Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Torstens förslag om 140 000 skjutna älgar.

Featured Replies

Publicerat

Torsten Mörner nämnde någonting om att älgstammen borde vara så stor att jägarna kan ha en årlig avskjutning på 140 000 älgar.

Jag har följt det där lite och funderat över hur det skulle kunna gå till och se ut. Jag tror absolut att det är möjligt men då får vi nog se en markant ökning av älg i vissa områden medans det på andra platser kanske blir färre älgar.

Vad tror ni om tillgången på älg på just era marker... bär er mark fler älgar än den har idag?

Publicerat

Vi har det väldigt glest med älg senaste året och behöver få en återhämtning.

Publicerat

vi hade kunnat få det tredubbla på vår mark utan att det skulle göra någonting!

Publicerat

Hur som så har älgen i alla tider betyt väldigt mycket för många människor..Både när det gäller pengar, kött, tursim, livsstil mm.. men den frågan som jag tycker vi skall ställa oss är vad gör vi för att förbättra läget? Det är samma herrar som bestämer avskjutning idag så då.

I detta läget Visar Öland precis hur man skall gå till väga, dem slutade med jakten i fyra år, iof inte det viktigaste men dem har börjat om på nytt, nu skall forskning visa hur dem skall förvalta stammen, Helt plötsligt får ÄLGEN kosta pengar!!! Det får den inte någon annanstans i landet sverige, Utan här är det endas rovdjuren som får kosta, och värre med det, rovdjuren ger inte ETT öre tillbaka! Det satsas pengar på mer eller mindre tvivelaktiga projekt, där djuret i sej finns och är inte utrotningshotad i vårat grannland..

Publicerat
Torsten Mörner nämnde någonting om att älgstammen borde vara så stor att jägarna kan ha en årlig avskjutning på 140 000 älgar.

Jag har följt det där lite och funderat över hur det skulle kunna gå till och se ut. Jag tror absolut att det är möjligt men då får vi nog se en markant ökning av älg i vissa områden medans det på andra platser kanske blir färre älgar.

Vad tror ni om tillgången på älg på just era marker... bär er mark fler älgar än den har idag?

Ja det gör den.:D Under älgbomben som var på 80-talet så hade dom en avskjutning på ca. 40 älgar på samma yta som Vi har idag, ca. 4600 ha, men hur skulle skogen se ut är en annan fråga. Vi har nog med betesskador ändå, så jag tror inte markägarna är så glada åt förslaget. :(

Publicerat
  • Författare
Ja det gör den.:D Under älgbomben som var på 80-talet så hade dom en avskjutning på ca. 40 älgar på samma yta som Vi har idag, ca. 4600 ha, men hur skulle skogen se ut är en annan fråga. Vi har nog med betesskador ändå, så jag tror inte markägarna är så glada åt förslaget. :(

Det är ju lite det jag menar... all mark klarar inte fler älgar även om jaktlagen skulle klara av att skjuta. Om markägarna har känsliga plantor måste man ju ta hänsyn till dessa. När det gäller vildsvin är många överens om att man kan åtla bort dessa från känsliga områden under viss del av året. Älgen äter väl bara tall under vinterhalvåret då det inte finns så mycket annat för dom att äta. Om jägarna vill ha fler älgar på sin mark måste dom ju se till så djuren har högkvalitativt foder att beta av när den naturliga födan tryter.

Publicerat

Så länge man inte lägger om skogsbruket så att det skapas ordentligt med foder går det självklart inte. Vi har lika stora betesskador idag som under början av 80-talet då vi hade tre ggr så mycket älg. Går man mer och mer ifrån tall blir betestrycket självklart större på de tallytor som finns kvar. Det finns mycket att göra här, toppröjning t.ex. och avverkning av tall på vintern. Samt att lämna talltoppar istället för att samla dem till GROT. Mer våtmarker i skogen, som producerar foder under andra delar av året osv osv. Vitsen med Torstens utspel är självklart inte att vi skall öka stammen till 400 000 djur med bibehållen inriktning på skogsbruket; poängen är älgstammen också är en resurs, och att den får stryka på foten ordentligt om man enbart försöker maximera det framtida virkesuttaget.

