (även om det tar lite tid...). Lägg rullen i saltlag (1 dl salt (helst nitritsalt), 1 l vatten, 1 msk socker) i 4 dygn Laka ur i färskt vatten i 2-3 timmar Koka i 2-3 timmar (tills den känns mör med provnål) med 1 lök i klyftor, 2-3 morötter i bitar och ~10 vitpepparkorn. Antingen kan man servera den direkt, varm, med lite pepparrotsgrädde och rostade rotsaker, eller också låta den kallna i sitt eget spad och ha som smörgåsmat eller förrätt (enl. ovan). Hoppas att det smakar!
Publicerat Januari 3, 200818 yr Grava? Någon god marinad, tex whiskeymarinad, och sedan får den gona till sig självt i kylen. /Mvh Jonas
Publicerat Januari 3, 200818 yr Finns igent bättre sätt att tillaga en älgrulle än som tjälknöl. Har bjudit på det flera gånger och de som ätit har alla berömt det möra köttet utan att veta att de just ätit den segaste biten på hela älgen Det här behövs till 6 pers: 1-1 1/2 kilo färskt eller fryst rostbiff eller innanlår av nöt- eller älgkött Marinad: 6 dl vatten 1/2 dl salt 1/2 tsk grovmald svartpeppar 2 tsk timjan 2 krossade lagerblad 4 finhackade vitlöksklyftor 10 krossade enbär Gör så här: 1. Tjälknölen: Sätt ugnen på 80°. Lägg köttet i en ugnssäker form och stek i mitten av ugnen 10 timmar för 1 kilo och 11 timmar för 1 1/2 kilo, ytterligare 1 timme om köttet är fryst. 2. Koka upp marinaden och låt den kallna. 3. Lägg köttet med marinaden i dubbla plastpåsar eller i en trång bunke. Låt köttet marinera 8 tim i kylen. Vänd köttet några gånger. 4. Ta upp köttet ur marinaden och torka av det. Förpacka det väl och förvara det svalt tills det ska serveras, gärna tillsamman med en potatisgratäng och sallad
Publicerat Januari 4, 200818 yr Måste fråga vart exakt rullen sitter på älgen, finns den vid biffbitarna?
Publicerat Januari 5, 200818 yr Författare Måste fråga vart exakt rullen sitter på älgen, finns den vid biffbitarna? Här har Du 2 styckningsscheman annars så kan Du söka på styckningsschema älg http://www.artech.se/~sagnar/sasvapen5.html el. här http://www.mortaros.se/ALG_STYKNING.JPG
Publicerat Januari 5, 200818 yr Biffbitarna sitter ju efter ryggen, ryggbiffen. Rullen sitter på baklåret, om jag styckar hängande så brukar jag ta den efter innanlåret, den kommer fram av sig självt då man tagit bort det. I princip bara att arbeta bort den med handkraft. Om jag styckar liggande så blir det en liten annan ordning, men rullen är ju den bit på baklåret som syns överlägset bäst och är lättast att ta bort. Innanlår, fransyska, rostbiffen mm är lite krångligare, de har kappor mm på sig. Men rullen är princip bara att arbeta bort med handkraft, putsa och lägga i påse. Till nästa år ska jag behålla en rulle och testa att grava den. Tror det kan bli helt ok. Tidigare år har jag skänkt bort den till min arme moder så hon fått lämna på rökning eller gjort tjälaknul av den, vilket iofs blir väldigt bra, men det vore kul att pröva något nytt! /Mvh Jonas
Publicerat Januari 5, 200818 yr Rullen sitter djävligt tight med ytterlåret. Jag brukar börja med ytterlåret och där åker rullen med. Därefter tar jag innerlår och fransyska. Ytterlåret ha så väldigt markanta hinnor att följa så jag brukar rekommendera folk att börja där.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Kanon, tack för alla ypperliga svar! Det allra bästa hade varit att kunna visa dig " live".
Publicerat Januari 5, 200818 yr Hej vänner!Jag söker något nytt recept på älgrulle. Vad brukar Ni göra med Eran rulle? Tips mottages tacksamt! Röker den långsamt ca 5 timmar med ekspån till 68 grader, grymt gott och mört....
Publicerat Januari 5, 200818 yr Det allra bästa hade varit att kunna visa dig " live". Hehe, jo precis.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Författare Röker den långsamt ca 5 timmar med ekspån till 68 grader, grymt gott och mört.... Ok! Alltid kul att prova nytt!
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Röker den långsamt ca 5 timmar med ekspån till 68 grader, grymt gott och mört.... Hej Mats Du använder väl som jag Bradley-röken va? Vilken temp har du i skåpet? Saltar du den innan? Mvh John
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Rullen är ju perfekt att torka Skav funkar den också fint som. Gravad har jan också provat, blir hur bra som helst om man gillar rått kött
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Nu tror ni väl jag är tokig. Men nu i sommar marinerade, skivade och grillade jag saltrulle =) Blev hur fint som helst =) Bankade lite på den för säkerhets skull.. våld löser det mesta, och inte var den nå seg inte. =)
Publicerat Oktober 31, 200916 yr Nu tror ni väl jag är tokig. Men nu i sommar marinerade, skivade och grillade jag saltrulle =) Blev hur fint som helst =) Bankade lite på den för säkerhets skull.. våld löser det mesta, och inte var den nå seg inte. =) Är nog inne på samma sak , det finns mer eller mindre segt kött ! Kött är gott ! Kyckling mindre gott !
Publicerat November 1, 200916 yr Lägg den frusen i ugnen, sätt ugnen på 60 grader och låt stå tills den når en temperatur på mellan 55-60 grader. tar en 10-15 timmar beroende på storlek. Salta lite på köttet när det är klart och vira in i folie och låt dra en dag. Blir gott som f.. Serveras som kall skruret.
Publicerat Augusti 29, 201510 yr Finns igent bättre sätt att tillaga en älgrulle än som tjälknöl. Har bjudit på det flera gånger och de som ätit har alla berömt det möra köttet utan att veta att de just ätit den segaste biten på hela älgen Det här behövs till 6 pers: 1-1 1/2 kilo färskt eller fryst rostbiff eller innanlår av nöt- eller älgkött Marinad: 6 dl vatten 1/2 dl salt 1/2 tsk grovmald svartpeppar 2 tsk timjan 2 krossade lagerblad 4 finhackade vitlöksklyftor 10 krossade enbär Gör så här: 1. Tjälknölen: Sätt ugnen på 80°. Lägg köttet i en ugnssäker form och stek i mitten av ugnen 10 timmar för 1 kilo och 11 timmar för 1 1/2 kilo, ytterligare 1 timme om köttet är fryst. 2. Koka upp marinaden och låt den kallna. 3. Lägg köttet med marinaden i dubbla plastpåsar eller i en trång bunke. Låt köttet marinera 8 tim i kylen. Vänd köttet några gånger. 4. Ta upp köttet ur marinaden och torka av det. Förpacka det väl och förvara det svalt tills det ska serveras, gärna tillsamman med en potatisgratäng och sallad Gjorde detta förra helgen för att göra plats inför jakten som kommer. Riktigt bra. Blev både mört och gott.