Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

DNA friar rovdjur från falska anklagelser

Featured Replies

Publicerat

Stockholm. De stora rovdjuren beskylls ofta felaktigt för skador på tamdjur. Hittills i år har djurägare anmält 145 attacker av varg och andra rovdjur som björn och lo. Men rovdjuren är oskyldiga i drygt hälften av fallen visar besiktningar. I år har forskarna även börjat använda DNA för att avgöra dödsorsakerna. TT

Läste detta i onsdagens CITY eller METRO. Kommer inte ihåg.

Jag skulle vilja se dessa bevis och dessa besikningar som dom påstår är så klargörande.

Publicerat

Vad menar dom  ???  Att det är hund eller tamkatten

Micke

Publicerat

De sa att djuren dör av sjukdomar och ålder etc och sen att det är räven som är framme och smaskar  ::)

Publicerat

Finns förmodligen inget svart eller vitt svar på frågan men det finns nog många rovdjursälskare som gottar i sig det här.......

Publicerat

Rovdjursälskare och varghatare... så fina ord... räcker det inte med att dom som tycker annorlunda mot oss använder "hatord" för att dra alla över en kant?

Jag tycker rovdjuren är himla fina djur och jag anser att dom har sitt berättigande även här i Sverige men då i HELA svea rike och inte bara i tre län... dock med samma mängd djur som vi har idag. Det är precis som med invandring från andra länder... där det är som tätast finns även flest problem men sprider man dynga över hela åkern har det sina fördelar också... Fan vilken dålig jämförelse... men jag står för den. Nu gick jag offtopic igen...

Det här med att DNA-testa djur som anmäls rivna av rovdjur... VEM ska stå för den kostnaden?

Publicerat
Det här med att DNA-testa djur som anmäls rivna av rovdjur... VEM ska stå för den kostnaden?

Det blir nog vi jägare som får stå för den kostnaden.

Publicerat

Ja, det är väl troligt... men kommer jägarna sitta still och hålla käften igen? Kommer man bara skriva insändare i jaktpressen och klaga på förbunden eller kommer man kanske till och med klaga på ett forum på internet... för man kommer väl inte gå man ur huse och faktiskt göra någonting åt saken.. :)

Publicerat

Nja jag tror det blir lama protester på nätet o via insändare.

Om detta var i frankrike så skulle alla jägare gå ut o protestera högt, spärra av motorvägar osv. När det gäller protester beundrar jag fransmännen sorry Offtopic

Publicerat

Om testerna faller väl ut (avseende ansvarsfrågan) borde kostnadsfrågan vara minst viktig.

Jag tycker det verkar vara ett utmärkt sett att objektivt klargöra vad som orsakat tamdjursangreppen.

En eventuell kostnadsvinst (i mindre utbetalda ersättningar/tidigare felaktiga utbetalningar) kan väl läggas till denna utgift?

Publicerat
Stockholm. De stora rovdjuren beskylls ofta felaktigt för skador på tamdjur. Hittills i år har djurägare anmält 145 attacker av varg och andra rovdjur som björn och lo. Men rovdjuren är oskyldiga i drygt hälften av fallen visar besiktningar. I år har forskarna även börjat använda DNA för att avgöra dödsorsakerna. TT

Läste detta i onsdagens CITY eller METRO. Kommer inte ihåg.

Jag skulle vilja se dessa bevis och dessa besikningar som dom påstår är så klargörande.

Vad jag vet finns det anvisningar från myndigheterna att man som tamdjursägare ska anmäla vid misstanke att rovdjur EVENTUELLT skulle kunna vara orsaken till skadorna. 

Att sedan använda statistiken på det här viset är både horribelt och skamligt, och ett av många slag under bältet. (Dags för susp :D)