Publicerat
Det är ju lite det jag menar... all mark klarar inte fler älgar även om jaktlagen skulle klara av att skjuta. Om markägarna har känsliga plantor måste man ju ta hänsyn till dessa. När det gäller vildsvin är många överens om att man kan åtla bort dessa från känsliga områden under viss del av året. Älgen äter väl bara tall under vinterhalvåret då det inte finns så mycket annat för dom att äta. Om jägarna vill ha fler älgar på sin mark måste dom ju se till så djuren har högkvalitativt foder att beta av när den naturliga födan tryter.

Jag förstår det och all mark tål inte sådana älgstammar som var på 80-talet. Jag tror inte ens markägarna här uppe skulle vilja ha sådan älgstamm igen. :( Det var mycket skogsskador då. :( Jag har hört det från svärfar som är en större markägare i byn. :(

Publicerat
  • Författare
Jag förstår det och all mark tål inte sådana älgstammar som var på 80-talet. Jag tror inte ens markägarna här uppe skulle vilja ha sådan älgstamm igen. :( Det var mycket skogsskador då. :( Jag har hört det från svärfar som är en större markägare i byn. :(

Det finns inget intresse från jägarna att se till så djuren har annan föda under vintern för att skona tallarna och minska betesskadorna?

Publicerat

Jag tycker att det absolut dummaste med alla dessa förslag är att det är TOTALT I SVERIGE man pratar... Istället för att börja på rätt nivå och därifrån se hur många älgar varje område kan klara av..  :-

Jag vet inte hur många "insatta" som skrivit i tidningarna här i norr om att älgstammen är så dålig osv.... Vi har inte haft så mycket älg på våran mark sen älgboomen och som jag ser det så är det största problemet att vi har aldeles för mycket KOR och ungdjur... Grannlaget har haft dåligt med älg i 2 år men i höstas hade dom helt plötsligt ganska bra med älg... Det jag tycker MÅSTE införas på ett bättre sätt är att ändra avskjutningarna lokalt till den älgtillgång som finns och kanske införa regler om hur många kor/tjurar som skall skjutas och inte bara hur många VUXNA djur som skjuts...

Ett annat problem är ju att i alla år jag varit med på älgjakt med farsan så har man pratat om att spara kor och nu har vi nästan bara kor.... Men hur ska de få oxar som är kvar klara av att para alla kor....

Nu tog vi ett beslut att skjuta 70% kor i år (8 av 12) för att försöka kompensera den stora andelen kor vi har. Men det var en livlig diskussion på årsmötet kan jag lova...

Att det dessutom är kor med 2 kalvar som förstör mest i en tallungskog gör ju åxå att man bör hålla ner andelen kor på markerna...

Publicerat
Det finns inget intresse från jägarna att se till så djuren har annan föda under vintern för att skona tallarna och minska betesskadorna?

Det tror jag inte. Skulle bli kostsamt at tstödutfodra älgarna med annat foder vintertid med en sådan älgstam. Det älgarna kan äta här uppe är väl asp och blåbärsris vintertid om man fäller ett par aspar och då har man även jösse där. :D

Publicerat

Det handlar om att ändra synsätt på hur man brukar marken. Jakt och viltvård är liksom skogsbruk en form av markanvändning. Genom att bedriva skogsbruk på ett ett något mindre virkesrationellt sätt skapas mer foder för vilt, vilket innebär potential för högre stammar och högre beskattning. Detta ger direkt klirr i kassan för markägaren, eller kan åtminstone göra det. Samtidigt gynnas den biologiska mångfalden generellt, och man får en trevligare och mer varierad miljö. Win win win situation...

Publicerat
  • Författare

Hur får man markägarna att se dom kortsiktiga vinsterna i form av intäckter från jägarna då? Ska priserna för jakten höjas i takt med att antalet älgar ökar?

