Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tjuvskjuten lokatt hittad i plastsäck!

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om det finns ngn tråd i ämnet redan men jag skriver iaf här..

Två lokattungar ses utmed en väg under helgen och tillslut fattar Lst beslut om att kolla upp dem. De kallar ut rovdjursspårare som finner kissarna och fotograferar dem med mera. Då katterna är kvar någon dag senare börjar Lst på allvar gräva i det. Snart finner de en svart sopsäck med ett dött kattdjur och då brinner det på allvar för Lst  ;D ;D

TJUVSKJUTEN LOKATT FUNNEN I SOPSÄCK heter det varpå Lst drar ut i fält och media och sablar jägare samt jagar kattungar. Man lyckas snart fånga kissarna med hjälp av grävlingsfällor (Icke godkända för lofångst av Naturvårdsverket by the way) varpå kissarna flyttas till Skansen. Huvudansvariga på Lst sablar dessutom ned jägarna i direktsändning i lokalnyheterna.. Ärendet blir givetvis ett prio ärende för länskrims faunabrottslighets avdelning som går ut i media och söker vittnen till tjuvjakten då det rör sig om grovt jaktbrott då kissen är statens vilt. Tyckte jag hörde något om att man hade en misstänkt även faktiskt men där sviker mitt minne något.

På SVA där katten hamnar konstateras snart att det är en död tamkatt i säcken  ;D ;D

När detta blir känt får Polisen eld i baken rejält! Fort som f-n ut i media och dementera uppgifterna, såg att Lst iofs ffa söker vittnen till det inträffade på sin hemsida, http://www.ab.lst.se/templates/News____10518.asp

När tjänstemannen från Lst kliver ur studion och slår på sin mobil så får hon den glada nyheten att hon per omgående ska kontakta länskrim och att hon tills dess inte ska uttala sig mer i ärendet.

Problemet för Lst är nu att försöka reda ut om honan är borta eller ej. De skickar ut sina rovdjursspårare igen med uppdraget att spåra.. vad de ska leta efter eller så får de inte veta då det är sekretessbelagt  ;D Rovdjursspåraren får tag på något som denne följer en bit, det var inte ett klövvilt, och det rörde sig i svårtillgänglig mark. Spåraren får klättra en hel del för att kunna hänga på bland annat. Vid något tillfälle noterar spåraren att djuret tagit ett 4-5 meter långt språng från en sten till en annan..

När man fångade in ungarna noterade förövrigt Lst att det gick en katt i området och lockade, man var då helt säker på att det i säcken fanns ett tjuvskjutet lodjur så man tog för givet att det rörde sig om ytterligare en kattunge. Man organiserade folk som kunde på dagen efter med ställande hundar i syfte att träa den som man trodde sista kattungen. Mina pengar är på att den lockande katten var honan som letade unge  ;D ;D

Vad som inträffat är alltså följande:

Lst noterar kattungarna och finner strax en säck med ett kattlik. Deras fördomar mot jägarna spelar dem ett fett spratt, de tar genast förgivet att det är en tjuvskjuten katt i påsen. Man fångar in ungarna och initierar via polisen en utredning. Snart visar det sig att man har fel, den döda katten var en tamkatt och det skiljer sig uppskattningsvis 10 kg mellan de två arterna. De facto så har ett brott begåtts, grovt faunabrott, då man spårat och fångat in statens vilt samt flyttat dem till skansen! Brottslingen är länsstyrelsen och givet polisens höga amitioner att utreda dessa brott, antingen via länskrim eller säpo, så lär alltså Lst torska rätt hårt!

Med glada hälsningar

/ Hipshot

Publicerat

Ja du!

Detta ska bli intressant att följa hur ska man nu lyckas hitta en utväg att ändå beskylla hela jägarkåren >:(

Publicerat

;D ;D ;D ;D.. RÄTT ÅT DOM... ;D ;D ;D ;D

>:( fast de jävliga är juh att den där tjänstemanen inte lär få ta något straff!... kan juh vara bra å minnas "om" nu någon annan jägare skulle bli anklagat för något liknande!...

alla ska väll vara lika inför lagen?????..

Mvh

Publicerat

Jaja

Det är skönt med lite upprättelse. Sedan skall man göra fördigt sin utredning innan man slår på stora trumman.

Micke

Publicerat
Jaja

Det är skönt med lite upprättelse. Sedan skall man göra fördigt sin utredning innan man slår på stora trumman.

Micke

Sant

Publicerat
  • Författare

Det läskiga i detta tycker jag är att deras agerande speglar deras fördomar, de slår på stora trumman direkt och anklagar jägarna innan de ens vet att det var en lokatt. Deras förtroendekapital är nu iaf rätt hårt bukskjutet hos Polisen  ;D

Sitter som vanligt vid fel dator, har rätt fina bilder på Hipshot då han begått ett grovt faunakriminellt brott och skjutit en vildkatt.. Man kanske ska maila Lst och fråga om de vill initiera en utredning?

Mvh!

Publicerat
Sitter som vanligt vid fel dator, har rätt fina bilder på Hipshot då han begått ett grovt faunakriminellt brott och skjutit en vildkatt.. Man kanske ska maila Lst och fråga om de vill initiera en utredning?

Mvh!

