Publicerat Oktober 3, 200718 yr Tja! vet i faen vart tråden med detta inlägget tog vägen, antar att det har med updatering eller nått o göra men jag kastar in de igen, tjatig som man är.. :-* Eller så är jag ovanligt senil o glömt var jag stoppade in det sist... : observera jag skrev "det" inte "den" för "den" vet jag förhoppningsvis var jag har... ;D Vill nån moderator ta bort de här så är de helt ok! ------------------------ 1 oktober och Wachtel säger väl allt. Jakt på Öland, för första gången för mig i majsfällt. Fällde själv en räv i första såten med kulpipan i drillingen på 80 m. 8) Senare sköts det 3 rådjur o en bommades. Sågs nog minst 15 rådjur på 4 pers, själv såg jag 7 rådjur o 2 rävar varav en inte springer mer som sagt.. Första kiddet Gjorde ett kontrollsök på det påskjutna rådjuret. Påskjutet med hagel på 7 meters håll , 2 smällar. Hittade inget som tydde på träff. På det hållet så brukar det inte bli några stänkhagel o tala om. Träffar man så tar det ordentligt har jag fått för mig. Fort över vägen mellan majsfälten gick de också för rådjuret. Släppte så småningom jycken som gick iväg o reste ett rådjur som fälldes i andra kanten men om det var rätt djur vet i fasen. Men spåra i sådan här terräng var nått nytt för mig. Fy faen för o ha en stor skadad gris i majsen… Går man ner på knä så kan man i allfall se o skjuta mellan planteringsfårorna men att med bössan vid axeln vända om eller skjuta åt sidorna går inte alls. 70 cm mellan raderna Sista rået. Tack Diana för en trevlig o minnesvärd start på Oktober 2007. Nu J-kla ska det jagas!!!!
Publicerat Oktober 4, 200718 yr Tja! vet i faen vart tråden med detta inlägget tog vägen, antar att det har med updatering eller nått o göra men jag kastar in de igen, tjatig som man är.. :-*Eller så är jag ovanligt senil o glömt var jag stoppade in det sist... : observera jag skrev "det" inte "den" för "den" vet jag förhoppningsvis var jag har... ;D Vill nån moderator ta bort de här så är de helt ok! Sidan har varit offline i några dagar. När den kom tillbaka fattades en mängd inlägg, så du kan nog utesluta senilitet.
Publicerat Oktober 4, 200718 yr Snygg start på sässongen du haft.. ;D Majsåkrarna är riktigt giftiga.. Märks inte minst under bockjakten, har man majs i närheten så finns det knappt några djur någon annanstans. När sen majsen är skördad finns det djur överallt. Vid drevjakt kan det tom vara trögt att få ut alla djuren därifrån. //Johan
Publicerat Oktober 4, 200718 yr inlägget försvann ju för mig med, men i det stora hel så tog jag en semesterdag i måndags och drog till skogs, en hel del fina drev men inget skjutet för hundarna denna gång men det finns ju hopp ännu...
Publicerat Oktober 4, 200718 yr Kan ikke si at jeg har vært like heldig som dere i år. I norge så starter jo rådyrjakta med hund 25.september, men allerede første helgen ble drever tiken min dårlig, og endte hos dyrlegen. Mageinfeksjon og regning på 4200kr. Pluss at det blir en lengre pause fra jakta. :'( Men, har da ikke gitt opp enda, lenge til jul fortsatt! Skitt jakt videre.
Publicerat Oktober 8, 200718 yr Pga jobb blev premiärsläppet inte förens i lördags vilket blev premiär i dubbelbemärkelse då jag sköt det första rådjuret för min egen TJT ;D Hilma(18mån) utförde tre klockrena drev på ca 15min varav jag sköt på det sista drevet. http://i85.photobucket.com/albums/k56/Kindbo/radjur/hilmasradjur.jpg[/img]
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Ni ser ut att ha haft riktigt fina jakter. Och stort grattis till dig Kindbo som fick fälla första för tjt.
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Riktigt skoj Kindbo att du fick komma i läge första djuret för hunden. Skulle jag kunna ha hund blev det lätt en TJT. Har ett flertal kompisar som har just TJT och det är en supermysig hund, jagar allt överallt. ;D
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Ja du, jaktlust saknas inte direkt och i hemmet är hon allas favorit! T.o.m mina morföräldrar som inte ens gillar hundar har ett gott öga till henne...
