Jump to content

Wachtel som hund!. hur är den??

ThomasMamre

Recommended Posts

ThomasMamre

Hej på er!.. ni som har Wachtel här på sidan!. va tycker ni om den som hund!. jag skulle vilja veta för och nackdelar!. jag tor jag varit på var ända sida som finns på internet å läst om den!. känns som de är rasen med stort R för mej!..

men nu skulle jag vilja veta hur ni som äger en Wachtel upplever den!.. och vill gärna ha tipps om uppfödare på dom!. å då ska de inte vara någon kennel som föder upp barbiedockor som ska visas upp!... utan de ska va där dom verkligen sattsas på Wachteln som jakt ras...

å ja bryr mej inte om att denna kennel ligger lååååångt bort heller!.. kan vara i södra Tyskland om bara de verkar bra!..

MVh ThomasMamre!...

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• ThomasMamre

27

• mats_bengt

22

• Suna

8

Hej på er!.. ni som har Wachtel här på sidan!. va tycker ni om den som hund!.

Tja 4 ben o svans o så ett par öron...

Ganska normalt hundutseende tror jag.. ;D ;D ;D

Ehh.. fattar nog inte riktigt va du vill veta, en hund är en hund, eller?

Jakthund, knähund, hundgårdshund ??

Ps: kunde inte låta bli...

ThomasMamre
Tja 4 ben o svans o så ett par öron...

Ganska normalt hundutseende tror jag.. ;D ;D ;D

Ehh.. fattar nog inte riktigt va du vill veta, en hund är en hund, eller?

Jakthund, knähund, hundgårdshund ??

Ps: kunde inte låta bli...

;D ;D..... :-*......

Roligare hund har inte jag jagat med sen brorsan skaffade wachtel. Driver det mesta med passion. Håller i länge i skogen och dreven buktar fint. Mest intresserad av rå och räv, men det beror nog på hur/vad man jagar.

Lite av Dr Jekyl/ Mr Hide kan man säga. En jakttok i skogen och en riktig mespropp hemma: Klipper skadat vilt (mest rå hos oss) och katter, men piper som en stucken gris om man ska borsta honom eller nyper lite i örat  ;)

Väldigt lik min vorsteh i sinnet faktiskt.

Björnfoten har bra linjer har jag fått för mig. www.bjornfoten.se

Röda är lite kul oxå  ;D

/Må

mats_bengt

Finns ett utryck att en "Wachtel utnyttjar sin förares fel till fullo" eller något liknande.

Detta är verkligen sant hade jag inte hållt min i herrans förmaning och tränat som jag gjort med honom hade han tagit över helt och hållet. Men det verkar finnas en hel del som inte har det rätta Wachteltempramentet, så det gäller att välja med omsorg. Såg en del nu när jag var på unghundsprovet, inget sök och skotträdda!

Ps. Hade gångstånd och stånd med min i går på en älgtjur i tjugo minuter, häftigt!

Du har PM

ThomasMamre
Finns ett utryck att en "Wachtel utnyttjar sin förares fel till fullo" eller något liknande.

blir juh bra då!.. ja har juh inga brister!...  :-*...

;D

Tjena Tommas. Jag har wachtel o jag kommer garranterat äga fler i mitt liv. En underbarhund med mycket go i alla lägen. Jag vet en ricktigt bra kull som är runt 4 veckor nu. Hanen är Bivråkens Troll o mamman är Sipolas Dora om jag inte miss minner mej på tikens namn, jag har jagat mycket med dessa hundar o det är ricktiga jaktmaskiner. Om du har lust så kan du ringa Jens på 0702094909 för vidare info om valpana.

mats_bengt
Underbart go

Det är inte min hane på 20 månader, kan vara riktigt odräglig ibland. Men är en jvl på att jaga och det är ju det viktigaste!

Mats

Är inne på min andra wachtel.

Min första var inte bra psykiskt. Blev inte gammal.

Min nuvarande är snart 6 år.

Är helnöjd.

Kommer att äga fler.

Skitkul, händer alltid nåt när man är ute.

Går att forma till nästan vad som helst.

Jag jagar mest fågel och rå med min.

Går fint.

Thomas, en av frågorna du ska ställa dig är hur korta/långa drev som du accepterar på din kommande hund.