;D ;D ;D ;D..... ja sköt juh svär mors katt för ett halvår sedan!.. de var juh en sådan där vildkatt som bara kom på besök i bland!... dom kanske kan utreda oss båda då!...  ;D ;D ;D den var juh jätte stor!.. kanske ett Lo som satt på sej en cammo dress i svart å vitt!...  ;D ;D

mvh

MVh

Publicerat

En fråga, jag ser ofta katt på fälten när jag jagar, får jag lagligt sett skjuta katter som springer omkring lösa på fält? Oavsett om de har halsband?

Publicerat

Vad jag vet så får man ALLTID skjuta katter som vistas på ditt jaktområde! det är vad jag lärt mig  ::)

Publicerat
Vad jag vet så får man ALLTID skjuta katter som vistas på ditt jaktområde! det är vad jag lärt mig  ::)

Förvildade katter får man skjuta på sina jaktmarker, men inte vanliga tamkatter och man bör i så fall i första hand  fällfånga dem och sedan avliva eller överlämna till något katthem.

Enligt 7 § lagen (1943:459) om tillsyn över hund och katt, får en katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, dödas av jakträttsinnehavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

Publicerat
  • Författare

Du får inte skjuta katt oavsett på din jaktmark hur som helst. Du måste kunna visa att du med skäl kan anta att katten är förvildad/övergiven och för att göra det krävs mer än att tex kissen saknar halsband. Förutsättningarna för att skjuta finns i kattens historik, hur länge har den uppehållit sig på platsen, vart får den mat och hur regelbunden är den där osv. Längre söder ut i landet (skåne) så kan katterna överleva helt utan stöd från människan då klimatet är gynsamt och där kan det vara knepigare men här i Roslagen tex så finner man alltid någon människa som matar katterna.

Därför är faktiskt fälla en bra grej. I fällan kan man faktiskt se ev öronmärkning samt kolla päls. Kattens beteende i fälla när man är i närheten pekar oftast åt något håll även. Vid osäkerhet så är tipset att konsultera en veterinär, då kan man söva/lugna katten och kolla chipmärkning samt tandstatus. Det senare är inget bevis på något sätt men en erfaren veterinär kan se om katten käkat torrfoder eller huvudsakligen levt av vad naturen har att erbjuda.

Knepigt detta tycker jag, skräcken är att man skjuter en katt som tillhör någon.. tänk er själva om någon sköt eran jycke?

Mvh!

Publicerat

Nu har lst Stockholm lovat förvbättring iaf innan man uttalar sig. ;D

Falskt larm om illegal lojakt

Länsstyrelsen lovar bättring

2007-10-05

Naturvårdschefen Anders Nylén på länsstyrelsen i Stockholm tycker att det är tråkigt att jägare känt sig utpekade för illegal jakt på rovdjur. Han lovar att länsstyrelsen ska vara försiktigare i fortsättningen. Bakgrunden är ett fynd av en skjuten tamkatt i en plastsäck. Länsstyrelsen trodde att det var en lodjurshona och slog larm. Flera media gick ut med nyheten att det fanns illegal jakt på rovdjur i Stockholms län.

Naturvårdschefen Anders Nylén säger till Svensk jakt att det inte var meningen att peka ut jägarna som skyldiga.

– Jag kan så här i efterhand förstå att de kan ha tagit illa upp. Det beklagar jag. Detta var inte vårt syfte. Jag har ett förtroende för jägarna.

Lars-Göran Lövgren, ordförande i Jägareförbundet i Stockholm, tycker att länsstyrelsen borde ha inväntat säkra provresultat innan myndigheten går ut och talar om illegal jakt.

– Jag förväntar mig att länsstyrelsen tar lärdom av händelsen. Ett sakligt och objektivt handlande från länsstyrelsen sida i rovdjursfrågorna är nödvändigt, säger Lars-Göran Lövgren till Svensk jakt.

http://www.jaktojagare.se/

;D

Publicerat
Du får inte skjuta katt oavsett på din jaktmark hur som helst. Du måste kunna visa att du med skäl kan anta att katten är förvildad/övergiven och för att göra det krävs mer än att tex kissen saknar halsband. Förutsättningarna för att skjuta finns i kattens historik, hur länge har den uppehållit sig på platsen, vart får den mat och hur regelbunden är den där osv. Längre söder ut i landet (skåne) så kan katterna överleva helt utan stöd från människan då klimatet är gynsamt och där kan det vara knepigare men här i Roslagen tex så finner man alltid någon människa som matar katterna.

Därför är faktiskt fälla en bra grej. I fällan kan man faktiskt se ev öronmärkning samt kolla päls. Kattens beteende i fälla när man är i närheten pekar oftast åt något håll även. Vid osäkerhet så är tipset att konsultera en veterinär, då kan man söva/lugna katten och kolla chipmärkning samt tandstatus. Det senare är inget bevis på något sätt men en erfaren veterinär kan se om katten käkat torrfoder eller huvudsakligen levt av vad naturen har att erbjuda.

Knepigt detta tycker jag, skräcken är att man skjuter en katt som tillhör någon.. tänk er själva om någon sköt eran jycke?

Mvh!

katter är äckliga,gillar dom inte,men visa respekt för lagen,men lst orkar jag inte skriva vad jag tycker om dom här nere..

post-1234-1191618045_thumb.jpg