Publicerat

Att man får betala mer för ett arrende där man exempelvis får skjuta 10 älgar än för ett där man får skjuta 5 älgar ser jag som synnerligen rimligt; Köttvärdet är ju högre liksom möjligheterna att få komma till skott. Vilket är vad vi, åtminstone delvis, eftersträvar. Alternativt är arrendet detsamma, men man har fällavgifter som ger markägaren mer ekonomisk kompensation. Visst, hamnar man i en situation där man börjar kräva av jägarna att man skall skjuta ett stort antal djur kanske man inte tycker att det är kul längre, och man blir ovillig att betala ett högt pris. Tidsmässiga svårigheter med stora kvoter och stora mängder älg är dock inte riktigt vad de flesta av oss brottas med idag...

Sveaskog har just bestämt att bara ta ut småviltsarrendepriser inom ngt område (i Värmland tror jag det var) där man bedömer att älgstammen inte längre är jaktbar. Utmärkt exempel på en markägare som anpassar sin arrendenivå till beskattningspotentialen på en mark.

Publicerat
Ett annat problem är ju att i alla år jag varit med på älgjakt med farsan så har man pratat om att spara kor och nu har vi nästan bara kor.... Men hur ska de få oxar som är kvar klara av att para alla kor....

Det finns många som tror att kor löser alla problem, sen att det är 20% tjurar har inte med saken att göra...."det är ju korna som producerar"......

Publicerat

Shit också..kan inte skriva i denna tråd då jag inte än hunnit läsa den nya Svenska Jakt...

Måste få återkomma ;D

Publicerat
  • Författare
Shit också..kan inte skriva i denna tråd då jag inte än hunnit läsa den nya Svenska Jakt...

Måste få återkomma ;D

Läs lite här... http://www.jagareforbundet.se/news/temperaturen_stiger_.asp

Publicerat

Alla som inte äger skog anser att man kan ha mer älg på marken. Köp 300 hektar planteringar så kommer ni att ändra åsikt något ;)

Publicerat
Alla som inte äger skog anser att man kan ha mer älg på marken. Köp 300 hektar planteringar så kommer ni att ändra åsikt något ;)

Sant så sant.....

Publicerat

vi skjuter väl redan 90 000 älgar om året plus en massa i trafiken,,nä tror dom som jagar älg idag redan håller på skjuta sönder stammen..har sett en älg på 4 år i uppsala och jag är ute rätt ofta där,men bara under älg jakten finns det älg då dom vallas mellan hektaren,,

varje mark är juh unik och måste verkligen uppdateras,,dom som jagar älg i vår krets skjuter nästan lika många älger som det det ses på flyginventeringen vi snackar 10 talet mindre..

sen finns juh olika vinter och sommar stammar,,nä fan det skjuts för mycke

EDIT:markägare där det finns älg

och lever i harmoni med dom,,dom äter av mig jag äter av dom ;)

Publicerat
vi skjuter väl redan 90 000 älgar om året plus en massa i trafiken,,nä tror dom som jagar älg idag redan håller på skjuta sönder stammen..har sett en älg på 4 år i uppsala och jag är ute rätt ofta där,men bara under älg jakten finns det älg då dom vallas mellan hektaren,,

varje mark är juh unik och måste verkligen uppdateras,,dom som jagar älg i vår krets skjuter nästan lika många älger som det det ses på flyginventeringen vi snackar 10 talet mindre..

sen finns juh olika vinter och sommar stammar,,nä fan det skjuts för mycke

EDIT:markägare där det finns älg

och lever i harmoni med dom,,dom äter av mig jag äter av dom ;)

Om Vi ska ha en sådant älgbestånd i detta land så skulle vägverket få sätta upp så in i nordens mycket viltstängsel för att hålla nere trafikolyckorna och försöka nå nolltolerans i dödsfall annars skulle det öka drasitiskt nu när dom försöker få ner dödstalet på vanliga trafikolyckor.