Sedan har det pratats mycket om att kvaliten på wachtlarna här i sverige har sjunkit. Vill du verkligen ha wachtel så kanske det blir en långsväng till tyskland :)

mats_bengt

Efter vad jag förstått är det i princip samma blod och linjer i Tyskland som i Sverige. Hade nog tatt en i Sverige men valt med omsorg!

mvh

Till wachtel ägarna, jag är lite nyfiken. Hur långa drev brukar ni normalt (inte längsta drevet i hundens liv) ha på hare, rå, räv, älg?

Brorsans: rå ca 20-30 min, räv något kortare, hare ännu kortare, älg några skall... Sen har han gått som hundförare på dovjakt, men då fick inte jag vara med  :'( så det vet jag inte hur det gick.

/Må

ThomasMamre
Till wachtel ägarna, jag är lite nyfiken. Hur långa drev brukar ni normalt (inte längsta drevet i hundens liv) ha på hare, rå, räv, älg?

allt mellan 5-30 minuter e vanligt!.. ja söker en hund med MYCKET motor!.... föräldrarna får gärna ha drev tiden som e lååånga!... så kan ja lättare anpassa just min hund!... vill osså ha mycket vilt skärpa!. så man kan få den till å göra avfångning!...

Tjena Tommas. Jag har wachtel o jag kommer garranterat äga fler i mitt liv. En underbarhund med mycket go i alla lägen. Jag vet en ricktigt bra kull som är runt 4 veckor nu. Hanen är Bivråkens Troll o mamman är Sipolas Dora om jag inte miss minner mej på tikens namn, jag har jagat mycket med dessa hundar o det är ricktiga jaktmaskiner. Om du har lust så kan du ringa Jens på 0702094909 för vidare info om valpana.

har ringt!..  ;D dom e två veckor nu!... ska in på hans hemsida å kolla lite mer!.. hans hanne verkar iaf vara en hund i min smak!.. tiken verkar inte så pjåkig hon heller!....

tack för tippset!..  ;D

MVh

Thomas, jag tror inte wachteln är hunden du söker om du vill ha långa drev. Vet av några som köpt wachtel och kan inte ha dom som nått annat än stöthundar för att drevtiderna inte överstiger 5 min.

Vad vill du att hunden ska driva för vilt?

ThomasMamre
Thomas, jag tror inte wachteln är hunden du söker om du vill ha långa drev. Vet av några som köpt wachtel och kan inte ha dom som nått annat än stöthundar för att drevtiderna inte överstiger 5 min.

Vad vill du att hunden ska driva för vilt?

rådjur i första hand!... sedan vill ja ha lite ställande egenskaper!... men en Wachtel kommer de bli!.. ja har tittat på massor av flera olika jakthundar!. men kommer hela tiden tbx till Wachteln!... de jag måste lösa är bara att finna en uppfödare som verkligen avlar på jakt å inte bariedockor!...

MVh

ThomasMamre
okej då ger jag mig ;)

Var bara noga med vilken kull du väljer, som man alltid ska vara, oavsett ras ;P

;D. de har du mitt ord på!.... ja har ingen brådis!.. har gott om tid på mej!.. hellre vänta å finna den rätta!... än skynda på å bli fel!...

de ska juh bli min vän precis som Eros många år framöver!....

Mvh

Då måste de flesta wachtelförare jag sett varit fulla av fel. :(

Tja.... med en Laika har du ju alltid en hund att skylla på... ;)

Guest Grundel
allt mellan 5-30 minuter e vanligt!.. ja söker en hund med MYCKET motor!.... föräldrarna får gärna ha drev tiden som e lååånga!... så kan ja lättare anpassa just min hund!... vill osså ha mycket vilt skärpa!. så man kan få den till å göra avfångning!...

har ringt!..  ;D dom e två veckor nu!... ska in på hans hemsida å kolla lite mer!.. hans hanne verkar iaf vara en hund i min smak!.. tiken verkar inte så pjåkig hon heller!....

tack för tippset!..  ;D

MVh

Vad heter hemsidan?:)

mats_bengt

Hej Thomas

Ska du ha en rådjurshund ska du inte välja en Wachtel. Skulle min driva en halvtimme på ett rådjur skulle jag få hämta honom i nästa kommun ;) Min driver rådjur allt från 3 minuter till 10 sen är det ur såten och han bryter direkt. Däremot kör han gris och älg i en halvtimme om han får stopp på dom. Ska du ha en rådjurshund köp en korthårstax. Kolla zigges och Zorros sida så förstår du varför ;D ;D

Mats