Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket sikte ska jag välja?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska köpa en ny glugg till Sauern. En med något högre förstoring än den jag har.  Ska ha kvar den andra också till vissa jakter.

Jag är inne på Ett Zeiss Conquest 4,5-14x50.

Eller ett Trijicon AccuPoint 2.5-10x56

Eller ett Leupold VX-L 4.5-14x50mm

Eller ett Nikon Monarch Gold 2.5-10x50

Vilket av dessa fyra skulle ni välja??

Även andra förslag mottages gärna. Prisklassen för dessa sikten i USA ligger kring 750$ och det är i den prisklassen jag tittar.

post-1121-1188084554_thumb.jpg

post-1121-1188084554_thumb.gif

post-32-1188084554_thumb.jpg

post-32-1188084555_thumb.jpg

Publicerat

Vad ska du använda siktet till?

Publicerat
  • Författare

Ska användas vid vakjakt, smygjakt på det mesta. Vill ha ett med lite högre förstoring till bock och räv men den ska även funka som vak-glugg på gris och på älgpasset. Stor öppning och variabel förstoring med andra ord.

Publicerat

Är det enbart vakjakt med långa håll så röstar jag på Conquesten med dess targetrattar. Har du inte tänkt använda targetrattar så tycker jag Leupolden eller trijicon.

Den enda nackdelen med Trijicon är väl att riktmedlet inte är gjort för precisions - skytte/jakt.

Jag har själv en VX-L 4.5-14X50 som jag är nöjd med. Riktigt lågt montage, nog bra förstoring till både toppfågel och vakjakt på lite längre håll.

Nackdelen är väl att som med alla andra Leupold, att skärpan och skymmingsegenskaperna inte går att jämföra med de europeiska kikarna. Fördelen är livstids garanti, kvaliten och ett stryktåligt kikarsikte/mekanik.

Publicerat
  • Författare

Så skymmningsegenskaperna är bättre på Conquesten??

Leupolden har ju med 56 öppning också. Vad tror du om den?

Publicerat

Jag tror Conquest och leupold VX-3/VX-L har likvärdiga skymmningsegenskaper. Roben här på forumet har en Conquest 3-9X50. Vi jagar mycket ihop och brukar lämmna passen samtidigt :)

Ska du vaka gris på natten (kolsvart mörker) så fungerar ingen av kikarna du nämnt, du får du gå upp till de belysta europeiska kikarna - Zeiss, Swarovski, S&B.

Jag har för mig att Håkan Spurh testade Trijicon kikarna och att de fick bra betyg på optiken med att kvaliten inte var den bästa. Gummit kring okularet gick sönder och lossnade. Men jag är inte säker på detta!

Publicerat
Så skymmningsegenskaperna är bättre på Conquesten??

Leupolden har ju med 56 öppning också. Vad tror du om den?

Conquest serien är ju tillverkad i USA och har inte samma optik som de europeiska kikarna.

Leupolden med 56 mm objektiv är säkert snäppet bättre än den med 50 mm. Men jag undrar om det är praktiskt märkbart?

Publicerat

Tror att en kikare med targetrattar gör sig bäst på bana eller vakjakt.

Hipshot har erfarenhet av at en conquest med targetrattar ändrat sig under smygjakt.

Eftersom du vill ha lite större förstoring så faller trijicon och Nikon bort,det är faktiskt ganska stor skillnad mellan 10ggr och 14ggr som maxförstoring.

Återstår då leupold,jag har jagat med åtskilliga av dessa under mina 23år på dianas stigar och har alltid varit nöjd.

Dock tycker jag du ska titta på Burris kikarsikten också,håller minst samma kvalitet som leupold(tom bättre) och ligger i din prisklass.

/Micke

Publicerat

Helia och S & B är ju kikarsikten av god kavlitet också som man kan kika på. :D

Publicerat

vore ja som dej skulle ja välja Trijicon AccuPoint 2.5-10x56  ett mycket bra och prisvärt sikte!.. sedan slipper du juh baterier!... de är bra lincer i den!.. å fung aldeles utmärk när de börjar skymma!.. ja har deras minsta!. å e väldigt nöjd!.. till min nästa bössa kommer de troligen bli ett sådant!..

MVh

Publicerat

Som allround är min röst på Trijicon, för i huvudelen av jakten i dåligt ljus ingen av dessa utan en belyst Meopta Meostar 3-12x56 som ligger i samma segment och pris eller möjligén Nikon men om dessa har jag dålig kunskap.

För jakt dag-skymning och lite längre håll med en kaliber som gör sig för ändamålet Zeiss Conquest. Har själv 6,5-20x50 på 243an med targetrattar - rätt nöjd då det är en mycket lätt kikare med riktigt skapliga mörkeregenskaper som du klarar dig bra laglig tid på rådjuren med.

MVH

Publicerat
  • Författare

Jag har hittat ett meostar 3-12x56 för ca. 4000:- i USA.

Är det fler som tycker om detta alternativ. Priset i USA är ju helt godtagbart i alla fall.  :)

Publicerat

Meopta är mkt kikare för pengen helt klart, lite tyngre än många andra, lite kortare ögonavstånd....men bra optik

Publicerat
Jag har hittat ett meostar 3-12x56 för ca. 4000:- i USA.

Köp är grymt nöjd med mitt http://www.meopta.com/index.php?id=72〈=en.

Möjligtvis att belysningen kunde vara lite starkare dagtid, men då hade det förmodligen bländat i mörkret. Och det är ju då man har mest nytta av belysningen.

Valde 3-12x50 för att få ett lite smidigare sikte, gav 4000 för mitt i USA :D :D

Ps. Tror det var MKJ som tipsade mig om Meopta och det tipset var helt ok, tackar!

mats

Publicerat
Fel prisklass dock. Han ville ha MINST 12900:- för det.

"Har även en S&B 3-12-50 ej bel. för 5700:- "

Du kanske missade det? :)

Publicerat
"Har även en S&B 3-12-50 ej bel. för 5700:- "

Du kanske missade det? :)

Jag såg den också och det var därför jag kastade in den. :D

Publicerat
  • Författare

Ja, ajg såg det nu också.

Har skickat ett mail till honom och bett om en bild.

Publicerat

Nån som vet om targetrattarna på Zeiss Conquest kan tas bort. Är lite inne på ett 4.5-14x50, men då är det targetrattar på... och det vill jag inte ha..

Ijahaman, Meostar för 4 lakan i USA. Var hittar du det? Inte med belyst riktm va?

/Må

Publicerat
Nån som vet om targetrattarna på Zeiss Conquest kan tas bort. Är lite inne på ett 4.5-14x50, men då är det targetrattar på... och det vill jag inte ha..

Ijahaman, Meostar för 4 lakan i USA. Var hittar du det? Inte med belyst riktm va?

/Må

Jag tror att vissa Conquest inte har target rattar och endel har.

Publicerat
Jag tror att vissa Conquest inte har target rattar och endel har.

4.5-14x44 inte har,

x50 har...  ;D

/Må

Publicerat
Ja, ajg såg det nu också.

Har skickat ett mail till honom och bett om en bild.

Det fanns en bild också :)

Publicerat
  • Författare

/Må

Nu hittar jag inte sidan när jag letar snabbt. Men jag hittade en annan sida där dom tar 4868:- för det.

http://www.amazon.com/Meopta%C2%AE-Meostar...e/dp/B000FJLA3W

Publicerat

Jakt & trofé säljer Zeiss classic 2,5-10X50 för 9000:-, bara som ett tipps! :)