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Åkte ut igår morse med förhoppning på en fin jaktdag.....vaknade på morgonen så såg man hur vattnet bara spillde ned, nåväl jag tänkte att jag åker en sväng nu när jag ändå hade stigit upp.Packade ingen väska, jag tog endast en vattenflaska med mig för jag tänkte att passkyttarna som skulle komma med inte kommer när det regnar.Jag kom till mötesplatsen och där stod jaktkompisen å väntade så jag tog taxen ur bilen och kamraten ställde sig på pass. Jag hann bara 250 m in i skogen när han ylade till och började driva bortåt men sen svängde det och 5 minuter senare small det ett skott vid kamratens pasställe, så det blev inte så dåligt fastän det inte var toppenväder. Resultatet en bock.
Publicerat Oktober 16, 200718 yr Han börjar få lite längd på dreven nu men jag hoppas att han blir ännu lite mer envis. Han driver hare/rådjur mellan 45-60 minuter när det går som bäst så det börjar ta sig.Han är 3 år så han har väl förhoppningsvis flera år på sig ännu finslipa formen.
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Kajsas första rådjur i dag. En dubble av bockkid. Jag hoppas att hon blir sporrad till lite längre drev tider nu. När hon kom fram till första kidet stannade hon och tittade, tänkte väll ä det så ni ser ut era långbenta saker . Ja duktig vove, sa jag som stod kvar där jag skjöt ifrån. Hon tittade till på mig och böjade hugga i kidet.! [/img]
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Stort grattis till de första Måste kännas kanon! Min tax drev för första gången i söndags så förhoppningsvis blir det min tur snart
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Stort grattis till de första Måste kännas kanon! Min tax drev för första gången i söndags så förhoppningsvis blir det min tur snart Tack..... Hoppas det kommer att gå bra för din tax. Vad drev hon, hur länge?
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Vassego Hon drev rådjur i en 5-10 min med klockren återgång Hon har vart vädigt försiktig å hållt sig nära mig. Så i söndags då vi bytte område såg två djur som gick ner i ett dike. Släppte henne vid kanten på grusvägen och hon gick in, efter ca en minut kom upptaget riktig skoj å höra henne på hugget! Hur är din i söket?
Publicerat Oktober 17, 200718 yr När jag gick med henne i fjol när hon va 5-9 månader va hon inte långt ifrån fötterna max 40-50meter. Sen jag sköt haren för henne och släppte henne gången efter då va det som hon ville hitta en hare själv. Lite längre sök då. Nu ligger söket runt 100-200meter oftast. Det är ganska tätt med vilt här så hon har aldrig behöft sökt längre. Får hon slag så kan hon dra iväg en bit. Det som irreterar mig med söket är att hon skallar på halvgammla löpor då å då. Jag har lyckats bryta 2 utav 2 bra drev på hare, men hon vill gärna tillbaks till löpan när hon kommit till mig. Som längst va hon 300 meter bort när jag vissla av henne. (Tvärs över ett stort gärde) Använder mig av ett mässingshorn å blåser i. Jag ska (måste) jaga mer med henne, inte lätt när man har jobb och två barn 2-4 år gammla. Familjen KRÄVER tid Det har bara blivit ett släpp per helg. Vill få mer tid till jakten men min sambo önskar att jag ska tappa nyckeln till vapenskåpet. ;D
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Ok. Söket kanske ökar med erfarenheterna hon gör i skogen alltså! Vi får hoppas det känner definetivt igen det där med sök på dryga hagelhållet .... För min del så ser tiden dock ljus ut. Bara vi kan få skjutet den där älgen vi har. Då detta är gjort blir det jakt 2-3 dagar i veckan om allt går som planerat! Och då borde ju hon komma igång tycker jag. Vi får se hur d går i helgen... Har inte "samboproblemet" dock men det gör ju att man får jaga annat än rådjur ibland ;D ;D
Publicerat Oktober 18, 200718 yr Går bara inte för mycket med era taxar utan låt dom själva försöka reda ut nattslag osv. Enda nackdelen med mina tycker jag är att de lite för lätt ger upp på ett nattslag, sen att de kan ha drevtider på både 1 och 2 timmar är ju en annan sak. mvh
Publicerat Oktober 18, 200718 yr Kajsas första rådjur i dag. En dubble av bockkid. Jag hoppas att hon blir sporrad till lite längre drev tider nu. När hon kom fram till första kidet stannade hon och tittade, tänkte väll ä det så ni ser ut era långbenta saker . Ja duktig vove, sa jag som stod kvar där jag skjöt ifrån. Hon tittade till på mig och böjade hugga i kidet.! [/img] Det känns härligt att fälla vilt för egna hundar. Varifrån har du skaffat hunden (såg ut att vara en korthårig tax, eller såg jag fel?)