Publicerat September 25, 200718 yr Upplands vargar blir miljonärer En varg i Uppland Just nu bor troligtvis en varg inom Upplands gränser, enligt Johan Månsson, rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Uppsala. Vargen finns i västra Uppsala kommun och norra Heby kommun och är sannolikt en hanne från Värmland. Enligt Johan Månsson är det de östra och västra delarna av länet som hittills har varit mest intressanta för vargarna att etablera sig i. Par skrev testamente - jackpot för vargarna Äldre par skänker allt de äger till rovdjuren Fick två miljoner kronor genom testamente Upplands vargar har blivit miljonärer. En äldre man har testamenterat alla sina tillgångar till vargarna. Det rör sig om 2,7 miljoner kronor som mannen har efterlämnat i form av en bostadsrätt, kontanter och värdepapper. – I sitt testamente skrev han att pengarna skulle gå till att verka för att det ska finnas frilevande varg i Uppland, berättar Mats Hansson, ordförande för Svenska Rovdjursföreningen. Genom Svenska Rovdjursföreningens försorg har en stiftelse bildats för att placera pengarna och bestämma hur avkastningen ska användas. ”Välkomnar alla initiativ” – För oss är det helt perfekt. Sånt tar vi gärna emot. Vi lever ju annars på att söka bidrag för våra projekt och ekonomin är inte alltid den bästa. Avkastningen ska gå till en del informationssatsningar för att skapa förutsättningar för att vargen ska kunna finnas utan alltför stora konflikter, säger Mats Hansson. Mannen som testamenterade pengarna var inte bekant med rovdjursföreningens styrelse. Mats Hansson hoppas att det oväntade arvet ska leda till att vargen får en bättre chans att sprida sig inom Uppland. – Delar av Uppland är lämpliga för vargetableringar, framför allt de mellersta och norra delarna, säger Mats Hansson. Johan Månsson, rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Uppsala, tycker att arvet är positivt. – Jag välkomnar alla initiativ som kan utveckla dialogen vi har med länsinvånarna och det här är ett stort steg i den riktningen. Det är intressant att det i den här infekterade debatten trots allt finns många som värnar om de här djuren, säger han. http://www.aftonbladet.se/uppsala/article856295.ab
Publicerat September 25, 200718 yr Typ hatkärlek!! Bra att det satsas mer pengar som inte kommer ifrån oss jägare, men f*n ock, är så trött på debatten å ännu tröttare på vargen, lika bra att följa US... röstar för hägn!!!
Publicerat September 25, 200718 yr Jag tror att man kan det lugnt. När Djurens rätt fick en donation köpte de kapitalvaror för pengarna och det är väl i princip samma personer i båda föreningarna. ;)
Publicerat September 25, 200718 yr Börjar bli ganks trött på denna hysteri om vargen nu. Jag är trött på alla vargkramare som fins i vårat land som ser oss som är kritiska till Varg politiken som varghatare och försvarare av tjuvjakt. Är även trött på storstadsmedia som hyllar alla som älskar vargen. Visst finns det bätre saker att testamentera sina pengar, typ cancerforskningen eller den om demens.
Publicerat September 25, 200718 yr jag ska göra ett testamente på att dom ska veck,och sänka mina 23 kr dit,men vafan,ska vargen vara FRIlevande så ska väl det inte behövas nå pengar,varför man höjer andra djur högre än andra fattar jag ej,specilt inte när dom inte äns är utrotninghotade,sånt gör juh det mer kul å sätta käppar i hjulet säger rebelen
Publicerat September 25, 200718 yr 2,7 miljoner kör väl Månsson upp på ett år i soppa bara att jaga den där ulven runt om i Uppland. Dom kanske tar över bostadsrätten ihop han och Zeke ;D
Publicerat September 25, 200718 yr tja, är det inte bra att de får en egen lya, jag tror säkert att hela föreningen ryms inne i den.
Publicerat September 26, 200718 yr Jag blir så innihelvete less när jag läser sådant där dravel! Visst, var och en gör vad man vill för sina pengar men det hade väl föriHEL***T varit bättre att skänkt pengarna till canserforskningen eller liknande!! FY FAN!
Publicerat September 26, 200718 yr Hörde någonstans att pengarna ska satsas på information för allmänheten om vargen, tvivlar på att det var så mannen önskade att pengarna skulle användas, utan kanske snarare för en mer aktiv handling för vargen. Men vad vet jag, kanske ger resultat.
Publicerat September 26, 200718 yr Det ska bli verkligen spännade och intressant att följa detta projekt och se vad det leder till, och om det blir mindre med vargrivna hundar el. om det ökar rivningarna på hundar och tamboskap. Jag hoppas att Ni som bor i regionen uppdaterar denna tråd så att man får ta del av informationen som kommer ut.
Publicerat September 26, 200718 yr Jag är också less på detta tjat. Folk gör väl vad dom vill med deras pengar! Tänk alla kändisar som köper privatjet. Huvva vad hemskt, dom kunde ju lagt pengarna på cancerforskning istället.